Kuukatiset vkn ajoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näinkin päin joskus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näinkin päin joskus

Vieras
Kuinka normaalia on että säännöllisen kierron (27-30päivää) omaavalla, kuukautiset tulevat yhtäkkiä viikon etuajassa, kiertopäivällä 20? Tiedän että monilla kierto voi olla epäsäännöllinen, itsellä ei ole vain koko kuukautishistorian aikaan käynyt näin. Olen siis 31 vuotias ja kuukautiset alkoivat 12 vuotiaana. Ne ovat olleet säännölliset oikeastaan koko ajan, korkeintaan parin päivän heittoja molempiin suuntiin.

Eilen illalla ihmettelin pientä verenvuotoa ja luulin että olen saanut jonkun nirhauman tms. alapäähäni. No, aamulla oli selvää että kuukautisvuotoa kait tämä on. Nyt aamulla alkoi myös normaali menkkakipu. Onneksi ei alkanut töissä tms., sillä en todellakaan ollut varautunut kuukautisten alkuun kuin vasta viikon päästä. Yleensä tiedän kroppani tuntemuksista milloin ne alkavat, nyt siis en ollenkaan. Tai en ehkä ajatellut asiaa, koska oletin että ei ne nyt voi alkaa.

Niin, enkä käytä hormonaalista ehkäisyä, joten mistään välivuodostakaan ei voi olla kyse. Toivon mukaan tämä ei vaan tule tavaksi, ei olisi herkkua saada kuukautisia kolmen viikon välein =(

Voi se olla jokin hormoonihäikkäkin, mut itse olen nuorena syönyt pari vuotta gynen määräämiä e-pillereitä moiseen vaivaan. Myöhemmällä iällä olen selvinnyt yleislääkärin määräämällä K-vitamiinilla, joka liittyy veren hyytymistekijöihin.

Raskauden ei periaatteessa pitäisi olla mahdollinen. Olen kyllä vakisuhteessa (naimisissa) ja tällä hetkellä pakon sanelemana ehkäisynä on kondomi. Sitä osataan kyllä käyttää ja missään vaiheessa ei ole jäänyt käyttämättä tai huomattu olleen rikki (ja toisekseen viimeisten kuukausien aikana seksiä on ollut vain pari kertaa).

Voi tietysti olla jotain hormoonihäikkää tms. Kummallista, että joskus vajaan viikon myöhästyminen ei ole ajatteluttanut ollenkaan, mutta nyt tämä liian ajoissa alkaminen heti pistää ajattelemaan vaikka mitä! Pitänee nyt seurata jatkossa kiertoa ja jos kierto muuttuu pidemmällä ajalla, niin sitten ottaa yhteyttä lääkäriin.

Vielä saa pistää kommenttia, jos jollakin on säännöllisestä kierrostaan tullut poikkeamia ilman mitään varsinaista syytä tai jos sitten jos syy on selvinnyt.

Muula muuttui kertaheitolla kun toinen munasarja poistettiin kystan vuoksi. kolmen viikon välein tulee nyt menkat. Ennen sitä viikon myöhemmin. Ehkä sullon tukos munasarjassa.

Yhteistyössä