kuparikierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Olen laitattamassa kuparikierukkaa, mutta haluaisin kuulla lisää kokemuksia. Kuinka kauan vuoto kesti laittamisen jälkeen? Lisääntyivätkö kuukautiset ja kivut merkittävästi?

Mulle laitettiin kuparikierukka vajaa vuosi sitten, ihan kuukautisten viimeisinä päivinä. Laittaminen sattui ihan hirvittävästi, mutta onneksi vain tosi lyhyen aikaa (kipulääkkeen olin ottanut, puudutusta ei käytetty). Ko. päivän makasin sängyn pohjalla, mutta aamulla olin jo ihan ""kivuton"". Kuukautiskivut ovat lisääntyneet rajusti, eli pari ekaa päivää tulee hillittömiä kramppeja, mutta nekin ovat kyllä lieventyneet, eli tuskaisimmat olivat parit - kolmet ekat menkat laiton jälkeen. Vuotoa on kyllä enemmän, mutta ei anemiaan asti... Kaikkineen, yhteenvetona, olen tyytyväinen.

Itselleni laitettiin ko. kierukka n. 5 v sitten. Itse laittaminen nipisti melkoisesti, vaikka otin n. tuntia ennen toimenpidettä Buranaa. Tiputtelevaa vuotoa oli kuukauden verran.

Kuukautismäärä lisääntyi jonkun verran eli 2-3 päivää vuotoa tulee niin paljon, että käytän tamponia + sidettä molempia. Mitään muuta ongelmaa ei ole ollut. Ihanan vaivaton ehkäisytapa! Sinkkuaikanakin sekä seurusteluaikana ollut hyvä. Satunnaissuhteissa tietysti käyttänyt kondomia, mutta kierukka ollut hyvä, kun ei ole tosiaankaan tarvinnut pelätä raskautta (tuplaehkäisy).

Vaihtaisin muuten hormonikierukkaan, mutta en halua sitä riskiä, että akne pahenee tai karvoitus lisääntyy, joten pysyttelen sen vuoksi kuparikierukassa. Lohdutan itseäni, että eipähän tarvitse ainakaan yhtään hormonivalmisteita tupata itseen, kun ei ole nyt edes sitä hormonikierukkaa.

Yhteistyössä