Kuparikierukka

  • Viestiketjun aloittaja Mammax
  • Ensimmäinen viesti
jööveri
oon aatellu ottaa kuparikierukan kun mulle ei hormonaalinen ehkäsy geenien takia sovi. ikää on 18. tuntuu vaan kauheen epävarmalta pelkkä kondomin käyttö ja haluisin jonkun toisen ehkäsykeinon siihen lisäksi. mitä mieltä olette?
 
maija m.
Mulle laitettiin kuparikierukka reilut pari vuotta sitten. Olin kokeillut erilaisia hormoni-ehkäisyjä, mutta ne eivät sopineet enkä halunnut vaikuttaa elimistööni ylimääräisillä hormoneilla enempää. En ole synnyttänyt, mutta kierukka oli se "perinteinen" malli. Se hetki, kun kierukka vietiin paikallaan sattui kovasti, mutta kipua kesti vain muutama sekunti.
Kuukautiset on olleet suurinpiirtein samanlaiset kuin ennenkin, ehkä jopa säännöllisemmät. Ei tunnu yhdynnässä, mieskin tykännyt vaan hyvää (etten syö hormoneita eikä tartte kumia). Ja ehkäisytehokin ollut kohdillaan ainaki tähän asti.
 
pii314
Minulle laitettiin kuparikierukka jalkitarkastuksen yhteydessa ja olen ollut tyytyvainen. Ei vuotoja, hiukan aluksi pienia kramppeja. Hormoneita yritan valttaa, koska latistavat ajatteluni.
 
alinaval
Minulle laitettiin jo toisen kerran, ennen sitä ollut ML 375 viisi vuotta. Olen tosi tyytyväinen kuparikierrukan käyttäjä!! 100 prosentisesti ehkäisyteho.
Paras vaihtoehto!!!
 
alinaval
Minulle laitettiin jo toisen kerran, ennen sitä ollut ML 375 viisi vuotta. Olen tosi tyytyväinen kuparikierrukan käyttäjä!! 100 prosentisesti ehkäisyteho.
Paras vaihtoehto!!!
 
alinaval
Minulle laitettiin jo toisen kerran, ennen sitä ollut ML 375 viisi vuotta. Olen tosi tyytyväinen kuparikierrukan käyttäjä!! 100 prosentisesti ehkäisyteho.
Paras vaihtoehto!!!
 
Geenien takia?
Alkuperäinen kirjoittaja jööveri:
oon aatellu ottaa kuparikierukan kun mulle ei hormonaalinen ehkäsy geenien takia sovi. ikää on 18. tuntuu vaan kauheen epävarmalta pelkkä kondomin käyttö ja haluisin jonkun toisen ehkäsykeinon siihen lisäksi. mitä mieltä olette?
Jäi vaivaamaan että onko geenisi tutkittu vai miten niin ei geenien takia sovi? :)))
 
geeni?
Alkuperäinen kirjoittaja Geenien takia?:
Alkuperäinen kirjoittaja jööveri:
oon aatellu ottaa kuparikierukan kun mulle ei hormonaalinen ehkäsy geenien takia sovi. ikää on 18. tuntuu vaan kauheen epävarmalta pelkkä kondomin käyttö ja haluisin jonkun toisen ehkäsykeinon siihen lisäksi. mitä mieltä olette?
Jäi vaivaamaan että onko geenisi tutkittu vai miten niin ei geenien takia sovi? :)))
olisko kyseessä veritulppiin altistava geeni, jolloin ei suositella hormonaalista ehkäisyä.
 
Bubu
Minulla ollut nyt noin 8 kuukautta kuparikierukka, laitatin 3 kk synnytyksestä, en halunnut hormonaalista ehkäisyä koska olen aina voinut paremmin ilman hormoneja. Mulla vuoto ja kivut olleet aina kohtalaiset, eli varmaan ihan keskivertosettiä.

Asennus oli ihan ok, nipisti juu, muttei paha. Vähän supisteli jälkeenpäin mutta buranalla pärjäsi.

Ekat puoli vuotta oli tosi kivuliaat menkat. Vannoin jo että kohta menen poistattamaan koko laitteen, kun kramppaili tosi kipeesti jo viikko ennen menkkoja. Menkat oli (ja on yhä) hiukan normaalia runsaammat.

Nyt viimeisten parin kolmen kuukauden aikana ei enää ole kipuja ollut kuin asiaankuuluvasti yhtenä päivänä ennen vuodon alkua ja parina ekana vuotopäivänä. Homma siis tuntuu asettuneen, tällä hetkellä olen siis tyytyväinen kuparikierukan käyttäjä.

Sopii siis todennäköisesti jos on niukka/normaali vuoto eikä kovin kivuliaat menkat... ja sen saa aina pois jos tuntuu ettei sovi!
 
Hasmel
Hmm.. ikää on 18v ja kokeillut yhtä sun toista hormonaalista ehkäisyä. Pillerit vaihdoin neljä kertaa ja vielä nuvaring mutta mikään ei sopinut. Itkukohtauksista kaikkea mahdollista raivokotauksiin jokaisessa. Nuvaring oli ok mutta tiputtelua oli jatkuvasti. Siispä päätin kokeilla kuparikierukkaa (flexi t 300) joka eilen laitettiin :) synnyttäny en ole joten tuskaa oli sen laittaminen.. köh. eilen maha kramppas ja itkeskelin koko päivän mutta nyt on jo normaali olo mikä yleensä kuukautisten aikaan. Ihmettelen vaan tosiaan sitä kun lääkäri itse ehdotti tuota kuparikierukkaa koska tavalliseti kuukautisten aikaan kärsin kammottavista kivuista ja krampeista :/ ja täällä ei ole kovin kannustavia tarinoita joten hieman jäi epäilyttämään oliko sittenkään hyvä vaihtoehto.. olikohan eilen kokemani tuska sittenkään sen arvoista :D hehheh.
 
ekana kupari ja toisena Mirena
Mulla oli ensimmäisenä kierukkana kuparikierukka ja se lisäsi hieman vuotoja ja päiviä ja nipistelyä. Toisena kierukkana otin sitten hormonikierukan Mirenan, kun lekuri sanoi, ettei siitä tulisi mitään sivuvaikutuksia. Noh.. väärin arvattu. :/ Mulla on ollut Mirena pari vuotta ja oireet sen kun pahenee, nykyään tuntuu olevan pahoinvointia koko ajan ja pms-oireet päällä kaiken aikaa. Vuotoja alussa oli monta kk ja viimeisimmätkin kuukautiset kesti pari vkoa. Musta on tullut tosi kärttyinen ja päänsärkyä on koko ajan. Ja muutakin on tullut. Nyt olen otattamassa Mirenan pois ja ajattelin siirtyä takaisin kupariseen.

Kaikille hormonikierukka ei kertakaikkiaan sovi. :/
 
hIpsuLa
Olen nyt kohta neljäkymmentä ja olen kokeillut aika monenlaista ehkäisyä: varmoja päiviä, kondomia, e-pillereitä, kuparikierukkaa ja hormonikierukkaa. Jokaista näistä olen kokeillut vähintäänkin useamman kuukauden verran.

Jokaisessa vaihtoehdossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Mikäli kuparikierukka ei lisäisi kuukautisvuodon määrää, olisin varmasti yhä edelleen kuparikierukan tyytyväinen käyttäjä. Jos siis vuotosi ovat niukat tai kohtuulliset, eikä haittaa, että vuotomäärä kasvaa, niin kuparikierukka on erittäin hyvä vaihtoehto. Monissa paikoissa eka kierukka on jopa ilmainen (siis kunnallisilla ehkäisyneuvoloilla), mutta senkään jälkeen ei ole pahan hintainen, kun ajattelee, kuinka monta vuotta sitä voi käyttää eikä kierukka vaadi muistamista kuten pillereiden tai kondomin kohdalla.

Haluan välttää hormoneja pitääkseni syöpäriskin minimissään, mutta jouduin valitettavasti siirtymään Mirenaan, koska muutama vuosi sitten kuparikierukan käyttö aiheutti niin suuria kuukautisvuotoja. Kärsin lähes jatkuvasti anemiasta runsaiden vuotojen vuoksi, joten minun oli pakko keksiä joku keino, jolla pystyn tekemään muutakin kun vain nukkua. Mirenan avulla vuotomäärä on vähentynyt lähes nollaan. Mielestäni hormoneista on jotakin häiriötä (mm. karvaisuus lisääntynyt kuten myös akne), joskaan ei niin paljon kuin e-pillereitä käytettäessä.

Omalla kohdallani täydellistä ehkäisyä ei ole vielä löytynyt, mutta toisaalta eipä ole kovin monta hedelmällistä vuottakaan jäljellä, joten suhtaudun asiaan rennosti.
 
dfgh
Mulle laitettiin Nova T380 (olen synnyttämätön) kaks viikkoa sitten. Silloin oli menkat päällä joten vaikea sano mitkä krampit johtui niistä ja mikä laitosta. Mutta aika kipeä olin. Sitten vuoto lakkasi ajallaan mutta kuukautiskivun kaltaista tuntemusta on ollut koko ajan kunnes vuotokin taas alkoi pari päivää sitten. Tähän asti kiertoni on ollut vuosia sen 28 päivää. Vuotoa on ollut sen verran paljon etten enää tiedä voiko se olla vaan tiputtelua vai voiko ne olla menkat?
 
hellu
niin monta on mieltä kun käyttäjääkin....

olen 2 kertaa laitattanut kuparikierukan. eka synnyttämättömänä ja pojan olessa yli 2 vuotias.
on kokeiltu pillerit sen seitsämän laatua ja viimeisin ennen kierukkaa oli rengas.
renkaasta tuli jatkuva hiivakierre ja halut meni jne. hormoonit saa raivoamaan sun muuta...
mulla ei muuta vaihtoehtoo...
olen ollut ihan tyytyväinen. mulla ei ole PCO vaivan takia koskaan ollu normaalia kiertoa olen kuitenkin jo 32 ja kierukan kans tuli 3 vuotoo ihan normaalisti samaan aikaan. nyt ei oo tullut mutta pelkäänpä että tuo PCO sen tekee. minkäs teet jos vaihtoehtoja ei olekkaan?
 
hei!
niin monta on mieltä kun käyttäjääkin....

olen 2 kertaa laitattanut kuparikierukan. eka synnyttämättömänä ja pojan olessa yli 2 vuotias.
on kokeiltu pillerit sen seitsämän laatua ja viimeisin ennen kierukkaa oli rengas.
renkaasta tuli jatkuva hiivakierre ja halut meni jne. hormoonit saa raivoamaan sun muuta...
mulla ei muuta vaihtoehtoo...
olen ollut ihan tyytyväinen. mulla ei ole PCO vaivan takia koskaan ollu normaalia kiertoa olen kuitenkin jo 32 ja kierukan kans tuli 3 vuotoo ihan normaalisti samaan aikaan. nyt ei oo tullut mutta pelkäänpä että tuo PCO sen tekee. minkäs teet jos vaihtoehtoja ei olekkaan?

Olen myös onnellinen Mithra - kuparikierukan käyttäjä. Nyt asennettiin kolmas. Toka liikkui ja tulinkin raskaaksi, eli raskaudenkeskeytyksen jälkeen laitettiin kolmas, nyt on Mithra Load 375, edelliset olivat Mithra Flexi T.
Olin kyllä suuttunut, että ehkäisy petti, mutta sellaistahan sattuu minkä tahansa ehkäisykeinon kanssa... Ja Belgian Ghentissä lääkärit olivat todella mukavia ja keskeytys paikallisella puudutuksella
nopea ja kipu kaukana normaalin hammaslääkärikäynnin aiheuttamasta ahdistuksesta.

Muuten, kuukautiset olivat kyllä kaksi ensimmäistä vuotta runsaat, nykyään (7. vuosi) ihan normaalia. Voihan niitä isompia tamponeita käyttää pari päivää kuussa.
Pillereiden kanssa mulla oli paljon enemmän kaikenlaisia ongelmia ja vielä kipuja ja turvotusta ja mustelmia jaloissa!
Suosittelisin vain että kannattaa pyytää lääkäriltä leikata narut kokonaan pois niin kumppani ei tunne
kierukkaa seksin aikana, ja jos hän sen tuntee niin luultavasti se on liikkunut ja täytyy mennä tsekkaa!
 
Viimeksi muokattu:
liian nuori äidiksi
minulla on ollut kuparikierukka 2päivää ja menkat alkoi 4päivää sitten ja menkat loppu samana päivänä ku laitatin kierukan sen sijaan tiputtelee väritöntä vuotoa, vatsakipuja ei ole ollut mutta tää vuoto normaalia? jännittää vähän ku monet on puhunut että on tullut raskaaksi ku kierukka on ollut huonosti paikallaan yms.. valitettavasti mulle ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisymenetelmä ja minipillereistäki sain aknen joten tää on ainut vaihtoehto ja nyt pelkään että oon kohta itekki paksuna ku tää ei vaikuta miltää luotettavalta ehkäisy menetelmältä vaikka teho on joku 98-99% oon 16 vuotias enkä halu vielä äidiks.
 
jokuvaan
Mulle laitettiin kuparikierukka just ennen joulua. Asennuskipu oli aika paha ja jännitti kun piti ajaa kotiin koska tuntui että kivut vain paheni. Se päivä meni sitten oikeastaan sängyssä kuumavesipullojen kanssa. Asennuksen jälkeen taisi olla max 5pv jotain tiputtelua, ei mitään isoa. 13pv asennuksesta alkoi menkat huolella. Runsasta vuotoa ja melko kivulias olotila. Normaalisti olleet todella niukat menkat ja nyt parissa tunnissa hulahti kuukuppi täyteen.

Paha vielä sanoa oonko tyytyväinen vai en, aikaa on kulunut vasta niin vähän eikä mitään ylitsepääsemätöntä ole vielä ollut. Ja uskonkin että kuparikiurukan kanssa aika näyttää. Onhan noi kivut rasittavia mutta kuulunevat asiaan, minkäs mahtaa. Pää on tuntunut hormoonisiin ehkäisyihin verrattuna selkeämmältä ja valoisammalta. Toivoisin kyllä kovasti että tämä olisi toimiva ehkäisy minulle, en jaksa olla ihan mössöpäänä hormoonien takia.

Olen 23v nainen, synnyttämätön.
 
moimoi
oon 18 ja oon mietiny että aiheuttaako toi kuparikierukka pahoinvointia? oon koittanu kahtia eri pillereitä mistä seuras molemmista tosi raivokasta oksentelua ja huimausta. nyt mul on ollu nuvaring 8 kk mikä on ollu ihan jees mut aina ku vaihtaa uuden renkaan ni tulee ihan sika huono olo mikä on edenny tohon samanlaiseen oksenteluun mitä pillereistä. eilen laitoin uuden renkaan ja yöunet jäi parin tunnin mittasiks koska koko ajan ravasin yrjöömässä. välillä oon kans vähä kärtttysempiki mitä normisti. eli on alkanu menee luotto noihi hormonaalisiin ehkäisyihin ku kaikista tulee tätä yrjöömistä.
 
Toinenjokuvaan
Mulle laitettiin kuparikierukka just ennen joulua. Asennuskipu oli aika paha ja jännitti kun piti ajaa kotiin koska tuntui että kivut vain paheni. Se päivä meni sitten oikeastaan sängyssä kuumavesipullojen kanssa. Asennuksen jälkeen taisi olla max 5pv jotain tiputtelua, ei mitään isoa. 13pv asennuksesta alkoi menkat huolella. Runsasta vuotoa ja melko kivulias olotila. Normaalisti olleet todella niukat menkat ja nyt parissa tunnissa hulahti kuukuppi täyteen.

Paha vielä sanoa oonko tyytyväinen vai en, aikaa on kulunut vasta niin vähän eikä mitään ylitsepääsemätöntä ole vielä ollut. Ja uskonkin että kuparikiurukan kanssa aika näyttää. Onhan noi kivut rasittavia mutta kuulunevat asiaan, minkäs mahtaa. Pää on tuntunut hormoonisiin ehkäisyihin verrattuna selkeämmältä ja valoisammalta. Toivoisin kyllä kovasti että tämä olisi toimiva ehkäisy minulle, en jaksa olla ihan mössöpäänä hormoonien takia.

Olen 23v nainen, synnyttämätön.
Näin mullakin meni, eli menkat alkoi noin 2 vkon päästä asennuksesta eikä loppua näy. Luotan kuitenkin siihen, että jos katson useamman kuukauden eteenpäin, homma alkaa helpottaa. Ja jos ei ala, täytyy keksiä jotain muuta. Hormonit ei käy missään muodossa, menetän elämäniloni. Olen 30 ja synnyttämätön.

Asennus sattui ja ekat pari tuntia huokailin kipua. Ja vuodon ekat päivät kivuliaat, mutta lääkkeet auttavat. Nyt viimeiset 2 päivää kuukuppi on täyttynyt tiiviiseen tahtiin. Mutta kyllä se tästä, siskot!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä