Kuukautisten siirto

  • Viestiketjun aloittaja Matkailija
  • Ensimmäinen viesti
myah
Ennen kun aloitin pillerit, siirsin menkkoja keltarauhashormonilla. Lääkäriltä sain reseptin. Ovat siis pieniä tabletteja, joita otetaan muistaakseni kerran päivässä.
 
myy
Hei! Kun siirsit keltarauhashormonilla menkkoja, niin tulivatko seuraavat menkat kuten ennekin vai siirtyikö niidenkin alkamispäivä kuten ed. kierron menkoilla, jolloin siirsit niitä ko. pillereillä? Tarkoitan siis, että jos kierron pituus on esim. 28 päivää, niin onko se siirron jälkeisenkin kierron pituus vai jääkö kierto lyhyemmäksi? Lähinnä ajattelin sitä, että jos menkkoja voisi siirtää jo esim. kuukautta etukäteen, ettei matkalla tarvitsisi kärsiä mahdollisista haittavaikutuksista/tiputtelusta (jos ei ihan kybällä toimikaan).

Ja käyttäjäkokemuksia kaipaisin muutenkin koskien Primolut N:n ja Primolut Norin eroa. Onko siirto onnistunut paremmin jommalla kummalla? Toistahan otetaan 1 tabl. kerran vuorokaudessa ja toista 3 tabl/vrk. 3 tabletin ottaminenhan pitää pitoisuudet elimistössä tasaisempina kuin se yksi tabletti; voinko siis olettaa, että tällä valmisteella saan ainakin siirrettyä menkkoja (koska olen kuullut että menkat ovat kuurista huolimatta alkaneet) ts. vuotokontrolli on parempi?
 
Matkailija
Milloin niitä keltarauhashormoonitabletteja aletaan syömään? Edellisten menkkojen alettuako? Itse tulin huonovointiseksi kaikista e-pillereistä joten sopiikohan minulle keltarauhashormoonit?
 
myah
En kyllä valitettavasti osaa vastata kysymyksiisi, siitä kun on jo varmaan 6 vuotta, kun siirtelin menkkoja keltarauhashormonilla.
Muistelen vaan, että kuurin aikana ei tullut välivuotoa ja kaikki meni hyvin. Menkat alkoivat muutama päivä viimeisestä tabletista keskellä yötä. Maha oli niin kipeä, että piti kieriskellä tuskasta (minulla ei ole yleensä mitään kipuja) ja vuoto oli tavallista runsaampaa. Kipu ei tosin kestänyt kuin pari tuntia.
Muistelen, että kierto olisi pysynyt samana eli ei lyhene kuurin takia. Kannattaa varmistaa lääkäriltä.
 
Celia
Siirsin aikoinaan menkkoja siirtopillereillä, joita otettiin yksi päivässä (jompi kumpi noista mainituista Primoluteista siis). Niitä alettiin syödä muutama (kolme?) päivää ennen menkkojen alkamista ja syötiin niin kauan kuin halusi menkkoja siirtää. Muistaakseni menkkoja pystyi siirtämään korkeintaan kolme viikkoa. Menkat alkoi muutaman päivän kuluttua viimeisen pillerin ottamisesta.

Itselleni ei tullut tiputteluvuotoa tai muita sivuoireita. Valitettavasti en muista, tulivatko seuraavat menkat ajallaan vai etuajassa. Minulla kuukautiset olivat tuohon aikaan epäsäännölliset, joten kierto oli muutenkin välillä pidempi ja välillä lyhyempi.
 
Matkailija
Sain kuukautisten siirtämiseen Primolut 5mg tabletteja joita otetaan kolmesti päivässä. Eli niillä voi siirtää kuukautisia vain 10 päivää vaikka pakkauksessa sanotaan että niitä voi siirtää 10-14 päivää. Onko kellään kokemuksia pysyykö kuukautiset pois jos aluksi syön 3tbl/pvä ja muutamana päivänä vain 2tbl/pvä?
 
Matkailija
Syön nyt Primolut N siirtopillereitä. Nyt minulle on tullut aurinkoihottumaa sellaisiin paikkoihin joissa koskaan ennen sitä ei ole ollut, nilkkoihin. Vaikuttaako kenties keltarauhashormoonit niin, että auringolle herkkä saa siitä aurinkoihottumaa?
 
tanja.l
Mulla olis tärkee kysymys, voisko joku vastata!

Sain siis keltarauhashormonipillerit pari pv sitten ja tarkoitus on aloittaa kuuri 3 pv ennen menkkoja, eli 14 pv tätä kuuta. No ongelma on se että viimeksi menkat tulivat 15v pv myöhässä,olen menossa 17.10 viikonkestävälle lomamatkalle joten tarkoitus olisi siirtää jo edelliset kuuukautiset että koko kierto siirtyisi.

Mutta en siis ole varma milloin menkat tulevat koska ovat epäsäännölliset :((
Osaisko joku sanoa mitä teen, kun menkat pitäis tulla tän kuun 17 pv ja sit enskuun 15 pv , joten aloitanko sitten vaan noi pillerit tän kuun 14 pv toivoen että menkat siirtyy?
 
fe
minulla alkoi taukoviikko sunnuntaina ja huomenna pitäisi alkaa kuukautiset. mietin että voinko enää millään peruuttaa kuukautisia ? viikonlopuksi tuli äkillinen reissu, eikä kuukautiset olisi mikään kiva juttu silloin.
 
mei-u
Malla, noor ja epee täällä ovatkin pohtineet onko mahdollista keskeyttää jo alkaneet kuukautiset. Tavallaan joo, mutta en välttämättä suosittelisi...

Mulla piti alkaa lauantaina menkat ja olin varannut tiistaiksi lääkäriajan Primolutin reseptiä varten. Lopetin e-pillerit kolme kuukautta sitten ja sen jälkeen kuukautiset ovat olleet hivenen epäsäännölliset, mutta heittoa on aiemmin ollut yksi tai kaksi päivää. No, jostain kumman syystä menkat alkoivatkin sitten jo tiistaiaamuna! Hetken jo mietin että perunko jo koko lääkäriajan, mutta päätin kuitenkin kokeilla onnistunko keskeyttämään kuukautiset kun siitä oltiin täällä ja kaksplussan keskusteluissa puhuttu.

Aloitin siis tiistai-iltapäivänä kuurin, joka käsitti kolme Primolut N 5mg -tablettia ja kuusi särkylääkettä päivässä. Särkylääkkeet eivät olleet mikään lääkärin suosittelema juttu, vaan kaksplussassa puhuttiin, että kuurimaisesti syöty särkylääke saattaisi vähentää vuodon määrää. Kaks tablettia kolmesti päivässä oli Buranan enimmäissuositus, joten aina Primolutin ottaessani söin myös kaksi Buranaa.

Kuuri kyllä tehosi sikäli, että normaalisti hyvin runsas vuotoni ilmeni tällä kertaa erittäin niukkana, ja normaalit seitsemän vuotopäivää lyhenivät kolmeen: perjantaina ei tullut enää lainkaan vuotoa. Vatsa mulla meni kuitenkin vähän sekaisin ylenmääräisestä särkylääkekulutuksesta, eikä kuuri varmastikaan olisi sellainen, jota yksikään lääkäri voisi suositella. Äärimmäisessä hädässä tämä kuitenkin toimii.
 
tytsy
Mulla pitäis alkaa menkat about 15 pvä mutta olen lähdössä matkalle ja haluisin siirtää niitä. Olen syönyt e-pillereitä aikaisemmin mutta en enää puoleen vuoteen. Pillereistä jäi yksi levy jäljelle. Jos alan nyt syömään niitä niin siirtyvätkö seuraavat menkat??
 
Sann
Olen lähdössä laivamatkalle,eikä menkat olisi kauhean mukavat matkalle. Mietimpä että siirtäisin niitä,mutta kertokaas mitäs pitäs nyt tehdä ? menenkö lääkäriin ja sieltä saan reseptin pillereihin vai miten ? Onnistuuko siirto jos aloitan pillereiden käytön muutamaa päivää ennen kuin lähden matkalle ? Apuja kaivataan koska matka lähestyy :)
 
Tyttö
Olen lähdössä laivamatkalle,eikä menkat olisi kauhean mukavat matkalle. Mietimpä että siirtäisin niitä,mutta kertokaas mitäs pitäs nyt tehdä ? menenkö lääkäriin ja sieltä saan reseptin pillereihin vai miten ? Onnistuuko siirto jos aloitan pillereiden käytön muutamaa päivää ennen kuin lähden matkalle ? Apuja kaivataan koska matka lähestyy :)
^ Vastauksia tähän?
 
Viimeksi muokattu:
FeverladyVonNippon
Olen lähdössä laivamatkalle,eikä menkat olisi kauhean mukavat matkalle. Mietimpä että siirtäisin niitä,mutta kertokaas mitäs pitäs nyt tehdä ? menenkö lääkäriin ja sieltä saan reseptin pillereihin vai miten ? Onnistuuko siirto jos aloitan pillereiden käytön muutamaa päivää ennen kuin lähden matkalle ? Apuja kaivataan koska matka lähestyy :)
Pyydät lääkäriltä keltarauhashormonireseptin, aloitat pillereiden syönnin vähintään 3 päivää ennen oletettua vuotopäivää (itselläni kierron pituus hieman vaihtelee, ei haittaa jos syö 4-5 päivää etukäteen) ja jatkat syömistä korkeintaan kaksi viikkoa. Paketin ohjeissa kyllä lukee, miten niitä käytetään, tai jos et ymmärrä, kysy siltä reseptin kirjoittaneelta lääkäriltä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä