Hae Anna.fi-sivustolta

Kuuluuko hedelmätön mies jättää?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Suti, 01.12.2010.

1. Suti Vierailija

Kertokaa minulle, mikä on yleinen mielipide, kuuluuko hedelmätön mies jättää, jos naisessa ei ole mitään sen sortin ongelmaa ja etsiä sitten uusi ehompi mies tilalle?

2. eräs nainen Vierailija

Ei tietysti kuulu jättää. Ihminen on siitä huolimatta arvokas,

vaikka ei saiskaan lapsia..

3. pensseli* Vierailija

Minäkään en ymmärrä miksi toisten elämä perustuu vain ja ainoastaan lasten hankintaan!!!
    Säästäisivät itseään ja ympäristöään elämällä ilman lapsia... paljon enemmän rahaakin käytössä, ei tartte nurista kotihoidontuista ynnä muista !

4. HUH!! Vierailija

Toivon todellakin että alkuperäinen on provo. Ihmisellä on luonnollisesti ihmisarvonsa ilman lapsiakin, oli se lapsettomuus sitten vapaaehtoista tai tahatonta. Yleisesti ottaen kyse on parisuhteesta, kahden aikuisen välisestä elämästä, eikä niinkään lapsista. Kaikkien ei tarvitse niitä hommata, vaikka vehkeet olisivatkin. Kauhean suppeaa ajattelua.

En ylipäätään käsitä mikä oikeus muka kaikilla olisi lapsiin. Lähinnä se oikeus pitäisi olla lapsilla ja niin, että heillä on oikeus hyviin, rakastaviin ja turvallisiin vanhempiin.

Jos taas itselle lapset ovat maailman tärkein asia niin ainahan on keinoja, joilla niitä voi koittaa nykyisen kumppanin kanssa saada. Tärkeintä lienee hyvä parisuhde kuin toimivilla siittiöillä varustettu mies??

5. ?? Vierailija

Siis että miten niin, kuuluuko jättää?!? Minkälainen ihminen kyselee tuollaista?
    Mitäänhän ei pidä tehdä yleisen mielipiteen mukaan, varsinkaan jättää tai ottaa kumppani.
    Eiköhän puolisovalinnat tehdä muulla perusteella kuin yleisen mielipiteen mukaan, toivottavasti myös Suti.

6. ärsyttää Vierailija

Pensseli ja HUH, tämä palsta on tarkoitettu lapsettomille. Perheelliset suksikoon vittuun täältä arvostelemasta, teillä on oma palstanne.

7. HUH!! Vierailija

ärsyttää, kiitos "ystävällisestä" kommentistasi. Itselläni lapsettomuutta takana yli 6 vuotta, ei plussan plussaa. Mitään syytä ei ole löytynyt mutta vaikka se löytyisi miehestä, en missään nimessä kokisi että hänet pitäisi jättää.

Mistä sait ylipäätään kuvan, että minulla olisi lapsia? Ja miksei lapseton voi ajatella jotain muutakin kuin vain sitä pakkokeinoa saada lapsi, vaikka miestä vaihtamalla?

8. kokemusta... Vierailija

Hmm... Niinhän sitä pruukataan sanoa, että parisuhde on arvokas, vaikkei niitä lapsia tulisikaan. Noh, käytäntö ja totuus on toinen. Itselleni kävi niin, että erään sairauden takia lapsen hankkiminen olisi ollut riskaabelia. Miehen kanssa käytiin lääkärin luona juttelemassa ja keskustelemassa raskauden riskeistä ja lääkäri totesi, ettei suosittele. Miekkonen oli murheen murtama, itse taas olin sitä mieltä, että meillä on niin hyvä suhde, ettei siihen lapsia tarvita (yhdessä 10 vuotta). Meillä on paljon kummilapsia ja ystävien lapsia, joten lapsista sinänsä ei ollut pulaa. Adoptiotakin mietittiin, mutta mies kkieltäytyi, koska halusi sen biologisen lapsen.

Niinhän siinä kävi, että monien mutkien ja pohdintojen jälkeen, mies halusi niin kovin omaa lasta, että kun ei sitä minun kanssani pystynyt saamaan, niin päätti lähti etsimään terveempää naista.

Arvatkaa vaan, oliko mieli millainen, kun sain kuulla näitä ajatuksia. Onneksi arvostus omasta itsestäni ei ole koskaan riippunut lapsista. Että jos ei saa lapsia, on jotenkin huono ihminen.

Nyt onneksi asioista on kulunut jo useampi vuosi. Ja niinhän sinä kävi, että löysin itselleni miehen, joka hyväksyi minut, vaikkei lapsia olisi ikinä tullutkaan. Meidän parisuhde perustuu ihan muuhun. Kyllähän me lapsistakin uuden mieheni kanssa puhuttiin, mutta se suhde on se juttu. Kyllähän me lopulta saatiin sitten itsekin pieni poika (kohta puolivuotias vesseli), mutta varmasti oltaisiin onnellisia, vaikkei lasta nyt olisi tullutkaan.

Kuulin, että ex-miehelläni ei ole vielä löytynyt uutta naista, joka niitä lapsia tekisi...

9. Rinsu Vierailija

Meillä syy lapsettomuuteen on miehessä, biologisia lapsia ei tulla koskaan saamaan. Ei tulis mieleenkään sen takia miestä jättää. On kuitenki sen verran kultakimpale et en hevillä luovu!

10. Suti Vierailija

Herätti paniikinomaisen reaktion tuo sinun viestisi. Mikä miehen vaiva voi olla sellainen, että biologista lasta ei saada?!?

11. Suti Vierailija

No tota minä justiin meinaan. Jos oman lapsen teko on naiselle elämän tärkein asia niin eikö silloin uhrautuminen miehen vuoksi ole liikaa pyydetty?

Minä myös väitän just tota, että jos naisessa lapsettomuuden syy niin silloin lasta haluava mies kyllä jättää naisen ja tekee lapsen jonkun toisen kanssa.

Miehille me ei koskaan olla ainutlaatuisia, miehet tykkää kaikista, kellä vain on reikä ja kohtu. Vaimoksi valitaan kunnollinen uskollinen nainen ja rakastajattareksi joku huorahtava, asiasta kolmanteen.

12. Rinsu Vierailija

Voi jestas mitä kommentteja taas..Huh huh!
    Miehellä on azoospermia eli ei oo siittiöitä ollenkaan. Niitä ei edes muodostu.
    Kaikki tehköön niin kuin parhaaksensa näkee. Mä ainakin rakastan miestäni, siihen ei siittiöt tai niiden puuttuminen vaikuta.
    Onneks kaikki saa tehdä niin ku lystää.

13. ?? Vierailija

Sutilla ei taida olla ihan kaikki Muumit laaksossa??

14. vaihtoon vaan! Vierailija

Jos nyt ihan ihmisen perusvieteistä puhutaan, niin kyllähän ihmisen elämäntehtävä on lisääntyä. Ei tehdä töitä, rikastua, matkustella tms.
    Nykypäivänä tämä lisääntymis- ja hoivausvietti on kovasti heikentynyt ja jollain yksilöillä jopa hävinnyt kokonaan, kuten monet muutkin ihmislajille ominaiset piirteet..
    Jos nyt kuitenkin ajatellaan naaraspuolista yksilöä, jolla esiintyy hyvin vahvana vielä nämä em vietit, mutta hänen puolisonsa on lisääntymiskyvytön, niin kyllähän se niin on että sellaisesta kumppanista on päästävä eroon tai sitten kumppanin on hyväksyttävä, että nainen hedelmöitetään jonkin toisen uroksen spermalla.
    Minusta on hyvin outoa, että voimakas lisääntymisvietti, (joka siis on huomattavasti luonnollisempaa, kuin olla haluamatta lisääntyä) on miehelle niin paljon sallitumpaa, kuin naiselle..
    Naisen täytyy lusia onnettomana tuhkamunan kanssa, mutta mies voi kyllä milloin vaan vaihtaa "tuoreempaan tavaraan", koska se nyt vaan sattuu olemaan miehen perusluonto..

15. nahkiss Vierailija

Jos mies ja nainen haluavat kovasti lapsia, mutta lapsia ei voi saada miehen hedelmättömyyden takia, niin silloin on tietysti perusteellisen keskustelun paikka:

Haluammeko lapsia? Kyllä vai ei?
    a) kyllä
    b) ei

Jos vastasit A, niin vaihtoehdot ovat:
    a) erotaan ja etsitään muualta lapsia saava kumppani
    b) adoptoidaan
    c) käytetään luovutettua spermaa joko lapsettomuusklinikoiden kautta. Hyvä vaihtoehto on
    myös se, että jotta miehen geenit säilyvät, niin esim. miehen veli, serkku tms. toimii
    luovuttajana

Jos vastasit B, niin vaihtoehdot ovat:
    a) surraan asia ja aletaan sen jälkeen elää lapsettomana pariskuntana. Lapsirakkautta voi
    purkaa lemmikkieläimiin, kummilapsiin tai vaikka toimimalla sijaisvanhempana
    b) otetaan aikalisää esim. vuosi ja mietitään, miten asiat tehdään sen jälkeen.
    c) nautitaan niistä asioista, joita lapsettomana voi tehdä esim. enemmän rahaa käytössä,
    voidaan matkustella vapaasti yms.
    d) jokin näiden aiemman kolmen vaihtoehdon yhdistelmä

Itse en lähtisi hyvää parisuhdetta heittämään pois pelkästään miehen steriiliyden vuoksi, vaan lähtisin ratkaisemaan ongelmaa muulla tavalla. Isyys ihan niin kuin äitiyskin on monen tekijän summa. Se ei ole vain biologiaa, vaan ennen kaikkea sitoutumista vanhemmuuteen. Itse uskon siihen vahvasti, että se rakkaus syntyy nimenomaan tekemisen, hoivan yms. kautta, jolloin biologinen lapsi ei ole lainkaan mikään välttämättömyys. Jos on pakko saada lapsi, se voi olla myös adoptoitu, puolison aiemmasta suhteesta oleva lapsi, sijaislapsi yms.

16. Suti Vierailija

Hauskasti sanottu sinänsä, mutta ikävä kyllä annat itsestäsi vähän epäsosiaalisen vaikutelman.

17. Apua saatavilla Vierailija

Enpä ole ennen tällä palstalla tavannut jotain näin omituista hiihtäjää kuin Suti. Ihan oikeasti, jos tämä homma on ottanut niin koville, mikä sinänsä on ymmärrettävää, kannattaa hakea apua.

18. kp Vierailija

No vastaisin, että ei kuulu jättää mutta hänet saa jättää.

Jokaisella meistä on oikeasti oikeus saada kokea äitiys tai isyys ja jos siihen ei pysty nykyisen kumppanin kanssa niin on oikeus elää omaa elämää ja jättää se toinen. Jos siis lapsensaanti on tärkeämpää kuin parisuhde ja tiedän, että voi olla. Minun mielestäni ketään ei voi rakastaa niin paljon, että luopuisi omasta toiveesta saada lapsi! Eikä pidä luopua.

Juttu on kuitenkin paljon monimutkaisempi. Voisit tavata uuden miehen, joka ei myöskään olisi hedelmöityskykyinen. Ojasta allikkoon vaara on olemassa.

Sen sijaan tekisin niin, että antaisin ensin nykyiselle mahdollisuuden tulla isäksi vierailla siittiöillä, jos hän siihen suostuu niin silloin ongelma ratkeaa. Miehille tuo on kova paikka, ja sen vuoksi he ehkä mieluummin siirtyvät adoptioon niin ettei se tuleva lapsi ole sitten kummallekaan biologinen.

Jos ap kuitenkin haluaa omia biologisia lapsia niin kyllä sinulla on täysi oikeus päättää itse mikä elämässä on tärkeää.

Huom, huomattavasti useammin MIES lähtee kävelemään kun ei saanutkaan lapsia nykyisen kanssa. Tiedän aika montakin n. nelikymppistä, joiden miehet lähtivät nuoremmat matkaan ja perustivat sitten perheen jota eivät saaneet tai halunneet sen exänsä kanssa. Erittäin surullista on se, että nainen jää odottamaan sitä että mies vihdoin olisi valmis tai haluaisi perustaa perheen. Itse jäin juuri tämän vuoksi lapsettomaksi. Tyhmää se oli. Mies taas, no hän rakastui avioliiton aikana nuorempaan ja no ei jättänyt minua ihan heti, mutta ei kyllä halunnut lapsiakaan minun kanssani. Kovaa se koskee, mutta siltikin, jokainen on vapaa itse päättämään.

19. omasta kokemuksesta Vierailija

Lahjoitetun sukusolun käyttö on erinomainen vaihtoehto. Eikä mies sitä mitenkään koe vaikeana asiana kunhan miettii vaihtoehtoja järjellä eikä tunteella. Sitä että lapsi ei ole biologisesti oma, ei ajattele koskaan jälkeenpäin. Ei koskaan. Tai toisin sanoen, uuden lapsen, uuden perheenjäsenen persoonallisuus täyttää ajatukset niin, että biologinen alkuperä tuntuu epäkiinnostavalta. Myöskään lapsi vartuttuaan ei ole tiedosta millänsäkään. Lapselle omat vanhemmat ovat ehdoton auktoriteetti eikä lapsi kyseenalaista tällaista ratkaisua, kun hänelle kerrotaan hänen alkuperästään.
    Ainoa huono asia on se että uuden hedelmöityshoitoja koskevan lain tultua voimaan, sukusolun luovuttajien määrä on vähentynyt huomattavasti.

20. Jerry Cotton Vierailija

Niin raadollista kuin se onkin kävimme adoptioneuvonnassa ja sieltä tarttui miehenmieleeni, että yksi ratkaisu saattaa olla ero. Erinäisistä syistä johtuen jopa adoptio on lähes 99% tod.näköisyydellä meidän perheessä mahdottomuus. Kaikenlainen raskaus olisi vaimolle suuri riski.

Itse kävin testeissä, joista toivoin tulosta, että nutipäät olisivat kuolleita. No eivätpä olleet, joten noin teoriassa tässä isäksi voisi tulla vaikka ei ihan nuori poika enää olekkaan.

En varmasti ole eka ukko tai akka tässä tilanteessa. Yksi pentu olisi ainakin kiva kasvattaa tähän maailmaan, mutta sen loikan ottaminen vaatii kahta rikottua sydäntä, kipua, kyyneliä ja mahdollisesti 2 onnetonta elämää loppujen lopuksi. Näistä ei voi kukaan tietää edeltä käsin. Voi olla että meidän nyt vain on aika lähteä etsimään uusia kumppaneita, koska se saattaa olla kummalekin parasta. Muutos. Se on kova rasti se.

Olisi kiva kuulla miten ihmiset ratkoneet ja onnistuneet näissä jutuissa. Nämä ovat tuurista kiinni, mutta jotenkin uskon, että kun kovasti fokusoituu johonkin ja suostuu päästämään menneistä irti voivat kummatkin löytää iloisen elämän.

Olenkos vähän naivi?

21. vierailija Vierailija

Kyllä kuuluu.

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri