Kuuluuko minun muka hoitaa naapurinkin lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpa teki väärin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpa teki väärin

Vieras
Naapurin lapsi oli meillä eilen kylässä ja kesken leikin hän keksikin että haluaa ulos,
sanoin että minä en voi ulosmeno asiaasi auttaa mutta käy kotona kysymässä lupa jos vanhempasi lähtee sinun kanssasi ulos.
Lapsi meni kotiin (melkein 3v. asutaan kerrostalossa seinänaapureina)
ja hetken kuluttua lapsi olikin ulkona
(ikkuna auki ja kuulin kun siellä höpötteli)
Tuosta kului noin reilun puolisentuntia kun naapuri pimpottaa vihaisena ovikelloa ja haukkuu minut kuinka en ole ulkona vanhtimassa hänen lastaan :O
Aikansa kun huuti,
sanaa saanut edes väliin sanoin että on hänen oma tehtävänsä vahtia omaa lastaan ja tarkistaa onko siellä lapsen mahdollisena seurana joku aikuinen eikä olettaa että kun lapsi meiltä tulee kysymään lupaa ulos menoon että me ollaan siellä.
En minä voinut kuvitella että ei naapurini tarkistaisi asiaa millään muotoa.
Eikä todellakaan nyt käynyt mielessä kun lapsi meiltä lähtee että minun kuuluu huolehtia edelleen naapurini lapsesta.
Kyseinen lapsi on meillä ollut ennenkin leikkimässä ja hyvin on sujunut,
nyt ensimmäisen kerran tuo sai päähänsä lähteä ulos ilman että kukaan sitä ehdottaa.

vika jos oletat, että alle 3 v osaa mennä kotiinsa selittämään että sinä et ole menossa ulos vaan omien vanhempien pitäisi järjestää ulkoilu...

Aikuisena sinun olisi ihan itse pitänyt palauttaa lapsi kotiinsa.

Onko lapsi siis 3-vuotias vai minkä ikäinen? Oli teillä leikkimässä ja sinä oletit että tuon ikäisen pitää itse osata mennä kotiin ja selittää? OUnou taas näitä urpoja.

vika jos oletat, että alle 3 v osaa mennä kotiinsa selittämään että sinä et ole menossa ulos vaan omien vanhempien pitäisi järjestää ulkoilu...

Aikuisena sinun olisi ihan itse pitänyt palauttaa lapsi kotiinsa.

Minä olen aijemmin palauttanut lapsen, avaan oman oven soitan naapurin ovikelloa.
Vaan kun kuulemma ei tarvitse palauttaa kun kyllä heidän lapsi osaa itsekin oven laittaa kiinne ja pimpottaa omaa kelloaan.
Itse kudoin tuossa samalla kun seurasin lasten pelaamista.
En nyt sitten ajatellut että minun kuuluu edelleen huolehtia lapsesta.
Miksi naapurini ei sitten soittanut ovikelloamme ja voinut yhtä hyvin kysyä ollaanko me menossa ulos vaan olettaa alle 3v puhuvan totta tai miten onkaan asiansa ilmaissut kotonaan ulosmenoon.

Kuulit että lapsi oli ulkona ja mitä ilmeisemmin huomasit hänen olevan siellä yksin? Sinuna olisin käynyt naapurista tarkistamassa, kun kerta seinänaapureita olette, että onkohan asia nyt tullut ymmärretyksi. Ei voi olla liian suuri vaiva, onhan kyse kuitenkin pienen lapsen turvallisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;26214971:
Kuulit että lapsi oli ulkona ja mitä ilmeisemmin huomasit hänen olevan siellä yksin? Sinuna olisin käynyt naapurista tarkistamassa, kun kerta seinänaapureita olette, että onkohan asia nyt tullut ymmärretyksi. Ei voi olla liian suuri vaiva, onhan kyse kuitenkin pienen lapsen turvallisuus.

Kuulin, en nähnyt. Miksi minun kuuluu olettaa tai tarkistaa lapsen turvallisuus? Kyllä se minusta lapsen oman äidin kuuluu tarkistaa kun hän niin luottaa lapseensaettei tarvitse saattajaa.
Kuulin kun lapsi puhui jollekin ulkona joten oletin että siellä on hänen äiti mukanaan.
En todellakaan jäänyt ikkunaan kurkkimaan kun omani pelasi ja minä kudoin.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Ihan sama mitä äiti on sanonut palauttamisesta, niin minä en lasta yksin käytävään päästäisi vaan katsoisin edes oven raosta, että kotiinsa päätyy. Tomppeli olit.

[QUOTE="vieras";26214981]Ihan sama mitä äiti on sanonut palauttamisesta, niin minä en lasta yksin käytävään päästäisi vaan katsoisin edes oven raosta, että kotiinsa päätyy. Tomppeli olit.[/QUOTE]

Juuri näin.

[QUOTE="vieras";26214981]Ihan sama mitä äiti on sanonut palauttamisesta, niin minä en lasta yksin käytävään päästäisi vaan katsoisin edes oven raosta, että kotiinsa päätyy. Tomppeli olit.[/QUOTE]

Kuulin kun soitti omaa ovikelloaan,kuulin kuinka ovi meni kiinne. Kuulin kuinka lapsen äiti itse sen oven avasi,ihmetellen että tulitkin jo nyt kotiin.
En todellakaan arvannut että minun kuuluu hoitaa naapurin lapsi kun hän itse luottaa lapseensa niin ettei minun tarvitse juosta perässä.
En todellakaan tajunnut että minun kuuluu mennä perään selittamään että hei me ei olla menossa ulos.

Olisin ehkä varmistanut että naapurin lapsi pääsee kotiinsa turvallisesti, vaikka vaan kuuntelemalla oven raosta, mutta en tosiaan olettaisi että sen jälkeen minun kuuluisi huolehtia toisen lapsesta. Kai se nyt on äidin/isän velvollisuus tarkistaa puhuuko lapsi totta tai ymmärrettävästi ja onko sille seuraa ulkona, kun kerta lapsensa yksin ulos päästää. Enempi vikaa kyllä tuossa naapurissa minun mielestäni. En minä ainkaan alkaisi itseäni vaivaamaan sen takia, että naapuri ei viitsi huolehtia itse lapsestaan. Ihan tarpeeksi tekemistä omissakin lapsissa. Ihmeen paljon antaa naapuri vapauksia 3 vuotiaalle kulkea yksin. Minä ainakin tuijottaisin koko ajan ikkunasta/parvekkeelta jos päästäisin yksin sen ikäisen lähtemään pihaan.

Kuulin kun soitti omaa ovikelloaan,kuulin kuinka ovi meni kiinne. Kuulin kuinka lapsen äiti itse sen oven avasi,ihmetellen että tulitkin jo nyt kotiin.
En todellakaan arvannut että minun kuuluu hoitaa naapurin lapsi kun hän itse luottaa lapseensa niin ettei minun tarvitse juosta perässä.
En todellakaan tajunnut että minun kuuluu mennä perään selittamään että hei me ei olla menossa ulos.

Tämän täytyy olla jostain Turusta tai muualta eteläsuomesta. Luulisi että olisit voinut huikata oven välistä sille seinänaapurillesi, että hänen lapsensa pyysi pihalle mutta et ole menossa. Ihme sulkeutuneita junttureita. Eläköön lähiöt!

Mielestäni et siis tehnyt mitään väärää! En tajua näitä syyllistäjiä.

Et tehnyt mitään väärin. Nämä syyllistäjät ovat aika varmasti niitä, jotka hoidattavat ja vastuuttavat lapsensa muilla. Ihan sama miten itse mokailevat lastensa kanssa niin vika on aina muissa. Kyllä se on oman äidin tehtävä varmistaa kenen kanssa lapsen ulos päästää. Ja päästihän se äitikin sen lapsensa ihan yksin rappuun, kun tämä ulos meni! Mutta tämäkin on varmaan palstan mukaan ap:n vika, että lapsen äiti aukaisi oman kotinsa oven ja päästi oman lapsensa yksin rappuun, jossa ei ollut ketään aikuista ottamassa vastaan.

• Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Kyllä mun mielestä 3v pitää vielä saattaa kylään/kotiin, niin että selkeästi vaihdetaan vastuuvuoroa. Sinänsä siis sen naapurin äidin vika jos kerta on sanonut että lapsen voi itse päästää tulemaan kotiin ja itsehän hän tuossa siis ilmeisesti päästi lapsen ulkovaatteissa lähtemään kotoa tarkastamatta että tämä menee naapuriin tai että se naapuri on ylipäätään menossa ulos.

Naapuri ei tarkistanut asiaa minulta ollaanko menossa ulos, ja naapuri tosiaan päästi itse oman lapsensa käytävään ja ulos ilman että me olimme siellä.
Minä kyllä kuulin kun naapurin lapsi meni omasta ovestamme ulos,
pimpotti omaa ovikelloaan äitinsä avaa oven ja lapsi ilmoittaa tulevansa kotiin!
Tällöin ajattelin että no hän menee kotiin ja mieli muuttui matkalla ettei tahdokkaan ulos tai jotain muuta, äkkikös näillä pienillä ajatus vaihtuu.
Välioven kun jättää tämä lapsi auki niin kuulen erittäin hyvin käytävällä tapahtuvat asiat.

Kun nyt minä olen syyssä palstamammojen mukaan niin syyllistyin siihen että kävin eteisessä hetken kuluttua ja laitoin väliovemme kiinne jonka jälkeen en kuullut käytävästä mitään,
en siis kuullut kun kyseinen lapsi on mennyt omasta ovestaan takaisin käytävään ja ulos ja ilman äitiään.

Eniten ihmetyttää kun seinänaapureina olemme että mikä vaiva tällä naapurilla olisi ollut pimpottaa ovikelloa ja varmistaa asia, tai kurkata ikkunasta olemmeko me siellä ulkona.
Eniten minua suututti että hän vaan olettaa itse tarkistamatta oman lapsen turvallisuutta sysäämällä lapsen muiden hoidettavaksi.

Ja se että kuulin ikkunasta lapsen puhuvan jollekin oletin tietenkin sen olevan lapsen äiti, ei tullut mieleenikään nousta sohvalta ikkunaan kyyläämään kuten nämä muut palstamammat tuntuu kyyläävän muiden naapureiden tekemisiä.

kummasti nää tarinat lavenee matkan varrella... anyway, mä huolehtisin vanhemmankin lapsen, saati sitten 3 vuotiaan ihan kädestä käteen -tyylillä äidilleen, huolimatta siitä, et oltais seinänaapureita, veisin ja sanoisin, että "minttu" halusi nyt lähteä, kun on kuulemma menossa ulos ja antaisin oman perheen jatkaa siitä.

Et ole ap tehnyt mitään väärää. Päinvastoin, mun mielestäni oikein mukavasti pidät huolta naapurin muksusta, vaikka hänen äitinsä tuntuukin olevan vähän huithapeli. Mutta ehkä äiti nyt oppi jotain.

Musta tuntuu että tää tarina taas eteni (tuli lisää tarkkoja syventäviä yksityiskohtia kun ekat vastaukset ei miellyttäneetkään) matkan varrella. :D

Aika usein käy näin.

Ja mitähän nämä on?
Kerroin jo alussa kuinka naapuri on tehnyt selväksi kun seinänaapureina olemme että lasta tarvitse saatella.
Itse asiassa minua on kritisoitu siitä kun aloitukseni on pitkiä ja pitää kirjoittaa olellinen, no en ehkä ole taitava kertomaan lyhyesti tapahtunutta kun heti menen kertomaan koko tilanteen.
Siksi jaotin kahteen viestiin tilanteen kulun.

Ja mitähän nämä on?
Kerroin jo alussa kuinka naapuri on tehnyt selväksi kun seinänaapureina olemme että lasta tarvitse saatella.
Itse asiassa minua on kritisoitu siitä kun aloitukseni on pitkiä ja pitää kirjoittaa olellinen, no en ehkä ole taitava kertomaan lyhyesti tapahtunutta kun heti menen kertomaan koko tilanteen.
Siksi jaotin kahteen viestiin tilanteen kulun.

Älä palstalle hikeenny. Homman meininkin on se, että aloittaja on aina väärässä ja saa syyt niskoilleen, ihan sama mitä se on tehnyt. Luulisin, että se johtuu siitä, että aloittaja on mukana keskustelussa, joten häntä on mahdollista haukkua ja hän voi jopa hikeentyä siitä. Ihan turha kenenkään on sun naapurias alkaa haukkuun, kun ei se kuitenkaan oo mukana tässä ketjussa.

Ihan fiksusti selitit. Jos olisit alkanut aloitusviestiin kirjoittelemaan siitä, miten olit kutomassa ja kävit välillä sulkemassa välioven, niin sua olis pidetty ihan kahelina.

Itse en ainakaan omien lasteni kohdalla oleta mitään, eli naapurin äidin olisi pitänyt tulla kyllä varmistamaan, että onko naapuri menossa ulos vai ei. Varsinkin kun kyse noin pienestä lapsesta. Ei voi olettaa mitään.

• Tykkää
Reactions: erinys
Lapsen sanoihin ei voi luottaa tuollaisessa asiassa.
Aina pitää vanhempien kommunikoida keskenään et miten tää juttu menee kun lapsi puhuu näin.

Naapurisi olisi kuulunut tulla puhumaan sinulle ulos menosta. Koska hänen lapsensa meni kotiin puhuun asiasta.

Yhteistyössä