kun tyttö 6v on liian toimelias oikea " pikku äiti" mitä teen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minäminäminä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minäminäminä

Vieras
siis saan olla kiitollinen että on noin reipas tyttö josta ei ole juurikaan harmia ollut ikinä ( no mitä nyt meidän auton naarmuttaminen ja muutama varastelu kaupasta)
aina ilonen ja reipas päiväkodissa,eskarissa,päiväkodissa aina kehuttu kuinka kiltti ja reipas on. MUTTA
kun mua ahdistaa se että koko ajan haluaisi olla auttamassa jos en anna auttaa niin sitten katselee vieressä
siivoo oman huoneen ja vielä pikkuveljienkin, hoitaa pikku veljiään. tai no mä voin sanoo et käytkö hakeen vaipan tai bodyn ym ja saattaa pitää sylissä kun mä teen ruokaa. eilen totesi että " voi meiän pientä kulta mussukkaa" johon sitten totesin että ei meidän vaan äitin!!
ruuanlaitossa haluaisi auttaa ja välillä kastikkeen teossa on saanut olla. mutta kun tämä haluaa auttaa kaikessa imuroinnissa,lattianpesussa,liesien pesussa ,vessan pesuissa ym
pitää todellakin joko päivä hokee että leikki on lasten työtä ja että mene leikkimään

ja sitten tämä kun se on niin tarkkaavainen vaikka se leikkis niin se sivukorvalla kuuntelee että mitä puhutaan ja touhutaan tai jo oon puhelimessa niin on kuulo etäisyydellä niinkuin esim
että olimme 6v neuvolassa jossa sai 2 rokotetta rokotuksen jälkeen tyttö alko leikkiin ja neuvola täti mulle selitti että toisesta voi tulla kuumetta joka on harvinaista seuraavana päivänä eskarissa tytölle oli tullu kuume ja tätit kertoivat että tyttö oli ite osannut hienosti kertoa mistä johtui
tai
kun viikonloppuna kaikki lapset vietiin hoitoon ja seuraavana päivänä täti soittelee että missä ootte? ja mihin aikaan n. haette kerroin että olimme olleet toisella paikkakunnalla yötä. no täti oli varmaan puhunut myös mummulle missä oltiin oltu yö kun sitten lapset autossa niin tyttö kysyy että nukuitteko yön kotona? ja lisäkysymys kenellä olitte yötä

onko tää nyt ihan normaalia 6v käytöstä??
mua jotenkin ahdistaa koko tilanne =(

no voi se olla kyllä vähän ärsyttävää pidemmän päälle.
onko lapsella mitään omia lelu siivous välineitä?
tai jos antaisit lapselle muutaman oman vaikka tiskivuoron?

jotenki kiinnitti huomioo tuo "meidän pikku mussukka -> ei meidän vaan ÄIDIN" kommentti, eikö siis vauva saa olla isosiskolle mussukka?? Meillä ainakin junnukin on kaikkien pikku mussukka, ihan niinku tuo isompikin..

JA meillä jo 5vee auttaa ruuanlaitossa, siivoilussa, pyykkien laitossa.. kyllähän se välillä rassaa kun haluis tehä rauhassa, mut miten muuten ne lapset oppii?

Hakiskohan tyttö sulta hyväksyntää teoillaan jos kerran vauva on äitin pikku mussukka niin mikä isompi sit on?

Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminä:
siis saan olla kiitollinen että on noin reipas tyttö josta ei ole juurikaan harmia ollut ikinä ( no mitä nyt meidän auton naarmuttaminen ja muutama varastelu kaupasta)
aina ilonen ja reipas päiväkodissa,eskarissa,päiväkodissa aina kehuttu kuinka kiltti ja reipas on. MUTTA
kun mua ahdistaa se että koko ajan haluaisi olla auttamassa jos en anna auttaa niin sitten katselee vieressä
siivoo oman huoneen ja vielä pikkuveljienkin, hoitaa pikku veljiään. tai no mä voin sanoo et käytkö hakeen vaipan tai bodyn ym ja saattaa pitää sylissä kun mä teen ruokaa. eilen totesi että " voi meiän pientä kulta mussukkaa" johon sitten totesin että ei meidän vaan äitin!!
ruuanlaitossa haluaisi auttaa ja välillä kastikkeen teossa on saanut olla. mutta kun tämä haluaa auttaa kaikessa imuroinnissa,lattianpesussa,liesien pesussa ,vessan pesuissa ym
pitää todellakin joko päivä hokee että leikki on lasten työtä ja että mene leikkimään

ja sitten tämä kun se on niin tarkkaavainen vaikka se leikkis niin se sivukorvalla kuuntelee että mitä puhutaan ja touhutaan tai jo oon puhelimessa niin on kuulo etäisyydellä niinkuin esim
että olimme 6v neuvolassa jossa sai 2 rokotetta rokotuksen jälkeen tyttö alko leikkiin ja neuvola täti mulle selitti että toisesta voi tulla kuumetta joka on harvinaista seuraavana päivänä eskarissa tytölle oli tullu kuume ja tätit kertoivat että tyttö oli ite osannut hienosti kertoa mistä johtui
tai
kun viikonloppuna kaikki lapset vietiin hoitoon ja seuraavana päivänä täti soittelee että missä ootte? ja mihin aikaan n. haette kerroin että olimme olleet toisella paikkakunnalla yötä. no täti oli varmaan puhunut myös mummulle missä oltiin oltu yö kun sitten lapset autossa niin tyttö kysyy että nukuitteko yön kotona? ja lisäkysymys kenellä olitte yötä

onko tää nyt ihan normaalia 6v käytöstä??
mua jotenkin ahdistaa koko tilanne =(

Eikö se pikkuveli ole hänenkin kultamussukkansa?
Minusta tuossa tilanteessa ei ole mitään outoa tai väärää, kyllä se lapsi varmasti myös leikkii. Hyvähän se vaan on, että tyttösi on noin kiinnostunut kotihommista.

Joskus lapset ovatkin vanhempia viisaampia... Anna lapsesi olla oma itsensä ja kannusta häntä! Vaikuttaa että hän on kiinnostunut ja älykäs lapsi. Ja eikös pikkuveli ole hänenkin mussukkansa, eikö perhe ja sen jäsenet ole kaikkien yhteisiä ja yhtä rakkaita?

eikö hänellä ole samanikäisiä leikkikavereita ettei koko ajan olisi siinä kotitouhussa mukana`? kyllähän veikka muuten on kaikkien mussukka. meillä 6 v tyttö ei viitsisi millään siivota omia sotkujaan, leikki ja muut tärkeämpiä.

meidän 6v eskarilainen on kova tekemään kotihommia! kun teen ruokaa tyttö usein tekee salatin kattaa pöydän..... on mukana siivouspäivissä oma huone siistiksi että voin imuroida sen eli pyyhkii pölyt... leikkii pikkusiskon kanssa ulkoilee pikkusiskon kanssa eli viihtyy siinä hiekkalaatikoolla taikka vetää pulkassa... kaupassa laittaa maidot kärryy...
musta se on mukavaa... tietenkin toivoisin että tyttärelläni olisi enemmän kavereita mutta täällä ei asu... leikki sitten eskarissa niiden kanssa.
välillä kuulen kuinka eskari "komentaa" pikkusiskoaan samoilla sanoila joita itse käytän....
jo tuosta tiedottamisesta kyllä meilläkin tiedetään miksi asiat ovat niinkun ne ovat... siis mistä se kuume esim. johtuu tai miksi vesirokan näppylän näkyvät vielä vaikka vesirokko on jo ohi.... eilen tyttö kerto että ei naapureilla ole uutta autoa ne oli ajanut kolarin ja nyt niillä on laina auto ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
jotenki kiinnitti huomioo tuo "meidän pikku mussukka -> ei meidän vaan ÄIDIN" kommentti, eikö siis vauva saa olla isosiskolle mussukka?? Meillä ainakin junnukin on kaikkien pikku mussukka, ihan niinku tuo isompikin..

JA meillä jo 5vee auttaa ruuanlaitossa, siivoilussa, pyykkien laitossa.. kyllähän se välillä rassaa kun haluis tehä rauhassa, mut miten muuten ne lapset oppii?

Hakiskohan tyttö sulta hyväksyntää teoillaan jos kerran vauva on äitin pikku mussukka niin mikä isompi sit on?

kaikki on jotain siis nuorin tietty pikku mussukka mutta vanhinta kutsun äitin pikku prinseksaksi tai äidin kullannupuksi =)
mutta tuota että tuo vanhin lässyttää pikkusille tuntuu hassulta eikä tuo eka kerta ollut isommalle pikkuveljelleen 4v sano just hiljattain voi pikku kultaa tai voi meidän pientä.
tuo kun haluaisi auttaa aina ja pikku tehtäviä annankin eli pöydän pyyhintää,liesienpesu,pöydän kattaus ,ym muttas kun haluaisi melkein koko ajan olla auttamassa ja tekemässä päivästä toiseen.
kiva se on että on pikku apuri mutta kun haluan että myös leikkii. eilen esikoulun jälkeen ei leikkinyt yhtään!! katteli aamu ohjelmat nauhalta sen jälkeen oli mun apuna illalla pikkukakkonen sen jälkeen taas seuraili mua ja sitten jo nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö hänellä ole samanikäisiä leikkikavereita ettei koko ajan olisi siinä kotitouhussa mukana`? kyllähän veikka muuten on kaikkien mussukka. meillä 6 v tyttö ei viitsisi millään siivota omia sotkujaan, leikki ja muut tärkeämpiä.

ei ole =( ku vaan oliskin =)
siis musta tuntuu hassulta että tyttö lässyttää. kyllä mä lässytän ja kaikki on pikku mussukoita mut jotenkin se tuntuu hassulta kun 6v tyttö lässyttelee pikkuveljille samalla lailla kun minä.
jos käskisin vaatettaa pikkuveljen niin olisin varma että se tekee sen =( kerran oli yövaatteet vaihtanu ja vaipan vaikka olin huutanut että hae yövaatteet.
kiva se on että on toimelias mut näin pitemmän päälle ahdistaa.
kun tuota auttamista on enemmän kun leikkiä.
eilen ei leikkinyt yhtään!!

eikö hänellä ole kavereita, joiden knssa leikkii

ei!! =( ei tässä pihassa ole ja mulla ei ole autoo et pääsisin johonkin kuskaileen ja eskari ryhmässä kaikki poikia paitsi tietty mun tyttö

no eikö hänellä ole leikkikavereita siellä eskarissa ja siitä tuttuja kavereita iltaleikkeihin?voihan kavereita kuttuu kyläänki jos ei niitä ole lähellä. no eikö hän leikki sen 4 vuotiaan kanssa? meillä 6 v tyttö leikkii tosi paljon pikkusysterin kanssa, joka on nyt 2,5 v.

Alkuperäinen kirjoittaja hei!:
meidän 6v eskarilainen on kova tekemään kotihommia! kun teen ruokaa tyttö usein tekee salatin kattaa pöydän..... on mukana siivouspäivissä oma huone siistiksi että voin imuroida sen eli pyyhkii pölyt... leikkii pikkusiskon kanssa ulkoilee pikkusiskon kanssa eli viihtyy siinä hiekkalaatikoolla taikka vetää pulkassa... kaupassa laittaa maidot kärryy...
musta se on mukavaa... tietenkin toivoisin että tyttärelläni olisi enemmän kavereita mutta täällä ei asu... leikki sitten eskarissa niiden kanssa.
välillä kuulen kuinka eskari "komentaa" pikkusiskoaan samoilla sanoila joita itse käytän....
jo tuosta tiedottamisesta kyllä meilläkin tiedetään miksi asiat ovat niinkun ne ovat... siis mistä se kuume esim. johtuu tai miksi vesirokan näppylän näkyvät vielä vaikka vesirokko on jo ohi.... eilen tyttö kerto että ei naapureilla ole uutta autoa ne oli ajanut kolarin ja nyt niillä on laina auto ;)

kiitos
tuo oli kyllä jo kuin omaa tekstiäni. kiva tietää että on kuitenkin sit normaalia.
ite niin toivoisin että tytöllä olis se yksikin kaveri mutta jos sitten vaikka koulussa.
ja tosiaan meidänkin tyttö vetää pulkassa pienempiä nuorimmaista veti koko matkan kotiin pulkassa n. reilu 1km ja auttaa.
jos tuo innostus sit lopahtaa teininä =)

no eikö hänellä ole leikkikavereita siellä eskarissa ja siitä tuttuja kavereita iltaleikkeihin?voihan kavereita kuttuu kyläänki jos ei niitä ole lähellä. no eikö hän leikki sen 4 vuotiaan kanssa? meillä 6 v tyttö leikkii tosi paljon pikkusysterin kanssa, joka on nyt 2,5 v.

no eskarissa leikkii poikien kanssa (oma ryhmä) mutta harva poika tuossa iässä haluaa leikkiä tytön kanssa ei täällä ainakaan vaikka tyttö tulee kaikkien kanssa toimeen.
pihassa ei muita lapsia juuri ole muutama vauva ja loput koululaisia 3-6 luokkalaisia
kyllä tuo pikkuveljien 4 ja 2v leikkii aika paljonkin

Minä olisin kyllä sinuna onnellinen, että on niin kiinnostunu kotitöistä. Antaisin koko ajan pientä hommaa, tiskikoneentyhjennystä, imurointia, pöydän kattamista. Miksei sais pukea pikkuveljeä? Miksei sais lässyttää pikkuveljelle? En ymmärrä. Kai se nyt joskus leikkii. Miksi se ei saa tehdä sitä mikä kiinnostaa vaan pakotetaan leikkimään?

meidän eskarityttö leikkii paljon myös vanhempien kanssa just toka ja viidesluokkalaisten kanssa. ja myös tämän pikkusysterinsä kanssa. ei muuta ku keksit aina jotain kivoja leikkejä niile niin saat tytön ajatuksia pois kotitöistä. musta vaan tuntuis kivalta ku meilläkin auttaisi useammin. meillä kyllä kans ope tietää ihan varmasti kaikki mitä meidän talossa tapahtuu, on niin pikkuvanha ja kova puhuun. joko tyttö osaa lukea?

Voi hyvänen aika!!! Ap, kuullostat kateelliselta omalle pienelle tytöllesi. En voi ymmärtää mikä sinua oikein ahdistaa tässä tapauksessa??!! Ihana, reipas tyttö sinulla ja sinä vain valitat.

kiitos
tuo oli kyllä jo kuin omaa tekstiäni. kiva tietää että on kuitenkin sit normaalia.
ite niin toivoisin että tytöllä olis se yksikin kaveri mutta jos sitten vaikka koulussa.
ja tosiaan meidänkin tyttö vetää pulkassa pienempiä nuorimmaista veti koko matkan kotiin pulkassa n. reilu 1km ja auttaa.

toivon myös että koulussa löytää sen "henki ystävän "jonka kanssa alkaa leikkiin... meillä tämä neiti ei ole koskaa leikinyt askartelee, kirjoittaa, lukee, piirtää on kova mapittaan papereita ja piirrustuksiaan... palapelit ja erinlaiset lautapelit on myös mieleisiä...
tiedän että tytöstä näkee että on paljon aikuisten kanssa tekemisissä ns. pikkuvanha mutta onko se nyt sitten pahaksi? toisten mielestä on toisten ei... eskariopen kanssa ollaan aiheesta puhuttu ja hän on "hyvillään" kun tyttö on rauhallinen, kärsivällinen ja todella kiinnostunut "opetuksesta" kun joukkoon mahtuu näitä "jokapaikkaan" ehtiöitä joiden keskittyminen herpaantuu niin nämä rauhalliset vähän tasoittaa opetusta!

meidän eskarityttö leikkii paljon myös vanhempien kanssa just toka ja viidesluokkalaisten kanssa. ja myös tämän pikkusysterinsä kanssa. ei muuta ku keksit aina jotain kivoja leikkejä niile niin saat tytön ajatuksia pois kotitöistä. musta vaan tuntuis kivalta ku meilläkin auttaisi useammin. meillä kyllä kans ope tietää ihan varmasti kaikki mitä meidän talossa tapahtuu, on niin pikkuvanha ja kova puhuun. joko tyttö osaa lukea?

juu tämä tyttö myöskin kova paapattaa. enkä edes halua tietää mitä kertoo. välillä tulee mulle sanomaan että "mä sit tänään kerroin täteille sitä ja tätä" ja välillä ne tätitkin kertoo mitä tyttö rupatellut.
lukea ei osaa ja r-kirjainta ei osaa sanoa.
mut on tuo sellanen tehopakkaus =)
ja joku tuossa mainitsi niin pikku hommia annankin tehdä ja päivittäin kuten astiapesukoneen täyttö/tyhjennys,pöydän pyyhintä,kattaus välillä saa kastikkeen teossa auttaa ja lisätä perunoihin vettä huoneitten imurointiakin sillon tällön mutta kun tuntuu että koko ajan enkä halua että vielä ihan koko ajan. ja välillä tuntuu et tekee enemmän kotitöitä kun leikkii. mutta juu kyllä tuolla omiakin leikkejä on. pikkuveljet nukkuu ylensä heti kun eskarista tyttö haettu.

Voi hyvänen aika!!! Ap, kuullostat kateelliselta omalle pienelle tytöllesi. En voi ymmärtää mikä sinua oikein ahdistaa tässä tapauksessa??!! Ihana, reipas tyttö sinulla ja sinä vain valitat.

niin tuo on kyllä totta että valitan vaikka toinen niin reipas mutmu mun mielestä liika on liikaa ja mun mielestä tuon ikäisen pitäisi myös leikkiä.
eskarin jälkeen saa katsella aamu piirretyt nauhalta ja vähän huilia. mutta sitten se alkaa annan jotain pikku puuhattavaa missä voi auttaa mutta kun ei sitäkään koko ajan oo ja sit alkaa että mitä mä voisin nyt tehdä saanko tehdä sitä ja sitä enkä mä halua että ihan koko ajan auttaa kuitenkin vasta lapsi. hyvä kuitenkin on että on kiinnostunut kotihommista ja jos tuo sama into kestää teini ikään niin ei haittaa yhtään. samalla näyttää esimerkkiä pikkuveljilleen mutta liika on liikaa!!

Mitäs jos tekisitte tytölle oman kotityölistan? Sais päivittäin tietyn määrän osallistua hommiin ja sitten kun listan työt on tehty olis neidin aika touhuta ihan lasten juttuja:) Ja kun tyttönen on noin reipas ja innokas, niin pystyiskö sitä intoa ohjailemaan vaikka lukemisen, laskemisen yms. kouluvalmiuksia kehittävän toiminnan opettelemiseen?

Voi kun meilläkin olisi edes jompikumpi lapsista edes vähänkään tuollainen:) Meidän ipanat on aina suunnilleen tukkanuottasilla jos jotain pitäis tehdä..erittäin harvoin omatoimisesti osallistuvat mihinkään kotihommiin ja ovat jo molemmat kouluikäisiä! Mutta tottahan se on että liika on liikaa ja varmasti se jossain vaiheessa alkaa jo olla ahdistavaa, mutta tsemppiä teille ja yritä kuitenkin iloita tyttäresi auttavaisuudesta, tuskin se tosiaan murkku/teini-iässä enää jatkuu:)

kiitos

toivon myös että koulussa löytää sen "henki ystävän "jonka kanssa alkaa leikkiin... meillä tämä neiti ei ole koskaa leikinyt askartelee, kirjoittaa, lukee, piirtää on kova mapittaan papereita ja piirrustuksiaan... palapelit ja erinlaiset lautapelit on myös mieleisiä...
tiedän että tytöstä näkee että on paljon aikuisten kanssa tekemisissä ns. pikkuvanha mutta onko se nyt sitten pahaksi? toisten mielestä on toisten ei... eskariopen kanssa ollaan aiheesta puhuttu ja hän on "hyvillään" kun tyttö on rauhallinen, kärsivällinen ja todella kiinnostunut "opetuksesta" kun joukkoon mahtuu näitä "jokapaikkaan" ehtiöitä joiden keskittyminen herpaantuu niin nämä rauhalliset vähän tasoittaa opetusta!

taas oli niin samanlaista tekstiä paitsi meillä ei vielä lueta mutta kovasti harjotellaan,koittaa kirjotella askartelee mielellään ja piirtelee.
tyttö ainut tyttö 14 pojan kanssa eli ryhmässä löytyy säpinää ja vilskettä ja kehuja tullut myös tytön rauhallisuudesta ja siitä ettei ole lähtenyt poikien villityksiin mukaan. toisin jää pojille alakynteen eli välillä tarvii tätien tulla pelastaan tyttöö.
itekkin tyttö haluaisi leikkikaveria ja omassa ryhmässä välillä jonkun pojan kanssa jotain pelejä pelannut. mutta ylensä ne menee niin että tyttö askartelee ja pojilla siellä taistelu leikit menossa.

Yhteistyössä