Kuukautisten alkamisesta lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hipsu

Vieras
Siis voiko olla mahdollista että kuukautiset saattaisi alkaa jo 8 vuotiaana? Tytöllä oli hieman rusehtavan punaista verta pikkuhousuissa, ei kuulemma oli "ronklinut" eikä satuttanut alapäätään. Vessassa käydessä kuulemma kirvelee, mutta mitään muita virtsatietulehdus oireita ei ole. Vatsaan ei koske eikä mitään. Mä olen totaalisen ymmälläni ja koittanut googletella. No täytyy nyt seurailla tilannetta.

Aika harvinaista kai kuitenkin olisi, ja käsittääkseni sitä täällä päin maailmaa yritettäisiin muutamalla vuodella ees siirtää myöhemmäksi.

Oisko vaan peppuun tullut pieni haava pyyhkiessä? Jos ei enää tule ni on parantunut jo, muuten saattaa vaatia lääkärille näyttämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaah:
Aika harvinaista kai kuitenkin olisi, ja käsittääkseni sitä täällä päin maailmaa yritettäisiin muutamalla vuodella ees siirtää myöhemmäksi.

Oisko vaan peppuun tullut pieni haava pyyhkiessä? Jos ei enää tule ni on parantunut jo, muuten saattaa vaatia lääkärille näyttämistä.

Veri oli enemmän pikkuhousujen etuosassa, paljaalla silmällä en nähnyt mitään havaa, naarmua tms. josta olisi voinut tulla. No täytyy tosiaan katsoa tuleeko vielä tai jotain muita oireita ja tarvittaessa sitten käydä lekurin luona näytillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Jos vessassa käydessä kirvelee, se on jo aika hyvä virtsatietulehduksen oire. kannattaa siis sekin ensin sulkea pois.

Tätä mä mietin kanssa, mutta luulis että jos vertakin tulee, niin olis sen verta pahana että maha olis kipeä. No mikäli kirvely jatkuu tai mahdollinen vuoto, niin käydään jättämässä pissanäyte.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
Jos vessassa käydessä kirvelee, se on jo aika hyvä virtsatietulehduksen oire. kannattaa siis sekin ensin sulkea pois.

Tätä mä mietin kanssa, mutta luulis että jos vertakin tulee, niin olis sen verta pahana että maha olis kipeä. No mikäli kirvely jatkuu tai mahdollinen vuoto, niin käydään jättämässä pissanäyte.

Maha ei välttämättä oireile, mutta virtsatulehdus voi aiheuttaa pientä verenvuotoa virtsaputkessa. Koitapa ottaa tytön aamuvirtsa talteen johonkin kirkkaaseen purkkiin ja arvioi silmämääräisesti, onko kovin tummaa tai veristä. Labraan se sama purkki ei käy, mutta siitä vois vähän saada osviittaa, onko pissassa kaikki ok.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:

Maha ei välttämättä oireile, mutta virtsatulehdus voi aiheuttaa pientä verenvuotoa virtsaputkessa. Koitapa ottaa tytön aamuvirtsa talteen johonkin kirkkaaseen purkkiin ja arvioi silmämääräisesti, onko kovin tummaa tai veristä. Labraan se sama purkki ei käy, mutta siitä vois vähän saada osviittaa, onko pissassa kaikki ok.

Kiitos vinkistä, täytyy aamulla koittaa muista tuo. Mä tiedä miksi mä aloin hätäilee niistä menkkojen alkamisesta, koska nyt hieman asiaa enemmän ajateltuna, luultavimmin tosiaan tulehduksesta kyse. Taitaa tää äiskä ylireagoida kun alkaa väsy painamaan...

Mun muistaakseni se kuukautisten alkamisikä kulkee aika hyvin suvussa. Mun äidillä, siskolla ja itselläni alkoi kuukautiset 12-vuotiaana. Niinpä vähän oletan, että tytölläkin alkaa mahdollisesti samoihin aikoihin. Tosin aion kyllä ruveta puhumaan niistä 9-vuotiaana...

Mun muistaakseni se kuukautisten alkamisikä kulkee aika hyvin suvussa. Mun äidillä, siskolla ja itselläni alkoi kuukautiset 12-vuotiaana. Niinpä vähän oletan, että tytölläkin alkaa mahdollisesti samoihin aikoihin. Tosin aion kyllä ruveta puhumaan niistä 9-vuotiaana...

Mulla alkoi kanssa 12-vuotiaana, mutsilla puolestaan 10-vuotiaana. Muistelisin jostain lukeneeni että yleensä ne alkaa +- 2 vuotta siitä mitä omalla äidillä on alkanut.

Liian aikaista 8-vuotiaalla. Yleensä myös pituuskasvu pysähtyy kuukautisten alkamiseen. Onko muita murrosiän merkkejä, kuten rintojen kasvua?

Olisko törttöillyt pyörän kanssa? Oma tyttö oli pudonnut pyörän tangon päälle. Haava virtsaputkeen, verta pikkareissa ja kirvelyä pissatessa.

Yhteistyössä