Kuuluuko kotiäidin huolehtia kodin siivouksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KOTIÄITI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KOTIÄITI

Vieras
Siis että se olisi kotiäidin velvollisuus, miehen ei tarvitsisi osallistua? Kuulin mielipiteen, että koska äiti SAA olla kotona ja kotona oleminen on itse valittu, niin siitä hyvästä pitäisi mukisematta siivota talo... Ja mies saisi rankan työpäivän jälkeen vain laiskotella.

Itse useinkin imuroin täällä päiväsaikaan ja vähän järjestelen, mutta kyllä me isommat siivoukset tehdään yleensä miehen kanssa yhdessä viikonloppuisin.

Pitäisi kai tasailla noita juttuja, ts se tekee kummalla on aikaa ja mahdollisuus. Kotonakin voi olla töitä ja tekemistä niin kiitettävästi että äiti on lopulta päivänsä jälkeen väsyneempi mitä mies omansa.

Useinhan sitä kuitenkin kotona olija kerkeää jossain välissä hoitaa noita siivoamisiakin.

No kyllä se musta (ainakin meillä ) kuuluu. Mies on töissä työpaikalla ja minä "töissä" täällä kotona. Minusta päivät on paaaljon lepposampia kotiäitinä, kuin työäitinä. helpommalla pääsen kotona kuin töissä. Minusta se on reilu jako.

Alkuperäinen kirjoittaja KOTIÄITI:
Siis että se olisi kotiäidin velvollisuus, miehen ei tarvitsisi osallistua? Kuulin mielipiteen, että koska äiti SAA olla kotona ja kotona oleminen on itse valittu, niin siitä hyvästä pitäisi mukisematta siivota talo... Ja mies saisi rankan työpäivän jälkeen vain laiskotella.

Itse useinkin imuroin täällä päiväsaikaan ja vähän järjestelen, mutta kyllä me isommat siivoukset tehdään yleensä miehen kanssa yhdessä viikonloppuisin.

sama meilläkin.. v-loppuna yhdessä siivotaan "kunnolla" :)

Riippuu perheestä ja miehestä. Meillä KYLLÄ, mutta mies tekeekin ympäripyöreätä työpäivää ja mielestäni olisi kohtuutonta vielä raastaa imurin varteen kun itse kuitenkin olen kotona, tämä on nyt tällä hetkellä minun työ ja mies vuorostaan tuo rahan perheeseen toisella työllä.

no en mä nyt sanois että pakko olis,mutta henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että se ois hyvä jos niin tekis. mies tuo leivänpöytään niin voi nainen kotona ollessaan siivota. mä siivoon jokapäivä,paitsi jos oikeesti väsyttää. ei mun mies kitise jos en oo siivonnu. myös se osaa tarttua imuriin työpäivänjälkeen.
onhan mammoilla muutakin tekemistä kun siivota.
mutta jos jokapäivä siivoo vähän on koti siisti ja kivempi siellä myös asua. eikä tarvi sit kerran viikossa huhkia 3 tuntia..se vatsa onkin pois yhteisestä ajasta.

Mun mielestä mulle (kotiäiti) kuuluu arkisiivous päällisin puolin. Siis että koti ei ole kaaoksen vallassa, tiskit on koneessa/kaapissa, pyykit koneessa/narulla/kaapissa jne. Mutta isommat siivoukset meillä tehdään yhdessä, imuroinnit, lattian pesut ym. Mies laittaa suunnilleen puolet ruuista ja käy usein kaupassa. Minusta on kiva pitää koti siistinä.

No kukin tekee miten lystää ja jaksaa. Mun mielestä kotiäidin homma olis ainakin ENIMMIKSEEN hoitaa kodin siivouksia ja miehen pitäs saada levätä enempi. Meillä mä teen lähestulkoot kaiken. Välillä se ketuttaa mutta kyllä mies auttaa JOS pyydän. En vaan viiti pyytää paljoo kun tekee ruumiillista ja raskasta työtä ja polkee töihin p.askalla pyörällä ja kotio yhteensä tunnin/pvä.

Meilläkin kyllä isommat siivoamiset hoidetaan yhdessä. Minä yleensä kuitenkin laitan ruoat, täytän astianpesukoneen ja tyhjennän sen, pesen pyykit yms.. Lastenhoitoon mies joutuu osallistumaan kun tulee töistä kotiin. Vaikka ei monestikkaan jaksaisi kun päivän töissä ollut. Mutta töitähän minäkin kotona teen!

Tämä on puhtaasti asennekysymys. Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia tehdä kaikki huushollihommat sillä aikaa kuin puoliso oli töissä. Jäipähän sitten illat mukavasti sille yhteiselle ajalle.

Kysymyksen voi kääntää toisinpäinkin: miksi ihmeessä työssäkäyvän pitäisi osallistua kotiaskareisiin, jos toinen on päivät kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja kahvipannu porisee:
Siivoaminen olisi huomattavasti helpompaa, kun toinen olisi lasten kanssa ja saisi rauhassa siivota.
Mutta tällä hetkellä minä siivoan kodin.

Aikalailla samat sävelet täällä. Viikonloppuisin saan sitten siivota rauhassa isommat siivoukset kun mies on lapsen kanssa.

Mun mielestä ihan ok että mä siivoilen päivällä kun olen kotona. Isommat siivoukset teen yleensä myös mutta välillä ihan toivon että mies menee siksi aikaa vaikka mummolassa käymään jotta saa rauhassa tehdä. Enemmän siivotessa häiritsee se että lapset kinastelee eikä ehdi heidän kanssa olla kuin se siivoominen itsessään.

Lapset hoitoon ja siivooja taloon, mies syö mitä syö ja lapset saa ruoan tarhassa.
Muuten iskee stressi ja masennus kun hommiin hukkuu ja pennut tappelee eikä usko mitään eikä kunnioita vanhempiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Asennevammako?:
Kysymyksen voi kääntää toisinpäinkin: miksi ihmeessä työssäkäyvän pitäisi osallistua kotiaskareisiin, jos toinen on päivät kotona?

Mulle se johtuu noista viimesistä sanoista. Me harvemmin ollaan kotona lasten kanssa päivisin ellei ole huonot ilmat. Käydään leikkipuistoissa, uimassa, eläintarhassa, tavataan muita kotiäitejä ja lapsia, ollaan kauppakeskuksissa/kirpparilla yms. Usein syödään kaupungilla ja 2 nuorinta nukkuu rattaissa päiväunet.

Jos ulkona on huono ilma niin silloin pysytään sisällä ja tulee tehtyä kotihommiakin. Siivooja meillä käy kerran viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Asennevammako?:
Tämä on puhtaasti asennekysymys. Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia tehdä kaikki huushollihommat sillä aikaa kuin puoliso oli töissä. Jäipähän sitten illat mukavasti sille yhteiselle ajalle.

Miksi kenenkään työssä käyvän pitää, vaikkei kotona ketään olisikaan? Yllättävän usein roolit ei muutu miksikään vaikka kotona oleva palaisikin töihin taas :whistle:

Pääosin kyllä, koska siinä yleensä kerkeää. Riippuu toki lasten iästäkin. Tissivauva voi olla melkoisen kiinni äidissä ja myös väsyttää (yösyötöt) joten sillon voi olla isällekin hommaa kotosalla.

Miehen vapaapäivinä kyllä siivoillaan yhdessä ja siivoaa se arkenakin tarpeen mukaan ihan omatoimisesti. Ajattelin itseni hänen asemaansa ja jos mies olisi päivät lasten kanssa kotona ja minä töissä, niin kyllä mä haluaisin tulla kotiin missä odottaa lämmin ruoka ja puhtaat paikat :)

Yhteistyössä