Kuparikierukka - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja simsam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvät kokemukset, kaksi kertaa on ollut. Laiton jälkeen on ollut viikon kaks vuotelua/tiputtelua. Jonkin aikaa saattanut olla myös alamaha arka. Kuukautiset ei ole kamalasti runsastunu, ehkä samanlaiset tai jopa hieman niukemmat kuin ennen e-pillereitä luomuna.. Käytin siis e-pillereitä jossain välissä ja niiden kans vuoto oli todella minimaalista. Ihanan huoleton vaihtoehto ja hormooniton!

Pelkästään hyvää sanottavaa. Nyt on ollut käytössä 3,5 vuotta. Ei ole kuukautiskipuja, kuten oli nuorempana pillereiden aikana. Vain tissejä aristaa ennen menkkoja. Menkat runsastuivat vain aavistuksen, ovat siis ihan kohtuulliset yhä. Ihanaa, kun on saanut unohtaa koko ehkäisyn. Sitä ei huomaa lainkaan.

[QUOTE="mama";28112244]Menkat tullu jotain 200 kertaa kivuliammiksi ja runsaimmiksi.

Muuten ihan kiva.[/QUOTE]

Juuri näin, että jos haluaa kuukautisten ja kohtutulehdusten kanssa taistella niin ihan ok. Siis oikeasti, en voi suositella!

Eka oli tosi hyvä, ei mitään ongelmia. Mut sit kun lennosta vaihdettiin tilalle uus niin tulehdusta ja kaikkee kremppaa koko ajan. Otatin sit pois enkä oo uutta enää hankkinut tilalle.

Todella positiivinen kokemus ollut. Laitatin vuosi sitten ja ennakkoluulot/pelot olivat kovat. Kuitenkin ainoa kondomin lisäksi minulle sopiva ehkäisykeino, joten päätin kokeilla.
Ensimmäiset 4-5kk kuukautiset olivat pidemmät kuin aiemmin, alkoivat tiputteluna ja loppuivat tiputteluna. kestivät lähes kaksi viikkoa putkee... Se oli tosi kurjaa, mutta terveydenhoitaja suositteli jaksamaan ainakin sen puoli vuotta, että kroppa ehtii kunnlla tasoittua. Loppui sitten kuin seinään tuon 5kk.n kohdalla ja sen jälkeen vuoto ollut normaalia. ei runsaampaa, ei kivuliaampaa.
Voin suositella!

Mulla oli neljän kuukauden ajan, sen jälkeen poistatin sen. Vuosin koko ajan ja runsaasti, ellei menkkavuotoja, niin sitten pahanhajuista valkovuotoa. Tulehdusta ei muistaakseni kuitenkaan ollut...Aika paljon kertoo se, kun kävin kauppareissulla ja olin polvia myöten märkä - onneksi päällä oli pitkä takki : / Isäntä halusi tuon runsaan valkovuodon vuoksi käyttää kortsua, joten aika turhaahan se kierukka silloin on... :D

Hormonikierukka on mulle nyt asennettuna runsaiden menkkojen hoitoon, ja se onkin toiminut aivan mainiosti.

Viimeksi muokattu:
lähtee helposti runsaiden vuotojen takia irti, kahet menkat tuli ja yhtäkkiä huomasin olevani raskaana. jee. ei todellakaan ollut toiveissa. kannattaa siis kokeilla usein että on paikoillaan. mutta en laittasi sadan euron härpäkettä joka lähtee tosta noin vaan irti, onneks ekan sai ilmaseks.

Kuinka pian synnytyksen jälkeen kuparikierukka on laitettu? Voiko laittaa vaikkei menkkoja ole tullut? Pojalla on ikää jo 9 kk, eikä menkkoja vieläkään. Rupee ärsyttään kondomit...

Ollut nyt n. 4 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Ensimmäiset puoli vuotta oli todella epäsäännölliset kuukautiset ja meinasin jo luovuttaa, mutta sitekästi kuitenkin jatkoin ja sitten normalisoitui. Sen jälkeen ei mitään ongelmia.

Helvetilliset kuukautiskivut (oli jo kovat ennen kuparikierukkaa, mutta sen laiton jälkeen sai kertoa kymmenellä). Särkylääkettä piti alkaa ottaa jo etukäteen ennen kuukautisia, lääkärin ohjeella, ettei kipu pääse yllättämään. Vuoto lisääntyi kovasti myös ja siihen sain myös lääkkeen, jota tosin en koskaan kokeillut hurjien sivuvaikutusten pelossa. Aion kokeilla kuparikierukkaa synnytyksen jälkeen uudelleen, jospa toimisi paremmin. Eka oli siis ennen nykyistä raskautta ja synnyttämättä. Puolessa vuodessa noi kamalat oireet eivät tasoittuneet, mutta kuparikierukka lienee ainoa minulle sopiva ehkäisy, joten pakko yrittää uudelleen.

[QUOTE="jooh";28114225]lähtee helposti runsaiden vuotojen takia irti, kahet menkat tuli ja yhtäkkiä huomasin olevani raskaana. jee. ei todellakaan ollut toiveissa. kannattaa siis kokeilla usein että on paikoillaan. mutta en laittasi sadan euron härpäkettä joka lähtee tosta noin vaan irti, onneks ekan sai ilmaseks.[/QUOTE]

Mulla sama kokemus, ei ehtinyt kauaa olla kun huomattiin mun olevan raskaana, tämä kolmas lapsi ei ollut siis todellakaan suunnitelmissa..
Ja juurikin tuota samaa ongelmaa eli oli lähtenyt itsestään pois paikoiltaan, itse en ollut huomannut mitään.

Alkuun vuodot oli äärettömän runsaat, ei riittänyt side&tampooniyhdistelmät, sitä vaan tuli, paljon! Parin kierron jälkeen rauhottui mutta tosiaan sitten oltiinkin jo raskaana...

Eli sama homma, muuten huomaamaton ja kiva mutta tuota ongelmaa on sen kanssa ollut että se voi tulla itsestään uloskin asti - lääkärinkin mukaan.

Minulle kuparikierukka laitettiin eilen ja omasta puolestani voin sanoa, että sen laitto sattui aivan hirveästi. Meinasi pari kertaa taju lähteä toimenpiteen jälkeen, mutta se on kuulemma aika normaalia. Itse kuitenkin pelästyin, kun en tiennyt toimenpiteestä sen enempää. Eka kierukka kuitenkin kyseessä :)

Koko kierukka asennuspäivän ajan olinkin sitten sohvalla, kovan vatsakouristuksen kanssa. Onneksi puolisoni oli tsemppaamassa, että kaikki menee hyvin, koita vaan rauhoittua :)

Tänään sitten vatsaan ei satu, mutta tuntuu vain semmoista "paineen tuntua" alavatsalla, varmaan menee ajan myötä ohi? Toivottavasti ei tulisi muutenkaan mitään ongelmia, tulehduksia tai mitään muita sivuoireita (olen aika mielikuvituksellinen, kaikki vaivat "tulevat" yleensä minulle, mitä sivuoireiksi sanotaan täällä tai siinä pienessä kuparikierukka ohjekirjasessa :D)

Vaihdoin siis e-pillereistä hormoonittomaan ehkäisyyn, koska hormoonit taisivat sekoittaa tämän naisen mieltä. Nyt toivon näkeväni todellisen minäni eikä mitään itkuista, mieli maassa kulkevaa hormoonihiirtä :)

Kävin muutama viikko sitten gynekologilla puhumassa ehkäisystä ja siitä mikä olisi paras menetelmä. En halunnut pillereitä, koska minun mielestäni ne eivät sopineet mulle kauhean hyvin. Pitkän keskustelun jälkeen päädyttiin yhdessä kuparikireukkaan - jota myös lääkäriksi opiskeleva ystäväni suositteli lämpimästi.

Hiukan hämmennyin, kun netistä ei löytynytkään niin paljon tietoa kierukasta kuin odotin ja menin hiukan pihalla tänään gynelle. Toimenpide ei sattunut juurikaan, tuntui vaan vähän ikävältä, mutta kivut sen jälkeen olivat aivan sairaat. Yritin nousta penkilät päästäkseni vessaan ja kun seuraavankerran avasin silmäni makasin lattialla ja sairaanhoitajat läpsyttelivät poskiani. 40 minuutissa olin kuitenkin ihan jaloillani ja kävelinkin kotiin.

Kuulemma monelle käy noin, etenkin jos on jännittänyt paljon etukäteen. Nyt muutaman tunnin jälkeen olo on ihan ok, mutta olen vähän väsynyt. Toivottavasti tämä ehkäisy toimii mulle hyvin, sillä on mukava ajatella ettei tarvitse pitkään aikaan mistään huolehtia. Jostain luin, että jonkun lääkäri oli antanut 1 kk seksikiellon tulehduksien välttämiseksi - minulle hoitaja sanoi viikon.

Minulle on sanottu vaan, että ehkäisyteho alkaa heti. Ei siis koskaan ole puhuttu mistään seksikiellosta. Minulla on jo neljäs kierukka käytössä ja ei yhtään tulehdusta..

laitetaanko kuopari kierrukkaa jos ei ole normaalia alatiesynnytystä takana? joku kertoi että vain yksityisellä laitetaan.. itsellä siis kaksi sektioita takana. Mietteissä olisi myös tämä ehkäisy menetelmänä..

Yhteistyössä