Hae Anna.fi-sivustolta

kuntosali

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä lapsille, 03.05.2006.

  1. lapsille Vierailija

    Kuntosalilla käyvät poikani ja hänen kaverit. Iältään ovat
    11-13 vuotiaita.

    He treenaavat pienillä vastuksilla 2 kertaa viikossa yht. 3 tuntia.

    Minulla on herännyt kysymys onko tästä heille jotain haittaa ? Esim. kasvuhäikkää tms ?

    Asiaa pohtiva äiti
     
  2. Mia-Leea Vierailija

    Tuon ikäisten poikien treenaamista pitää olla valvomassa henkilö, joka on lihashuollon ammattilainen. Jos pojat käyvät perinteisellä kuntosalilla, jossa ei kummemmin katota asiakkaiden perään, niin ei ole hyvä juttu. Minun 13-vuotias poika käy urheiluopiston kuntosalilla, jossa ammatti-ihminen valvoo suoritusta, loppuvenyttelyjä yms. Muunlaiselle salille en uskaltaisi alaikäistä päästää.

    Käy ite joskus katsomassa kuntosalilla kuinka paljon poikia neuvotaan ja katsotaanko heitä perään. Jotkut väittävät, että raju, liian aikaisin aloitettu kuntosalitreeni voi jopa vaikuttaa pituuskasvuun.
     
  3. alkuperäinen Vierailija

    Hei ja kiitos vastauksesta !

    Minäkin olen kuullut, että saattaa vaikuttaa pituuskasvuun noin nuorella iällä.

    Pojat treenaa toki pienillä vastuksilla eikä ""hullun kiilto silmissä"". Silti asia mietityttää, onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Nyt olen huomannut pojallani aivan selvää vatsan kaventumista ja kiinteytymistä. Hän oli aikaisemmin löysä vatsainen mutta kuukauden jälkeen vatsa on kadonnut.

    Olisin kiitollinen muidenkin vanhempien näkemyksistä. Kenties omakohtaisista kokemuksista.

    Kiitos !
     
  4. äityli minäkin Vierailija

    Heräsin tähän palstaan myöhään, suositus kuitenkin on että vasta noin 15-vuoden iässä olisi sopiva aika kuntosalille, se hidastaa kasvua, ja ennekaikkea alkava hormoonitoiminta saattaa kärsiä. Ja toiseksi kuntosali ei ole lasten paikka heitä pitää valvoa ja monessa salissa onkin merkinnät että ei alle 15-vuotiaille. Oma poikani on myös 11-vuotias ja pelaa jääkiekkoa hekään eivät aloita saliharjoittelua ennenkuin 14-v. J a heillä kuitenkin on selkeä ohjema tähän.
     
  5. Marcox Vierailija

    Meidän salilla ala-asteikäiset saa käydä vaan vanhempiensa kanssa. Yläasteikäiset saavat yksinäänkin mutta mitään "pelleilyä" ei sallita, eli pitää olla ammattilaisten tekemät ohjelmat.
    Mistä muuten tiedät etteivät treenaa "hullun kiilto" silmissä (jos ei ole vanhempia valvomassa)?
    Tällaisia vesseleitä olen minäkin nähnyt ja eiväthän he tiedä treenaamisesta yhtikäs mitään, kun tavoite on vaan saada nostettua mahdollisimman paljon penkistä ja kaverit säestävät ympärillä. Yleensä tällaiset porukat pitävät hirveää mekkalaa eivätkä tajua muutakaan salietikettiä... No, en tarkoittanut että sinun lapsesi olisi tällainen, mutta voi olla että homma helposti saattaa luisua tuohon suuntaan. En oikein osaa kuvitella 11-vuotiasta rauhallisesti ja tavoitteellisesti vääntämässä sarjoja ja siirtmästä aina seuraavaan "laitteeseen", kuten salilla yleensä tehdään (en ole ikinä nähnyt tällaista). Ja olen samaa mieltä mitä kotisalillani säännöt sanoo; ala-asteikäisillä ehdottomasti vanhempi mukana myös.
     
  6. no voi sun.... Vierailija


    Mihin perustuu tuo tieto pituuskasvun pysähtymisestä ja hormoonitoiminnan kärsimisestä?

    Kohtahan on lapsia makuutettava kotona, ettei vain pituuskasvu kärsi.....
     
  7. ei makuuteta Vierailija

    Kyse on siis painojen kanssa lihas harjoitteista jotka kasvattavat lihasta leveys suunnassa. Kun taas normaali kasvu pituus suunnassa. Alle 15-vuotiaiden pituuskasvu on todella nopeaa, sitten alkaa hieman hidastumaan jolloin massa luonnollisestikin alkaa lisääntymään. Sitä ennen voi harrastaa montaa muuta urheilulajia ja tehdä lihasharjoitteita ilman painoja.
     
  8. alkuperäinen Vierailija

    Hei kaikille ja kiitos vastauksista !

    Reilu vuosi sitten aloitin tämän keskustelun ja ehkä hieman huolestuneena. Pojat ovat nuoria enkä tiennyt mahdollisia vaikutuksia kuntosalin käytöstä mutta nyt olen kokemuksesta viisaampi.

    Pojat ovat käyneet salilla nyt reilun vuoden 3 tuntia/viikko enkä ole havainnut minkäänlaista haittaa.

    He ovat harjoitelleet vastuuntuntoisesti ja vatsalihaspenkki, soutulaite, juoksumatto, kuntopyörä ym. ovat olleet kovassa käytössä. Varsinainen painonnosto on unohdettu lähes kokonaan. Nyt tulokset puhuvat puolestaan. Vatsa on kaventunut huomattavasti. Jalka- ja käsilihakset ovat kehittyneet. Pituus ei ole kärsinyt millään muotoa, sillä poikani on kasvanut vuoden aikana liki 20 cm.

    Poikani pelaa myös jääkiekkoa eikä valmentaja ole missään vaiheessa kieltänyt tai pyytänyt häntä lopettamaan salivuoroja. Myös kunnan liikuntasihteeri ei ole nähnyt asiassa mitään haittaa.

    Eli positiivinen kokemus sittenkin.
     
  9. 13vee Vierailija

    missä 13 vuotias voisi käydä kuntosalilla helsingissä? olisin kiinnostunut mutta melkein kaikissa on ikä ongelmana... pituus kasvun hidastuminen ei ole minulla ongelma koska olen jo n.170 cm pitkä eli keskiverto naista pidempi.
     
  10. sohvis Vierailija

    Oikein.Liian nuorena aloitettu punttien kanssa pullistelu on pahasta.Kun pituuskasvu pysähtynyt,sitten voi alkaa liharharjoittelun voiman lisäämiseksi.Sekin hitaasti hyvä tulee poeriaatteella.Ravinnon osuus huomioitava.Kannattaa opiskella ravinto-oppia.Suosittelen Ison Arskan treenikirjoja.Ei tietenkään tarvi samoja saada mitä hän.Itse rakensin oman kuntosalini omaan OK-talooni.Romiksesta ostin tavarat ja hitsailin oman kuntokeskukseni.Muistakaa oman kehon vastus.Siinä punttia kyllikseen.
    Olen käynyt SVUL;valmentajakursseja useita tasoja.Lisäksi oma itseopiskelu lisäksi.PS.Lukekaa käyttöohjeet ensin ennenkuin teette.Säästytte monelta turhalta vaivalta.
     
  11. painonnostaja Vierailija

    Toivoisin, että ihmiset eivät levittäisi perättömiä väitteitä/uskomuksia internetin keskustelupalstoilla.
    Lapsen/nuoren voimaharjoittelu, ei todellakaan vaikuta pituuskasvuun. Väitteenä yhtä järjetön kuin se, että koripallo lisäisi pituuskasvua.
    Patistakaa vanhemmat lapsenne liikkumaan ja huolehtikaa, että lapsi saa riittävästi ravintoa.
     
  12. jäkis huolto Vierailija

    "He ovat harjoitelleet vastuuntuntoisesti ja vatsalihaspenkki, soutulaite, juoksumatto, kuntopyörä ym. ovat olleet kovassa käytössä. Varsinainen painonnosto on unohdettu lähes kokonaan. Nyt tulokset puhuvat puolestaan. Vatsa on kaventunut huomattavasti. Jalka- ja käsilihakset ovat kehittyneet. Pituus ei ole kärsinyt millään muotoa, sillä poikani on kasvanut vuoden aikana liki 20 cm.

    Poikani pelaa myös jääkiekkoa eikä valmentaja ole missään vaiheessa kieltänyt tai pyytänyt häntä lopettamaan salivuoroja. Myös kunnan liikuntasihteeri ei ole nähnyt asiassa mitään haittaa."

    Poikani palaa myös jääkiekkoa. Mutta ihmettelen mikä estää esim.painonnostopenkiltä tehtävän ylösnoston levytankolla ja painoilla. Esim. punnerruksessa hän joutuu nostamaan kehoaan ( käsille kohdistuva paino 38 kg ) ylös. Miksei tätä samaa voi tehdä selällään maaten penkiltä.

     
  13. Jone Vierailija

    Mihin minun piäisi laittaa palautetta tai kuuluttaa asia, sillä niin ottaa päähän?

    Hain vanhimman lapseni toimintaterapista ja parkkipaikat olivat aivan täysi. Jouduin jättämään autoni kuntokeskus Fortiuksen paikalle (minulla meni sisällä noin 5min) ja katsoin, että kuntokeskuksella oli vielä useita vapaita paikkoja jäljellä.

    Tulin kolmen pienen lapseni kanssa takaisin (lapset 5v, 3v ja 1v) ja ennen kun ehdin kissaa sanomaan, niin Fortiuksen työntekijä (tai luultavammin omistaja) ISO [...] alkoi huutamaan minulle (50 kiloiselle naiselle) että "mitä v****a sun auto tekee tässä". Mies heilutti lapiota uhkaavasti ja tuli aivan naamani lähelle riehumaan.

    Lapseni säikähtivät tapausta ja vielä kotonakin itkua vääntäen puhuivat tuosta pelottavasta miehestä. Minä sanoin tuolle miehelle, että eihän hän voi huutaa lasteni aikana minulle niin. Ja muutenkin aikuinen mies voisi puhua asiallisemmin. Olisin toki selittänyt ja pyytänyt varmasti anteeksikin, mikäli mies olisi lähestynyt minua niin kuin normaalit ihmiset sivistyneessä yhteiskunnassa tekisivät.

    Olen vieläkin aivan hämiläni tuosta miehen käytöksestä. Kuvitelkaa, että hän edusti firman takki päällä tuollatavoin firmaansa. Nyt haluakin, että tää asia ei jää tähän, vaan hän myös ymmärtää, että noin ei voi käyttäytyä.

    [Viestiä on moderoitu]
     
    Lasted edited by : 17.02.2011
  14. sali for the win Vierailija

    Sama juttu mulla sama ikä, sama ongelma ja sama kaupunki jne ja ei kai siit nyt olis niiku mitää haittaa kun jos ei ala nostelee kauheesti penkist ja sillee nii... en tajuu missää ei päästetä sisää!! :(
     
  15. krisu3 Vierailija

    Hei kaikki,

    Kun puhutaan että täytyisi treenata esim. 1 päivä jalat, 2 päivä selkä, huis, hartiat ja 3 päivä vatsa, rinta, ym. ( noi oli vaan esimerkit ), niin jos minä esimerkiksi treenaan vain ylävartaloa ( miinus vatsa ), eihän mun tartte tuota miettiä?

    Treenaan siis vain ylävartoa paitsi en vatsalihaksia. Olen joskus aikaisemmin myös treenanut ja välillä ollut montakin vuotta taukoa ja nyt aloitin taas ja tammikuusta asti olen käynyt säännöllisesti salilla 3-4krt viikossa. Mutta en IKINÄ ole mitään jalkatreenejä/vatsa tehnyt koska en tykkää/jaksaa enkä tarvii niitä mihinkään, käyn lenkillä ja poljen pyörää 10 - 20km x 5 /viikko (töissä). Treenattu ylävartalo riittää ja penkkipunnerus lempilaite / haluan siinä kehittyä.

    Ja kun tiedetään että esim. selkälaitteita voi olla vaikka kuinka monta ( riippuen salista ), mutta varmaan riittää vain se yksi tai max. kaksi. Mitä järkeä kierrellä kaikissa jos vastaa samaa asiaa.

    Minulla on salilla tietyt jutut / samat liikkeet / laitteet ja niissä menee aina tasan tunti. Koko selkä, kädet, rinta. Tottunut siihen rytmiin. Mutta kun salilla ilmoitus tauluilla erilaiset ohjelmat ja tästä on puhuttukin että kannattaa vaihdella liikkeitä niin mietin onko mun / tai ne jotka keskittyy vain ylävartaloon niin mitään ohjelmia tehdä. Eihän siinä ole järkeä / jaksaa tehdä esim. 1 päivä / 1h = hauista vaan, tai viisi eri hausi laitetta mut siis samaa asia. 2 päivä = selkä, 3 = rinta jne...voi tunti käydä pitkäksi jos sitä yhtä tekee vaan.

    Noniin, mä en osaa ikinä lyhyesti kysyä / selittää asioita. Kirjoitan aina monimutkaisen romaanin mut toivottavasti joku ymmärtää ja osaa kertoa.

    Kiitos
     
  16. Minun 10-vuotias tyttäreni reenaa kotona kerran viikossa painojen kanssa ( monitoimipenkki) lisäksi kerta viikossa ringette harjoitukset.
    Olen huomannut lihasten kehittymistä ja rasvan vähentyneen.
    Tärkeää on tietenkin monipuolinen ja valkuaispitoinen ruoka, sekä pitkät yöunet, vähintään se yhdeksän tuntia.
     
  17. Raquel Vierailija


    Kuntosali on tylsyyden tylsä. Lapset liikkumaan ja leikkimään liontoon. Siellä se kunto kasvaa kuin hikisen neljän seinän laatikossa.
     
  18. Sali123 Vierailija

    Salikäynti ei todistetusti vaikuta pituuskasvuun tai luihin.Pitää tietää mitä tekee ja tekee tasaisesti sopivilla painoilla ei liian isoilla mutta semmoisilla jolla saa tehtyä kokonaan 10 toistoa tasaisella tahdilla.Pituuskasvua ei saa millään hidastumaan jos tekee vaikka hauiskääntöä, ojentajia tai rintaa.Pituuskasvu voi hidastua jos repii salilla isoilla painoilla epätasaisesti tai tekee hyvin paljon selkää ja jalkoja.
    Itse olen käynyt salilla noin 12 vuotiaasta lähtien aloitin isäni kanssa joka ohjasi ja sen jälkeen olen käynyt itse noin 3 kertaa viikossa jos olen ehtinyt. Tulokset kyllä huomaa
     
  19. Sali123 Vierailija

    Kyllä se tavallinen liikunta on tietenkin hyväksi esimerkiksi juokseminen, mutta ei sillä samoja tuloksia saa kuin salillla ei tavallisesti lihakset kasva yhtä paljon jos on innostunut voimaliikunnasta niin salille vaan, mutta aluksi pitäisi valmentaa ja ohjata :)
     
  20. sali Vierailija

    Kuntosaliharjoittelu on tärkeää kaikille. Nuorena varovaisesti hyvässä ohjauksessa.
     

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti