kutina häpyhuulilla + peräaukossa, apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tämä on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tämä on?

Vieras
Hei!

Olisikohan jollain ollut samanlaista ongelmaa ja osaisi vinkata mitä tämä voisi olla... Vinkkejä kiitos! :)

Mulla on jo jonkin aikaa ollut kutinaa häpyhuulilla (karvoituksen rajassa) sekä lisäksi peräaukossa (pienessä peräpukamassa). Valkovuoto on lisääntynyt. Vaiva on ollut jo pari kuukautta, mutta viime aikoina pahentunut ja on jo sen verran häiritsevää, että se täytyy saada hoidettua kuntoon. Käytän paljon kertakäyttöisiä pikkuhousun suojia, mutta niin olen käyttänyt aina runsaahkon valkovuodon takia - eli ei eroa entiseen. Alapää punoittaa, mutten ole nähnyt mitään muuta erikoista.

Kävin terkkarin ohjeiden mukaisesti hakemassa hiivatulehdukseen lääkkeet, mutta 1 emätinpuikon + viikon voidekuurin jälkeen oireet palasivat. Voide kyllä tuntui auttavan kutinaan, mutta kun lopetin kuurin, se alkoi heti samantien uudelleen. Mulla on ollut aiemmin hiivatulehdus ja kutina/kirvely on tuntunut erilaiselta erikohdassa, syvemmällä, eikä koskaan peräaukon suulla. Samainen lääke on myöskin aina aiemmin auttanut. Jotenkin en usko sen olevan hiivaa kuitenkaan.

Miehen mukaan sukupuolitautia sen ei pitäisi pystyä olemaan, mutta täsmääkö oireet johonkin tautiin?

Meillä on myös pieniä lapsia, joten jotkut pieniltä lapsilta (päiväkodeista) tarttuvat yleiset loiset/pikkueläimet tms. voisivat tulla kyseeseen. Kukaan muu ei perheessämme ole kuitenkaan valittanut tai emme ole huomanneet samaa oiretta.

Pääsen vasta maanantaina soittamaan aikaa lääkäriin, joten jos jollakin on vinkkejä tai omakohtaisia kokemuksia, niin kommentit ovat tervetulleita! :)

Sukupuolitaudeista lähinnä voisi tulla kyseeseen kondylooma. Niitä joskus hoidetaan virheellisesti hiivana itsepintaisen kutinaoireen takia, kun muita oireita ei usein ole.

jos olet tosissasi...Luulisin että ihosi on saanut tarpeeksi muovisista pikkuhousunsuojista. Jos on pakko käyttää niitä, hanki muovittomia tai tee itse puuvillasta. Pikkuhousunsuojissa iho hautuu ikävästi.

^ Tai osta kestophs:t valmiina, kaikista helpoin ratkaisu. Valmistajien ja myyjien yhteystietoja löytyy täältä: http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut

Hinnat on tietysti aika huimia kertiksiin verrattuna, mutta toisaalta itsellänikin vanhimmat kestositeet on vuodelta 2003 ja hyvin pelittävät edelleen, joten pitkällä tähtäimellä ajatellen hinnat tulevat menemään tasoihin. (Runsaasti pikkuhousunsuojia käyttävillä tosin luulisi kestojen tulevan aika nopeastikin edullisemmaksi.) Bonuksena tulee vielä hauskat kuosit. ;)

on usein sitkeä häädettävä joten käy apteekista esim. gyno-daktarinia (3 vrk kuuri), pidä kuukauden tauko ja uusi hoito. Itselläni kutina loppui näin. Mutta eihän se ole isokaan vaiva mennä terveyskeskukseen tutkimuksiin jotta mikä on vaivan syy. Omassa terveyskeskuksessa ei tarvitse edes lääkärin lähetettä jos labraan moisen vaivan vuoksi haluaa.

Itselläni ei aina auta edes normaalit ateekista ostettavat reseptittömät hiivalääkkeet, vaan lääkäri on yleensä kirjoittanut suun kautta otettavan hiivalääkkeen, eli yksi pilleri.
Tämä on yleensä viimeistään toiminut.
Toki pikkuhousunsuojatkin saattavat pidemmä päälle aiheuttaa kutinaa, joten olisi hyvä jos voisit olla jonkin aikaa ilman. Varaa vaikka vaihhtoalushousut mukaan, jotka vaihdat työpäivän aikana.

Kärsin usemman kuukauden ajan samanlaisesta vaivasta, mutta ehkäisypillerimerkin vaihtamisen myötä vaiva katosi saman tien. En tiedä oliko asioilla yhteyttä; vaihdoin Femodenin vähemmän hormonipitoiseen Melianeen.

Olen välillä yrittänyt olla ilman noita kertispikkuhousunsuojia ja kutina on jatkunut siitä huolimatta. Toki hyviä ehdotuksia nuo kestopikkuhousunsuojat, niitä täytyy kokeilla.
Pillereistä ei johdu - mulla on hormonikierukka, joka on ollut jo reilun vuoden.
Täytyy googlettaa myös tuo kondylooma. ...ja selvittää jos se vaikka olisikin todellakin hiivaa, vaikkei lähdekkään samoilla hiivalääkkeillä, joita aiemmin olen samaan vaivaan käyttänyt.
Vinkkejä saa edelleen heittää! Tässä tuli jo monta hyvää näkökulmaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm:
Mitäs siitä hormonikierukasta sitten irtoaa ellei hormoneja?

vastaus kysymykseesi: hormoneja. Mutta en ole vaihtanut hormonikierukkaa ja vuoteen ei ollut oireita, joten heti ensimmäisenä ei tulisi mieleen, että johtuisi kierukasta.. Eli vuosi ilman oireita ja arvelet, että voisi johtua kuitenkin kierukasta? Onko omakohtaista kokemusta?

Miten tuo alapään hygienia muuten? Mulla on auttanut kädenlämpöisellä vedellä peseminen aina ulostamisen jälkeen, jonka päälle kevyt kerros apteekista saatavaa mm lasten vaippaihottuman hoitoon tarkoitettua sinkkivoidetta. Ja kuten aikaisemmin mainittiin, myös kondylooma tai klamydia saattaa aiheuttaa kutinaa, siispä testeihin. Kondy varsinkin voi muhia useita vuosia oireettomana.

Saattaahan tuo hormonikierukkakin vaikuttaa, ei kaikilla oireilu ala välttämättä heti. Kaveri pärjäs toisen hormoniehkäisymetodin eli NuvaRingin kanssa liki vuoden verran hyvin, sen jälkeen alkoikin iloinen hiivakierre, joka loppui vasta ehkäisymetodia vaihtaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmmmm:
Mitäs siitä hormonikierukasta sitten irtoaa ellei hormoneja?

vastaus kysymykseesi: hormoneja. Mutta en ole vaihtanut hormonikierukkaa ja vuoteen ei ollut oireita, joten heti ensimmäisenä ei tulisi mieleen, että johtuisi kierukasta.. Eli vuosi ilman oireita ja arvelet, että voisi johtua kuitenkin kierukasta? Onko omakohtaista kokemusta?

Kyllä. Itselläni ensimmäiset käyttämäni e-pillerit olivat aivan täydelliset ensimmäiset kaksi vuotta. Hormoniakne hävisi, hiusten rasvoittuminen lakkasi, kuukautiskivut loppuivat, ei mitään huonoja sivuvaikutuksia. Sitten ihan yhtäkkiä kuukautiset muuttuivat ensin pelkäksi tuhruvuodoksi, muutaman kuukauden päästä ne loppuivat kokonaan ja lopulta tuntui että limakalvot alkoivat muutenkin kuivaa. Kaikki tämä tuli puolen vuoden sisällä.

Kyse on siitä, että iän karttuessa kehon oma hormonitoiminta muuttuu ja silloin aiemmin ihan hyvin toiminut hormonivalmiste ei välttämättä enää sovikaan yksiin omien hormonien kanssa.