Kun vauvan paino ei nouse...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä tehdä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä tehdä

Vieras
Vauvamme on nyt 1½ viikon ikäinen. Kyseessä pienikokoinen vähän alle 2700g painava neiti. Syntymä painoltaan 2740g. Sairaalassa vauva sai muutamaan otteeseen lisämaitoa, paino lähti nousuun ja pääsimme kotiin. Kotona annoin muutaman kerran vielä lisiä imetyksen lisäksi kunnes oli neuvolan punnitus ja paino oli noussut n. 21g päivässä. Neuvolan mukaan juuri ja juuri sopivasti. 4 päivässä painoa oli tullut 85g

Sain kotiin vaa'an lainaan syöttöpunnituksia varten. syöttöpunnituksien tuloksina syötön kestosta ja imuinnokkuudesta riippuen 30-60 g kerrassaan. Tuolloin jätin lisät pois kokonaan, toiveissa onnistua imetyksessä.

Vauva on on syntymästään asti nukkunut tyyliin; Aamupäivällä 1-2, 2-3 tunnin unet syöttöjen välissä heräten itse syömään, mutta tuon jälkeen hän on käytännössä rinnalla koko iltapäivän ja illan. Vaippoja kastuu ja kakkaa tulee. Kakka on "ryynitöntä", keltaista "sinappikaakkaa", joten ilmeisesti vauva saa myös takamaitoa tarpeisiinsa. vauva vaikuttaa tyytyväiseltä aamupäivisin, mutta iltaisin viihtyy vain rinnalla. Maitoa tuntuu olevan vauvan tarpeisiin, iltaisin olen kuvitellut hänen tilaavan maitoa tuleviin tarpeisiin. Imuotetta olen tarkastellut ja vaikuttaa hyvältä myös neuvolan mielestä.

Nyt kuitenkin tein punnituksen alasti ja täysiimetyksellä oltuamme 4 päivää painon nousu vain 40g :( Onko nyt niin ettei maitoni ole tarpeeksi ravintorikasta vauvalle? Itse olen kyllä pitänyt huolta syömisistäni ja juomisista....

Paljonko painoa on tullut yhdellä syötöllä? Siis syöttöpunnitushan on sitä, että ennen syömistä punnitset vauvan ja sitten heti syöttämisen jälkeen, niin näet paljonko sitä maitoa on saanut.

Musta jos vauva on tyytyväinen, pissaa ja kakkaa, maitoa tulee hyvin. Ihan turhaa tietty hysterisointi syömisen kanssa, ne on hirmu huonoja antamaan kuvaa oikeasta tilanteesta koska vauva kuluttaa jo syödessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä:
Yhden rinnan syötöllä ~40g, yleensä syö molemmat rinnat ja rinnalla tosiaan viettää aikaa melkosen mukavasti. Maitoa tuntuu kyllä olevan...

Hmm.. Muistaakseni, kun syöttöpunnittiin sairaalassa suunnilleen saman ikäistä vauvaa, maitoa piti saada vähintään 60 g. Mieluiten enemmän. Oletko soittanut neuvolaan?

Itellä oli samat huolet kun vauva oli tosi pieni eikä jaksanut aluksi imeä tarpeeksi.. annoin iltasella aina pullomaitoa, että sain rauhallisen mielen.... ja jatkoin imettämistä vauvan mukaan... sai siis milloin halusi. Sillai saa sen maidontuotannonkin kunnolla käyntiin. Mulla kesti 3 vk ennenkuin vauva oli täysimetyksellä... elikkä jos tuntuu ettei vauvan paino nouse tarpeeksi, anna iltapäivällä/illalla juuri imetyksen jälkeen pullosta ja katso miten menee..jos ei maistu , niin tiedät että on saanut rintamaitoa tarpeeksi..ainakin saat mielenrauhan..

On tietty hyvä, että neuvolassa pidetään huolta siitä, että vauva kasvaa ja voi hyvin, mutta joskus tuntuu, että mennään jo ylihysterian puolelle näis paino-asioissa... Mun mielestä, jos vauva on hereillä ollessaan virkeä, kakkaa tulee päivittäin ja pissatkin monta kertaa päivässä, niin kaiken pitäisi olla hyvin.

Mutta kannattaa siis seurata tuota vauvan vointia, että on virkeä ja tarkkaavainen hereillä ollessaan, ei esim. unelias ja veltto.

Jokainen vauva on yksilö, ja kasvaa ja kehityy omassa tahdissaan.

Kysyin neuvolasta mikä on sopiva syöttöpunnitus niin kuulemma 20g on ihan hyvä, tuntuu kyllä aika vähäiseltä... Neuvolan täti on nyt lomalla.
Kiitos vastauksista, täytynee alkaa antamaan vähän korviketta imetyksen lisäksi. Josko se sitten alkaisi nousemaan.

Mä en käsitä miksi ihmeessä sun pitäs antaa lisämaitoa jos kaikki "vauva saa tarpeeksi maitoa"-kriteerit täyttyy? Pissaa tulee, kakkaa tulee, vauva on virkeä ja silti tyytyväinen, ei kitise tai halua asua tissillä 24/7 joka päivä yötä päivää. Luota itsees, jos susta tuntuu et vauva maitoa tarpeeksi saa :wave:

Yhteistyössä