"Kun terv.huolto pettää". Monella vielä ruusuiset kuvitelmat terv.huollosta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oletko lukenut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oletko lukenut?

Vieras
Luin kyseisen jutun vanhasta koulukaveristani jolla on 4 lasta, ja itkuhan siiitä tuli. Hänen vertaistukikaveri on tämän kirjoittanut.

Suomen terv.huolto on pääosin hyvää, mutta jos kohdalle tulee jokin kinkkisempi harvinainen sairaus, tai oireilu, niin voi jopa joutua kuolemaan nälkään.

Sain luvan jakaa juttua netissä näillä sanoin;

"kerron kokemuksistani, jotta kukaan ei ikinä joutuisi kokemaan vastaavaa".

Paistaa se aurinko kipukasaankin: Sadun tarina: Kun terveydenhuolto pettää

Harvinaisten epäselvien tautien kanssa on vaikeaa. Näihin kun ei ole hoitokeinoja, vaan olon helpottamista. Vaikea tie on ollut saada noita oloa helpottavia toimenpiteitä, mutta johtuu varmaankin siitä ettei ole sellaistan lääkäriä, joka välttämättä osaisi. Pieni maa, joten kaikki harvinainen on outoa eikä juuri kokemusta lääkäreiltä.

Onneki nyt on asiat hyvin, vaikkakin vaikean ja vaarallisen tien kautta.

No en nyt pettyisi jos harvinaista sairautta ei tunneta, eivät nuo lääkärit kaikki tietäviä ole vaan jokainen tietää aina jotain. Se, että saat kohdalle juuri sen oikean lääkärin on lottovoitto.
Mutta sellaista en hyväksi mitä itsellekin kävi, mulla oli aivan selvästi veritulppa jalassa, mutta vasta kolmas lääkäri suostui sen ultraamaan. Tämä ei ole oikein, varsinkin kun itse tiesin mistä oli kyse ja oireet olivat hyvin selvät.

Eniten terveydenhoitoon luottaa
-ne joilla ollut joku selvä sairaus johon saaneet hyvää hoitoa, ajattelevat että "minä sain niin hyvää hoitoa, kyllä ihmiset valittaa turhasta"
- ne jotka ei ikinä sairastaneetkaan
- ne jotka itse hoitoalalla ja joku loistavas työpaikas tai sitten paikas jossa kaikki käännetään potilaan syyksi tyyliin "potilas tai omainen projisoi omaa pahaa oloaan, meissä tai meidän menettelytavoissa ei ole mitään vikaa".

Yhteistyössä