Kuulostaako mun 3v lapsi normaalilta,onko esim. as-piirteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaanz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaanz

Vieras
Olen miettinyt tässä, että ehkä kaikki ei ole kohdillaan. Lapsi aloitti päivähoidon ja olen saanut palautetta, että lapsi ei halua kokeilla mitään uusia juttuja mielellään ja leikkii mieluiten yksin.

Olen seurannut lapsen yrityksiä jutella muille lapsille esim. jossain hoplopissa ja siellä lapsi sanoo yhtäkkiä toiselle lapselle, tuntemattomalle jotain tyyliin: minun papalla on sininen auto. Toiset lapset ei yhtään ymmärrä, mistä lapseni puhuu (kun se ei liity tilanteeseen mitenkään). Lapseni siis yrittää tutustua muihin muttei osaa.

On järjestellyt paljon autoja ja tavaroita jonoon. Kuljettaa mukana kotona jatkuvasti pientä laatikkoa, jonne jemmaa pieniä tavaroita. Tuohon ei saa muut koskea, ja laatikon pitää olla sängyssä mukana.

Rasvan laittaminen iholle (on kuiva talvisin) saa lapsen sanomaan, että "sattuu". Samoin valittaa joskus että tavalliset valot sisällä häikäisee.

Toistelee joskus oudoissa yhteyksissä jotain tv-ohjelmien repliikkejä. Siis kesken iltapalan saattaa sanoa jonkun ihme lauseen "tulkaa kaikki mukaan", jonka on joskus kuullut piirretystä ja naurahtaa päälle.

On arka ja aika pelokaskin uusia asioita kohtaan. Ei esim. uskalla vieläkään keinua tavallisella keinulla, ei kiipeile mielellään jne..

Puhe on hyvää ja on hyvin kohtelias "ei kiitos" jne..

miltä kuulostaa, voiko mennä normaalin rajoihin?

kannattaa soittaa melkeinpä neuvolaan. kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta vaikuttaa hauskalta tyypiltä jolla on ainaskin loistava mielikuvitus :) itsessäni oli pienenä vähän samoja piirteitä ja on vähän vieläkin :D

Meillä oli just 3v neuvola, enkä tajunnut siellä ottaa asiaa puheeksi. Kaikki tehtävät meni ihan ok, niissä ei mitään ollut.

Lisään vielä, että leikit on aika erikoisia (?), eli lapsi esim. kuvittelee olevansa roska-auto. Kulkee sitten ympäri asuntoa, pitää moottorin ääntä ja kahmii roskia (leluja) mukaansa. Tai kuvittelee olevansa eläintarhan ruokkija, kulkee ympäri taloa ja vie toiseen paikkaan norsuille ruokaa, toiseen paikkaan tiikereille. Ja siis itse keksii nämä jutut ja onnessaan leikkii näitä leikkejään.

Muistaa monen satukirjan repliikit ulkoa, vaikka niitä ei ole luettu monesti. Monet lastenlaulun sanat jää mieleen kerrasta..

mutta siis, onko sen verran erikoista että kannattaa ottaa puheeksi neuvolan kanssa?

periaattessa kannattaisi ottaa mutta jos asiasta ei haittaa ole oikeastaan niin en osaa oikeen sanoa. vaikuttaa vaan erittäin hyvän mielikuvituksen omaavalta lapselta. itsellä oli samantyylisiä leikkejä pienenä ja eläydyin niihin äysillä ja unohtui ihan todellisuus :) ja kun innostuin jostain leikistä niin se vei täysin mukanaan. viihdyin myös todella paljon yksin. kaippa mullekkin jonkun diagnoosin sais mutten halua oikeastaan tietää etten sitten ala enempää elää sen leiman mukaan :)

Lapset voivat muistaa uskomattoman nopeasti jotain juttuja. Itsekin melkein putosin kun yhtäkkiä takapenkiltä kuuluu "näen silmistä ystävyyden ja rakkauden" 4-vuotiaan sanomana. Tiesin kyllä heti, mistä se oli napattu, joku kirottu lelufirma asialla. Meillä ei katsota maikkaria ylensä ollenkaan (koska siellä seassa on myös pelottavampia juttuja kuten vampyyrejä) vaan tv2:sta toisinaan aamulal ja illalla yksi tai kaksi ohjelmaa, nekin ylen puolelta.

Oudot paikat eivät pelkästään ole myöskään oire mistään, lasten syy-seuraussuhteet ovat erilaiset kuin aikuisilla.

Kuivaa ihoa useinkin kiristää/kirvelee kun laittaa peruskosteusvoidetta (kokeile sitä spray-oljyä, valkoinen pullo ja vaaleanvihreä kuvio). Meidänkään kuivaihoinen tenava ei tykkää ja vieläpä yleensä kieltäytyy rasvailusta.

Mielikuvitus alkaa siinä kolmen-neljän vuoden tienoilla kehittyä juurikin roolileikeissä ja sinun lapsellasi vaikuttaa sitä riittävän. Ja hän on sillä osa-alueella edellä kehitystään.

Hyvä puhe noin pienellä voi tulla jo siitä, että juttelee lapsen kanssa paljon. Tunsin 1v9kk papupadan. Etenkin jos lapsesi on ainoa tai "ainoa" eli muita pieniä ei ole niin on aika ymmärrettävää, että on joutunut puhuman selkeämmin tullakseen ymmärretyksi ja ei välttämättä osaa ottaa kontaktia muihin lapsiin jos on mennyt myöhemmin tarhaan. Tai jos vaan on ujo; meilläkin vanhemmalla meni puoli vuotta sopeutua isompien ryhmään vaikka tunsi osan heistä jo pienten ryhmän puolelta.

Meidänkin tenavat olivat etenkin pienempinä kohteliaita, jotenkin se vaan tuntuu vaikeutuvan vuosien myötä. :/

Tavaroiden järjestely on joidenkin lasten tapa jäsentää maailmaansa, omista toinen tykkää tehdä sitä. Hän jaksaakin keskittyä esim. väritykseen paremmin kuin vanhempi sisaruksensa ja jälki on näin ollen parempi kuin 5-vuotiaalla siskollaan.

Mutta jos asia vaivaa kannattaa ehdottomasti keskustella asiantuntijan kanssa.

Onko lapsesi tämän päivän jani-petteri? Tämän päivän lapset ovat jani-pettereitä. Kaikista löytyy vikaa, diagnoosi on saatava ja terapia aloitettava välittömästi.

Onko lapsesi ensimmäinen ja ainoa?

ihanan mielikuvituksellinen poika sinulla! ja taatusti on normaali! lopeta tolaset epäilyt ellei mitään vakavempia juttuja ole kuin toisen hyvät leikit. meillä 5v poika poimii leffa repliikkejä ja muistaa niitä vaikka kuinka paljon mutta nyt on oppinut sijoittamaan niitä sopiviin kohtii :D ja ne otetaan HUUMORILLA!!

teillä taitaa asustella vilkkaalla mielikuvituksella varustettu älykkö :D

osa noista kohdista kuvasi hyvin meidän autisminkirjon lasta ja osa taas meidän normaalikehityksisiä lapsia, eli aivan hyvin voi kuvailemasi tavat kuulua ihan normaalikehityksiselle lapselle. 3 vuotiaana e-tyyppi puhui lähestulkoon vain tv-fraaseilla (tai saduista ym.muista poimituilla) ja "tavikset" käyttivät niitä myös, mutta osasivat keskustella myös normaalimmin.
Se mikä nimenomaan kuullostaa normaalille on tuo että osaa leikkiä olevansa jotain muuta kuin on, juurikin roska-auto jne ja kahmii kuvitteelisia roskia. Se on taito johon mielikuvitusrikkaankaan as-lapsen taidot eivät yleensä riitä.

Pientä aistiyliherkkyyttä lapsella ainakin varmaan on ja siihen auttaa pikkuhiljaa ärkykkeiden lisääminen, ei niiden vähentäminen. Netistäkin löytää hyvin vinkkejä aistiyliherkkyyteen. Tarkemmin lasta näkemättä on vaikea sanoa enempää, mutta 3v. on vielä pieni ja opettelee sosiaalisia taitoja ja tarvitsee siihen aikuisen tukea ja kannustusta.

Minusta tuon pohjalta ihan normaali lapsi. Jos ei ole ollut paljon lasten kanssa tekemisissä aloittaa helposti keskustelun aikuisille sopivalla tavalla. Jollekin tädille voi vallan hyvin kertoa isällä olevan sinisen auton, ja täti vastaa hymyillen ja kysyy lisää. Toiset lapset eivät osaa noin tehdä.

Lapsesi on vasta aloittanut päivähoidossa ja on normaalia olla ujo. Myös nuo repliikit ja leikit kuulostavat tavallisilta ja ne monipuolistuvat lapsikontaktien myötä.

Mutta jos olet huolissasi, juttele siellä hoidossa! Sinuna en olisi. :)

Mun lapsella on kielellinen erityisvaikeus (ent.dysfasia) ja kuullostaa aivan samalta. Siihen kuuluu juuri mm. fraasien käyttö, eli sanoo lauseita mitä on kuullut piirretyissä tai kuullut kirjasta. Keskustelu muiden kanssa on vaikeaa koska lapsi rönsyilee asiasta, eli voi vastata väärään kysymykseen tai puhuu jotain mikä ei kuulu aiheeseen. Meidän lapsella on myös aistiyliherkkyyttä eli juuri kovat äänet ja valo sattuu.
Kun meidän lapsi 2-vuotiaana vietiin puheterapiaan, laitettiin hänet neurolle arvioon ja sieltä sanottiin että olisi paras mahdollinen aika puuttua tähän ongelmaan juuri kun lapsi on 3 vuotias, näin ennuste on parhain.

Lapsi muuten vaikuttaa normaalilta varsinkin muiden silmissä, mutta päiväkodissa hänellä on henkilökohtainen avustaja. 5-vuotis neuvolassa kaikki testit meni niinkuin pitääkin, mutta nämä ongelmat ei liity niihin tehtäviin mitä neuvolassa tehdään.
Mitä enemmän lapselle tulee ikää, sitä suuremmiksi vaikeudet tulee koska kehitys ei pysy perässä.

Nyt soitat suoraan kuntasi puheterapeutille (ei tarvi mennä neuvolan kautta) ja kerrot asiasi ja vaadit päästä ns. arvioinnille. Kyllä ne siellä sitten osaa sanoa mikä on.

Meillä samanlainen poika, epäilin itse että vähintäänkin on aspergeria tai muuta. Pari kertaa on Kelto vilkaissut tilannetta mutta hänen mielestään lapsessa ei ole mitään vikaa, ja nyt suoraan sanottuna olen alkanut mennä samoille linjoille itsekin.

Toiset lapset on sosiaalisempia kuin toiset, ja minun poikani sosialisoituu koko ajan enemmän ja enemmän, ja leikkii jo toisten lasten kanssa. Mutta sitähän en tietysti voi sanoa että mihin suuntaan teidän tilanne menee, tarkkaile.

Niin ja lapsi on vasta aloittanut päivähoidon teillä! Monet tämänkaltaiset lapset ketä tunnen on samanlaisia, minun poikani aloitti kaksivuotiaana ja monesti sain juurikin sellaista palautetta että lapsi leikkii yksin tai aikuisen jalassa, mikään ei oikein sujunut. Poika on siirtynyt isompien ryhmään nyt syksyllä ja kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin, on sosiaalisimmasta päästä, leikkii muiden kanssa, ottaa kaikki huomioon...

Mutta mainitse päiväkodissa huolestasi, he osaavat myös varmasti paljon lapsia nähneenä sanoa mielipidettä suuntaan tai toiseen!

Meillä 4vee neurologi todennut juuri as-piirteiseksi (ja myös adhd-piirt.).

Vauvana oli rauhallinen, ei viihtynyt sylissä. Kun oppi kävelee ei kyl psyähtynyt koskaan. Autot ollut ihan ykkösjuttu koko ajan. Unikavereina autot edelleen. Järjestelee riviin, mutta myös leikkii muutenkin. Merkit & laput kiinnostaa (liikennemarkit, ohjeet, vaatteiden laput). Omaehtoinen ja asiakeskeinen. Avoin uusille jutuille, ei juokse mamman perässä - jos on jotain itseään kiinnostaa kuten autot. Ihmisistä ei niin kiinnostunut. Päiväkodissa kuitenkin oma kaveripiiri, jonka kanssa ok, mutta oli yli puoli vuotta lähes puhumatta aikuisille (vaan ei tai joo - tai ehdoton EI). Ei osaa ilmaista tunteitaan ja tarpeitaan. Päiväkodissa todella erilainen mihin minä olen tottunut. Kotona hölöttää suu vaahdossa. Muuilla kuin läheisille ihmisille kommunikoi päätä nyökkäilemälle tai ääntelemällä kummallisesti. Motorisesti ikäisiään jäljessä , on ollut fys ter. arvioissa ja jonotetaan toim.teraputille. Ruokailu valikoivaa: tomaatista oksurefleksi, ruoan rakenne, kastikkeet yök, tietyt jutut vain kylmönä, ei maistele mitään uutta. Jotain ääni ja tunto yliherkkyyksiä. Yksi vesipisara vaatteessa aiheuttaa hepulin. Matkapahoinvointia autossa. Mielikuvitus on mahtava.Neuron mukaan kaikki as-lapset eivät ole yksinäisiä susia ja täysin erakkoja eikä mielikuvituksettomia, niin kuin monesti on sanottu. Tuossa nyt muutama mitä tuli mieleen.

Muista "oireista" en tiedä lapsesi kohdalla mutta nuo yhtäkkiset lausahdukset on aivan normia. Lapset vaan keskustelee niin ja kolme vuotias on vielä kovin pieni. Mun papalla on sininen auto saa isommat hämilleen mutta ei se kolmivuotiaalla ole osaamattomuutta, hän nyt vaan halusi kertoa sen kavereille. Kesken iltapalan lausuttu kommentti kertoo vaan että on mietiskellyt aiemmin kuulemaansa. Jos nuo ovat epänormeja niin sitten kaikki minun neljä lasta on outoja ollut kolmen vanhana.

Ei 3-vuotiaasta vielä voi sanoa yhtikäs mitään. Kuitenkin on vielä niin pieni, ettei voi esim. tajuta, ettei kaikki ajattele just samaa kuin hän itse ajattelee.

Sinuna ottaisin ihan rauhallisesti, yrittäisin rohkaista ja auttaa vaikeissa asioissa ja nauttia ihanasta lapsesta. Jos myöhemmin ilmenee vaikeuksia esim. eskarissa tai koulussa niin sitten vaan apua hakemaan.

Meillä on poika jolla on asperger tai jotain muuta. On nyt kolmannella luokalla. Koulussa pärjää ihan hyvin, kotona meillä on toiminnanohjauskortit käytössä ja pitkä pinna. Kavereita on jonkin verran, ja siinä yritetään tukea lasta. Ei olla käytty missään diagnosia hakemassa koska kotikonsteilla on pärjätty. Itse olen paljon lukenut ja hakenut ohjeita ja vinkkejä arjessa selviämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;25635591:
teillä taitaa asustella vilkkaalla mielikuvituksella varustettu älykkö :D

heti tuli tämä itsellekin mieleen, ja en kyllä nähnyt yhtään mitään epänormaalia, kun ekan kerran luin aloituksen.
Olen aikonaan ollut itse työssä päiväkodissa noin 6 vuotta.

no luin sitten uudestaan ihan suurennuslasin kanssa, ja ajattelin, että ehkä voi jotain taipumusta olla...ja siksi eniten, kun ovat sieltä pk:sta jotain maininneet.

Hirveen vaikea tietää kyllä siltikään. Muistan yhden pojan pk:sta, jolla oli kyllä säännöllisesti sellaista poissaolevaa fiilistä.
Vanhemmat taisi olla itse opettajia, äiti ainakin.
Mutta kävi niin, että kukaan ei ollut tajunnut, mikä pojalla on. En enää muista, miten se selvisi, mutta hänellä oli kuulossa vikaa.

Mutta tämä oli turhan pitkään, kun poika joutui kärsimään, onneksi selvisi kuitenkin.

En tiedä onko lapsesi "normaali", mutta ihan samanlaiselta kuullostaa kuin meidän 3v :) Enkä ole koskaan ajatellut, että lapsessamme olisi jotakin normaalista poikkeavaa...Juu ja terkka olen itse...

On siis juuri aloittanut päiväkodin? Siinä kestää aikansa ennenkuin tottuu uuteen ympäristöön jne. Tuo, että muistaa satukirjoja ulkoa kuulostaa kyllä tosi normaalilta. Jos olisi pahempaa vikaa ei kyllä muistaisi kirjoja ulkoa noin pienenä ja noin helposti. Ja kuvailemasi leikki ja käytös on ihan normaalia 3 vuotiaalle. Jos vielä puhekin on hyvin kehittynyt, niin ei lapsessa mitään vikaa ole. Jokaisella lapsella on oma luonteensa myös. Jos siellä päiväkodissa ei ala sujumaan, niin sitten katsotaan varmaan tarkemmin lastasi.

Yhteistyössä