kun vauva syntyy ja mies jää isyyslomalle niin entäs esikoinen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja endie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

endie

Aktiivinen jäsen
07.05.2007
14 918
6
36
jatkanko hänen vientiään päiväkotiin tuon isyyslomankin ajan ? esikoinen on siis kolme pvää per viikko pväkodissa.. vai pidetäänkö esikoinen kotona kans kolme viikkoa ( saman ajan kuin isä ) vai vain viikko ja sit takas "perusrytmiin".. vai vai..vai miten sitä tekis ? kokemuksia / näkemyksiä ? meillä esikoinen on 5 -vuotias ( jos sillä siis merkitystä.. ) .

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
5-vuotias onjo niin iso, että hänen kanssa voisi asiata jutella sillä mielellä, että kyselee olisiko hän mieluummin kotona vai päiväkodissa.

no joo, tietty noinkin, mutta jotenkin kokisin tän asian olevan enempi mun ja miehen päätöksissä oleva.. ollaan muutettu kesällä ja poika ollut nyt pari kk:tta uudessa pväkodissa ja ei ole oikeen sinne niin vielä kotiutunut, joten ei varmaan sinne menisi itse jos saisi valita ( luulisin ). vanhassa päiväkodissa oli yli 2 vuotta ja sinne varmaan menini edelleen, jos vaan mahdollista =)

Teette ihan niinkuin parhaalta tuntuu, joillekin lapsille päivittäisen rutiinin ylläpito on tärkeää, toisilla on mukavampi olla kotona tutustumassa vauvaan. Tai paremminkin tekemässä kaikkea kivaa isän kanssa, kun äiti on sairaalassa/kotona vauvan kanssa. Meidän lähes 5 v oli ikionnellinen siitä, kun kävi kaikenlaisissa jutuissa kahdestaan isän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
5-vuotias onjo niin iso, että hänen kanssa voisi asiata jutella sillä mielellä, että kyselee olisiko hän mieluummin kotona vai päiväkodissa.

no joo, tietty noinkin, mutta jotenkin kokisin tän asian olevan enempi mun ja miehen päätöksissä oleva.. ollaan muutettu kesällä ja poika ollut nyt pari kk:tta uudessa pväkodissa ja ei ole oikeen sinne niin vielä kotiutunut, joten ei varmaan sinne menisi itse jos saisi valita ( luulisin ). vanhassa päiväkodissa oli yli 2 vuotta ja sinne varmaan menini edelleen, jos vaan mahdollista =)
Tiettyhän se viimekädessä onkin ja te tiedätte olosuhteet ym. mutta jotenki mä pidän, että lapsuus on niin lyhyt ettei päiväkotiin ole pakko mennä, jos ei ole pakko mennä hoidon tarpeen takia.

Meillä esikoinen oli sen viikon kotona, kun miehellä oli eka isyyslomaviikko.
Mitähän olen taas ajatellut. :D
Siis kun tuo vauva syntyi helmikuussa, niin esikoinen oli silloin helmikuussa pari viikkoa hoidossa, kunnes siirtyi kotihoitoon (odotettiin leikkaushaavan paranemista).
Välillä on kyllä kaduttanut kun en ole edes virikepaikalle jättänyt, tahtoo välillä käydä aika pitkäksi kotona.
No onneksi on kerho.

Meillä isommat jäi kokonaan pois hoidosta kun kuopus syntyi. Eli minä pitäisin isomman lapsenkin kotona miehen isyysloman ajan ja vasta sen jälkeen päiväkotiin jos sinne on "pakko" mennä.

Miksi lapsi ei saa päättää tuota asiaa? Tuossa asiassahan ei ole oikeastaan merkitystä, onko lapsi kotona vai päiväkodissa, joten en ymmärrä miksi ette kuuntele lapsen mielipidettä asiasta.

Meillä esikoinen 4v oli vauvan synnyttyä koko isyysloman kotona ja sit vielä viikon siihen päälle eli 4 viikkoo oli kotona kunnes tänään alotti taas hoidossa pitkän tauon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Siis häh :O Vieks jotku toisen/set lapsensa hoitoon jos on vauvan kans kotona???

Voi kato olla et jotkut lapset viihtyy hoidossa niin hyvin et haluaa mennä sinne vaikka äiti olis kotona. Ja meillä hoidossa opet sano et lapselle obn vaan hyvä käydä pari päivää siellä leikkimässä. Miksi siis olisin viemättä jos lapsi sinne itse haluaa. On hoidossa 2-3 pv viikossa ja 5 tuntia päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

Miksi lapsi ei saa päättää tuota asiaa? Tuossa asiassahan ei ole oikeastaan merkitystä, onko lapsi kotona vai päiväkodissa, joten en ymmärrä miksi ette kuuntele lapsen mielipidettä asiasta.

jotenkin se on mun päässä sellainen asia, jonka me vanhemmat päätämme loppukädessä. ehkä ajattelen jotenkin, että esikoinen, ei osaa kuitenkaan vielä hahmottaa kaikkea asiaan kuuluvia sävyjä... kuten sitä kuinka pitkä aika on 3viikkoa kotona tai että miten paljon vauva muuttaa elämää tai että ei näe sitten pväkavereita aikoihin tai että sotkeutuuko hänen rytminsä liikaa kun tulee nuin pitkä aika pois hoidosta ( joka on tosiaan vielä suht uusi paikka.. ) jne jne. emmä tiedä! koitan tässä pohtia asiaa. kiva että moni on kertonut omia näkemyksiään. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettele vaan:
Siis häh :O Vieks jotku toisen/set lapsensa hoitoon jos on vauvan kans kotona???

Voi kato olla et jotkut lapset viihtyy hoidossa niin hyvin et haluaa mennä sinne vaikka äiti olis kotona. Ja meillä hoidossa opet sano et lapselle obn vaan hyvä käydä pari päivää siellä leikkimässä. Miksi siis olisin viemättä jos lapsi sinne itse haluaa. On hoidossa 2-3 pv viikossa ja 5 tuntia päivässä.

Niinpä, kukas sitä nyt äidin kanssa haluais olla kotona.

Mä tekisin näin. Ottasin lapsen kokonaan pois päiväkodista. Saisi olla kotona, eikä tuntis itteään ulkopuoliseksi. Sais laatuaikaa äidin kanssa kun vauva nukkuu. Kun vaavi kasvaa voisitte mennä porukalla kahvilaan tai leikkipuistoon yms. Jos lapsi tarvitsee jotain aktiviteettia, niin olis varmaan vaihtoehtona seurakunnan kerho (ilmainen) tai jokin mielenkiintoinen harrastus.

jotenkin se on mun päässä sellainen asia, jonka me vanhemmat päätämme loppukädessä. ehkä ajattelen jotenkin, että esikoinen, ei osaa kuitenkaan vielä hahmottaa kaikkea asiaan kuuluvia sävyjä... kuten sitä kuinka pitkä aika on 3viikkoa kotona tai että miten paljon vauva muuttaa elämää tai että ei näe sitten pväkavereita aikoihin tai että sotkeutuuko hänen rytminsä liikaa kun tulee nuin pitkä aika pois hoidosta ( joka on tosiaan vielä suht uusi paikka.. ) jne jne. emmä tiedä! koitan tässä pohtia asiaa. kiva että moni on kertonut omia näkemyksiään. :flower:

Jos lapsella erityisen tuen tarve ja hoito on kuntouksellisesta syystä, niin viikon varmaan pitäisi itse kotona ja sitten takaisin arkirytmien pariin. Ehkä pidennetty vkl noina kahtena seuraavana viikkona. Mutta jos lapsi muuten vain on päiväkodissa, niin pitäisin koko kolme viikkoa pois ja jatkossakin veisin hoitoon vain ehkä pari kolme kertaa viikossa. Tai sitten ottaisin äitiys- ja vanhempainvapaan ajaksi kokonaan pois.

tää on kaksipiippuinen juttu, tiedän.
itse perustelen meidän perheen valintaa sillä, että esikoinen on jo 5-vuotias -ensi vuonna jo eskarilainen- ja minusta hän tarvitsee ja hänelle tekee hyvää olla päiväkodissa nuo 12päivää per kk. on aloittanut päiväkoteilun 3-vuotiaana minun palattuani opiskelemaan ja sittemmin töihin. nyt meille on tulossa toinen muksu ja suunnitelmana on olla kotona tämän kanssa ensi syksyyn ja sitten takaisin työelämään.en näe syytä keskeyttää esikoisen päiväkoteilua tuoksi ajaksi. ensi kesän esikoinen on kuitenkin kotona lomalla ja on muutenkin lomat pois hoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja oiva:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettele vaan:

Niinpä, kukas sitä nyt äidin kanssa haluais olla kotona.

Hoidossa on ne kaverit joiden kanssa leikkiä. Äiti kun ei vauvan ja kodin hoidolta juuri leikkimään krkiä.

Kyllä meillä esikoinen oli kotona aina kun isä oli isyyslomalla. Kun kolmas tulee, niin sama juttu, vanhemmat lapset saavat kyllä olla kotona isyysloman ajan. Meillä kyllä ei ole pidetty isyyslomia kolmea viikkoa putkeen kummankaan kanssa eikä aioita pitää tämän kolmannenkaan kanssa. Se alku kun on niin kovin imetys- ja nukkumispainotteista, että olemme kokeneet isyysloman hyödyllisemmäksi myöhemmin, kun vauva on isompi. Kiva myöskin viettää vaikka pidempi kesäloma koko perhe yhdessä ja käyttää siihen isyyslomaa.

ja kotona oleva lapsi ei tarvitse yhtä tiukkaa rytmiä kuin hoidossa oleva. Saa ihan rauhassa aamulla katsoa muumilaaksot ja pikkukakkoset samalla kun äiti imettää vauvaa. Saapi rauhassa olla yökkäreissä vaikka puoleen päivään jne. Kyllä lapsi osaa nauttia siitäkin, että saa olla rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:

Jos lapsella erityisen tuen tarve ja hoito on kuntouksellisesta syystä, niin viikon varmaan pitäisi itse kotona ja sitten takaisin arkirytmien pariin. Ehkä pidennetty vkl noina kahtena seuraavana viikkona. Mutta jos lapsi muuten vain on päiväkodissa, niin pitäisin koko kolme viikkoa pois ja jatkossakin veisin hoitoon vain ehkä pari kolme kertaa viikossa. Tai sitten ottaisin äitiys- ja vanhempainvapaan ajaksi kokonaan pois.

siis meillä lapsi onkin hoidossa vain kolme päivää viikossa tällä hetkellä.

Yhteistyössä