Kuolema

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lapsen silmin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lapsen silmin?

Vieras
Meillä 5-vuotias tyttö jonka kanssa vasta alettu puhumaan kuolemasta. Tytöltä ei ole kuollut ketään läheistä ja emme ole kokeneet aiemmin tarvetta puhua koko asiasta. Tyttö ei tunnu käsittävän sen lopullisuutta, puhuu että mummo on kuollut kun ei mummoa nähnyt viikkoon. Leikeissä kuolema myös näkyy. Nyt viikon aikana suuttuessaan sanoo usein; "Kumpa en olisi syntynyt tähän maailmaan tai en tahdo elää." Nuo sanat kuten arvata saattaa koskee äitiin paljon. Hieman hämilläni olen tästä tilanteesta. Tytönkanssa asiasta on puhuttu, mutta muutosta ei ole tullut. Miten te olette jutelleet kuolemasta, onko kellään vastaavanlaista käytöksestä kokemusta?

nuo on vaikeita asioita. meidän poika järkyttyi pahasti. kun kerroin, että nyt on koiramme niin vanha, ja sairas, että se kuolee. ja että sen ei tarvii kitua, eläinlääkäri tulee ja nukuttaa sen ikiuneen. ja että sitten se haudataan ja sen on sitten hyvä olla kun ei ole enää kipuja. siinä vaiheessa huomasin kyllä, että poika ei käsittänyt asiaa, ja ihmetteli miksi me muut itketään vaikka koira siinä vielä on. ja että eläinlääkäri sitä tulee hoitamaan.
sitten ymmärsi kun toimenpide oli tehty ja sanoin lapsille, että saavat katsoa, jos haluavat. poika tuumasi ensin että koira nukkuu, mutta sitten huomasi, ettei hengitä. tää tapuas selvensi pojalle aika paljon kuolema jutun tarkoitusta

Minulla on kohta 5 v. tyttö ja kuolema tuli puheenaiheeksi kissan kuoltua. Tytön oli vaikea ymmärtää, ettei kissa tule enää takaisin. Samoja lausahduksi kuolemasta on ollut täälläkin, kun tyttö suuttuu jostakin. Olen kysynyt, ymmärrätkö mitä kuoleminen on ja tyttö pudistaa päätään. Yritin sitä selittää ja sanoin, että en usko hänen haluavan kuolla. Silloin ei enää voisi halia äitiä, isää tai siskoa yms.. Kestää varmaan jonkin aikaa tämä vaihe. Ei siitä kannata olla huolissaan, menee ohi kyllä.

Samaa homma täällä, poika monesti on sanonu, että voisi kuolla, kun eihän sitten olisi pahamieli, kun ei kuitenkaan enää tuntisi mitään. Tuntuu äidistä nämä sanat tosi pahalta. Mutta oletan, ettei hänkään ymmärrä mitä kuolema oikeasti on. Ikää pian 5 vuotta, eikä meiltäkään ole ketään läheistä kuollut, että näkisi, ettei kuollutta voi enää koskaan tavata...

Minusta lapsilla usein luonnollinen suhtautuminen kuolemaan; otetaan se sellaisena kuin se on. Surraan kun surettaa, ikävöidään kun tulee ikävä ja ollaan täysillä niin kauan kuin henki pihisee. Minusta korulauseet ja valkoiset valheet eivät palvele ketään näin perustavanlaatuisessa asiassa. Lapsilleni kuolemasta olen puhunut taaperovaiheesta lähtien, en ole lupaillut mitään olevan tämän elämän jälkeen; olen kyllä kertonut erilaisista uskomuksista, joita ihmisillä on.

Nyt lapset 8v ja 10v, viimeksi puhuessamme kuolemasta muutama päivä sitten keskustelimme siitä, mitä ruumiille voidaan tehdä kuoleman jälkeen. Eihän tästä ole kuin kymmenen kuukautta, kun pikkuveljeni kuoli yllättäen, ovat nähneet surua ja tuskaa läheltä, jota läheisen poismeno aiheuttaa. Ovat nähneet isoisoisänsä arkussakin - hellät hyväiset jättivät. Koen, että heistä ainakin tällä saralla kasvanut ihan selväpäisiä. On helpompi puhua varoittavia sanojakin, kun tietävät, miten lopullista kuolema on.

Meillä on aina puhuttu kuolemasta, molemmat lapset ovat joutuneet luopumaan rakkaasta koirasta joten tietävät mitä kuolema on. Tietävät myös mitä on syntymä, toinen on nähnyt koiran synnyttävän.
Nuorempi poika 6v sanoi yks päivä että sä varmaan kuolet pian kun olet niin vanha :D

Meillä 3v7kk on tänäkesänä puhunut itse kuolemasta. On kyllä aikasemminkin nähny kuolleita eläimiä jne ja kerrottu että ne ovat kuolleita mutta nyt on alkanut itse katsella asiaa. Tökkii hyttysiä jne ja ilmoittaa että kuollut. Kysyin että mistä tietää? Kuulemma siitä ettei hyttynen tms liiku ja lennä vaikka sitä tökkii. Vahingossakaan en puhu unesta jne vaan kuolema on kuolema. Lapsi ei ole vielä menettäny ketään läheistä kuten isovanhempaa. Ja hautausmaalla on kysellyt haudoista jne. Kyllähän lapsi näitäkin asioita alkaa miettiä ja käsitellä. Vielä ei ole tullut sitä pelkoa että äiti/isä kuolee.

Vielä ei ole tullut sitä pelkoa että äiti/isä kuolee.

Tarviiko sitä tullakaan? Lapseni ovat tietoisia, että äitinsä on kuolevainen siinä missä muutkin. Mutta vaikka heille varmaan surullista olisikin, olen heille järjestänyt asiat niin, ettei heillä olisi hätäpäivää jos jotain kävisi minulle. Ainakin meillä heidän tietämyksensä näistä asioista (pintapuolisesti, ei mitenkään yksityiskohtaista tietoa) on antanut heille hieman rentoutta elämään. Kaikesta selviää, vaikka pahin sattuisikin. Heillä on läheisiä ihmisiä elämässään, joihin pidetään tiivistä yhteyttä.

Reinkarnaatio ei myöskään tarkoita paluuta samaan kehoon eikä se siksi liity ylösnousemukseen jne. Reinkarnaatio on siirtymistä uuteen kehoon. Ymmärtääksesi ulkoisen reinkarnaation (siirtyminen toiseen kehoon) sinun on ensin ymmärrettävä sisäinen reinkarnaatio. Se tapahtuu realistisesti jokaiselle meistä joka sekunti. Lääkärit toteavat, että kehomme kaikki solut vaihtuvat kokonaan seitsemän vuoden välein. Tämä tarkoittaa sitä, että joka seitsemäs vuosi olemme itse asiassa eri kehossa (koska kaikki kehon osat ovat muuttuneet aineenvaihduntaprosessin vuoksi). Kaikista kehon muutoksista huolimatta tunnemme kuitenkin sisäisesti pysyvämme samana ihmisenä, koska sielusta peräisin olevalla tietoisuudella itsellään on pysyvyyden ominaisuus toisin kuin keholla.

Ikuinen sielu, minämme perusta, elää monta elämää. Toimintamme menneissä elämissä ja tässä elämässä luovat nykyisen elämän käsikirjoituksen. Jokaisessa elämässä tapahtuu samanaikaisesti kaksi prosessia: ensinnäkin saamme aikaisempien tekojemme seuraukset (työstämme karmaa pois) ja toiseksi muodostamme (kehitämme) uutta karmaa tekemällä hyveellisiä tai syntisiä tekoja. On mahdollista sanoa, että me työstämme karmaa ja luomme kohtalon. Toisin sanoen meidän on otettava vastaan menneiden tekojemme seuraukset ("karmareaktiot"), mutta olemme vapaita valitsemaan, mitä teemme ja miten toimimme nykyhetkessä.
Jälleensyntymismekanismi on sellainen, että ensin sielu luo tiedostamattaan halujensa ja tekojensa kautta hienovaraisen mentaalisen matriisin tai piirroksen tulevasta kehostaan. Tämä on eräänlainen hakemus tulevaa kehoa varten.

Sielun ympärillä oleva mentaalinen matriisi alkaa täyttyä aineellisilla elementeillä, ja näin syntyy uusi keho.

Kun kehoni kuolee, minä en kuole, koska en ole tämä keho. Kehoni ei ole sama kuin minä. Minä olen tietoisuus, minä olen sielu kehossani. Sieluni elävöitti kehoni, koska sielu on myös energiaa. Kehoni on annettu minulle sen tuloksena, miten elin edellisessä elämässä. Kun minusta aika jättää, seuraava keho annetaan minulle: miten olen elänyt tämän elämäni, mikä on tietoisuuteni taso kuolinhetkellä.

Kaikki muistomme tallentuvat mieleemme. Mieli on järjestelmä, joka analysoi aisteistamme saatua tietoa. Kuoleman hetkellä, kun tämän elämän prarabdha-karma on jo käytetty loppuun, mieli lakkaa vastaanottamasta tietoa tämän kehon aisteista. Mielen ja aistien välisen yhteyden katkeamista kutsutaan kehon kuolemaksi.
Kuvittele, että sinä, joka olet sukellusveneessä, et yhtäkkiä pysty enää ohjaamaan sitä - se ei ota vastaan käskyjäsi. Moottori pysähtyy, peräsin ei tottele, teillä ei ole yhteyttä ulkomaailman kohteisiin. Sukellusveneen ohjausmekanismin katkaiseminen merkitsee sukellusveneen kuolemaa. Ja aineelliset aistimme yhdistävät sielumme aineelliseen maailmaan, ja jos tämä yhteys katkeaa, se tarkoittaa, että aineellista maailmaa ei enää ole olemassa meille.
Juuri näin tapahtuu kuoleman hetkellä. Kehon siteet katkeavat ja sielu menettää kosketuksensa tämän maailman nautintoihin. Mutta se kaipaa voimakkaasti näitä nautintoja, ja niinpä se saa uuden ruumiin, ja uuden inkarnaation aikana uudet tunteet yhdistyvät vanhaan hienojakoiseen kehoon, ja sielu saa tilaisuuden kokea aistillisia nautintoja uudelleen.
Kuoleman hetki on yksinkertaisesti yhteyden katoaminen aineelliseen kehoon. Mutta koska ihmisellä, joka on kuolematon sielu, on halu jatkaa viihtymistä aineellisessa maailmassa, jossa kukaan ei valitettavasti ole turvassa sairauksilta ja vanhuudelta, hän palaa yhä uudelleen ja uudelleen samaan paikkaan.
Niinpä menemme elämästä toiseen aineellisten halujemme kanssa, ja meille annetaan uusi keho ja uudistetut aistit, ja opimme hallitsemaan niitä uudestaan.
Se on kuin meidät siirrettäisiin sukellusveneestä lentokoneeseen. Ja sukellusvenemiehen olisi opittava lentäjän taidot.
Nyt elämme täysin lentäjän tunteiden ja tuntemusten mukaan ja unohdamme, että olimme ennen sukellusvenemies. Joskus näemme epäilyttäviä unia edellisistä elämistä.

Kuolema on viiden aistin kyvyttömyys havaita ulkomaailman esineitä. Kun aistien toiminta lakkaa, sielu ei kuitenkaan kuole, vaan odottaa siihen asti, kunnes aistit heräävät jälleen henkiin uudessa ruumiissa. Vain liha pelkää kuolemaa, sielulle kuolema on tilaisuus toteuttaa kuolemattomuutensa. Kuolemaa ei tarvitse pelätä, sillä kuolema on vain kyvyttömyyttä havaita ulkoista petosta aisteilla. Vain se, joka elää lihan tyydyttämiseksi, kuolee. Kuoleman voittamiseksi riittää, että tuntee oman ikuisen luontonsa. Sinun on tuhottava omistajuuden tunne ja murrettava ulkomaailmaan liittyvät siteet. Luovu kaikesta, mikä sitoo sinut näkyvään todellisuuteen. Anna valemaailman huolehtia kehostasi. Jätä itsellesi vain äly. Sen avulla oivallat todellisen itsesi ja voitat kuolemanpelon.

Menneisyydestä tulevaisuuteen.
Olennaista on, että menneisyyden toimien kautta ihminen muodostaa tietyn mentaliteetin (oleminen määrittää tietoisuuden), ja tästä nykyisestä mentaliteetista tulee tulevan toiminnan perusta (tietoisuus määrittää olemisen).
Aivan kuten me vaihdamme yhdessä elämässä kuluneita pukuja monta kertaa, samalla tavalla ikuinen sielu vaihtaa kuluneita kehoja monta kertaa aineellisessa maailmassa ollessaan.

Sielu vaihtaa kehoja, mutta keho ei vaihda sieluja.

Syntymä, jälleensyntyminen tapahtuu jo ennen kuolemaa. Miten tämä on mahdollista? Syntymä määräytyy tässä elämässä tehtyjen tekojen perusteella. Kertyneen karman on määrättävä uusi keho. Jokainen teko aiheuttaa seurauksia, ja kaikki tämä yhdessä odottaa inkarnaatiota uudessa kehossa, seuraavassa elämässä. Uusi ulkomuoto "lasketaan" kuin tietokonemalli, ja kun sielu jättää kehon, hienojakoinen keho ottaa sen mukaansa ja kuljettaa sen seuraavaan syntymään. Sielu voi päätyä minne tahansa sen tietyn elämän aikana tekemiensä toimien mukaan. Seuraukset toteutuvat seuraavassa syntymässä hienovaraisessa, ihanteellisessa muodossa.

Sielu eroaa olennaisesti hienojakoisesta kehosta siinä, että sielu on itse elävä persoonallisuus, elämän ja yksilöllisyyden lähde tai toimija, kun taas hienojakoinen keho on toimiva kuori tai ohjelma, jolla ei ole itsenäistä elämää ja joka vaikuttaa elävältä vain siksi, että sielu on sen takana. Ja sielu manipuloi psyyken ohjelmakuoren avulla fyysisen kehon ulkoista konetta aivotietokoneen kautta. Fyysinen keho ja hienojakoinen keho toimivat yhdessä eräänlaisena vääränä olemuksena tai koneena, jossa todellinen olemus - sielu - matkustaa matkustajana.

Hienojakoinen keho koostuu kolmesta elementistä: väärästä egosta, älystä ja mielestä. Nämä kolme toimintoa ovat puhtaasti sielulle luontaisia, ja hienojakoinen keho vain kopioi niitä sielun ollessa tässä maailmassa. Ego on tunne siitä, että olemme joku, eli itseidentiteetti. Sielu tarvitsee tätä "väärää egoa", joka peittää sielun ohuella kerroksella ja saa sen pitämään itseään aineen evoluution tuotteena. Kun ikuinen sielu pitää itseään väliaikaisena fyysisenä kehona, se on väärän egon ilmentymä.

Yhteistyössä