Kun toinen vanhempi ei halua sopia tapaamisista etukäteen

Tähdenetsijä

Uusi jäsen
26.02.2008
2
0
1
Ei tässä varsinaisesti ole ongelmia tapaamisten suhteen. Lapsen (6 v.) muualla asuva vanhempi ei halua tehdä mitään sopimusta tapaamisista etukäteen, hän ei halua edes viikkoa aiemmin sopia. Hän asuu lähellä, joten sinänsä on ihan helppo hakea ja viedä. Joskus jos minulla on ollut menoa ja olen kysynyt, voisiko hän silloin ottaa lapsen, on vastaus ollut "joo joo", joka sitten on saman tien häipynyt mielestä, eikä kuulemma oltukaan sovittu mitään. Jos taas tuollaisessa tapauksessa yritän muistutella, hän ärsyyntyy ja alkaa tiuskia, eikä suostu vastaamaan, sopiiko vai ei. Lisäksi tapaamiset ovat yleensä maksimissaan 2 yötä, jolloin koko homma menee (minusta) levottomaksi paikasta toiseen hyppäämiseksi. Olisi kivempi, jos lapsi olisi rauhassa monta päivää yhdessä paikassa (usein kysyy, miksi ei saanut kauempaa olla isin luona).

Minua vain pikkuisen kiusaa, kun en tiedä milloin lapsi seuraavan kerran on isällään. Kaikki omat menot pitää sopia tyyliin "ehkä, jos...". Lapsi kuitenkin on isänsä luona pari-kolme yötä viikossa. Eihän tässä sinällään ongelmaa ole... muuta kuin että minua ärsyttää ja olis kivempi, jos olisi tapaamiset vaikka kuukauden eteenpäin tiedossa.

Olet ihan oikeassa ja aivan kohtuullinen vaatimuksissasi. Pidä tosta kiinni ja koita saada sopimus ja sopimuksen mukaiset ajat. Ethän voi suunnitella mitään omaa elämää tuolla systeemillä...ehkä se onkin jäänne jostain vallankäytöstä miehen osalta.

Kyllä se tuosta ratkeaa

Kiitos. Jospa mä keksin jonkun tavan ilmoittaa sen niin, että ärsytän mahdollisimman vähän.

Sitten sekin mua hiukan sapettaa, kun äkillisen peruuntumisen lapsen isä saattaa soittaa juuri siihen aikaan, kun on sovittu, että hän hakee lapsen. Odotetaan ovikellon soittoa, tavarat pakattuna, ja sitten soikin puhelin: "isi on sairas". Eihän sille mitään voi, tietenkään, jos on sairas, ja onhan peruuntuminen silloin ihan ymmärrettävää, mutta kyllä sen nyt vähän aiemmin voisi ilmoittaa.

Koitapa seuraavaa:
Sanot että kaikki tapaamiset on sovittava 2 viikkoa, viimeistään viikkoa ennen. Ja jos sovitte jotain, kirjaat ylös. Jos tapaamisia pitää muutella viikon sisällä ennen tapaamista, niin sitten tapaaminen peruuntuu. Vaikuttaa nopeasti ja tehokkasti. Toimii oikeasti, ja voit alkaa luottaa yhdessä sovittuun paremmin!

Onko teillä kirjallista tapaamissopimusta joka on laadittu lastenvalvojalla? Meillä jouduttiin laatimaan sellainen jossa oli ihan erikseen maininta mihin mennessä pitää ilmoittaa jos ei onnistu ja monesta moneen, kuinka usein, minä päivinä/viikkoina. Ihan sen takia ettei koskaan saannut tietää milloin lapset on mahdollisesti isällään ja se on stressaava. Tuollainen on mahdollista ja voisi olla ihan kannattava tehdä. Voihan sitä muokkailla oman mielen mukaan oikeassa elämässä, mutta se olisi ihan hyvä jotta tapaamiset saadaan sujumaan, myös niin että sinä ja lapsi voitte suunnitella elämää muutenkin kuin "ehkä jos" tyylillä.
:hug:

Yhteistyössä