kupari- vai hormonikierukka??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miuku-Mauku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miuku-Mauku

Aktiivinen jäsen
23.07.2005
1 714
0
36
Mielipiteitä, kumpi parempi. Kupari- vai hormonikierukka?
Olen ajatellut tämän raskauden jälkeen laitattaa kierukan. Pillereistä mulle tulee migreeni, oli merkki miltei mikä tahansa. Ja kierukka olisi sitten kuitenkin muutaman vuoden juttu.

Kuparikierukka on ainakin meidän asuinkaupungissa ilmainen, mut mun oli pakko poistattaa se puolen vuoden jälkeen, kun vuodot oli niin hirveitä... Nyt olen vain luottanut endometrioosin antamaan ehkäisyyn muutaman kuukauden ajan ja hyvin on toiminut... Mites muut endosta kärsivät, onko teillä minkälainen ehkäisy käytössä, onko hormonikierukasta ollut mitään apua endoon?

mulla ollut 3xkuparikierukka ja olen ollut tosi tyytyväinen. olen käynyt ne laittamassa yksityisellä kun en luota noihin tavallisiin terv.keskuslääkäreihin. joten en kyll ole kuullutkaan mistään ilmaisesta....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 19:25 minttu kirjoitti:
mulla ollut 3xkuparikierukka ja olen ollut tosi tyytyväinen. olen käynyt ne laittamassa yksityisellä kun en luota noihin tavallisiin terv.keskuslääkäreihin. joten en kyll ole kuullutkaan mistään ilmaisesta....

Ne yksityisen lääkärit on kaikki töissä myös kunnilla...

Turussa on ainakin välillä kampanjoita joissa ehkäisyn saa ilmaiseksi jos kandi laittaa ja tutkii...

Mulla oli joskus kuparikierukka, se oli mun mielestä kamala. Pillerit ei sovi mullekaan mutta nyt kolmatta päivää oleva hormoonikierukka tuntuu hyvältä. Imetys sujuu ainakin vielä *koputtaa puuta* ja mitään kipuja tai vuotoa ei ole laiton jälkeen tullut.
Sijoituksena kallis (164?) aluksi muttaa maksaa itsensä vuodessa takaisin esim pillereihin verrattuna.

Yksi tuttu suositteli ehkäisy piikkiä. Otetaan kerran kolmessa kuussa ja maksaa 8e, mutta jos se ei sovi niin edessä on kolmen kuukauden "tuskat".

Meillä vantaalla kaupunki kustantaa ensimmäisen kuparikierukan ja sit taan jos on runsaat kuukautiset tai kivuliaat niin kannattaa lääkärille asiasta mainita niin saa reseptin jolla hakea halvemman hormoonikierukan. Kun katsos lääkinnällisistä saa n.puolet halvemmalla. Niin ainakin minulla.

Yhteistyössä