Kuukautisten aikana gynelle/kuparikierukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmmmmmh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmmmmmh

Vieras
Juttelin ystäväni kanssa kuparikierukan asentamisesta. Sellaista kun olen nyt harkinnut ottavani käyttöön, kun ei tuo hormonaalinen ehkäisy tunnu sopivan. Hän sanoi, että minun pitää varata aika Gynelle kuukautisten aikoihin..Kierukka kuulemma asennetaan vain silloin kun on vuotoa. Onko näin? Itseäni ällöttää ihan älyttömästi ajatus siitä, että vuodon aikan alapäätäni joku kattelee/rönkkii..? Ja miten onnistuu ajan varauskaan, kun normaalisti vuoto kestää max 5 pvä ja kierto on epäsäännöllinen hieman ja gynelle jolla käyn, pitää aika varata väh. kuukautta aikasemmin ja silloinkin on lähinnä otettava se aika minkä saa...Varmasti tyhmiä kysymyksiä, mutta jos jollakin tietoa/kokemusta niin kiitos vastailethan?

Ainakin hormonikierukka asennetaan kuukautisten aikana koska silloin kohdunsuu on eniten auki ja homma onnistuu helpoiten. Gynekologi on varmaan ennenkin nähnyt kuukautisverta, tuskin se siitä järkyttyy. Sinun ei varmaan auta muuta kuin kysyä suoraan gynekologiltasi miten ajan voisi saada osumaan kuukautisiin.

Minulla on ollut hormonikierukka vuodesta 2003 ja en voi muuta kuin suositella. Kuparikierukkaa en ottaisi koska se lisää kuukautisvuotoa kun taas hormonikierukka vähentää. Hormonikierukasta erittyy paljon vähemmän hormonia kuin vaikkapa pillereistä, joten se sopii monelle vaikkeivät pillerit sopisi. Eihän sekään tietysti kaikille sovi, ei voi tietää ennen kuin kokeilee.

Juttelin ystäväni kanssa kuparikierukan asentamisesta. Sellaista kun olen nyt harkinnut ottavani käyttöön, kun ei tuo hormonaalinen ehkäisy tunnu sopivan. Hän sanoi, että minun pitää varata aika Gynelle kuukautisten aikoihin..Kierukka kuulemma asennetaan vain silloin kun on vuotoa. Onko näin? Itseäni ällöttää ihan älyttömästi ajatus siitä, että vuodon aikan alapäätäni joku kattelee/rönkkii..? Ja miten onnistuu ajan varauskaan, kun normaalisti vuoto kestää max 5 pvä ja kierto on epäsäännöllinen hieman ja gynelle jolla käyn, pitää aika varata väh. kuukautta aikasemmin ja silloinkin on lähinnä otettava se aika minkä saa...Varmasti tyhmiä kysymyksiä, mutta jos jollakin tietoa/kokemusta niin kiitos vastailethan?

Ensin pitäisi käydä kysymässä gynekologilta sopiiko kierukka sinulle (se ei sovi kaikille, jos on esimerksi kohdussa väliseinä (sitä ei voi itse tietää) tai kohdunkaula epätyypillinen. joten älä nyt ainakaan ensin mene sitä ostamaan, jos se ei vaikka itsellesi sopisikaan. niina ja sisätutkimuskin täytyy tehdä sitä ennen ja ottaa papa.

Samallahan sitten voit kysyä miten voisit saada vastaanottoajan oikealle päivälle jos et tiedä milloin kuukautiset alkaa.

Odottelen nyt sen asentamista (papan tulokset viipyy). Vielä en ole edes kierukkakaupoilla käynyt, sitten vasta kun "lupa" on tullut ja menkat tuloillaan.

Mulla oli sama juttu, että kierto on vähän epäsäännöllinen, mutta gyne kirjoitti kuukautisten siirtoon pillereitä, joilla voisi ajoittaa vuodon oikealle päivälle. Vähän siinäkin on säätämistä, mutta sitähän se on. On niitä kuulemma asennettu vuodottomanakin aikana, mutta silloin pitää ehkä käydä varmuuden vuoksi raskaustestissä, ellei sitten syö pillereitä kierukan asennukseen asti.

Viimeksi muokattu:
Joo, asennetaan kuparikierukka menkkojen aikaan, just siks että kohdunsuu on jo valmiiksi auki, vältetään isompia kipuja, pienempi tulehdusriski ja raskaus poissuljettu.
Käy ensin juttelemassa ennen kierukan ostoa, papakokeessa, ja myös sp-testeissä kannattaa käydä.

Mulle laitettiin kuparikierukka samalla reissulla kun menin sitä kyselemään, siis sopiiko minulle ja muuta tietoa siitä. Eikä mulla ollut edes menkat silloin. Eikä sattunut juuri lainkaan. Olin synnyttänyt n. reilu puoli vuotta ennen kierukan laittoa. Käsittääkseni kupari ja hormonikierukkaa suositellaan synnyttäneille naisille. Kaverillani joka oli synnyttänyt ennen kierukan laittoa, sen laittaminen sattui ihan julmetusti, eikä tahtonut mennä paikoilleen, lääkärikin melkein luovutti sen laitossa.

^Kupari- ja hormonikierukka voidaan asentaa synnyttämättömille naisille myös. Käsitys siitä, ettei kierukkaa voitaisi asentaa synnyttämättömälle naiselle, on vanhanaikainen. Älä anna väärää tietoa!

^Kupari- ja hormonikierukka voidaan asentaa synnyttämättömille naisille myös. Käsitys siitä, ettei kierukkaa voitaisi asentaa synnyttämättömälle naiselle, on vanhanaikainen. Älä anna väärää tietoa!

Eihän hän mitään väärää tietoa antanut, vaan kirjoitti, että kierukoita suositellaan synnyttäneille. Niin se on. Suosittelu ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö synnyttämättömille niitä voitaisi asentaa tai asennettaisi. On vain faktaa, että ne sopivat paremmin synnyttäneille asennuksensa ja muunkin puolesta. mm. siksi synnyttämättömille suositellaan ensisijaisesti muita ehkäisymuotoja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä