Kuukautiskivut ennen kuukautisia..vikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kärsiväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kärsiväinen

Vieras
Vastauksia kaipailen sellaisilta, jotka kärsivät kuukautiskivuista jo reilusti ennen varsinaisia kuukautisia.
Itselläni usein kuukautiskivut alkavat n. 5 päivää ennen varsinaisia kuukautisia. Mahaa ja selkää pakottaa ja tunne on sellainen, että pitää aivan tarkistella, että nytkö ne jo tuli... Särky ei ole jatkuvaa, vaan tulee ja menee päivän mittaan, särkylääkettä ei vaadi. Harvoin varsinaisten kuukautistenkaan aikaan tarvitsen lääkettä. Mutta siis, onko nuo aikaisin tulevat kivut merkki jostain elimellisestä viasta? Vauvaa kovasti toivotaan ja esikoiselle kaveria. Olen hieman yli 30 ja näitä aikaisin tulleita "kipuja" on nyt ollut jo useammassa viime kierrossa. Ne eivät liity ehkäisyn lopettamiseen, koska ehkäisy ei ole ollut käytössä viimeiseen vuoteen. Yritystä on ollut puoli vuotta.

Kuukautiskipuihin ei tarvitse välttämättä olla mitään syytä, paitsi kuukautiset. Yksi vaihtoehto on endometrioosi. Mutta huom, vain yksi mahdollinen syy.

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=22

Minulla niitä kipuiluja on oviksesta kuukautisiin saakka aina ilman hormoniehkäisyä. Kuukautisten parin ensimmäisen päivän jälkeen helpottaa. Ja kun oviskipujakin on noin viikko ennen ovista, niin ei mun kierrossani kovin montaa kivutonta tai särytöntä päivää ole.
Jos sua kuitenkin epäilyttää, niin gynekäynnistä tuskin haittaa olisi.

Täällä myös yksi joka kärsii , kivut alkaa n. 10 - 12 päivää ennen kuukautisia,
varmaankin oviksen aikoihin, siis.
Turvotusta, pinna kiristyy, selkä ja vatsa kipeinä, kivut myös tulee ja menee.
Yleensä tarvitsen vahvan särkylääkityksen n. 3 pv ennen kuukautisia + n. 2 pv niiden aikana.
Endoa ei ole todettu ainakan mulla koskaan,
ja ihan aina on ollut näin kivuliaat, ehkä hiukan kivuliaammiksi
tulleet synnytysten jälkeen.

Yhteistyössä