Kuuluuko ikään että lapsi vaatii Äidin koko ajan leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leikkitoveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leikkitoveri

Vieras
Tyttö on nyt 2,5vuotias.Ja mikään ei huvita jollen minä ole koko ajan leikkimässä (ja en todellakaan ehdi vauvanhoidolta,ruoan laitolta,pyykkäykseltä ym...ym...ym).Nuorimmainen on nyt vuoden ja nämä kaksi riitelee koko ajan kaikesta kun toinen sotkee leikin. Jos yritän tehdä omaa hommaa niin heti alkaa vaatiminen että minun pitäisi tulla leikkimään,katsomaan,auttamaan. Annan osallistua kotitöihin PALJON ja en oikein ymmärrä miten paljon mun pitäisi tämän päälle vielä leikkiä.
Vauva on hoidattanut koko vuoden koska on koko ajan kipeä ja nukkuu huonosti. Tekeekö se minusta huonon äidin etten yksinkertaisesti jaksa leikkiä tunti tolkulla lattialla? Yleensä sitten ulkoillessa osallistun pyllymäkeen ja illalla luen usean satukirjan.
Voimavarani ovat rajalliset, ja tunnen huonommuutta siitä etten leiki:(
Piikittelyvastaukset voi jättää kirjoittamatta,mutta asiaa saa kirjoittaa tai edes vertaistukea:)

Ei meilläkään tyttö hirveästi välittänyt leikkiä pikkuveljen kanssa kun iät olivat 3,5 ja 1. Nyt kun poika on puolitoista niin viihtyvät jo keskenään leikkienkin. Uskoisin että teilläkin helpottaa iän kanssa ja jos kuitenkin lapsille annat huomiota ja touhuat heidän kanssaan niin ei se mitään haittaa vaikka välillä sanotaan ei. Ei lasten tarvitse saada kaikkia mielihalujaan läpi.

Et voi toisaalta vaatia, että esikoidesi jaksaisi viihtyä ja viihdyttää yksivuotiaan seurassakaan. Meillä on vain yksi lapsi, ja kovasti olemme joutuneet lapsen kanssa leikkimään. Nyt kun ipana on liki 5-vuotias, keksii leikkejä ja puuhaa jonkinverran itsekseenkin.

Minun mielestäni aikuisen ei kuulu leikkiä lapsen kanssa. Aikuisen mukana olo tukahduttaa lapsen luovuutta ja mielikuvitusta, sillä tahtomattaankin aikuinen ohjastaa leikkejä tiettyyn suuntaan eikä lapsen tarvitse itse kehittää leikkiä. Kirjan luku, pelaaminen, askarteleminen yms. on sitten asia erikseen tietenkin.

No meillä himpun vanhempi poika myös vaatisi äidin leikkeihin, ja olen pitänyt ihan normaalina, joskin toisinaan aika rasittavana... Jos jätän kahdestaan pikkuveljen(vajaan vuoden) kanssa niin alkaa vain töniä tai lyödä tätä, joten niin ei voi tehdä... Eli joko minä leikin lapsen kanssa tai sitten kumpikaan ei leiki(useimmiten) vaan poika puuhailee jotain kanssani mitä ikinä teenkin. Jos vaikka vaihdan vaippaa vauvalle tai käyn vessassa tai syötän pienempää niin poika hämmentää jotain vieressä ja höpöttää omia juttujaan tai kaivelee sit vaikka keittiön/vessan laatikoita... Yritän kyllä päivittäin jonkun hetken ihan keskittyä pojan kanssa leikkimiseenkin.

Meillä on leikkikavereita kylässä ehkä kerran 2-3 viikossa, viikottain käydään kyllä kerhoissa joissa tosin hitaasti lämpiävä lapsi ei ota kontaktia muihin ihmisiin kuin minuun.

Yhteistyössä