KUPARIKIERUKKA! Kokemuksia kenelläkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikäs ehkäisy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikäs ehkäisy

Vieras
Itselläni nyt se tilanne, että pitäisi jokin pysyvämpi ehkäisy ja kuparikierukka on tällä hetkellä ykkösvaihtiksena.
En halua hormoniaalista ehkäisyä ja kuukautiset minulla niukat eikä juurikaan kivuliaat, joten ei haittaisi vaikka kierukka niitä lisäisikin (kuulemma niin voi käydä).

Onko teillä kenelläkään ollut tai on tällä hetkellä kuparikierukka?
Millaiset kokemukset siitä? Plussat ja miinukset?

Kiitos!

vain plussa. Pitkä kierto ja niukat kuukautiset, joten kierukasta ei haittaa. Huomaamaton, edullinen, ei tartte muistaa mitään ja ennen kaikkea ei tartte ahtaa itseensä mitään mömmöjä. Tykkäsin!

Mulla oli eikä sopinu. Menkat runsastui, kipeytyi ja pidentyi. Jatkuvia alavatsakipuja ja jossain kohtaa alko tulla välivuotoja. Reilun vuoden jaksoin ja sitte meni hermo kokonaan. Jatkuvat kivut loppu siihen paikkaan kun terkka nappas mokoman pois. Aina se oli paikallaan kunnolla, mulle vaan ei sopinu eikä kohtu hyväksyny.

Mulla oli eikä sopinu. Menkat runsastui, kipeytyi ja pidentyi. Jatkuvia alavatsakipuja ja jossain kohtaa alko tulla välivuotoja. Reilun vuoden jaksoin ja sitte meni hermo kokonaan. Jatkuvat kivut loppu siihen paikkaan kun terkka nappas mokoman pois. Aina se oli paikallaan kunnolla, mulle vaan ei sopinu eikä kohtu hyväksyny.

Minulle kävi ihan samalla tavalla. En ole koskaan ennen sitä ollut niin kipeä kuukautisista eikä ne olekoskaan olleet niin runsaat, olin käytännössä työkyvytön 2 päivää kuukaudesta. Tulehduksiakin oli vähän väliä, vaikka elintapani eivät muuttuneet mihinkään eikä minulla ollut edes minkäänlaista seksielämää (tuli ero samaan aikaan). En jaksanut sitä kuin puoli vuotta.

vain plussa. Pitkä kierto ja niukat kuukautiset, joten kierukasta ei haittaa. Huomaamaton, edullinen, ei tartte muistaa mitään ja ennen kaikkea ei tartte ahtaa itseensä mitään mömmöjä. Tykkäsin!

Mulla muuten ihan samat ajatukset, mutta mulla menkat kyllä on runsaammat kun koskaan aiemmin, mutta sen pari päivää siitä selviää kyllä! Ei kipuja, eikä muutakaan kuitenkaan.

Minulla ollut hyvä. Menkat "normaalit" ennen kuparikierukkaa, nyt edelleen ihan normaalin rajoissa vuodon ja kipujen suhteen. Ei vaikuta kuukautiskiertoon, eli jos epäsäännöllinen kierto niin edelleen epäsäännöllinen kuparikierukan kanssa. Miinuksena ehdottomasti ehkäisyteho 98%. Ei ole yksi tai kaksi, jonka olen nähnyt tulleen raskaaksi, kun kierukka ollut paikoillaan. Epätodennäköistä, mutta tapahtuu. Sen takia meillä harkinnassa myös vasektomia, koska emme toista lasta _oikeasti_ haluaisi.

[QUOTE="muu";28670029]Minulla ollut hyvä. Menkat "normaalit" ennen kuparikierukkaa, nyt edelleen ihan normaalin rajoissa vuodon ja kipujen suhteen. Ei vaikuta kuukautiskiertoon, eli jos epäsäännöllinen kierto niin edelleen epäsäännöllinen kuparikierukan kanssa. Miinuksena ehdottomasti ehkäisyteho 98%. Ei ole yksi tai kaksi, jonka olen nähnyt tulleen raskaaksi, kun kierukka ollut paikoillaan. Epätodennäköistä, mutta tapahtuu. Sen takia meillä harkinnassa myös vasektomia, koska emme toista lasta _oikeasti_ haluaisi.[/QUOTE]

Niimpä niin...minä itse olen tullu kuparikiekuran takaa. Vaikkin kaikissa ehkäsymuodoissa on se mahdollisuus että pettää.

Pidemmät menkat, muttei oikeastaan haitannut kun loppupäivät tosi niukkaa. Ainoa huono puoli että tulin raskaaksi mikä tosin keskeytyi kierukan poiston jälkeen. Kunnolla oli paikoillaan. Mutta vasta vuoden käytön jälkeen. Ehkäisyteho on selvästi huonompi tuossa mutta suosittelen silti. Voisin itse käyttää raskauden jälkeen jos väittäisin lisäksi seksiä ovulaation aikaan. En halua hormoneita ja tuo kai ainoa vaihtoehto.

No sen verran on kokemusta, että nyt pitäs keskiviikkona lähtee synnytyksen käynnistykseen. Eli runsaammat menkat, joiden mukana kierukka ilmeisesti tullut ulos. Eivät tosin neuvolassa tätä voineet kertoa, ennenkuin ekassa ultrassa. Eli tarkista aina menkkojen jälkeen että langat tuntuu. Pari ekaa viikkoa laiton jälkeen kouristeli välillä.

Olen ollut tyytyväinen. Kipuja ei ole ollut. Nuorena oli kivuliaan kuukautiset pillereiden aikaan. Halut ovat huipussaan minulla.

Miinusta on, että vuoto on lisääntynyt. Pari ensimmäistä päivää todella runsasta ja vuoto kestää pidempään. Alku- ja keskikierrossa toisinaan pari tiputtelupäivää.

Menkat ovat olleet minulla aina epäsäännölliset ja niin on nytkin, joten se vähän myös häiritsee, mutta ei ole kuparikierukan vika.

Yhteistyössä