Kunhan valitan :) ärsyttää kun kaverista sai lapsen niin puhuu itsestään ja miehestään vain "äiti ja isä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mars"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mars"

Vieras
Ei siis käytä enää miehestään etunimeä (miten aikaisemmin teki) ja se äiti tai mamma sana pitää tunkea jokaiseen fb päivitykseenkin. Tyyliin "äiti kävi shoppailemassa ja iskä jäi pirjopetterin kanssa kotiin", "mamma lähtee nyt jumppaan", "koskakohan se iskä tulee kotiin kun täällä jo odotellaan". Noita päivityksiä tulee monta päivässä (aikaisemmin aika laiskasti päivitellyt facebookkia). Sama homma jos puhutaan puhelimessa tai nähdään niin sanat äiti, mamma tai isä pitää tunkea joka lauseeseen.

Juu, kyllä minä ja varmaan muutkin ovat tietoisia, että hänellä on 3 kk ikäinen vauva ilman noiden sanojen jatkuvaa viljelyä. Onnekdi muille tutuille ei ole käynyt noin kun ovat lapsia saaneet ja toivottavasti innostus laantuisi kun puhetyyliä on inhottava kuunnella kun nuo sanat pitää tietysti vielä venyttää puhuessa.

Juu, jotkut on tuommosia, ei kannata siitä ottaa itteensä. Blokkaa ne päivitykset ja pidä vähän etäisyyttä jos ärsyttää,
Voitte tiivistää välejä sitten taas ku hän pystyy ajattelemaan muutakin.

Mua ottaa päähän kun kaveri on poikansa syntymästä lähtien joka pv päivittänyt jotain poikaansa liittyvää. Argh! "Näin meillä syödään luumusosetta" "tälläinen hymy tänään".. Olen itsekkin raskaana mutta en näe tarvetta päivitellä olitiloja tai vauvan syntymän jälkeen jokaisen paskan koostumusta tai puhjennutta hammasta..

• Tykkää
Reactions: Wolt
Sitä vain huomaa puhuvansa itsestään kolmannessa persoonassa. En koskaan ajatellut itselleni käyvän niin, mutta kappas, kun linnuillekin puhuin yks päivä, että "Odottaakaa hetki, äiti käy hakemassa talipalloja." :laugh:

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
mitäs kummallista tuossa on, jos facessa noin kirjoittaa, aika monet näkyy niin tekevän. mutta se musta on vähä hassua että keskustelen jonkun ihmisen kans ja hän sanoo, että iskä tekee sitä tai tätä kun tulee tai äiti tekee sitä tai tätä nyt. vaikka lapsia ei ole edes paikalla. kun eihän se mies ole naisen iskä vaan puoliso

[QUOTE="Vieraana";29234568]Sitä vain huomaa puhuvansa itsestään kolmannessa persoonassa. En koskaan ajatellut itselleni käyvän niin, mutta kappas, kun linnuillekin puhuin yks päivä, että "Odottaakaa hetki, äiti käy hakemassa talipalloja." :laugh:[/QUOTE]

Niin tuttua :D Lapsille, koirille ja linnuille puhun itsestäni usein edelleen äitinä ja monesti vielä just tolleen kolmannessa persoonassa, mutta en ikinä miehelleni tai kavereilleni. Enkä ymmärrä sitä, kun jotkut kaverit puhuvat vanhemmistaan ukkina ja mummona kodin ulkopuolellakin, tulee aina tunne, että puhuukohan se nyt äidistään vai mummostaan.... toki itsekin monesti puhun äidistäni mummona lapsille, mutta en kyllä muille.
Mutta, kukin tyylillään.

[QUOTE="viola";29234610]Niin tuttua :D Lapsille, koirille ja linnuille puhun itsestäni usein edelleen äitinä ja monesti vielä just tolleen kolmannessa persoonassa, mutta en ikinä miehelleni tai kavereilleni. Enkä ymmärrä sitä, kun jotkut kaverit puhuvat vanhemmistaan ukkina ja mummona kodin ulkopuolellakin, tulee aina tunne, että puhuukohan se nyt äidistään vai mummostaan.... toki itsekin monesti puhun äidistäni mummona lapsille, mutta en kyllä muille.
Mutta, kukin tyylillään.[/QUOTE]

Itsekin puhun eläimille myös äitinä :D, ei sille mitään mahda, tulee luonnostaan. Ennen en edes kyllä niille eläimille kauheasti jutellut, kun ne mitään ymmärrä, mutta kun vauvoille juttelee, niin tulee automaattisesti sitten kaikille söpöille asioille juteltua niin :D

Mulle on taas tosi vaikeaa tuo äitini kutsuminen mummiksi ja isän papaksi, mutta lapsen takia se nyt on vaan vähän opeteltava. Itsekin mietin, että jos joku puhuu mummosta, niin puhuuko omasta mummosta vai äidistään. Toisaalta sitten monella on se oma mummo kuollut. Olen itse nuori äiti ja niin oli äitinikin ja silti on toisen puolen isovanhemmat jo kuolleet.

Mutta en kyllä kavereilleni puhu itsestäni äitinä, jollen sitten kerro jotain juttua "sanoin lapselle, että äiti juo teetä tai isä tulee pian kotiin, josta lapsi ilahtui" <--en tosissaan ihan tuollasita juttele :D. Enkä kyllä miehestänikään ystäville muista puhuneeni isämuodossa.

On ihan luonnollista puhua sille LAPSELLE itsestään/puolisostaan äitinä ja isänä. Typeräksi se menee silloin, kun samoja nimityksiä käytetään kavereille, töissä ja etenkin facebookissa!

Ikinä ei tiedä tarkoittaako työkaveri omaa vaimoaan vai äitiään kun hän sanoo "pitääkin lähteä äidin kanssa kaupoille" (näitä on paljon!!!) tai kenestä serkku puhuu kun sanoo että "iskä läksi työmatkalle".

Mikä helvetin aivovamma pistää ihmiset puhumaan MUILLE itsestään äitinä / isänä? Tai omista vanhemmistaan mummona/ukkina? Sama kuin Sari Sairaanhoitaja sanoisi kaupassa kassalle "laitatko hoitajan viilit erilliseen pussiin" tai Irja Insinööri kirjoittaisi facebookissa että "Insinööri lähtee nyt vaateostoksille"; eikö kuulostaisikin sairaalta, asiaan liittymättömän roolin korostukselta?

joopa joo, en kyllä harrasta tuontyylistä facebookpäivittelyä tai muutenkaan ole unohtanut, että meillä miehen kanssa on muutkin identiteetit kuin äiti ja isä.

Mutta silti sanoin eilen akkuaan piippaavalle kännykälle: -oota hetki, äiti laittaa sut ihan kohta laturiin.

kerran lounastamassa ollessani viereiseen pöytään istahti ystäväkaksikko, joista toisella oli n. vuoden/ puolentoista ikäinen poika matkassa… Mulla meinas palaa käämi ja vähän vaikutti että se lapsetonkin oli jo aivan sietokykynsä rajamailla. tämä äiti puhui sekä itsestään tässä kolmannessa "äiti persoonassa" - eikä siinä vielä mitään mutta että sitä lastakin piti puhutella kokoajan sen nimellä.. "ottaako petteri muussia jos äiti hakee" "ei saa petteri heittää servettiä lattialle" "petteriä taitaa nukuttaa, onko äiti oikeassa" "maidosta petteri tykkää, äiti tietää"…. ja se solotti sille lapselle kokoajan.. ja jossain vaiheessa sille lapsellekin varmaan alkoi riittää se lässyttäminen ja se siinä jotakin puoli unisena känisi ( oli puoli tuntia jo ollut oikein supermallikkaasti) mutta ei mitenkään häiritsevästi niin johan se äiti jo meinasi pinnansa polttaa ja alkoi kauhealla tohinalla tehdä lähtöä ja manata että ei olisi pitänyt tulla ollenkaan ja että on niin vaikeaa tämä… meinasin sanoa sille, että hei nyt oikeesti - rauhotu, iske muksulle pullo kouraan, pidä turpas kiinni ja syö ja keskity siihen frendiis… kaveri oli istunut kokoajan kärsivällinen hymy naamallaan.

Mulla on tuttava jolla on 8v ja 6v lapset ja puhuu edelleenki itsestään aina äitinä ja miehensä on meijän iskä. Selittää mulle että meijän isäkä teki silleen ja tälleen... what kenen iskä?? Ei siis puhu omasta isästään vaan miehestään :kieh:

mitäpä jos pari on kärsinyt vaikka vuosia lapsettomuudesta ja vihdosta viimein se vauva on tullut vaikka ei olis ikinä uskonut, että sellainen onni joskus kohtaa?
onnellisessa tilassa, ihminen yleensä tahtoo jakaa ne kaikki ihanat asiat muille, jos ne on niitä vauvapäivityksiä niin onko se nyt niin vaarallista?

[QUOTE="Vieraana";29234568]Sitä vain huomaa puhuvansa itsestään kolmannessa persoonassa. En koskaan ajatellut itselleni käyvän niin, mutta kappas, kun linnuillekin puhuin yks päivä, että "Odottaakaa hetki, äiti käy hakemassa talipalloja." :laugh:[/QUOTE]

:D

Ainakin mun esimerkeissä kyse ei ole lapsettomuudesta, eikä edes vauvoista. Jotkut vaan on niin säälittäviä että eivät osaa enää ajatella itseään minään muuna kuin "äitinä" ja "isänä", ihan riippumatta asiayhteydestä. Olenpa törmännyt joskus asiantuntijahaastatteluunkin, jossa tyyliin ydinvoimalaitoksia kommentoimaan pyydetty fyysikko esiitteli itsensä vain "olen maija ja olen 3 lapsen äiti" (ei, hänen puheenvuoronsa ei millään lailla sivunnut lapsia) :'(

Mulla on myös useampia kavereita joiden face päivitykset liittyvät vain lapsiin, tai vähintään alkavat "tää mamma lähtee nyt jumppaan...". Ei ne mua mitenkään ärsytä, mutta joskus olen ihmetellyt etteikö niillä ole mitään muuta kuin perhe-elämä mielessä.

Mun mies erehtyi muutaman kerran kutsumaan mua äidiksi silloin kun esikoinen oli pieni (eikä ollut silloin lähettyvilläkään). Käskin lopettaa. Puolisoitahan me ollaan, eikä isejä ja äitejä toisillemme!

Koiran äiti olen ollut jo teini-iästä lähtien, mutta en ikinä ole sanonut sitä muiden kuullen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän tunteen;29234465:
Mua ottaa päähän kun kaveri on poikansa syntymästä lähtien joka pv päivittänyt jotain poikaansa liittyvää. Argh! "Näin meillä syödään luumusosetta" "tälläinen hymy tänään".. Olen itsekkin raskaana mutta en näe tarvetta päivitellä olitiloja tai vauvan syntymän jälkeen jokaisen paskan koostumusta tai puhjennutta hammasta..

Vihaan kun näin sanotaan, mut sanonpa nyt silti: Odotappa vain :D
En mäkään vielä raskaana ollessa ymmärtänyt tai päivitellyt omia olotilojani. Kummasti kuitenkin se elämä pyörii sen vauvan ympärillä tämän alun ja kummasti sitä tulee päiviteltyä myös vauvasta. Jos ärsyttää voi toisen päivitykset piilottaa. Itse olen piilottanut Nelli Negatiivisten kommentit, joita tuntuu ärsyttävän kaikki ja aina on kaikki huonisti. Joten jokainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja 2:
Vihaan kun näin sanotaan, mut sanonpa nyt silti: Odotappa vain :D
En mäkään vielä raskaana ollessa ymmärtänyt tai päivitellyt omia olotilojani. Kummasti kuitenkin se elämä pyörii sen vauvan ympärillä tämän alun ja kummasti sitä tulee päiviteltyä myös vauvasta. Jos ärsyttää voi toisen päivitykset piilottaa. Itse olen piilottanut Nelli Negatiivisten kommentit, joita tuntuu ärsyttävän kaikki ja aina on kaikki huonisti. Joten jokainen tyylillään.

Meinasin just sanoa ihan samaa. Kyllä ne äitihormoonit alkaa siellä vielä hyrräämään ja sitten ei elämään mahdu mitään muuta kuin vauva. Vauva sitä, vauva tätä, vauva niin ja vauva näin :) Sellaista se on se vauvaelämä. :)

Meinasin revetä täysiä nauraa kun kuulosti aivan samalta kun minun ja erään entisen ystäväni tapaaminen eräässä kahvilassa. Suunvuoroa ei saanut kun kaveri oli jo keskeyttämässä ja puhumassa "petterinsä" kakkakoostumuksesta. Kärsivällisesti hymyilin, mutta eipä enää ole tullut pidettyä yhteyttä kun kaiken pitää pyöriä hänen majesteettisen perhe-elämänsä ympärillä, eikä toisten asioiden kuuntelulle löydy aikaa. No parempi minulle näin :)

Yhteistyössä