Kutomisapuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Olen kutomassa lapasia. Ohjeessa lukee näin:

Luo 28 (32) 36 s ja jaat silmukat neljälle puikole. neulo aina oikeaa avoimena neuleena 4 (6) 6 krs:ta.
Neulo sileää oikeaa neuletta suljettuna 12 (14) 14 krs. Neulo 1 krs nurin.
Neulo sileää o 12 (16) 18 krs.

Mitä tarkoittaa avoimena neuleena ja mitä suljettuna? Olen siis luonut silmukat ja jaanut ne neljälle puikolle enkä ymmärrä miten jatkan tästä.

Jatkan vielä kun oon jo päässyt aika pitkälle :) Minulla olisi kysymys liittyen tuohon nauhakavennukseen. Käsitin että 3. puikolla on jäljellä enää 2 silmukkaa (pienin koko) kun otin sivuun 5 silmukkaa peukaloa varten. Miten kavennus tehdään siltä puikolta?? Kun tuossa ohjeessa lukee että 1. ja 3. puikolta tehdään ylivetokavennus, mutta miten se voidaan tehdä kun niitä silmukoita on vain 2?

Tässä koko ohje:

Ohje:
Sukkapuikot nro 4,
2-kertaista hahtuvalankaa 1 kiekko

Koot: lapsi (nainen) mies
Luo 28 (32) 36 s ja jaat silmukat neljälle puikole. neulo aina oikeaa avoimena neuleena 4 (6) 6 krs:ta.
Neulo sileää oikeaa neuletta suljettuna 12 (14) 14 krs. Neulo 1 krs nurin.
Neulo sileää o 12 (16) 18 krs.

Oikean käden peukalo:
3. puikon alusta 5 (5) 6 s apulangalle.

Vasemman käden peukalo:
2. puikon lopusta 5 (5) 6 s apulangalle.

Jatka sileää o neuletta 22 (25) 28 krs.

Nauhakavennus:
1. ja 3. puikon alusta 2. ja 3. s ylivetokavennus ja 2. ja 4. puikon lopusta ennen viimeistä silmukkaa 2 s oikein yhteen. Neulo aluksi välikerroksia kavennusten välillä.

Peukalo:
Poimi 5 (5) 6 s alhaalta ja 6 (6) 7 s ylhäältä ja reunoista 1 s =13(13)15 s. Kavenna 1 s seuraavalla krs:lla. Neulo 12 (14) 15 krs. Kavennukset: neulo joka puikon alussa 2 s o yhteen.

Siis ei se silmukoiden määrä kuulu vährntyä tuossa peukalon kohdassa, vaan otat ne silmukat apulangalle ja siirrät edelliselle puikolle ne apulangalla neulotut, ja neulot sitten sillä varsinaisella langalla.

Höh, en mä sitten osannutkaan :( Joudun varmaa purkamaan tohon peukalokohtaan asti? Siis mun olisi pitänyt vaan kutoa ne 5 silmukkaa eri värisellä langalla ja muuten jatkaa kuten aikasemmin?

sun olis pitäny kutoo ne 5 silmukkaa eri värisellä langalla, siirtää ne takas sille puikolle jolla ne oli ennenkuin neuloit ne ja neuloa sitten uudelleen ne sillä langalla jolla tumppua muutenkin neulot ja jatkaa sitten neulomista ihan normaalisti. tai sitten olisi pitänyt luoda yhtä monta silmukkaa tilalle kun siirsit odottamaan langalle, puikolle, hakaneulalle tms. ja jatkaa sen jälkeen normaalisti.

kun tehdään peukalon paikkaa niin silmukat ei saa puikolla vähentyä.

[QUOTE="vieras";27197996]sun olis pitäny kutoo ne 5 silmukkaa eri värisellä langalla, siirtää ne takas sille puikolle jolla ne oli ennenkuin neuloit ne ja neuloa sitten uudelleen ne sillä langalla jolla tumppua muutenkin neulot ja jatkaa sitten neulomista ihan normaalisti. tai sitten olisi pitänyt luoda yhtä monta silmukkaa tilalle kun siirsit odottamaan langalle, puikolle, hakaneulalle tms. ja jatkaa sen jälkeen normaalisti.

kun tehdään peukalon paikkaa niin silmukat ei saa puikolla vähentyä.[/QUOTE]

Kiitos tästä! Nyt tajusin.

Arvasin että palstalta saa nopean vastauksen. Mä kun jo meinasin soittaa anopille :D

Yhteistyössä