Hae Anna.fi-sivustolta

Kutina

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Pate -82, 14.10.2007.

1. Pate -82 Vierailija

Mikä avuksi kun kutisee jatkuvasti.Kutinaa on päänahassa,otsalla,silmissä,nenässä,nielussa,
    intiimeillä alueilla sekä iholla muutenkin. Olen kokeillut lähes kaikki voiteet,Molkosan on
    auttanut jonkin verran.Minulla ei ole varsinaisesti sairauksia,mutta seborrea on todettu.
    Olen käyttänyt myös sisäistä sienilääkitystä.Raapiminen kai vain pahentaa tilannetta,se
    myös tekee vatsan kipeäksi.Lääkäri ei ole mitään löytänyt.Käytän kesällä allergialääkkeitä,en
    ole eläessäni käynyt allergia testeissä.Flunssan yhteydessä kutina on kovempaa kuin normaalisti.
    Löytyykö jokin voide tai muuta ratkaisua ongelmaan,olen tiedoista kiitollinen.

2. voisi olla Vierailija

Saatat olla allerginen viljan gluteiinille eli keliaakikko. Onko asia tutkittu?

3. idisz Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voisiko johtua kohonneista maksa-arvoista?

4. Pate -82 Vierailija

Maksa-arvot ovat normaalit,enkä muutenkaan ole kauhea happo.Keliakiaa ei ole
    minulta tutkittu,mutta vähän epäilisin,että ei ole,keliaakikoilla oireet voivat olla
    varsin rajuja,ennen totemista tietenkin,ellei sitten ole lievempiä muotoja.Laitetaan
    mieleen,seuraavalla lääkärikäynnillä.

5. kutiseekitisee Vierailija

Voisiko sinulla olla atooppinen iho? Itselläni on ja kutisen vähän väliä, talvisin ja stressin alla enemmänkin. Allerginen taidan olla ties mille tökötille, pesuaineelle ja deodorantille, tämän tästä pitää vaihdella (kuuluu atopiaan). Maksa-arvot samoin ok, alkoa käytän aniharvoin.

Atarax hillitsee kutinaa ja auttaa nukkumaan. Ihoon ei auta kuin jatkuva rasvaus, ja pientä apua on siitäkin. Kesäisin minulla iho parempi. Varaa aika lääkärille ja vaadi ihotautilääkärin lähetettä, ihotaudit on vaikea tunnistaa tk-tasolla.

6. no juu Vierailija

Satiaisethan ne siellä kutisee.

7. juulle no Vierailija

En ole koskaan kuullutkaan, että satiaiset aiheuttaisivat kutinaa muualla kuin intiimialueilla. Taitaa olla no juun tiedot hakusessa.

8. no juu Vierailija

No sitten on kyseessä syyhypunkki.

9. M N:nen Vierailija

Älä leiki vakavalla asialla, "viisastele" muualla. Tänne asiallisia vastauksia.
    Ap:lle: Kuten joku jo kehoittikin, hakeudu ihotautilääkärin vastaanotolle tai terveyskeskuksen kautta ihotautipolille.

10. kutiaja Vierailija

Kokeile ensihätään antihistamiini lääkkeitä.
    Niitä saat apteekista ilman reseptiäkin pienen annoksen ja jos auttavat. lääkärisi kirjoittaa reseptin, jolloin ovat edullisempia ostaa.

11. Pate -82 Vierailija

En ole atoopikko.Ataraxia kokeillut,mutta ei auttanut yhtään.Olen käynyt iholääkärin
    puheilla,mutta ei hän varsinaisesti mitään todennut,epäili että minulla on seborrea ja kyllä se
    tali-ihottumalta vaikuttaakin. Lääkäri ei edes viitsinyt tehdä laboratorikokeita,vaikka vaadin.
    Heikkoja ovat olleet lekurit,terveyskeskuslääkäri tomppeli myös.Ihon jatkuva rasvaus ei
    auta,puhtaana pitäminen auttaa.

12. Pate -82 Vierailija

Olen kokeillut antihistamiineja,montaakin laatua,ehkä aavistuksen verran apua,pahimpana
    siitepölykautena ainakin.

13. siirisiili Vierailija

googleta dermografismus, sopisiko oireet?

14. Kirjoitit, että sinulla on kutinaa alapäässä, ehdotan, että menet Terveyskeskukseen.
    Itselläni oli kutinaa alapäässä, ja meinasin tulla hulluksi sen kanssa, ujostelin, menin jonkun muun asian takia ja kyselin sitten samalla tätäkin vaivaa.
    Hän otti sen oikein asiakseen, kokeita tosin ei otettu, tai voi olla, olin niin hämmentynyt, niin etten tiedä. Siihen tuli myös toinen lääkäri, joka teki sisäisen tutkimuksen. Mutta pointti on siinä, että he määräsivät lääkkeet heti, mitkä ovat auttaneen tähän päivään asti. En muista joskus edes, että minulla koko hömssää olisi.

Lääkkeiden nimet ovat:

Bucort 0,1%

Vagifem 25 mikrog
    Estradiol emätinpuikko
    Toivottavasti näistä vinkeistä on apua sinulle.

15. Pate -82 Vierailija

Olen näitä urospuolisia henkilöitä,mutta Bucortia voisin kokeilla,onko voidetta
    vai pillereitä ja ilman reseptiä ei tietenkään saa.

16. Ku Tina Vierailija

Käivn valohoidossa vitiligon vuoksi pari vuotta sitten. Kutina loppui väliaikaisesti siihen. Kutinatonta aikaa on kestänyt yli kaksi vuotta, mutta nyt se on taas alkanut. Atarax ei auta muuten kuin että seuraava päivä on ihan paska kun väsyttää niin vietäväsi. Niin kauan kuin iho on ehjä niin mistään voiteista ei ole ollut apua. Sitten kun iho in rikki niin kortisonipohjainen voide auttaa ihon kuntoon saamisessa. Kutina on kestänyt minulla yleensä 1-2 kuukautta ja mennyt sitten pois yhtä yllättäen kuin on alkanutkin.

Nukkumisongelmiin voi todeta, että oma ongelmani on se, että kun koko ajan pitää tavallaan vastustaa kutinan tuloa, niin silloin ei voi rentoutua mikä on kuitenkin edellytyksenä nukahtamiselle. Kyllähän sitä lopulta nukahtaa sitten kun on niin väsynyt että on pakko nukkua.

Joillekin on kylä auttanut mutta kun minulla on tuo kylmäurtikariakin, eli iho reagoi kylmään siten, että tulee nokkosrokon tapaista ihottumaa ja iho "turpoaa".

17. kutisija Vierailija

Olen kärsinyt jo jonkin aikaa kutinasta, johon ei liity varsinaista sairautta. Savossa on käytetty perinteisesti etikkaa hyttysenpuremien aiheuttamaan kutinaan. Kokeilin tätä omaan kutinaani, ja huomasin, että kutina katoaa moneksi tunniksi, kun sivelen kutiavat ihoalueet voimakkaalla vesi-väkiviinaetikkaliuoksella.

Myös peitteen vaihto ohuempaan ja nukkuminen ilman yöpukua on vähentänyt kutinaani, joka siis pahenee lämpimässä.

18. tiedoton79 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    itselläni on kiveksissä n.6 kutiavaa pattia,aluksi niitä oli 1 ja nyt 2 viikon sisällä lisääntyneet,vatsan alueelle ja sisäreisiin alkoi tulla nokkosrokon näköisiä näppyjä samoin toiseen käsivarteen,menin tk;h sanoivat vain että kuiva iho,määräsi kortisonia,joka ei auta kutiaa vieläkin ja tk käynnin jälkeen juuri nämä patit on lisääntyneet 4 kpl...kirvelevät kamalasti kun laittaa kortisonivoidetta.

19. Annamaria Vierailija

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu