Kunnalliselle gynekologille ei pääse!!??

  • Viestiketjun aloittaja turhautunut223
  • Ensimmäinen viesti
turhautunut223
Käytän e-pillereitä ja suositus on käydä joka vuosi gynekologilla tarkastamassa alapäänsä.Yksitysellä maksaa aika paljon ja olen vielä opiskelija.Joten rahaa ei juuri ole ylimääräiseen.
Soitin tänään naistentautien poliklinikalle ja sieltä vastattiin että sä tarvitset lähetteen.Kysyin heiltä että kai naisen tarvitsee päästä gynekologille joka vuosi kun käyttää e-pillereitä ja vaikka ei käyttäisi ni olisi mukavaa tietää että siellä on kaikki hyvin.Vastaus oli että mene joko yksityselle tai yleislääkärille.

Eli joku yleislääkäri tutkii nykyään kaiken ja tietää kaiken.Huhuh sanon minä.Naisilla pitäisi olla oikeus mennä gynekologille eikä yleislääkärille.
Lähetettä ei saa noin vaan eli joudunko nyt sitten valehtelemaan yleislääkärille jotta saisin lähetteen?
Ekana jonotan yleislääkärille ja sitten vielä gynekologille.Aivan käsittämätöntä.Miksi me sitten maksetaan jos ei saada edes erikoislääkärille aikaa?Jos haluan perustarkastuksen ni ottaako yleislääkäri papa-kokeenkin ja tutkii ultralla?Vai hipelöidäänkö vaan sormilla ja sanotaan että "joo kaikki hyvin ei syöpää yms muutkosia".

Joten mitä te palstalaiset neuvotte tekemään?
 
Näin se on ollut
Käytän e-pillereitä ja suositus on käydä joka vuosi gynekologilla tarkastamassa alapäänsä.Yksitysellä maksaa aika paljon ja olen vielä opiskelija.Joten rahaa ei juuri ole ylimääräiseen.
Soitin tänään naistentautien poliklinikalle ja sieltä vastattiin että sä tarvitset lähetteen.Kysyin heiltä että kai naisen tarvitsee päästä gynekologille joka vuosi kun käyttää e-pillereitä ja vaikka ei käyttäisi ni olisi mukavaa tietää että siellä on kaikki hyvin.Vastaus oli että mene joko yksityselle tai yleislääkärille.

Eli joku yleislääkäri tutkii nykyään kaiken ja tietää kaiken.Huhuh sanon minä.Naisilla pitäisi olla oikeus mennä gynekologille eikä yleislääkärille.
Lähetettä ei saa noin vaan eli joudunko nyt sitten valehtelemaan yleislääkärille jotta saisin lähetteen?
Ekana jonotan yleislääkärille ja sitten vielä gynekologille.Aivan käsittämätöntä.Miksi me sitten maksetaan jos ei saada edes erikoislääkärille aikaa?Jos haluan perustarkastuksen ni ottaako yleislääkäri papa-kokeenkin ja tutkii ultralla?Vai hipelöidäänkö vaan sormilla ja sanotaan että "joo kaikki hyvin ei syöpää yms muutkosia".

Joten mitä te palstalaiset neuvotte tekemään?
Niin kauan kuin muistan, niin tämä on ollut tilanne. Jos haluat suoraan gynelle, niin varaat yksityiselle ajan ja maksat. Saa siitä kelakorvauksen kuitenkin mutta kyllähän se maksaa perustarkastuskin 60-120 euroa.
TK:ssa yleislääkäri joko tekee sisätutkimuksen tai sitten ei ja saat lähetteen gynelle. Kyllä ne yleislääkäritkin sen verran on opiskelleet ihmisen anatomiaa, että tietävät miltä naisen värkin ja siusten kuuluu näyttää. Papan voi ottaa jopa hoitaja. Ei siihen tarvi ilmeisesti olla lääkäri. Jos halvalla aikoo päästä niin on varmaan se tk tai opiskelijoiden terveydenhoitosysteemi on oikea osoite.
Toisaalta paljon pahempaakin ne lääkärit joutuu näkemään kuin opiskelijatytön pimpsan.
Että älä valita. Mieti jos kaikki lääkäripalvelut olis yksityisiä. Silloin vasta maksaa saisimmekin. Et varmaan ois saanu irti niitä epillereitäkään ilman valtion tukemaa terveydenhuoltojärjeselmää.
 
Viimeksi muokattu:
N52
Käytän e-pillereitä ja suositus on käydä joka vuosi gynekologilla tarkastamassa alapäänsä.Yksitysellä maksaa aika paljon ja olen vielä opiskelija.Joten rahaa ei juuri ole ylimääräiseen.
Soitin tänään naistentautien poliklinikalle ja sieltä vastattiin että sä tarvitset lähetteen.Kysyin heiltä että kai naisen tarvitsee päästä gynekologille joka vuosi kun käyttää e-pillereitä ja vaikka ei käyttäisi ni olisi mukavaa tietää että siellä on kaikki hyvin.Vastaus oli että mene joko yksityselle tai yleislääkärille.

Eli joku yleislääkäri tutkii nykyään kaiken ja tietää kaiken.Huhuh sanon minä.Naisilla pitäisi olla oikeus mennä gynekologille eikä yleislääkärille.
Lähetettä ei saa noin vaan eli joudunko nyt sitten valehtelemaan yleislääkärille jotta saisin lähetteen?
Ekana jonotan yleislääkärille ja sitten vielä gynekologille.Aivan käsittämätöntä.Miksi me sitten maksetaan jos ei saada edes erikoislääkärille aikaa?Jos haluan perustarkastuksen ni ottaako yleislääkäri papa-kokeenkin ja tutkii ultralla?Vai hipelöidäänkö vaan sormilla ja sanotaan että "joo kaikki hyvin ei syöpää yms muutkosia".

Joten mitä te palstalaiset neuvotte tekemään?

Tervetuloa todellisuuteen. Terveyskeskuksessa ei saa kuin yleislääkärin tasoiset palvelut, ei ole ainakaan meillä päin koskaan saanut. Jotta saisit polille lähetteen gynekologille, pitää joku ongelma jota yleislääkäri ei osaa hoitaa. Hän tekee siitä päätöksen, ei niitä lähetteitä hekään voi jaella kaikille halukkaille.

Neuvon menemään sinne yleislääkärille kun sinulla ei ole mitään erityistä vaivaa/oireita/ongelmia. Tuohon kontrolliin kuuluu todennäköisesti tärkeimpänä verikokeet (maksa-arvot) ja ehkä se papa, ei sitäkään joka vuosi tarvi ottaa ellei ole mitään ongelmia.
Papan voi myös labrassa ottaa hoitaja.
 
Viimeksi muokattu:
oma vastuu
Ei kai nyt veronmaksajien rahoilla täysin terveitä ihmisiä ruveta käyttämään erikoislääkärillä! Olet itse valinnut ehkäisymuodoksi e-pillerit ja siksi asiaan kuuluvat rutiinitsekkaukset kuuluvat sinun itse hoidettaviksi.

Jos mitään vaivoja ei ole, en näe syytä miksi pitäisi käydä värkkejään näyttämässä kenellekään. Eihän ihminen käy rutiininomaisesti vaikkapa korvalääkärissäkään, tai aivokuvauksissa. Jos sinusta on mukava tietää että kaikki on hyvin, varmaan voit maksaa siitä mukavuudesta ihan itse tai sitten tyytyä yleislääkäriin.

Oma gyneni sanoi viimeksi että voin ihan hyvin käydä vaikkapa kerran kahdessa vuodessa jollei mitään pulmia ilmene siinä välissä. Ja maksan muuten tuon itse, aina olen maksanut itse.
 
turhautunutap
Kylläpä te naiset ootte aika sinisilmäisiä.Ei teille varmaan koulussa oo opetettu että syöpä/kasvain ei anna oireita ku vasta siinä hankalimmassa vaiheessa.Silloinhan on myöhäistä enää tehdä mitään.Eikä sitten varmaan ees kannata rintojakaan tutkii itse ku ei niissä kerran oo ku vast ehkä 50-vuotiaana jotain vikaa.
Jos kerran teitä ei kiinnosta teidän terveys niin mikäs siinä.Ei minun tarvitse maksaa mitään koska jos se kerran on ilmaista ja siitä hyvästä verot maksetaan.
Tuttuni kuoli 26-vuotiaana munasarjasyöpään että siitä voitte repiä huumoria.Hänellä ei ollu oireita ku vasta siinä viimeisessä vaiheessa ja ei silloin enää auttanut mikään ku oli kerran levinny jo pitkälle.Se pisti minut miettimään että ei hitto kyllä nuorillakin voi olla ja mistä sitä kukaan tietää että kuuluuko siihen 1%:iin.

Jokaisen ihmisen on arvostettava itseään senverran että käy perustarkastuksissa eikä silloin kun rupee oireilee.
Kaikki lääkärit mainostavat että e-pillerit on yhdistettynä kondomiin 100% luotettava.Mutta taas yksinään kondomi ei niinkään suojaa raskaudelta koska jos menee rikki ni sitten on taas myöhäistä.
Ei ihme että saksassa ihmiset eivät mätäne kuten täällä.Siellä sentään ihmiset käyvät tarkastuttamassa itsensä.

AP
 
Näin se on ollut
Kylläpä te naiset ootte aika sinisilmäisiä.Ei teille varmaan koulussa oo opetettu että syöpä/kasvain ei anna oireita ku vasta siinä hankalimmassa vaiheessa.Silloinhan on myöhäistä enää tehdä mitään.Eikä sitten varmaan ees kannata rintojakaan tutkii itse ku ei niissä kerran oo ku vast ehkä 50-vuotiaana jotain vikaa.
Jos kerran teitä ei kiinnosta teidän terveys niin mikäs siinä.Ei minun tarvitse maksaa mitään koska jos se kerran on ilmaista ja siitä hyvästä verot maksetaan.
Tuttuni kuoli 26-vuotiaana munasarjasyöpään että siitä voitte repiä huumoria.Hänellä ei ollu oireita ku vasta siinä viimeisessä vaiheessa ja ei silloin enää auttanut mikään ku oli kerran levinny jo pitkälle.Se pisti minut miettimään että ei hitto kyllä nuorillakin voi olla ja mistä sitä kukaan tietää että kuuluuko siihen 1%:iin.

Jokaisen ihmisen on arvostettava itseään senverran että käy perustarkastuksissa eikä silloin kun rupee oireilee.
Kaikki lääkärit mainostavat että e-pillerit on yhdistettynä kondomiin 100% luotettava.Mutta taas yksinään kondomi ei niinkään suojaa raskaudelta koska jos menee rikki ni sitten on taas myöhäistä.
Ei ihme että saksassa ihmiset eivät mätäne kuten täällä.Siellä sentään ihmiset käyvät tarkastuttamassa itsensä.

AP
Kyllä siellä naistenpolilla on sulle aivan oikein vastattu. Naistenpoli on SAIRAITA, ei terveitä varten. Ei ne kuule meidän verorahatkaan aivan kaikkea kata. Johan sinä opiskelijana muutenkin nautit niistä veroeuroista. Mene nyt vaan sinne yksityiselle, jos nimenomaan gyneä tarvit. Ja toisaalta, jos oot opiskelija, niin opiskelijaterveydenhodossa on myös nuo alapääasiat jotenkin järjestetty. vai kuvitteletko tosiaan olevasi jotenkin etuoikeutettu parempaan hoitoon kuin muut opiskelijat???
 
Viimeksi muokattu:
timeandmoney
Kuule ap. jos jokainen nainen raahaisi itsensä naistentautien polille tarkastukseen, niin tajuatko lainkaan miten suuri lasku siitä tulisi?Tajuatko oikeasti? Kuka sen maksaisi?

Entä missä hoidettasiin sitten ne munasarjasyövät ja kohdunkaulasyövät ja hedelmättömyydet ja muut naistentaudit, kun joka ainoa suomalainen gynekologi tekisi naistentautien polilla hiki hatussa niitä vuitun turhia vuositarkastuksia kaikille terveille naisille? sen olisit valmis sitten riistämään toisilta, kunhan sinä pääset ihan julkiselle gynekologille asti "ilmaiseksi"?

Suositus ei ole "jokaisen tulisi käydä kerran vuodessa gynekologilla", vaan se menee niin, että "jokaisen naisen tulisi käydä säännöllisesti gynekologisessa tutkimuksessa". Eikä tuo merkitse sitä, että tekijän pitäisi olle gynekologi. Gynekologisen tutkimuksen voi tehdä vaikka yleislääkäri. Papan voi ottaa jopa labrahoitaja. Säännöllisuus taasen on määriteltävä seikka. jos on terve eikä mikään vaivaa, niin turha on epäillä mitään syöpääkään: sen saa ajoissa kiinni, jos ymmärtää käydä papa-seulonnoissa.

E-pillereistä tiedetään tänä päivänä jo niin paljon, että tiedetään, että sisätukimus ei ole välttämätöntä vuosittain. Sekin tiedetään, että sitä papaa ei tarvitse ottaa vuosittain. Riittää oikein hyvin, jos käy vaikka joka toinen vuosi papassa.

jos pelkäät noin hysteerisesti gynekologisia sairauksia, niin suosittelen satsaamaan itseesi sen verran,että alat säästämään rahaa gynekologia varten. jätä vaikka pari leffateatterikäyntiä väliin tai muutaman viikonlopun alkoholit ostamatta, jätä pari kampaajalla käyntiä väliin jne. Vaihda vaikka ne e-pillerit halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon.

oikeesti... vähän realismia...
 
turhautunut1
En kuvittele että opiskelijana tartteis saada parempaa hoitoa, vaan meidän kaikkien tulisi saada samaa palvelua!
Veikkaan että naisten tutkiminen tulee halvemmaksi kuin syöpä hoidot yms.En käsitä mitä teitä ihmisiä vaivaa.Kertokaa ihmeessä miten te säästätte 250e/kk tuloilla?Pikavippiäkö tartteis hakee?
Olen asunut Saksassa ja siellä saa valita mihin lääkäriin menee.Maksaa sen 10e käynti.Jopa virossa on erikseen naistenklinikat, ei siellä rupee yksikään yleislääkäri tutkimaan sun alapäätä.Ei yleislääkäri osaa ihan kaikkeen vastata kun ei ole opiskellut jotain tiettyä asiaa.Eihän muuten olisi erikoislääkäreitä jos kerran yleislääkäri tietää kaiken!

Miksi pitäisi alkaa oireilemaan ennen kuin menee lääkärille?
Miksi minun pitäisi maksaa joku 100e siitä samasta lääkäristä joka toimii myös kunnallisella puolella?
"Kunnallisissa joukkotarkastuskokeissa ei yksityisen sektorin tapaan arvioida potilaan hormonitasapainoa tai lieviä tulehduslöydöksiä"Tässä vähän tietoa kunnallisista seulonnoista.

En polta enkä juo alkoholia.En käsitä miksi kaikki kuvittelevat että jokainen opiskelija ryyppää ja polttaa?Tietenkin jos vanhemmilta saa lisää rahaa.
Teidän verorahoja kyllä käytetään vääriin paikkoihin.Joten jos teidän mielestä tuhlaan teidän verorahoja siihen että pääsen tutkimukseen ni mistä te kuvittelette että isot pomot saa palkkansa?
 
1potilas
Kyllä yleislääkäri osaa aivan mainiosti terveen nuoren rutiinitarkastuksen. Miksi riehut täällä kun säännöt ovat alusta asti samat ja yhteiset kaikille? Naistentaudeissa on osaava erikoissairaanhoito ja sinne pääsee jos aihetta on. Aiheet tulevat useimmiten selville yleislääkärin ja terv keskuksen kautta. Muuten systeemi olisi toinen. Jos olet niin prinsessa ettet voi mennä yleislääkärille, mene saksaan tai rahoita yksityinen valitsemallasi tavalla. Vinkuna seis.
 
sinuunkaan ei tuhlata
En kuvittele että opiskelijana tartteis saada parempaa hoitoa, vaan meidän kaikkien tulisi saada samaa palvelua!
Veikkaan että naisten tutkiminen tulee halvemmaksi kuin syöpä hoidot yms.En käsitä mitä teitä ihmisiä vaivaa.Kertokaa ihmeessä miten te säästätte 250e/kk tuloilla?Pikavippiäkö tartteis hakee?
Olen asunut Saksassa ja siellä saa valita mihin lääkäriin menee.Maksaa sen 10e käynti.Jopa virossa on erikseen naistenklinikat, ei siellä rupee yksikään yleislääkäri tutkimaan sun alapäätä.Ei yleislääkäri osaa ihan kaikkeen vastata kun ei ole opiskellut jotain tiettyä asiaa.Eihän muuten olisi erikoislääkäreitä jos kerran yleislääkäri tietää kaiken!

Miksi pitäisi alkaa oireilemaan ennen kuin menee lääkärille?
Miksi minun pitäisi maksaa joku 100e siitä samasta lääkäristä joka toimii myös kunnallisella puolella?
"Kunnallisissa joukkotarkastuskokeissa ei yksityisen sektorin tapaan arvioida potilaan hormonitasapainoa tai lieviä tulehduslöydöksiä"Tässä vähän tietoa kunnallisista seulonnoista.

En polta enkä juo alkoholia.En käsitä miksi kaikki kuvittelevat että jokainen opiskelija ryyppää ja polttaa?Tietenkin jos vanhemmilta saa lisää rahaa.
Teidän verorahoja kyllä käytetään vääriin paikkoihin.Joten jos teidän mielestä tuhlaan teidän verorahoja siihen että pääsen tutkimukseen ni mistä te kuvittelette että isot pomot saa palkkansa?
Sinuunkaan ei tuhlata vähäisiä kunnallisia varoja. Onneksi.
Yritä muuttaa Saksaan tai jonnekin muuhun onnelaasi ennen kuin tulet raskaaksi. Nimittäin neuvolassakin raskautta seuraavat ihan tavalliset yleislääkärit, jos muuhun ei ole aihetta. Tai vielä yleisemmin seurannat hoitaa terveydenhoitaja.

Voin ihan omasta kokemuksesta vakuuttaa, että sinne julkisen puolen gynekologille saa lähetteen, kun on tarve. Solumuutokset hoidettiin pois, vaikka yksi kerta ei riittänytkään. Senkin ehdin todeta, että alkuvuosina ylihoidettiin.
 
Viimeksi muokattu:
timeandmoney
me kaikki saamme ihan samaa palvelua. Kukaan muukaan terve e-pillereitä käyttävä nainen ei päse naistentautien polille gynekologin tarkastukseen e-pillereiden käytön vuoksi. Kuten ei yksikään mies pääse sairalalan urologian polille tarkastuttamaan penistään, koska harrastaa seksiä ja käyttää ehkäisyä. Se on sitä samaa palvelua. mieskin voi käydä näyttämässä vehjettään yleislääkärille ja yleislääkäri lähettää hänet erikoislääkäriin, jos sitä tarvitsee.

Sairaaloissa diagnosoidaan sellaisia sairauksia, joihin tarvitaan erikoislääkärin ammattitaitoa ja hoidetaan sellaisia sairauksia, joihin tarvitaan erikoislääkärin ammattitaitoa lisäksi siellä tehdään niitä toimenpiteitä, joita ei voi tk:ssa tehdä. Tämä on sitä samaa palvelua, joka on tarjolla ihan kaikille. Sairaaloiden erikoislääkräivastaanotolle pääsee vain lähetteen kanssa, koska meidän terveydenhuoltojärjestelmämme toimii Suomessa näin.

Mene vaikka sinne viroon, sinnehän pääsee halvalla ja gynekologikaan ei maksa niin paljoa kuin suomessa.

Olet opiskelija, joten kuulut opiskelijaterveydenhuollon piiriin. lähde vaikka sieltä liikkellee. Ellet mene sinne viroon.
 
Romulus
Käytän e-pillereitä ja suositus on käydä joka vuosi gynekologilla tarkastamassa alapäänsä.
Ainoastaan Yliopistosairaaloissa on "kunnallinen" gynekologi, mutta sinne pääsee vain, jos on esim. keskenmeno, haluaa keskenmenon, tai on joku sairaus. Muuten sinne ei pääse.

Terve menee terveyskeskukseen, jossa otetaan PAPA-koe laboratoriossa. Lääkäri ei mitenkään tutki potilasta.

Syöpä on harvinainen ja sen näkee siitä PAPAsta.
 
Viimeksi muokattu:
Romulus
Viimeksi muokattu:
mikä lääkäri
Et kertonut kaupunkia, jossa asut, mutta näitä on muuallakin.

www.turku.fi turku.fi Terveys Neuvolat Ehkäisyneuvola

Laita googleen

Ehkäisyneuvola

tai

perhesuunnitteluneuvola

+

kaupunkisi.

Itse kävin kyseisessä paikassa vuosittain alle 26v.

Otettiin PAPA ja tarkistettiin muutenkin.

Niinpä tuolla. Turun linkissä kerrottiin ehkäisyneuvolasta. Ehkäisyneuvola tai perhesuunnitteluneuvola on joka terveyskeskuksessa. Niissä ei ole gynekologeja. Niissä on yleislääkäreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Romulus
Alkuperäinen kirjoittaja mikä lääkäri;11397563:
Niinpä tuolla. Turun linkissä kerrottiin ehkäisyneuvolasta. Ehkäisyneuvola tai perhesuunnitteluneuvola on joka terveyskeskuksessa. Niissä ei ole gynekologeja. Niissä on yleislääkäreitä.

Ei ole todellakaan.

Kävin ihan gynellä.

Ei maksanut silloin mitään. Nykyään on se terveyskeskusmaksu.

Ykstyinen gyne + papa maksaa n. 200€
 
-!-
Ei kai nyt veronmaksajien rahoilla täysin terveitä ihmisiä ruveta käyttämään erikoislääkärillä! Olet itse valinnut ehkäisymuodoksi e-pillerit ja siksi asiaan kuuluvat rutiinitsekkaukset kuuluvat sinun itse hoidettaviksi.

Jos mitään vaivoja ei ole, en näe syytä miksi pitäisi käydä värkkejään näyttämässä kenellekään. Eihän ihminen käy rutiininomaisesti vaikkapa korvalääkärissäkään, tai aivokuvauksissa. Jos sinusta on mukava tietää että kaikki on hyvin, varmaan voit maksaa siitä mukavuudesta ihan itse tai sitten tyytyä yleislääkäriin.

Oma gyneni sanoi viimeksi että voin ihan hyvin käydä vaikkapa kerran kahdessa vuodessa jollei mitään pulmia ilmene siinä välissä. Ja maksan muuten tuon itse, aina olen maksanut itse.
Itsellä on yli vuoden ollut kuukautiset ihan sekaisin ja edellisestä gynen käynnistä on jo 13 vuotta, mutta siitä huolimatta en saa lähetettä terveyskeskuksesta gynelle. Työtön olen eikä ole varaa maksaa yksityiselle. Onko ehdotuksia vai annako vöttösen vaan tippua kintuille jos niin on tullakseen?
 
Viimeksi muokattu:
On ehdotus
Itsellä on yli vuoden ollut kuukautiset ihan sekaisin ja edellisestä gynen käynnistä on jo 13 vuotta, mutta siitä huolimatta en saa lähetettä terveyskeskuksesta gynelle. Työtön olen eikä ole varaa maksaa yksityiselle. Onko ehdotuksia vai annako vöttösen vaan tippua kintuille jos niin on tullakseen?

On ehdotus, kyllä sinä yhden gynekologikäynnin pystyt maksamaan. Saat sieltä lähetteen poliklinikalle, jos on vakavampaa. Jokainen saa säästettyä, jos päättää, säästät kaikessa muussa. Vaihtoehtoja ei ole monia.
 
Viimeksi muokattu:
-!-
On ehdotus, kyllä sinä yhden gynekologikäynnin pystyt maksamaan. Saat sieltä lähetteen poliklinikalle, jos on vakavampaa. Jokainen saa säästettyä, jos päättää, säästät kaikessa muussa. Vaihtoehtoja ei ole monia.
Noinko hyvin tiedät ihmisten raha-asiat. Mitäpä jos sinun toimeentulotuestasi leikataan 40% ja et pysty vuokran jälkeen enää ostamaan edes kunnollista ruokaa saati maksamaan muita laskuja. Koitapa elää sillä ja säästää vielä gynekologia varten rahaa. Sulla on kyllä aika ruusunen kuva yhteiskunnasta.
 
Viimeksi muokattu:
kunhan kysyn
Noinko hyvin tiedät ihmisten raha-asiat. Mitäpä jos sinun toimeentulotuestasi leikataan 40% ja et pysty vuokran jälkeen enää ostamaan edes kunnollista ruokaa saati maksamaan muita laskuja. Koitapa elää sillä ja säästää vielä gynekologia varten rahaa. Sulla on kyllä aika ruusunen kuva yhteiskunnasta.

No, nettiin näkyy olevan kuitenkin varaa. Vai käytätkö kirjaston /vastt konetta?
 
Viimeksi muokattu:
ei näin
Ainoastaan Yliopistosairaaloissa on "kunnallinen" gynekologi, mutta sinne pääsee vain, jos on esim. keskenmeno, haluaa keskenmenon, tai on joku sairaus. Muuten sinne ei pääse.

Terve menee terveyskeskukseen, jossa otetaan PAPA-koe laboratoriossa. Lääkäri ei mitenkään tutki potilasta.

Syöpä on harvinainen ja sen näkee siitä PAPAsta.

Ei selviä papasta syöpää, ainakaan kaikkia alapäänsyöpiä.
 
Viimeksi muokattu:
Rajoitetut resurssit
Noinko hyvin tiedät ihmisten raha-asiat. Mitäpä jos sinun toimeentulotuestasi leikataan 40% ja et pysty vuokran jälkeen enää ostamaan edes kunnollista ruokaa saati maksamaan muita laskuja. Koitapa elää sillä ja säästää vielä gynekologia varten rahaa. Sulla on kyllä aika ruusunen kuva yhteiskunnasta.

Miksi toimeentulotuesta leikataan, tiedät itse. Sinulla on ruusuinen kuva kunnallisen resursseista. Hanki kunnon ammatti ja tee töitä, ei siinä muuta tarvita.
 
Viimeksi muokattu:
No jsut
Miksi toimeentulotuesta leikataan, tiedät itse. Sinulla on ruusuinen kuva kunnallisen resursseista. Hanki kunnon ammatti ja tee töitä, ei siinä muuta tarvita.

Juu nitä työpaikkojahan riittää vain valtion ja kunnan duunareille. Me muut tappelemme sitten verissäpäin muutaman kuukauden sijaisuudesta. Siellä samassa cv nipussa on tohtoreita ja tradenomeja ja restonomeja. Mutta ihan tilastollisestikin työttömät jää hoidotta, ja pitkäaikaissairaudet uhkaa kroonistua eli kyse on jo kansantaloudellisestikin rasitteesta. Mutta jos niitä duuneja ei ole, niin valtio voi ruveta duunaamaan työttömiä varten vaikka polttouuneja. Tulee ainakin lämmikettä porvarille.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti
En ikinä tyytyisi yleislääkräin tekemään gynekologiseen tarkastukseen! Haluan pitää itsestäni huolta.
Nytkin minulta löytyi iso cysta, joka ei antanut oireita eikä myöskään löytynyt asiansa osaavan gynekologin tunnustellessa, vasta ultraääni näytti sen olemassaolon. Nyt sitä sitten seurataan kolmen kk:n välein. Yleislääkärillä ei olisi ollut mitään käsitystä koko asiasta...
 

Yhteistyössä