kuparikierukka vai sterilisaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja thanks 77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

thanks 77

Vieras
Hormonaalista ehkäisyä en saa käyttää, ja kuparikierukasta taas olen kuullut suuria vuotopuheita, joten siksi se mietityttää.
Ikää minulla on 30 v., lapsia 2 ja uudella miehellä 1. Yhteisiä lapsia emme ole suunnittelemassa, vaikka eihän sitä koskaan tiedä :)

Onko jollain kuparikierukasta hyviä kokemuksia?
Tehdäänkö minun tilanteessani/iässä oleville sterilisaatioita kunnallisella puolella?

Sterilisaatio tehdään pyynnöstä (kunnallisella puolella) kenelle tahansa yli 30-vuotiaalle. Tosin lääkärinäsi en sinulle lähetettä sinne kirjoittaisi, koska kirjoitat "eihän sitä koskaan tiedä". Eli ET OLE VARMA ASIASTA, mikä on hyvin oleellista tässä asiassa. Eli ei muuta kuin kierukka sisään, sittenhän se näkee miten se sinuun vaikuttaa. Et voi mitenkään arvata sen vaikutuksia, ne ovat täysin henkilökohtaisia. Kierukan saa pois jos ei sovi, sterilisaatio on tehty ja pysyy vaikka tulisit toisiin aatoksiin.

Itselläni oli kuparikierukka, koska en halunnut mitään hormonaalista ehkäisyä. Minulle se sopi loistavasti. Kuukautisvuodon määrä lisääntyi jonkun verran, mutta kahtena ekana päivänä käytin tamponia + sidettä, joten sen tilanteen sieti. Olen myös kuullut hyviä käyttökokemuksia kuukupista!!!

Vasta noin 36-vuoden iässä minulla alkoi vuotomäärät lisääntymään ja vaihdoin kuparikierukan hormonikierukkaan, koska minulla tuli välivuotoja ja tuntui, että kuukaudesta ainakin 2 viikkoa meni kuukautisten kanssa. Lääkäri sanoi, että vuotohäiriöitä tulee joskus lähempänä 40-v ikää, joten minulla siis vuotojen vuoksi tapahtui tuo siirtyminen Mirenaan. Muutoin olisin pysytellyt kuparikierukassa edelleen.

Yhteistyössä