Kuparikierukka

  • Viestiketjun aloittaja Mammax
  • Ensimmäinen viesti
Mammax
Olen menossa jälkitarkastukseen ja ajattelin laitattaa kuparikierukan, kun nuo hormonaaliset ehkäisykeinot tekee mielen niin harmaaksi, olen kokeillut ennen tätä sekä pillereitä että rengasta. Onko kokemuksia kuparikierukasta? Sekä hyviä ja huonoja...
 
kirsi.73
Itsellä tiputti puolisen vuotta ja otatin pois. Nyt hormonikierukka. Sekin tiputtanut sen puoli vuotta, joten ei mitään eroa. Laitosta kohta vuosi ja todella pettynyt olen. Kuukautiset jatkuvat ja kipuja on. Kuparisen kans olisi mennyt varmaan yhtä surkeesti... Yleensä ihmiset valittaa kuparin runsastuttavan vuotoja ja vuotopäivien lisääntyvän. Kokeile ihmeessa, ensimmäinen on meillä ainakin ilmainen.
 
1v9kk pojan äiti
Mulla toimi tarkoituksenmukaisesti neljä ekaa vuotta, sitten käänty ympäri, joloin lakkasi ehkäisemästä ja tuloksena terve poikavauva 9kk päästä :). Hyvä kokemus kaikenkaikkiaan, koska tuskin olisin vielä saanut muuten aikaiseksi alkaa perheenlisäyspuuhiin, vaikka elin vakaassa avoliitossa ja jo melkein 30v mittarissa molemmilla :).
 
aq'
Täälläkin jatkuvaa tiputtelua ja otatin pois. Ei suositella mikäli vuoto on runsasta ennestään koska lisääntyy vaan entisestään ja sitten saattaa aiheuttaa tuota tiputtelua.
 
copperfield
Mulla ei kuparikierukasta oo oikestaan mitään pahaa sanottavaa. Just kun oli laitettu, niin parin ekan kuukauden aikana tuntui kummia vihlaisuja alavatsassa...mutta tiedä sitten mistä johtui. Kun menkat aikanaan alkoi, niin ekat oli todella runsaat, mutta siitä se on tasoittunut ihan normaaliksi. Kipuja ei ole enempää kuin ennenkään, oikeastaan vähemmän. Aina ei tarvitse sitä yhtäkään särkylääkettä.

Enemmän mua toisinaan vaivaa se, mihin kuparikierukan ehkäisyteho perustuu...luin siitä vasta laiton jälkeen täältä, enkä tiedä olisinko laittanut, jos olisin tiennyt...siis, että munasolu voi kyllä hedelmöittyä, muttei pääse kiinnittymään...ja koska olen ollut aika helposti hedelmöittyvää sorttia, niin ajatus siitä, että hedelmöittyminen voi yhä tapahtua - herättää ajatuksia...

Mäkin luulin, että vuosien pillerien käytön jälkeen elämä muuttuu iloisemmaksi kun ei käytä hormonaalista ehkäisyä. Kissin viikset sanon minä! ; )

 
antiikkinen kapistus!
Hirveitä vuoto-ongelmia, ehkäisi kyllä. Siis vuoto-ongelmilla tarkoitan ettei juuri kuivaa päivää näkynyt sen vuoden aikana.
Ota ennemmin Mirena. Se on hormonikierukka, mutta hormonivaikutus on lähinnä paikallinen, eli pitää kohdun limakalvon ohuena (=ei kuukautisia!). Muuten tosi vähän haittavaikutuksia, joillekin voi alkuun tulla vähän näppylöitä.
 
TaaperonÄiti
Itse en laittaisi sen vuoksi, että kierukka estää jo hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen. Hormonaalista ehkäisyä kyllä voisin käyttää, ellei siitä tulisi voimakasta "raskauspahoinvointia", koska se estää raskauden alkamisen eri keinoin.
 
--""--
mulle laitettiin kuparikierukka. ei mitään tuntemuksia, tosin vuotoja ei tullu, kun päätettiin taas alkaa odotella uutta tulokasta eli otatin pois. Otin kans sen koska oli ilmanen ja aattelin et aina voi ottaa pois jos oireita tulee.
 
sulkku
Täällä yksi tyytyväinen hormonikierukan käyttäjä. Ei minkäänlaisia "pilleri-sivuoireita", menkat loppui käytännöllisesti katsoen kokonaan ja muutenkin vallan mainio ja huomaamaton ehkäisymuoto! Ainoana miinuksena melko kallis hinta, mutta viiden vuoden sijotuksena ei sittenkään kovin paha - etenkin kun useimmat voivat tosiaan keksiä uutta käyttöä myös kuukautissuojiin menneille euroille :O)
Ps. Kannattaa googlata "Mirena", niin löydät lisää tietoa tästä vaihtoehdosta.
 
<<<<<<<<<<<<<
Mulle laitettiin synnytyksen jälkeen kuparikierukka. Vuodot olivat valtavat ja lopulta kierukka tuli itekseen ulos. Ihmettelin mielettömiä vatsakramppeja jotka meinasivat viedä tajun ja jälkitarkastuksessa terkkari totesi että kierukka on pakko poistaa koska se oli käytännössä jo melkein ulkona.

Tämän jälkeen oli käytössä pillerit, ihan tuhoon tuomittu ajatus! Olin kuiva kuin sahara, halut hävisivät kokonaan ja raivosin kotona kaikesta. Havahduin siihen kun huusin 1v pojalleni kurkkusuorana kun ei osannut syödä siististi ja poika vaan katella tapitti isoilla silmillään ja pelästyi kun äiti huusi. Onneks tajusin ajoissa...

Tämän jälkeen olin melkein vuoden "varmat päivät - lapsia tulee jos on tullakseen" menetelmällä. Viime keväänä laitatin hormoonikierukan, merkkiä en edes muista. Tähän astisista kokeiluista ehkä se paras vaikka sivuvaikutuksia onkin. Menkat tulevat harvakseltaan ja todella satunnaisesti. Näppyjä on ja vatsa on kipeä aina kerran kuussa =) Välillä vatsaan sattuu kovastikin mutta en tiedä johtuuko se kierukasta vai kystasta mikä minulla on.

Kokeile sitä kierukkaa, saahan sen pois jos et tykkää.
 
Mammax
Joo, kyllä aion kokeilla sitä kuparikierukkaa, vaikkei täällä kovin rohkaisevia kokemuksia olekaan. Tuntuu ainoalta järkevältä vaihtoehdolta kondomin lisäksi, koska en halua päätäni sekaisin hormoneilla. Olen aikaisemmin kokeillut pari pillerimerkkiä ja renkaan, kaikista vetää mieli harmaaksi ja ankeaksi, olen kuin sumussa. Nyt olen huomannut, miten halut ovat ihan eri luokkaa taas kuin joskus renkaan aikana, enkä halua pilata sitäkään olotilaa.

Esikoisen jälkeen aloin käyttää Nuvaringiä pari kuukautta synnytyksestä ja tuntui, että hormonitoiminta sekosi siitä täysin, olin ihan alamaissa. Tietty se saattoi olla lievää baby bluesiakin, mutta tuskin hormonit ainakaan auttaa asiaa. Ja aika pian, kun päätettiin pikkukakkosesta - joka tuolla nyt tuhisee - ja jätin renkaan pois, niin mieli kirkastui ja halut palasi. Saman havainnon olen tehnyt aina lopetettuani hormonaalisen ehkäisyn. Jopa toissapäivänä kondomin kanssa rakastelu oli auvoisempaa kuin muuta (hormonaalista) ehkäisyä käyttäessä.

Ehkäisyteho vähän mietityttää tuossa kuparikierukassa, lapsilla on nytkin ikäeroa vain 1 v 8 kk ja kolmatta ei ole suunnitteilla, ellei joskus sitten iltatähteä... ja molemmat ovat saaneet alkunsa ekasta kierrosta.
 
jippuleena
Itselläni oli yksi kuparikierukka. Tiputteluvuotoa ei ollut asentamisen jälkeen juurikaan. Kierukka toimi loistavasti nelisen vuotta, mutta sitten alkoi tulla välivuotoja, jotka ei seksielämän kannalta ole kauhean hyviä miehen mielestä ainakaan. Mulle gyne sanoi, että koska olen lähempänä neljääkymmentä, niin syynä voi olla ihan ensimmäinen merkki vaihdevuosioireista, jolloin voi tulla ylimääräisiä vuotoja. Sinnittelin vuoden vielä kuparikierukan kanssa, että tuli se käyttöikä 5 v täyteen. Sen jälkeen gynen suosituksesta vaihdoin hormonikierukkaan, josta en ole saanut ollenkaan sellaisia ikäviä oireita, mitä sain hormoneista. Totesin, että minun elämäntilanteessani (lapsiluku tod.näk. täynnä ellei mies muuta mieltään) vakiparisuhteessa kondomi on pidemmän päälle hankala (tosin sitäkin tuli käytettyä ehkäisykeinona yli 6 vuotta!) ja pillereitä en halua eikä varmoihin päiviin voi meikäläisen ihan mahdottoman epäloogisella kuukautiskierrolla voi edes ryhtyä. Vaahtoihin, renkaisiin jne en oikein innostunut, koska olen muutoinkin allerginen monenlaisille aineille.

Minulla raskaudet on kyllä alkaneet myös nopeasti kierukan otattamisen jälkeen, joten minulla ainakin ehkäisyteho on ollut erittäin hyvä.
 
Elinax
Vajaat 2 v ollut, olen pääasiassa tyytyväinen. Laittaminen ei sattunut, pientä vuotoa tuli pari päivää. Kuukautiset eivät ole ikinä olleet näin kivuttomat kuin nyt kierukan kanssa. Vuoto tuli ehkä hieman runsaammaksi ja varsinkin alussa tuntui, että koko vuoto tuli puolen vuorokauden sisällä ja loput ajasta tippa silloin tällöin. Imetyksen loputtua vuoto muuttui kuitenkin normaalimmaksi. Uusi ilmiö on pari tiputtelupäivää ennen kunnon vuotoa, mutta kyllä homma silti viikossa hoituu.

Pillereistä ja renkaista mulla on ollut huonoja kokemuksia, joten siksi halusin mieluummin kokeilla ensin tuota kuparikierukkaa, vaikka olen aikaisemmin kärsinyt kovistakin menkkakivuista.
 
hanni3
ei kannata,ainakaan minulle ei todellakaan sovi.koko ajan saa olla keskittymässä alapään vaivoihin mitkä tämä kuparikierukka aiheuttaa...paljon kummallisia vuotoja ja kipuja=(
 
Hyvä ehkäisy
Itse olen tyytyväinen. 2 ekat kuukautiset kesti 10 päivää (normaalisti 3-4 päivää ja niukat ja kivuttomat) ja vuotoa oli todella runsaasti, vaihdoin sidettä kerran tunnissa. Vaikka allways imee mielettömän hyvin niin sitä verta lorisi urakalla.

Lääkäri sanoikin, että jos sama meininkin jatkuu vielä parin kuukauden ajan kierukka joudutaan poistamaan koska mulla tulee paha nestehukka tuollaisesta.

No, 3:t kuukautiset kierukan kanssa kestikin vain 6 päivää ja oli normaalia vuotoa. Ei ollenkaan lorinaa. 4:t menikin jo 5.ssä päivässä ja edelleen kestää sitä viittä päivää. Muuhun aikaan kierrosta ei ole kierukan takia ollut ikinä tiputtelua. Joten kaikenkaikkiaan on kuparikierukka aiheuttanut lievästi runsastumista kuukautisissa päivän tai pari, mutta edelleen on täysin kivuttomat kuukautiset ja vuoto kohtuullisessa määrässä.

Lisäksi kierukan laitto ei sattunut, en tuntenut mitään. Hyvin pysynyt paikallaan, ei tunnu yhdynnässä kun langatkin napsaistiin lyhyeksi.

Erittäin hyvä, olen tyytyväinen. Minulle ei hormonaaliset ehkäisyt ole sopineet, olen kokeillut pillereitä, hormonirengasta ja ehkäisylaastaria ja tuloksena niiltä ajoilta 2 suloista lasta. Tämä kuparikierukka vaikuttaa erittäin varmalta ehkäisykeinolta. Lisäksi mulla liittyi hormonaalisiin ehkäisyihin pahoinvointia ja oksentelua, jalkojen ja käsien turpoamisia, migreenikohtauksia jne. Joten olen tyytyväinen että kuparikierukka on hormooniton ja varma ja toimii minulla.

 
Sirenia*
Mulle laitettiin jälkitarkastuksessa n. kuukausi sitten, otin kun ilmaseks sai ja mitään hormoneja en halunnut. Ajattelin että kokeillaan pois, ei siinä mitään häviä. Laittaminen ei sattunut yhtään, muutaman päivän oli pientä vuotoa ja kipuja ei yhtään. Nyt tän kuukauden aikana on ollut 2 kertaa parin päivän tiputtelua jonka on pärjännyt pikkuhousunsuojalla. Menkat ei siis ole vielä alkaneet kun imetän ja vauvakin on vasta 3kk joten siihen en osaa sanoa että millaseks menkat sitten muotoutuu. Mutta jos toi pieni tiputtelu on ainoa haitta niin olkoon mun puolestani, kyllä sen kestää:) Paljon pienempi paha se on kuin hormoneista johtuvat mielialanvaihtelut, haluttomuus (hyvä ehkäisyteho sinänsä;D) ja päänsärky. Kokeile ihmeessä, ei sitä voi tietää sopiiko. Kauheesti olen kuullu siitä huonoa mutta pari tuttua sitten on taas ollu hirveen tyytyväisiä joten kokeilemalla sen sitte huomaa.
 
Mammax eli ap
Huomasin tämän keskustelun pompsahtaneen pinnalle ja ajattelin ap:nä kertoa kokemukset kuparikierukasta.

Parisen viikkoa sitten laitatin tilalle Mirenan eli hormonikierukan. Kuparisen kanssa vuodot olivat sitä luokkaa, että voi voi. Vaikka vuodot hiukan niukkenivatkin ajan myötä, niin edelleen 5-7 vuotopäivästä 2-3 oli sellaisia, että vuosin kuin seula. Tuntui, ettei mikään side riittänyt kuin hetken. Hb oli ihan ok, 138. Nyt on ekat menkat Mirenan jälkeen ja ne on ihan siedettävät. Vuotoa on, mutta pärjää kun vaihtaa siteen aamuin illoin.

Sivuvaikutuksia en ole huomannut ja asennus oli kuin leikkiä, ei kummempi kuin normaali gynekologinen tutkimus. Voin siis suositella ainakin tässä vaiheessa.

Hinta tosin oli huima: 158 € muistaakseni.
 
Flexi t 300
Minulle asennettiin Flexi-T 300 joka maksoi 61e. Malli on pienempi ja synnyttämättömille tarkoitettu, olen 22 v. Asennus ilmainen ehkäisyneuvolassa mutta valintaani jouduin selittelemään.
Asennus ei juuri sattunut. Kipua aiheutti vain mittaaminen sondilla ja kohdunsuuhun asetetut "pihdit". Tämä siis vaikka ahdasta kohdunsuutani jouduttiin availemaan hetki. Itse kierukan asennnus ei siis sattunut eikä sen jälkeenkään ole ollut kipuja.
 
Tsirpula
Minullekin asennettiin neljä päivää sitten flexi t 300 kuparikierukka. Olen 20-vuotias ja seurustellut neljä vuotta poikaystäväni kanssa. Gynekologilla sanoin jättäväni kaikki hormoonia sisältävät ehkäisykeinot väliin, sillä minuun ne vaikuttavat erittäin voimakkaasti tunnepuolella. Välirikko meinasi e-pillereillä tulla kaikkiin läheisiin ystävistä perheeseen asti. En ollut edes ajatellut kierukan laittoa, kun gyneni suositteli sitä. Luulin, että olen liian nuori käyttäjäksi. Kierukan laitto sattui minulla aika paljon ja vielä neljän päivän jälkeenkin olo on kuin kuukautisista kärsisin. Alaselkä on kipeä ja olo on kuin turvoksissa olisin. Verta tiputtelee vieläkin, varsisnkin silloin kun käy vessassa. Onko oloni normaali? Kärsikö kukaan teistä neljän päivän veren vuotoa laittamisen jälkeen? Toivon, etten joudu kärsimään kovin paljon tiputtelusta, sillä se saa minut tuntemaan itseni epävarmaksi, ainakin sängyssä.
 
hormoonikierukka
Minulla on hormoonikierukka, johon olen ollut mielettömän tyytyväinen! Runsaat, kivuliaat menkat ovat nykyään pientä nipistelyä ja vuotoa tulee 1-2päivää ja on niin niukkaa, että pärjää pikkuhousunsuojalla.

Kalliskaan se ei ollut, koska lääkäri kirjoitti reseptiin, että "runsaiden kuukautisten hoitoon", tällöin kierukka katsotaan sairauden hoidoksi ja siihen saa kela-korvauksen. Omavastuuksi jäi alle satanen, jonka kun jakaa viidelle vuodelle, niin ehkäisy on lähes ilmainen!
 
saako kysyä
Alkuperäinen kirjoittaja hormoonikierukka:
Minulla on hormoonikierukka, johon olen ollut mielettömän tyytyväinen! Runsaat, kivuliaat menkat ovat nykyään pientä nipistelyä ja vuotoa tulee 1-2päivää ja on niin niukkaa, että pärjää pikkuhousunsuojalla.

Kalliskaan se ei ollut, koska lääkäri kirjoitti reseptiin, että "runsaiden kuukautisten hoitoon", tällöin kierukka katsotaan sairauden hoidoksi ja siihen saa kela-korvauksen. Omavastuuksi jäi alle satanen, jonka kun jakaa viidelle vuodelle, niin ehkäisy on lähes ilmainen!
Millaiset kierrot noin niin kuin pituudeltaan sulla on hormonikierukan kanssa ollut?Mulla kun on lyhentynyt kierto 21-22 päivään hormonikierukan kanssa? Meinaan vaan, että onko ihan normaalia? Ennen sitä oli 29 pv.
 
hormoonikierukka
Saa kysyä :). Mulla ollut ihan normipituiset kierrot, eli 28vrk. Aika lyhyt kyllä sulla tuo kierto. Onko miten pitkään kierukka ollut? Minulla olinimittäin ekat kolme kuukautta sellaista "esitiputtelua", eli muutama päivä ennen varsinaisia kuukautisia tiputteli jonkin verran. Jälkeenpäin siis vasta osasin ajatella, että se tiputtelu ei vielä ollut kuukautisvuotoa, koska menkkakivut alkoivat vasta kp 26 ja minulla siis aina ollut niin, että kivut alkavat pari päivää ennen kuukautisia...

Nyt tuli kyllä epäselvästi selitettyä tuo asia...
 
hormoonikierukka
Ääh, pakko yrittää selvittää tuo asia järkevämmin.

Siis alussa kierukan kanssa tiputtelu alkoi noin kp 23-24, kuukautiskivut kp 26-27 ja varsinainen vuoto kp 28-29. Nyt on vakiintunut niin, että kivut alkaa kp 26, vuoto kp 28 ja kestää noin kaksi päivää.
 
kysyjä kiittää
Alkuperäinen kirjoittaja hormoonikierukka:
Ääh, pakko yrittää selvittää tuo asia järkevämmin.

Siis alussa kierukan kanssa tiputtelu alkoi noin kp 23-24, kuukautiskivut kp 26-27 ja varsinainen vuoto kp 28-29. Nyt on vakiintunut niin, että kivut alkaa kp 26, vuoto kp 28 ja kestää noin kaksi päivää.
No, mä tässä varsinainen tonttu olen. En ole siis edes ajatellut, että kyseessä ei olisi kp 1 kun tiputtelu alkaa. Onko siis niin, että vasta kunnon vuoto on kp 1? Tai pitäisikö sanoa, että jonkinlainen vuoto, koska melko niukaksi jää tuo vuoto kierukan aikana.

Eli siis, yleensä kp 22 alkaa tiputtelu, joka on minimaalista (Wc-paperissa näkyy, välttämättä ei edes ph-suojaa tarvitse, muutama päivä siitä alkaa hiukan runsaampi vuoto, jolloin phs käytössä. No, ota nyt tästäkin selvää.

Kiinnostaa vain tietää, kun vähän stressaa ajatus, että hormonitoiminta olisi ihan sekaisin, kun vauvantekohommat olisi tarkoitus taas aloittaa vajaan vuoden kuluttua..

Niin, kierukka on ollut jo 8 kk:tta ja kokoajan sama juttu.

Kiitos vastauksestasi!
 

Yhteistyössä