Kuuluuko sikiön sydänäänet stetoskoopilla?

  • Viestiketjun aloittaja utsku
  • Ensimmäinen viesti
SIlkkimaki
Mä koitin edellisessä raskaudessa kuunnella, sieltä kuuluu vaan oman mahan mörinät. Ja silloin oli raskaus jo pitkällä. En voi varmaksi sanoa etteikö joskus saattaisi säkällä saada esiin, mut ei ainakaan helposti, eikä ainakaan ennen paria vikaa kuukautta.
 
Yritetty on...
Kaipa pitäisi, kun ne vois pystyä kuulemaan tyhjällä paperirullallakin. Meillä nyt tosin viikkoja 38, eikä olla vieläkään onnistuttu kuulemaan ainakaan vauvan sykettä noilla.
 
tillikka
Viikosta 20 alkaen on mies kuullut paljaalla korvalla sykkeen hennosti vatsan päältä. Tyhjä wc-paperirulla vahvistaa ääntä jonkin verran, ja nyt viikolla 24 kuuluu jo ihan selvästi. Riippuu aika paljon vauvan asennosta, että kuinka hyvin ne sieltä löytyy, ja äidin vatsanpeitteiden paksuudestakin. Stetareilla luulis kuuluvan tosi hyvin, ite kuuntelin töissä ja oli ihan selvät sykkeet viikosta 19.
 
Nadele
Mulla yritti lääkäri kuunnella toissaviikolla (21+5) eikä löytänyt sydänääniä. Itse etsin pitkään sykettä eilen (23+1) ja ehkä kuulin yhdestä kohtaa vähän.
 
juhia
Istukan sijainti vaikuttaa todella paljon sydänäänten kuulumiseen stetoskoopilla tai vessapaperirullalla, paljaasta korvasta puhumattakaan. Etuseinässä oleva istukka vaimentaa todella tehokkaasti sekä liikkeitä että sydänääniä.

Ja lisäksi pitää osata kuunnella oikeasta kohtaa. Se on loppuraskaudesta tietysti helpompaa, kun vauvan asennon voi päätelllä liikkeiden perusteella tai ihan käsin tunnustelemalla. Puolivälissä raskautta vauva on vielä niin pieni että pääsee helposti "karkuun". =)
 
Yritetty on...
Niinpä... Piti vielä sanoa tosta, että tosiaan mulla on toi istukka etuseinässä, joten ei välttämättä mikään ihme ettei syke kuulu... Istukan syke tosin kuuluu hyvin sekä näkyy!
 

Yhteistyössä