Kunnalliselle gynekologille ei pääse!!??

  • Viestiketjun aloittaja turhautunut223
  • Ensimmäinen viesti
Tarvittaessa
Alkuperäinen kirjoittaja en ole käynyt ikinä;11549083:
Eipä taida olla yhtäkään kirjoittajaa kenen pääkoppa olisi kuosissa. Melko asiatonta tekstiä toinen toisen jälkeen.

Viimeksi papa-kokeessa - siinä mihin kutsuttiin 45 vuotiaana - todettiin muutoksia. Lääkärin konsultaatioon sitten. Lääkäri kysyi kuinka usein käyn gynekologilla. Vastasin, että en ole käynyt viimeksi kun sai ehkäisypillerit reilu parikymppisenä. Ja sitten näissä papakokeissa 5 vuoden välein kun on kutsuttu.

Lääkäri oli ihan silmät levällään että mitä ? Et ole käynyt gynekologilla! Moitteita tuli, että olisi ehkä aikaisemminkin selvinnyt nämä solumuutokset jos vuosittain kävisin. Sellanen on suositus pitäisihän sinun tietää!

Ihmettelin vaan että mitenkä se gyne näkee papakokeen tulokset vai otetaanko ne sitten joka vuosi, ja mikä idea on ilmaistarkastuksissa jos kuitenkin joka vuosi otetaan gynellä. Sillä gynellä oli jo hermo mennyt että ei mitään tolkullista vastausta tullut. Kysyin kyllä mitenkä gynelle pääsee niin se kyllä sanoi että "lähetteellä täältä terveyskeskuksesta".

No en ollu käynyt gynellä kun en tuntenut että mitään vaivaa olisi ollut ja papakin otettiin ns. talon puolesta. Monimutkaiseltakin tuntuu ensin mennä lääkäriin hakemaan lähete ja vasta sitten gynelle.

Tiedänhän minä toki että on yksityisiä. Ystävättäreni oli käynyt joskus kolmekymppisenä ihan vaan kun niin oli kuullut että on tapana vuosittain käydä niin päätti nyt aloittaa. Gynekologi oli kysynyt mikä vaivaa, ystäväni sanoi ettei mitään, ihan vaan perustarkastus. Gyne oli kyllä hiukan haastatellut ja tutkinut ja todennut ettei tarvitse joka vuosi kuitenkaan käydä. Siitäkin ajattelin että ei sitten tarvitse.

Niin, mitenkä sitten? Olen nyt papatulokseni kanssa vähän odottelukannalla mutta sille samalle lääkärille en enää mene joten joku muu lääkäri saa antaa ohjeet kuinka usein naisen pitää käydä gynellä, mistä syystä, ja missä paikoissa.

Kaikilla ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin gyneä myöten. Sitä varten on julkiset terveydenhuoltopalvelut. Että se joka muuta väittää kertokoon kuka lääkäri semmoista on väittänyt ja SV numero kanssa. Kun se on nimenomaan TERVEYDENhoitoa eikä aina sairauden.
Eikö se ole aivan selvä asia, että ainakin parin vuoden välein gynekologille vaikka ihan varmuuden vuoksi ja Papa parin vuoden välein. Viisi vuotta on tosi pitkä aika. Kunnalliselle pääset ja saat lähetteen, jos sinulla on jotain erityistä.
Maksan omasta pussistani kerran vuodessa, laitetaan sitä rahaa paljon turhempiinkin esim. hiuslisäkkeisiin, ripsipidennyksiin.
Ajoissa kun lähtee liikkeelle, selviää kevyemmillä hoidoilla.
 
Piparkakkunen
Hammaslääkärillä riittää kahden vuoden välein käynt,i eikä karkin syönti siihen liity mitenkään. Jos harrastaa seksiä on hyvä käydä gyniksellä muutaman vuoden välein. Joka vuosi siellä tuskin on juostava ellei ole erityisongelmia.
Kyllä se niin on, että useimmille suomalaisille kerran vuodessa hammaslääkärin rutiinitarkastus ja hammaskiven poisto olisi hyväksi. Jos hammaslääkäri erikseen sanoo, että tervetuloa kahden vuoden päästä uudestaan, niin sittenhän se on hyvä. Eikä näitä nyt niin kirjaimellisesti tarvitse lukea, ei karkinsyönti tietenkään ole ainoa syy mennä hammaslääkärille niin kuin ei seksin harrastaminen tai ehkäisy ole ainoita syitä mennä gynekologille.

Gynellä on kuitenkin seksiä harrastavan naisen hyvä käydä kerran vuodessa ja kahden vuoden välein papassa. Ei ole yhtään liikaa! Tällä aikataululla kaikkiin pieniinkin ongelmiin pystytään puuttumaan ennen kuin ne pahenevat. Se on sitä ennalta ehkäisevää hoitoa, jota pitäisi Suomessa tehdä kaikilla aloilla nykyistä enemmän. On nimittäin edullisempaa ja tehokkaampaa kuin korjaava hoito. Korjaamallakaan ei nimittäin aina saada rikkinäistä kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvittaessa
Kyllä se niin on, että useimmille suomalaisille kerran vuodessa hammaslääkärin rutiinitarkastus ja hammaskiven poisto olisi hyväksi. Jos hammaslääkäri erikseen sanoo, että tervetuloa kahden vuoden päästä uudestaan, niin sittenhän se on hyvä. Eikä näitä nyt niin kirjaimellisesti tarvitse lukea, ei karkinsyönti tietenkään ole ainoa syy mennä hammaslääkärille niin kuin ei seksin harrastaminen tai ehkäisy ole ainoita syitä mennä gynekologille.

Gynellä on kuitenkin seksiä harrastavan naisen hyvä käydä kerran vuodessa ja kahden vuoden välein papassa. Ei ole yhtään liikaa! Tällä aikataululla kaikkiin pieniinkin ongelmiin pystytään puuttumaan ennen kuin ne pahenevat. Se on sitä ennalta ehkäisevää hoitoa, jota pitäisi Suomessa tehdä kaikilla aloilla nykyistä enemmän. On nimittäin edullisempaa ja tehokkaampaa kuin korjaava hoito. Korjaamallakaan ei nimittäin aina saada rikkinäistä kuntoon.
Ajattelen aivan samoin. Itseäni hämmästyttää, että moni on jopa viisi vuotta ja ylikin käymättä kertaakaan edes yleislääkärillä. Tuossa olisi parannettavaa.
 
Viimeksi muokattu:
ii
Kyllähän monessa paikassa sanotaan, että kerran vuodessa tulisi käydä gynekologilla, eihän se loppujen lopuksi kauhean suuri hinta ole kun vain kerran vuodessa käy. Kunnalliselle Terveyskeskus lääkäriin en kyllä hirveän helposti ainakaan suostuisi menemään.

Minullekkin lääkäri suositteli kun nyt olen käynyt kerran sairauden takia seurannassa joka kestää noin kolme vuotta, että sen jälkeen olisi hyvä käydä n. kerran vuodessa yksityisellä tarkastuksessa. Ja ainakin nyt tuntuu että aion käydä varmuuden vuoksi ettei tule uudestaan mitään vakavampaa, vaikka ainakin vielä olen neitsyt.

Aikaisemmin olen ihmetellyt hieman että mitä siellä tarvii käydä niin usein jollei mitään ole, itsellä nyt ei mitään tarvetta ole ollutkaan, mutta nyt kun todettiin keväällä kasvain niin jotenkin tuntu että kyllä siitä on varmasti hyötyä tietyn väliajoin käydä, koska ei kaikkea aina huomaa muuten, eikä kipuakaan välttämättä tule.
 
Pointti
Hammaslääkärillä riittää kahden vuoden välein käynt,i eikä karkin syönti siihen liity mitenkään. Jos harrastaa seksiä on hyvä käydä gyniksellä muutaman vuoden välein. Joka vuosi siellä tuskin on juostava ellei ole erityisongelmia.
Oho! Onko Suomessa hampaidenhoitokin laskenut näin alas? Minä saan kutsun puolen vuoden välein tarkastukseen, mutta sittenpähän ei ole mitään isoja remontteja odotettavissa... Ja gynellä käyntiä kerran vuodessa pidän itsestään selvänä. Tosin nyt kystaseurannassa 3 kk:n välein.
 
Viimeksi muokattu:
viiskytä
Minä en käy ihan joka vuosi, gyne on sanonut että kahden vuoden väli riittää ellei ole ongelmia. Ja tässä iässä kun lapset on tehty.

Joskus voi mennä ylikin jos siihen väliin sattuu joukkopapa niin käyn tietysti siinä ja jos se on ihan normaali, vien sitten tuloksen seuraavalla kerralla omalle gynelle kansiin ja kirjoihin laitettavaksi.

Vaikkei harrastaisi seksiäkään, on käynnit kyllä paikallaan nimenomaan tuosta ennaltaehkäisevästä syystä. Joka kerta ultrataan sekä sisältä että päältä että kaikki on kunnossa ja gyne tekee vielä rintojen tutkimuksenkin. Vaikka itsekin teen, mieli on kuitenkin rauhallisempi kun sen välillä tekee ihan ammattilainen.
 
Jessus
Oho! Onko Suomessa hampaidenhoitokin laskenut näin alas? Minä saan kutsun puolen vuoden välein tarkastukseen, mutta sittenpähän ei ole mitään isoja remontteja odotettavissa... Ja gynellä käyntiä kerran vuodessa pidän itsestään selvänä. Tosin nyt kystaseurannassa 3 kk:n välein.

Täh. No hullu maksaa, kun ahne pyytää. Kyllä riittää kun kerran vuodessa käy suuhygienistilla ja joka toinen vuosi hammaslääkärissä. Ei hammaslääkärit täällä hammaskiviä ota, ellei sitten jotkut yksityispraktiikkaa pitävät, jotka tekee kaikki itse.
 
Viimeksi muokattu:
Pontti
Täh. No hullu maksaa, kun ahne pyytää. Kyllä riittää kun kerran vuodessa käy suuhygienistilla ja joka toinen vuosi hammaslääkärissä. Ei hammaslääkärit täällä hammaskiviä ota, ellei sitten jotkut yksityispraktiikkaa pitävät, jotka tekee kaikki itse.
Eihän mun tarvitse käydä hammaslääkärillä juuri koskaan, kun hammashoitaja (hienosti siis suuhygienisti) tarkastaa puolivuosittain ja poistaa samalla hammaskiven, rtg-kuva kerran vuodessa. Mutta jos jotain löytyy, yleensä pääsee sitten hammaslääkärille samantein. 30-35 € on pieni raha siitä, kuinka ihanan puhdas suu on!
 
Viimeksi muokattu:
hohhoh
Eihän mun tarvitse käydä hammaslääkärillä juuri koskaan, kun hammashoitaja (hienosti siis suuhygienisti) tarkastaa puolivuosittain ja poistaa samalla hammaskiven, rtg-kuva kerran vuodessa. Mutta jos jotain löytyy, yleensä pääsee sitten hammaslääkärille samantein. 30-35 € on pieni raha siitä, kuinka ihanan puhdas suu on!

Ei suuhygienisti mitään tarkastuksia tee, ainoastaan puhdistuksen. Ja miksi helvetissä rtg-kuva joka vuosi, kyllä hölmöä nyt kusetetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti
Ei suuhygienisti mitään tarkastuksia tee, ainoastaan puhdistuksen. Ja miksi helvetissä rtg-kuva joka vuosi, kyllä hölmöä nyt kusetetaan.

Kyllä se kuule vaan niin on, että meillä tarkastukset hoitaa siihen koulutettu hammashoitaja. Ja rtg-kuvat otetaan siksi, että alkavatkin muutokset havaitaan. Ei minua ole kusetettu, ihan omasta vapaasta tahdostani siellä käyn ja pidän itsestäni hyvää huolta 😇. Ihan kuten käyn gynelläkin.
 
Viimeksi muokattu:
turhaa jankkausta
Keskustelu on tarpeettomasti jankannut pitkään siitä kuinka usein olisi hyvä käydä gynekologilla. Alkuperäinen aihe oli ettei kunnallisella tätä palvelua ole.

Työttömällä toimeentulotuella elävällä jolla säännöllistä ja kallista lääkitystä edellyttävä sairaus, ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin. Jos ei ole niin kallista, kerätkää kolehti köyhille. Mutta kyllä gynelle pääsee. Mihin tahansa erikoislääkärille saa lähetteen kun ensin epäillään että jotain on vialla. Eli kun on ehkä jo myöhäistä.
 
niin
Keskustelu on tarpeettomasti jankannut pitkään siitä kuinka usein olisi hyvä käydä gynekologilla. Alkuperäinen aihe oli ettei kunnallisella tätä palvelua ole.

Työttömällä toimeentulotuella elävällä jolla säännöllistä ja kallista lääkitystä edellyttävä sairaus, ei ole varaa yksityisiin lääkäreihin. Jos ei ole niin kallista, kerätkää kolehti köyhille. Mutta kyllä gynelle pääsee. Mihin tahansa erikoislääkärille saa lähetteen kun ensin epäillään että jotain on vialla. Eli kun on ehkä jo myöhäistä.
Kuinkakohan helposti kunnallinen niitä lähettäitä edes antaa, välillä tuntuu ettei meinaa päästä ollenkaan itekkin melkein kerran vaadin että pääseen erikoissairaalaan kun aluks ei meinattu antaa lähetettä olleenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Angervo1
Olen ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla siitä, että terveyskeskukseen on vaikea saada aikoja.
Jos kuutenkin papa:ssa ei ole pillereiden aloituksen aikoihin ollut mitään, tuskin on nytkään. Itselläni oli aikanaan kondylooma ja 30 vuotta olen taistellut itseni edes papa-kokeeseen. Niihinkään kun ei pääse ilman lähetettä lääkäriltä.

Munasarjasyöpä tappaa Suomessa paljon naisia, eikä se ilmoita itsestään kuin loppuvaiheessa kuten esim. miehillä rauhasen liikakasvu.
Papa-seulontaan pitäisi päästä helpommin ja edullisemmin kuin yksityiselle 260€ maksamalla. Ei ole varaa monellakaan.
 
eikös
Olen ketjun aloittajan kanssa samoilla linjoilla siitä, että terveyskeskukseen on vaikea saada aikoja.
Jos kuutenkin papa:ssa ei ole pillereiden aloituksen aikoihin ollut mitään, tuskin on nytkään. Itselläni oli aikanaan kondylooma ja 30 vuotta olen taistellut itseni edes papa-kokeeseen. Niihinkään kun ei pääse ilman lähetettä lääkäriltä.

Munasarjasyöpä tappaa Suomessa paljon naisia, eikä se ilmoita itsestään kuin loppuvaiheessa kuten esim. miehillä rauhasen liikakasvu.
Papa-seulontaan pitäisi päästä helpommin ja edullisemmin kuin yksityiselle 260€ maksamalla. Ei ole varaa monellakaan.

siis meille naisillehan nimenomaan tarjotaan ilmaiset papa-seulonnat viiden vuoden välein. Näihin lähetetään ihan kutsukirje kotiin, kannttaa käyttää ne tilaisuudet hyväkseen. samoin mammografia seulonnat alkavat noin 50 ikävuoden tienoilla.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Oho! Onko Suomessa hampaidenhoitokin laskenut näin alas? Minä saan kutsun puolen vuoden välein tarkastukseen, mutta sittenpähän ei ole mitään isoja remontteja odotettavissa... Ja gynellä käyntiä kerran vuodessa pidän itsestään selvänä. Tosin nyt kystaseurannassa 3 kk:n välein.
Mielenkiintoista - yksityishammaslääkärisi hykertelee käsiään, nimittäin KELA ei korva suun tarkastuksesta mitään kuin max kerran vuodessa - potilas maksaa kaiken itse... ;)
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Jos täällä joku kysyy ihan ssiallisesti, että miten pääsisi terveyskeskuksen kautta gynekologille, tulee inhottavan ilkeitä vastauksia ja aletaan suorastaan solvaamaan kysyjää. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa? Hävettää teidän puolestanne!
 

Yhteistyössä