Kuolemansiivous - oletko jo aloittanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Unohda KonMari – oletko jo kuullut ruotsalaisesta kuolemansiivouksesta?
Lifestyle > Koti Julkaistu 11.10.2017 06:39

Kuolemansiivouksesta on hyvä puhua läheisille, joille tarpeettomaksi käynyttä tavaraa voi myös antaa. Kuvituskuva. Shutterstock

Kun kaupat ovat pullollaan tavaraa ja kirpputorit muodissa, kodin nurkat täyttyvät helposti roinasta. Hamstraajan siirtyessä ajasta ikuisuuteen läheisillä on edessään melkoinen raivaustyö.

"Ruotsalainen kuolemansiivous" saattaa kuulostaa astetta rankemmalta kodin puhdistukselta, jonka jälkeen keho on romahtamispisteessä. Ruotsinkielinen sana, döstädning, tarkoittaa kuitenkin vuosien aikana kerätyistä, turhista tavaroista luopumista hitaasti ja harkiten. Sen perimmäisenä tarkoituksena on helpottaa läheisten urakkaa, kun krääsän keräilijästä aika jättää.

Kuolemansiivouksesta on jopa kirjoitettu kirja, ”The Gentle Art of Swedish Death Cleaning: How to free yourself and your family from a lifetime of clutter”. Kirjailija Margareta Magnusson kertoo harjaantuneensa tavaran karsimisessa 17 muuttonsa ansiosta. Hänen mottonsa onkin: “Jos et rakasta sitä, luovu siitä. Jos et käytä sitä, luovu siitä.”

Suomalaiset innostuivat vuosi takaperin japanilaisen siivousgurun kehittämästä KonMari-menetelmästä, jonka ohjenuoran mukaan tavarasta tulee luopua, mikäli se ei tuota omistajalleen iloa. Naapurimaamme siivoustyylissä on paljon samaa höystettynä käsityksellä ohikiitävästä ihmisiästä ja elämästä sen jälkeenkin.

Puhu ääneen äläkä pelkää
Tärkeää kuolemansiivouksessa on siitä puhuminen henkilöiden kanssa, jotka joutuvat tavaroista huolehtimaan niiden omistajan kuollessa. Magnusson uskoo, että ääneen puhuminen auttaa luopumisprosessissa. Tavaroita voi myös antaa perheenjäsenille tai ystäville etukäteen.

Kuolemansiivousta ei kannata pelätä. Siivoaminen ole alkusoittoa kuolemalle vaan hidasta valmistautumista väistämättömyyteen. Siivousta tehdessä käy läpi omaa elämäänsä hyvine ja huonoine muistoineen. Hyvät kokemukset pidetään, huonot hävitetään. On myös hyvä muistaa, etteivät muistot ole oikeasti takertuneet esineisiin, vaan mieleesi.

Itseään ei pidä unohtaa läheistensä jaksamista kuoleman jälkeen miettiessään. Onnistuneen tavarakarsinnan jälkeen siivoojan onkin syytä hemmotella itseään esimerkiksi hyvällä elokuvalla ja herkuilla – kunhan ei ostamalla lisää roinaa.

Lähde: TreeHugger, Whimn.com

Olen aloittanut, myymällä kirppiksellä mahdollisimman paljon turhaa tavaraa. Ja juurikin tuon takia, ettei jälkikasvu joutuisi aivan pulaan äidin tavaramäärien takia.

En ole. Meillä on ihan liikaa turhaa roinaa kaikki nurkat täynnä. En vain ole jaksanut paneutua asiaan. Ehkä tuo lapsinäkökulma antaa minulle uutta puhtia asian eteenpäin viemiseksi. Tosin jos nyt kuolisin, niin miehellehän se urakka jäisi.

Siivosin oman äitini kaappeja kun hän kuoli. Olisi saanut äiti siivota kaappinsa ihan itse. Mutta toisaalta: äidin jättämä kaaos auttoi motivoimaan minua siivoamaan itse kaappini.

Ei tartte miettiä kuolemaa, köyhyys motivoi tavaroiden myymiseen ihan yhtä lailla. Mistä vaan saa euron tai pari irti, niin myyntiin vaan. Yhtään turhaa tavaraa ei nurkissa pyöri.

Sama juttu täällä, mitä pari aikaisempaa on tehneet: olen polttanut vanhat päiväkirjani, koska en halua jälkipolvien lukevan niitä.

Sinänsä sääli, koska niissä oli paljon kivoja pikku muistoja, toki paljon myös surussa vellomista. Olin kirjoittanut yli 16 vuotta päiväkirjaa joka päivä, olin kasvanut aikuiseksi päiväkirjaa kirjoittaen. Mutta: en vain halunnut kenenkään lukevan niitä.

Tuulivoima tappaa ihmisiä ja eläimiä Länsi-Suomessa!! Ehkä kuoleman siivous pitäisi aloittaa? Ensin Suomen hallitus vastuuseen!!! Lopettakaa Länsi-Suomen miinoitus ja raiskaus! SAMMUTTAKAA ROOTTORIT! Täytyykö hälyttää TRUMP apuun??????!!!!!

Täällä ei voi nukkua! Olo on sietämätön laittomien ylisuurten hallituksen tuulimyllypuistojen takia!! Näinkö Suomi tappaa kansalaisiaan 2010-luvulla? Onko menossa Länsi-Suomen tyhjennys? Holokausti? Kertokaa tästä eteenpäin ennen kuin on myöhäistä! Jatkuvat matalataajuiset äänet tappavat!

En ole aloittanut. Siivoilen ihan omaksi iloksi ja perheen hyvinvoinniksi. Nyt järjestelen eteistä ja nakkelen kesän kenkiä roskiin ja pieneksi jääneitä takkeja kierrätykseen.

Yhteistyössä