Kuparikierrukasta kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Possuli-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Possuli-

Vieras
Jätin e-pillereiden syömisen jokin aika sitten, ja mietin tilalle toista ehkäisykeinoa. Pillerit jätin pois vaikeiden mielialavaihteluiden takia ja tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että hormoniehkäisy ei ole vaihtoehto.
Kondomin kanssa ei haluttaisi (pelkästään) ehkäistä, lapset ei ole vielä suunnitelmissa, joten olisi haussa luotettava ja helpohko ehkäisy.
Olen mietinnöissä päätynyt kuparikierukkaan lähinnä sen hormoonittomuuden takia. Joten kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä kuparikierukkaa käyttäviltä ja käyttäneiltä.

Minkä takia valitsit kuparikierukan?
Kuinka kauan olet käyttänyt sitä?
Hyviä/Huonoja puolia kuparikierukassa?
Sattuiko asennus?
Onko tullut ns. kierukkaraskauksia?
Onko kierukka pysynyt paikoillaan?
Muuta?

Mulla oli aikoinaan kuparikierukka, muuten kiva mutta lähti itsestään pois vain vähän ajan käytön jälkeen, oisko pari kk pysynyt. En siis voi suositella mitenkään.

Minulla ollut kuparikierukka pari vuotta, ja hyvin on toiminut : ). Olen lapseton 39 v. ja en ole koskaan ollut raskaana. Alussa vuoto oli kovempaa, ja jonkin verran pienta tiputtelua kuukautisten valissa, mutta noin puolen vuoden kuluttua kuukautiset normalisoituivat ja tiputtelu on jaanyt kokonaan pois.

Valitsin kuparikierukan, koska olin kyllastynyt pillereihin ja vanhemmiten sivuvaikutukset voivat olla vakavampia. Kerran vuodessa olen kaynyt gynella tarkastuksessa, ja voin suositella, mutta niinkuin kaikessa kaikille ei valttamatta sovi yhta hyvin kuin minulle. Ja asennus ei varsinaisesti sattunut sen enempaa kuin gynen tarkastus yleensakaan, pieni nipistys, ja olen aika herkka kivulle (monet rokotukset ovat sattuneet enemman), mutta mulla oli tosi taitava gyne.

En osaa sanoa mitaan tilastollista, mutta oma gynekologini sanoi, etta muutama on irronnut niista mita on itse laittanut, arvioi laittaneensa yli 1000 kuparikierukkaa. Oma yleislaakarini sanoi, etta kaikki gynet eivat ole yhta taitavia asentamaan kierukkaa, joten onnistuminen riippuu ainakin jonkin verran myos gynen taidoista. Minulla oli tarkastus 2 viikon paasta asennuksesta, jolloinka, jos kierukka on irronnut tai muuten aiheuttaa ongelmia yleensa ne ongelmat siina sitten jo huomataan.

Olen kuullut kauhutarinoita myos siita, etta kierukka on irronnut ja kulkeutunut esim. kohtuun ja on pitanyt kirurgisesti poistaa, mutta tama lienee todella harvinaista. Omalla gynella ei ole ollut yhtaan tallaista tapausta. Mutta kaikki on tietysti mahdollista, itse punnitsin riskit vs. hyodyt ja niin sitten paadyin k-kierukkaan. Parasta on tosiaan elama ilman ylimaaraisia hormoneja; iho voi paremmin ja mielialakin on normaali kuukauden lapi.

Ainut mikä hieman pelottaa, että minulla oli ennen e-pillereitä ja pillereiden kanssa aika veriset menkat ja joskus melkoiset kuukautiskivut. Ehkä ne on uhraukset, jotka joutuu tekemään kun ei halua hormoniehkäisyä.

Huolestuttaa myös se, että monilla palstoilla on ollut kokemuksia kierukkaraskauksista tai kierukan väärään asentoon menosta. Mutta toivotaan, että huonoista kokemuksista kirjoitetaan enemmän kuin niistä hyvistä.

Minulla oli kuparikierukasta pelkästään hyviä kokemuksia. Käytin sitä 6 vuotta. Alunperin päädyin siihen gynekologin suosituksesta raskauden jälkeen. Hinta oli koko käyttöikää ajatellen edullinen ja parasta oli se, ettei sitä tarvinnut ajatella ollenkaan.

Kannattaa huomata kuitenkin, että laittaminen sattuu jonkun verran. Mielestäni kipu on siedettävissä, kun ottaa tuntia ennen laittoa 1-2 Buranaa ja yrittää rentoutua, sillä mitä enemmän rentoutuu, sitä vähemmän se sattuu.

Minulla vuotoa oli aika reippaasti. Kovan vuodon alkupäivinä käytin tamponia + sidettä ja loput päivät vain sidettä.

Syy siihen, miksi vaihdoin kierukan käyttöiän jälkeen kuparikierukan hormonikierukkaan johtui siitä, että 40-v lähestyessäni vuoto alkoi muuttua epäsäännölliseksi ja tuntui, että kuukautiset oli 2-3 vkon välein. Gyne kertoi, että se on usein ensimmäinen heikko merkki lähestyvistä vaihdevuosista tai ainakin hedelmällisen iän loppuvaiheista. Gyne suositteli hormonikierukkaa minun tapauksessani, koska lapset oli jo hankittu ja vaikka vastustan hormoniehkäisyä, niin hän sanoi, että hormonipitoisuus on matala ja vaikuttaa paikallisesti.

Hormonikierukkakaan ei ole ongelmaton ja jos niitä ikäviä jatkuvia välivuotoja ei olisi ollut, käyttäisin edelleen kuparikierukkaa.

Minulle ei sopinut hormonikierukka eikä pillerit.

1kk
Sattuiko asennus?
Asennus tuntui lähinnä epämiellyttävältä mutta ei sattunut. Mielestäni tunsin kierukan olemassa-olon koko ajan.

Napsahti heti. Poistettiin samalla kun tehtiin abortti.

Teetin sterilisaation.

Siskoni laitatti kuparikierukan saatuaan toisen lapsensa. Tuli raskaaksi muutamassa viikossa. Ymmärtääkseni kuparikierukan ehkäisyteho on noin 80 prosenttia.

Siitäkin, millainen ehkäisyteho kuparikierukalla on, tuntuu olevan monenlaista tietoa.
Sellaista olen kuullut, että ennen ehkäisyteho on ollut pienempi (väärän mallisia kierukoita?), mutta nykyään yhtä luotettava kuin pillereilläkin. En sitten tiedä. Kai silläkin on vaikutusta, miten kohtu sopeutuu siihen.

"Olen kuullut kauhutarinoita myos siita, etta kierukka on irronnut ja kulkeutunut esim. kohtuun ja on pitanyt kirurgisesti poistaa, mutta tama lienee todella harvinaista."

heh heh,tarkoitin tosiaan, etta on kulkeutunut esim. vatsaan (vatsaonteloon) EI kohtuun, siis joskus kuparikierukka voi lavistaa kohdun seinaman ja kulkeutua vatsaonteloon, ja silloin kierukka pitaa poistaa kirurgisesti. Taman kuulemma kylla huomaa, on varsin kivuliasta : (.

Sattuiko asennus?
Onko kierukka pysynyt paikoillaan?
Muuta?

Olen synnyttämätön vakituisessa parisuhteessa elävä 28-v.
Kuparikierrukan valitsin, koska hormoonaalinen ehkäisy ei sovi sitten millään.
Ensimmäinen oli 5 vuotta, toinen (joka vaihdettiin kesän lopussa) tulee olemaan saman verran jne.
Hyvät: ei ylimääräisiä hormooneja! Edullinen tapa ehkäistä. Mun kohdalla ainakin ollut myös kovin luotettava jne. Huonoa ehkä ikävä asennus ja joskus mies on sanonut tuntevansa kierukan langat, mutta tämä on riippuvainen kuukautiskierron vaiheesta ja lankojahan saan lyhennettyä.
Asennus sattui, mutta toisaalta mulla sattuu papa-näytteen ottokin ihan liian paljon. Kyllä sen kestää, kun tietää, että seuraavat 5 vuotta saa olla rauhassa.
Kierukkaraskauksia nolla, eikä toivottavasti tulekaan.
Hyvin on pysynyt paikoillaan, osittain johtuu varmaan synnyttämtättömydestä (?).
Mulla on ilmeisesti endometrioosi, joten kuukautiset on kivuliaat ja vuotoa paljon (kierukka ei näihin vaikuta, tarvittaisiin hormooneja helpottamaan).
Henkilökohtaisesti s

Viimeksi muokattu:
Olen synnyttämätön vakituisessa parisuhteessa elävä 28-v.
Kuparikierrukan valitsin, koska hormoonaalinen ehkäisy ei sovi sitten millään.
Ensimmäinen oli 5 vuotta, toinen (joka vaihdettiin kesän lopussa) tulee olemaan saman verran jne.
Hyvät: ei ylimääräisiä hormooneja! Edullinen tapa ehkäistä. Mun kohdalla ainakin ollut myös kovin luotettava jne. Huonoa ehkä ikävä asennus ja joskus mies on sanonut tuntevansa kierukan langat, mutta tämä on riippuvainen kuukautiskierron vaiheesta ja lankojahan saan lyhennettyä.
Asennus sattui, mutta toisaalta mulla sattuu papa-näytteen ottokin ihan liian paljon. Kyllä sen kestää, kun tietää, että seuraavat 5 vuotta saa olla rauhassa.
Kierukkaraskauksia nolla, eikä toivottavasti tulekaan.
Hyvin on pysynyt paikoillaan, osittain johtuu varmaan synnyttämtättömydestä (?).
Mulla on ilmeisesti endometrioosi, joten kuukautiset on kivuliaat ja vuotoa paljon (kierukka ei näihin vaikuta, tarvittaisiin hormooneja helpottamaan).
Henkilökohtaisesti s

Oho, viesti hyppäsi ennen aikojaan. Henk.koht. suosittelen siis, mutta koska kaikki ollaan erilaisia, kokeilemalla tietää sopiiko juuri itselle. Poisottokin suhteellisen helppoa ja kivutonta...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä