KUNHAN AVAUDUN (LIITTYY TUOHON SEKTIOON) :) KIVA OLIS KUULLA ASIASTA TEIDÄN MIELIPITEITÄ.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Minulla on tilanne se että vauva on ollut koko raskausajan perätilassa ja on kerran yritetty kääntää, mutta ei onnistunut. Nyt lääkäri muka aikoo vielä ensi viikolla yrittää käännöstä ja mulla viikkoja silloin jo 39+3. En todellakaan anna enään kääntää koska en usko että vauva enään kääntyykään (minulla näet herttamainen kohtu). Tänään neuvolassa ultrattiin ja vauva senkun istua kököttää siellä ja on ihan reippaan kokoinenkin jo...3,6kg ja itse olen tosi pieni kokoinen äiti :) Eka lapseni oli syntyessään 3230g :)

Neuvolan täti vain ihmetteli että miksi äitipolin lääkäri ei ole jo antanut minulle sektioaikaa kun selvää kuitenkin on se että perätilassa olevaa vauvaa en halua alateitse synnyttää ja syykin on lääkäreillä tiedossa. Itse vain pelkään nyt sitä että jos synnytys lähtisikin käyntiin supisteluilla tai veden menolla ihan tässä lähipäivinä niin kuinka kiire tulee sairaalaan joka on 40km päässä. Lääkäri vain sanoi kylmän rauhallisesti että katsotaan tilanne sitten että missä asennossa vauva on tulossa ja jos perätila niin meen sektioon ja jos raivotarjonta niin alakautta, mutta ihtiä hirvittää että mistä sen tietää kuinka nopeaa synnytys etenee ja pelkään olevani tilanteessa että joudun pakonsanalemana synnyttään perätilassa olevan :(

Kauhea stressi tästä nyt ollu jo viikon :( Poikani nimittäin syntyi alakautta rv38 joten jotenkin tuntuu että jos tämäkin kohtapuolin syntyy niin apua....nyt siis rv38+3

Soitin tänään asiasta ä.polille, mutta kätilö ei oikein tuntunut ymmärtävän huoltani.käski vaan tulla ambulanssilla jos synnytys alkaa :( Mä kun luulin että sektioon saa helposti ajan, varsinkin kun on muutenkin erityistarkkailussa oleva synnyttäjä

mulle kokeiltiin käännnöstä rv37 ei onnistu sain samalla sektio ajan,sektio tehtiin rv39...jos olisi aikasemmin lähtenyt syntyy oltaisiin kokeiltu normisynnytystä.
sektion aikana vauva olikin kääntynyt oikeinpäin.
ihmettelen kans miksei sulle annettu heti sektio aikaa...

vähän outoa kyllä, mutta mä sanoisin neuvoksi että jos synnytys alkaa käynnistyä niin lähdet heti sairaalaan ja huudat ja vaadit sen sektion perätilan takia!

Ihan viime hetkeen minullakin sektiopäätös vietiin. Mun kohdalla tosin mietittiin synnyttämisen vaihtoehtoa ja mittailtiin lantiota ja lasta kunnes hoksattiin tytön olevan yli 4 kiloa.
Sektiopäivää edeltävänä yönä alkoi mulla sitten supistukset, kolme päivää ennen la:ta siis. Hienosti kuitenkin sairaalaan kerittiin (matkaa saman verran kuin sinulla), vähän aikaistettiin suunniteltua sektioaikaa.
Mutta nämähän on tilannekohtaisia aina.

Minä en jotenkin osannut stressata, luotan ammaihmisiin ja siihen, että synnyttäminen ja sektiot ovat rutiinia heille.

Mulla ois synnytyksen aikana vielä yritetty kääntää jos paikat ei olis ollut niin paljon auki. Nyt eivät uskaltaneet ettei vedet menneet. Jouduttiin jonottamaan leikkuriin kun toinen sektio oli ensin.

Ap yritää mahdollisimman nopeasti vaan päästä sitten sairaalaan. Toivotaan että saisit ajan seuraavalla käynnillä ja synnytys ei käynnistyisi ennen sitä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Ihan viime hetkeen minullakin sektiopäätös vietiin. Mun kohdalla tosin mietittiin synnyttämisen vaihtoehtoa ja mittailtiin lantiota ja lasta kunnes hoksattiin tytön olevan yli 4 kiloa.
Sektiopäivää edeltävänä yönä alkoi mulla sitten supistukset, kolme päivää ennen la:ta siis. Hienosti kuitenkin sairaalaan kerittiin (matkaa saman verran kuin sinulla), vähän aikaistettiin suunniteltua sektioaikaa.
Mutta nämähän on tilannekohtaisia aina.

Minä en jotenkin osannut stressata, luotan ammaihmisiin ja siihen, että synnyttäminen ja sektiot ovat rutiinia heille.
No mulla on sellanen tausta että luotto lääkäreihin on menny aikalailla :) Toki minäkin tiedän että osaavat nää asiat mutta nyt en vaan tajua että miksi pitää kärvistellä tässä kotona ja ajaa keskiviikkona 40km sinne tarkistuttamaan mitenpäin vauva kohdussa on....kun se voidaan tehdä omassa neuvolassa vaikka joka päivä. Mielestäni olisi turvallisempaa ja järkevämpää nyt vain antaa se sektioaika. Ei tää stressikään varmaan oo vauvalle hyväksi :( Maha on niin iso että vatsanahka on kipeä ja en pysty kunnolla hengittään ja nukkumaan.kysymys kuuluu että onko tässä enään mitään järkeä?

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Sektio voidaan kyllä tehdä nopeastikin. Päivystyssektion ne sulle tekee. Ja voi hyvin olla, että kun menet sinne tarkistuskäynnille, jäät sinne. Huoli pois.

no sekin mun tarvis kyllä lapsen hoidon takia tietää etukäteen että jäänkö heti sairaalaan vai en :)

jotkut lääkärit/hoitajat ei vaan tajua sitä että ne lopulliset päätökset ois kiva saada mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. jo oman mielenrauhankin kannalta. :/

kaikissa jutuissa mitä kävin kurkkimassa sairaaloiden ym., sivuilta on selkeästi mainittu että äidin oma motivaatio on pt:n alatiesynnytyksen edellytys. ja pelko perätilan synnyttämiseen alateitse taas este. ei mulle ainakaan kukaan ees puhunut muusta enää mitään kun olin sanonut, että sektion haluan jos pt:ssä vauva pysyy.

mä taisin saada leikkausajan 2vkoa ennen laskettua, aika tarkkaan laskettuna päivänä se tehtiin. aika annettiin mulle muuten äitiyspolilta puhelimessa kun soitin ja sanoin päättäneeni että haluan sektion. edellisellä käynnillä siis sovittiin että asia jää mun harkintaani; jos päädyn sektioon niin otan yhteyttä ja jos a.tiehen niin tulen sitten kun synnytys alkaa.

tosi inhottavaa roikuttaa sitä päätöstä tolla tavalla ja stressata odottajaa turhaan! kaikkien tiedossa se kuitenkin on ettei perätilavauvaa todellakaan kukaan voi pakottaa synnyttämään alateitse jos äiti ei sitä halua..

Soittelin tänään uudestaan ä.polille asiasta. Mulla jäi tosi paha mieli edellisestä lääkärikäynnistä, koska lääkärihän ei todellakaan edes kysynyt että saako hän yrittää kääntää vauvaa vaan alkoi vain kääntämään. Nyt kätilö sanoi puhelimessa että ei ketään pakoteta mihionkään toimenpiteeseen ja kyllä äidin toiveita ja yhteistyöhalukkuutta kuunnellaan. Mun oli sitten pakko avautua ja sanoa että tämä lääkäri ei kylläkään näin tehnyt ja siksi minä nyt olen täällä ihan hermona kun ei asioista voida puhua suoraan. Sanoin että en saanut lääkäristä mitään irti ja osaan kysymyksistäni hän ei edesd vaivaantunut vastaamaan vaan nakkeli vain niskojaan, kaiken tiedon olen saanut kätilöiltä ja eilen neuvolassa luimme tietokoneelta, että mitä tämä lääkäri on sinne kirjoittanut....että tällaista kommunikointia täällä lääkärin kanssa :) Kätilö oli pahoillaan ja niin olen minäkin siitä että jouduin jopa puhelimessa hänelle hieman ääntäni korottamaan että saan asiani sanottua.
Tilanne on siis nyt se että minä menen ensi tiistaina (sain päivällä aikaistettua aikaa) lääkärille ja hän kuulemma katsoo, onko vauva vieläkin perätilassa ja KÄTILÖN mukaan saan silloin varmastikin sektioajan. Huvitti vaan kun kätilö sanoi että sen kyllä saa tosi nopeasti ja sektiot tehään yleensä aina viikkoa ennen laskettua. No minullahan tuo laskettuaika on jo 16.3 ja jos tämä asia etenee näin hitaasti niin en ehdi saada sektiota viikkoa ennen ellen jää sinne tiistaina samantien :)

Yhteistyössä