Kuoliko Petja turhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyseinen perhe asuu Mikkelissä. Lähin yliopistollinen sairaala on Kuopiossa. Välimatkaa on yli 150 km ja äidin jutuista päätellen Petja on ollut sen verran huonossa kunnossa, ettei varmaan omalla autolla kukaan uskalla noin huonossa kunnossa olevan lapsen kanssa lähteä noin pitkään matkaan. Entä jos matkalla olisi sattunut jotain? Kyllä se oikea kulkuväline olisi ollut ambulanssi. Ei huonokuntoista lasta voi itse alkaa kuljettamaan autolla noin pitkää matkaa.

Juuri näin. Isä ei olisi pystynyt Petjaa yksin viemään Kuopioon ja taksimatkakin olisi ollut liikaa Petjalle. Ambulanssi olisi ollut ainoa vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja ajslöfk;24377598:
Ei ole kovin fiksua linkittää jostain fb-ketjusta ihmisten nimiä tänne, tai minnekään muuallekaan.

Ne tuli vahingossa, ei ollut tarkoitus, osan nimistä siis poistin, mut jotenkin kämmäsin :/

Modet vois poistaa ne??

just joo, täällä on niin surkeeta hoitoa ja tämä tapaus osoittaa sen tason. Itse pitää tietää potilaan ja vaatia hoitoa. soittakaa ambulanssi kotiin älkääkä lähtekö jonottamaan jos lapsesta kyse ja varsinkin perussairaasta. kyllä vanhemmat ovat viisaampia lastensa asioissa kuin yksikään lääkäri ja jos selkeästi nähdään että nyt mennee pieleen arviot niin ottakaa ohjat käsiinne-. Puhelimellaan voi itsekin konsultoida yliopistosairaalaa....... jälkeenpäin on tietysti vaikeaa jossitella mutta isä olisi voinut itse soittaa kuopioon ja ottaa ohjeet sieltä eikä luottaa mikkelin kaltaiseen rupu-sairaalaan.

just joo, täällä on niin surkeeta hoitoa ja tämä tapaus osoittaa sen tason. Itse pitää tietää potilaan ja vaatia hoitoa. soittakaa ambulanssi kotiin älkääkä lähtekö jonottamaan jos lapsesta kyse ja varsinkin perussairaasta. kyllä vanhemmat ovat viisaampia lastensa asioissa kuin yksikään lääkäri ja jos selkeästi nähdään että nyt mennee pieleen arviot niin ottakaa ohjat käsiinne-. Puhelimellaan voi itsekin konsultoida yliopistosairaalaa....... jälkeenpäin on tietysti vaikeaa jossitella mutta isä olisi voinut itse soittaa kuopioon ja ottaa ohjeet sieltä eikä luottaa mikkelin kaltaiseen rupu-sairaalaan.

Hoitoa vaadittiin kyllä useisiin otteisiin. Ambulanssilla ei ollut tarve lähteä sairaalaan kun tila ei siinä vaiheessa ollut vielä niin huono. Päivystys ja ea on Mikkelissä vierekkäin ja erikoissairaanhoito jonka puolelle Petja olisi kuulunut ea-tapauksena. Mutta jonka hoitaja jätti ylepäivystyksen jonoon.
Ja jos isä jää siihen oletukseen että lapsi todennäköisesti siirretään yliopistolliseen yön aikana ei hän näe syytä soittaa mihinkään. Lääkäreistä kuitenkin jokainen epäili kyseessä olevan aivopaineen sitten myöhemmin. Tuossa tilanteessa ei ollut siitä selkeää epäilystä miksi häntä EI siirrettäisi eteenpäin. Siksi isä lähti kotiin päästämään lapsenvahdinkin pois. Että päästäisiin isän kanssa ambulanssin perästä aamulla Kuopioon. Ei hän olisi lähtenyt edes jos olisi tiennyt tilanteen.

Onko sinusta oikein että sairaanhoito on tätä tasoa? Ja että jokaisen pitää itse olla lääkäri? Ja vaikka vaatisit hoitoa sitä et välttämättä saa? Puhumattakaan hoitovirheistä ja laiminlyönneistä....
Mielestäni verovaroin kustannettu julkinen terveydenhuolto ei saa olla tällä tasolla.
Petjan kohdalla on tapahtunut yleisiä virheitä jotka ovat yhtenä sarjana aiheuttaneet kohtalokkaan seurauksen, lapsi on kuollut. Siksi Petjan tarina on julkinen. Se on raadollinen esimerkki rapistuvat terveydenhuollon tilasta.
Tämä voisi tapahtua kenelle vaan kuka sairastuu vakavasti ja äkillisesti.
Ehkä tätä ei kaikki huomaa, ketkä käyttävät harvoin julkista puolta tai käyttävät th-palveluita ylipäätään verrattain harvoin. Erityislapsien vanhempana näkee aika tarkkaan millä tolalla asiat on kun olet jatkuvasti päivystyksessä tai osastolla tai poliklinikalla jonkun lapsen kanssa.
Kysymys on siitä, tarvitseeko tämä niellä hiljaa?
On herättävä vaatimaan julkisen terveydenhuollon palauttamista ruotuunsa.
Pian kun hoitoalalle tulee valtava työvoimapula ison ikäryhmän eläköityessä harva on jaksanut kouluttautua alalle jossa ajetaan kuin tiinettä muulia henkilökuntaa loppuun resurssivajeen vuoksi. Siinä vaiheessa me kaikki ollaan kusessa.

Ja eikös se Mikkelin sairaala ole kärkisijoilla hoitovirheiden suhteen, luin jostain tutkimuksesta. Tarkoitin vaan että kun taso on noin huono niin ei saa luottaa vaan pitää varmistaa hoidon saanti...
en epäile etteikö näin olisi tehtykin ja silti jääty hoidotta mutta jatkossa näköjään pitää tehdä itse vieläkin enempi. eikä tääkään tapaus ollu resursseista kiinni vaan kAIKKI siellä hutiloivat minkä kerkesvät näköjään. mitä sille voi tehdä etei kukaan lääkäri tai hoitaja välitä, ei mitään....hyvä että pidätte asiaa julkisena ja tehkää niitä valituksia ja eikös tää kuuluis jo poliisille... rikollista puuhaa tällanen heitteillejättö....

Ja eikös se Mikkelin sairaala ole kärkisijoilla hoitovirheiden suhteen, luin jostain tutkimuksesta. Tarkoitin vaan että kun taso on noin huono niin ei saa luottaa vaan pitää varmistaa hoidon saanti...
en epäile etteikö näin olisi tehtykin ja silti jääty hoidotta mutta jatkossa näköjään pitää tehdä itse vieläkin enempi. eikä tääkään tapaus ollu resursseista kiinni vaan kAIKKI siellä hutiloivat minkä kerkesvät näköjään. mitä sille voi tehdä etei kukaan lääkäri tai hoitaja välitä, ei mitään....hyvä että pidätte asiaa julkisena ja tehkää niitä valituksia ja eikös tää kuuluis jo poliisille... rikollista puuhaa tällanen heitteillejättö....

No tavallaan se välittäminenhän näkyy työnsä hoitamisena ja näkisin että työhönsä leipiintyneet loppuunajetut ja kiireiset hoitajat tuskin sitä välittämistä parhaiten edustavat...
Suurin osa virheistä oli sellaisia mitä tapahtuu vähän väliä ja osa kiireen ja resurssipulan vuoksi jne. Ei ole aikaa katsoa tarkkaan, tulee laitettua väärään jonoon puolihuolimattomasti arvioiden, jonoissa on pituutta, lääkäreitä sekä hoitajia on liian vähän, hoitajat eivät ehdi seurata potilaan tilaa, tehdään arviointivirheitä taas, keikkalääkäriongelmat eli hoidonlinjauksessa näkyvä problematiikka, tiedonsiirtoon kuluva aika joka on pois potilaalta, tiedonsiirron ongelmallisuus eli kun se ei kulje henkilökunnan välilläkään, nuorten lääkärien paineet ja liian iso vastuu kandilla, asennevamma jolla ei kuunnella vanhempaa lainkaan (johtunee siitä että osa vanhemmista on ylihysteerisiä ja vouhottavat pientenkin asioiden kohdalla), ylpeys jonka vuoksi ei konsultoida ja kauttalinjan näkyvät säästöt, säästöt, säästöt joiden vuoksi joissain tilanteissa lääkärinkin kädet ovat jopa sidotut kun jotain tutkimusta ei saa tehdä ilman tiettyjä oireita etenkin päivystysaikaan...
Varsinaiset osaamattomuusvirheitähän tuolla on sitten virhetulkintoja oireista ja koetuloksista osittain siitä syystä että lastenlääkäri ei ollutkaan sitten kuuleman mukaan valmis lääkäri vaan kandi. Ja keikkalääkärin kohdalla hänen osansa on vain laittaa nopeasti pois omasta jonosta, hän oli alunperin lähettämässä Petjan kotiin kunnes isä jyrähti asiasta.
Että perin yleisia juttuja jota tapahtuu jatkuvasti.
Kuinka paljon näitä annetaan käydä?

(Petjalle tehtiin poliisin toimesta oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus koska oli syytä epäillä hoitovirhettä, eli me emme voineet toimenpiteestä edes kieltäytyäkään, kun kuolinsyyntutkinta on selvä, sen jälkeen näkee sen nouseeko siitä syytteitä kuolemantuottamuksesta)

Minulle ei oikein mene jakeluun että säästöt syynä sillä nythän tästä iso lasku yhteiskunnalle koituu. Ja mikä estää ketään lääkäriä tekemästä työtään hyvin, eri asia tietysti jos ei osaa. Ai että kotiin olisivat laittaneet....Voi pyhä jysäys.....Siinä vaiheessa kun lapsen isä sitä vastusti olisi pitänyt niitä korvia herkistää kuuntelulle muidenkin asioiden suhteen. Tää kuuntelemattomuus on lääkäreille yleistä ja siksi niitä virheitä tehdään niin paljon......Toivottavasti syyttäjä syyttää kans, kerrankos nekin nää puoskarit päästää helpolla jatkamaan huonoa työtään, muistanette Lanton...Oikea puoskari.......

Toivottavasti nimeni ei näy enää keskustelussa, tai osanotossa jonka laitoin Petjan Äidille. Minulla on salainen puhelinnumero ja Facebook sivustot suojattu. Kuinka nimeni joutui tänne sivustolle?

Toivottavasti nimeni ei näy enää keskustelussa, tai osanotossa jonka laitoin Petjan Äidille. Minulla on salainen puhelinnumero ja Facebook sivustot suojattu. Kuinka nimeni joutui tänne sivustolle?

Koska olit kirjoittanut Petjan äidin kirjoitukseen kommentin Facebookissa. Vaikka sinulla olisi suojattu Facebook niin jos itse menet kirjoittamaan julkisille sivuille, esim. toisten muistiinpanoihin Facebookissa niin ne kyllä näkyy muillekin.

Ihettelen nyt tuota välikirjoitusta. En ole itse käynyt facebookin sivuilla näitä lukemassa mutta hyvä jos aiheesta puhutaan muuallakin, on tää niin kaamee tapaus ja ei varmaankaan ainoa . Kaikki eivät tee asioista julkisia vaikka se on ainoa oikea tapa käsitellä näitä hoitovirheitä. Kyllä näitä kuolemantapauksia varmaan sattuu muuallakin mutta kaikki ei ymmärrä tehdä valituksia. mut mites poliisit sit pääsee tutkimaan ellei joku ilmoita asiasta heille....Ei nää varmaan automaattisesti mene heille sairaaloista...

Hei! Olen seurannut eri medioista lapsesi tapausta. Täällä näkyi olevan erittäin pitkä ja selkeä kirjoituksesi lääketieteellisine faktoineen tapahtumista. Luin että teet asiasta kantelun. Hyvä. Mielestäni sinun tulee laittaa mukaan juuri tämä selostuksesi sillä Valvirakaan ei tutki tapauksia niin tarkkaan että kaikki dokumentit itsestäänselvyytenä etsisi potilasasiakirjoista. Esim. juuri silmälääkärillä käynti aiemmin ym. labratulokset joista ei näy merkintöjä vaan itse lapsesi tilan asiantuntijana osasit niitä etsiä. Ja muutoinkin, vaikka kaikki näyttää niin selkeästi hoitovirheitä tehdyn, saadaan ne paperilla näyttämään ihan muulta. 70 prosenttia kanteluista hylätään, ts. annetaan lupa huonolle hoidolle vaikka potilaslaki velvoittaa hyvään ja laadukkaaseen hoitoon. Mielenkiinnlla lukisin täältä mitä ruumiinavaus kertoo ja mitä poliisit tekee. Omat kokemukseni kun ovat olleet näissä asioissa sellaiset että potilaiden kokemuksia vähätellään. Mutta toivotaan että tämä tapaus saisi loppupäätöksen jossa asiat myönnetään ja lääkärit joutuisivat vastuuseen. Kauhein tapaus minkä olen kuullut......