Kuuluuko sisaruksille antaa kaikki lastentarvikkeet ilmaiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sisarukset"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sisarukset"

Vieras
Mitä olette tästä asiasta mieltä? Kuuluuko kaikki lasten pieneksi jääneet varusteet antaa ilmaiseksi omien sisarusten lapsille vai saako ne myydä muualle? Onko oikein, että sisaruksista ensimmäisenä lapsensa hankkinut kustantaa kaikkien muiden lasten isommat hankinnat antamalla ostamansa tarvikkeet lahjoituksena pois?

Mun sisaruksilla ei ole lapsia, joten mua tämä ei sinänsä koske. Mutta jäin miettimään asiaa tässä kerran, kun työkaveri kertoi kahdesta pojastaan. Kummallakin pojalla on yksi lapsi ja nää serkukset ovat molemmat tyttöjä, joten kaikki varusteet voi sen puolesta helposti kierrättää. Kumpikaan veljeksistä ei ole toista rikkaampi ja molemmat ovat työelämässä. Hän, jonka lapsi on nuorempi, pitää itsestään selvänä, että veli lahjoittaa hänen lapselleen kaiken ilmaiseksi ja odottaa käsi pitkänä, että tänne vaan. Veli ei tätä oikein hyväksy ja on tästä johtuen myynyt tavaroita muualle, koska haluaa edes osan hinnasta takaisin. Ja nyt siis kyse muista varusteita kuin pesunukkaisista vaatteista.

Itse en kehtaisi työssä käyvänä ihmisenä tai muutenkaan olettaa, että kaiken voi tosta vaan ottaa. Kysyisin mitä voin maksaa toisen antamasta tavarasta. Miten te, joilla on vastaava tilanne, teette?

En tiedä miten se varsinaisesti kuuluu mennä, mutta itse olen antanut lastenvaatteet ja pikkutavarat ilmaiseksi siskoni lapsille (ovat siis omiani nuorempia) ja arvokkaammat, kuten rattaat ja hoitopöytä, myynyt hänelle sopuhintaan.

Meillä on 10-v poika, 8-v tyttö ja 6-v tyttö. Siskolla on 8-v poika, 6-v tyttö ja 4-v tyttö. Kuinkas sattuikaan... KAIKKI pitäis antaa heille. Vaatteet, harrastusvälineet, kaikki. Sisko katsoo lasten päällä olevista vaatteista kokolappuja, että jokos tämä joutais heille yms.

Välillä nyppii aivan perkeleesti. Mistään hän ei maksa mitään. Nyt olen vuoden tehnyt niin, että ilmoitan vain, että kirpparilla on meidän tavaraa, jos haluat käydä katsomassa. Heillä on meidän pyöränistuin, turvaistuin, pyöräperäkärry, seisomalauta, rattaat... ja paljon vaatteita. Laadukkaita vaatteita. Heillä on molemmat töissä, meillä vain toinen.

Meillä on kyllä silleen, että sisko antaa meille paljon.. siis ihan vaatteita, mutta myös tarvikkeita joskus. Ollaan sovittu, että ei tarvitse joulu- tai synttärilahjoja ostaa lapsille, koska saadaan vaatetta niin paljon. :) Nuo isommat hankinnat menee taas silleen, että mun vanhemmat ostaa siskon lapsille usein esim. pyöriä, suksia, luistimia tms., ja me saadaan ne sitten sieltä. Tietenkään en odota, että sisko itse ostamiaan vaatteita tms. lahjoittaa ilmaiseksi, mutta olen kyllä kovin kiitollinen siitä, että hän useimmiten näin tekee.

Riippuu sisarusten taloudellisesta tilanteesta. Köyhänä opiskelijana sain paljon ilmaiseksi siskolta, jos olisin ollu varakkaampi olisin ehkä vähän maksanutkin.

Me saimme joitakin tavaroita mieheni siskoilta ja kaikki olen antanut veljelleni. Veljeni ei ole maksanut, enkä haluaisikaan. Veljeni ostaa todella hyviä lahjoja lapsilleni esim suksia, luistimia, pyöriä ym. Veljeni tienaa 10 enemmän kuin me, mutta mekin tullaan hyvin toimeen.

Me on annettu vanhat tavarat ja vaatteet ilmaiseksi kaverien ja tuttavien lapsille, sillä sisarusten lapset ovat isompia. Jotain isompia tavaroita on myyty eteenpäin. Mikään pakko tavaroita ei ole antaa ilmaiseksi. Toisaalta myydessä perusvaatteista ei saa paljoakaan, jos olisi hieno ele tarjota niitä ilmaiseksi sisaruksille. Itse olen saanut saanut veljen vaimolta lastenvaatteita.

Mä olen kyllä antanut lasteni vanhat vaatteet ja tavarat pois kavereille, enkä ole rahaa pyytänyt. Sisaruksilla ei ole vielä lapsia, mutta ilomielin saisivat ilmaiseksi kaikki meidän lasten vanhat kamat. Juurikin vein naapurin lapselle ison kanssa vaatteita ja toiselle kaverille toisen läjän. En pyytänyt mitään, mutta sain kyllä kiitokseksi vähän herkkuja ja pikkuisen summan rahaa. Omia vaatteitani vien myös kavereille ja välillä taloyhtiön kierrätyspisteeseen. Musta on vaan mukavaa, jos jollekin kelpaa. Toisaalta saan itsekin etenkin tytölle vaatteita kaverilta, eikä niistäkään mitään maksua peritä. Hyvä siis kiertämään :).

Mä oon ottanu sen periaatteen että ilmatteeksi en anna kenellekään kuin vaatteita, ja esim toppavaatteista pyydän jonkinlaista korvausta. Meillä on kaikki uutena ostettua laatutavaraa, esim nyt kun myyn hoitopöydän saan rahaa pyöränistuimeen.
Olemme ihan normaalituloisia, mutta ei meillä ole silti varaa ilmaiseksi lahjoittaa pois kalliita tavaroita.

Luulisin näin. Meillä anoppikokelas lupasi itse ostamamme yhdistelmärattaat eteenpäin jo ennen lapsemme syntymää. Jouduin sitten itse selventämään miehen sisarukselle, etteivät rattaat ole poistumassa käytöstämme vuosiin.. :laugh:

Ja siinä vaiheessa kun rattaista voi jo luopua, olen ajatellut muuttaa ne rahaksi.

oon antanut vaatteet, lakanat yms. siskolleni ilmaiseksi.
isot tavarat on ollu lainassa tai oon myynyt muualle.
siskoni on mua köyhempi, mut ensiltikään antais niitä ilmaiseksi.

Ilmaiseksi ei anneta. Ensiksi kyllä mainitaan lähipiirille, jos haluavat katsoa jo käytöstä poistuneet tavarat/vaatteet ja ostaa ne ennen kirppikselle vientiä.
Itsellä sen verran tiukkaa, että ei ole varaa antaa ilmaiseksi, pojalle ostetaan uutta sillä mitä vanhoista tulee.

Ilmaiseksi ei anneta. Ensiksi kyllä mainitaan lähipiirille, jos haluavat katsoa jo käytöstä poistuneet tavarat/vaatteet ja ostaa ne ennen kirppikselle vientiä.
Itsellä sen verran tiukkaa, että ei ole varaa antaa ilmaiseksi, pojalle ostetaan uutta sillä mitä vanhoista tulee.
Ihan hyvä noinkin. Olet kertonut selkeästi, miten menettelet, jolloin kenenkään ei tarvitse ihmetellä selan takana, vaan jokainen tietää mikä on tapana. Etu on tuokin, että saa ostaa haluamansa.

Vitsit, meillä on sellainen suku, että kaikki morkkaa selän takana pihiksi ym. jos et lahjoita kaikkea kiertoon!! Me ostettiin siis käytettynä esikoiselle vaunut, sänky, hoitopöytä, turvaistuin ja vaatteita ostin kirpparilta jotain sain joiltain sukulaisilta. Ne olivat käytössä kahdella muksulla ja sitten jaoin tavarat sukulaisille... mutta aloinkin muutaman vuoden päästä odottaa kolmatta, joten ostimme uutena vaunut, sängyn ja istuimen, vaatteita oli jonkin verran tallessa ja niitä nyt löytää kirpparilta edullisesti hyväkuntoisia.
No nyt sitten on siskoni saamassa vauvan, joten äitini ja muut sisarukset sanovat, että ilman muuta sinä annat ne tälle siskolleni, koska tapana on kierrättää suvussa - jeah. No, sängyn annoin, mutta sanoin, että se on vain lainassa, koska sille voi olla vielä tarvetta ja se oli niin kallis!! Vaatteet annoin kiertoon, niille nyt sama. Turvaistuin on eräällä kaverilla lainassa, niin siitä hirveä haloo, se on haettava pois, jotta siskon vauva sen saa - no en hae, kaverini saa pian toisen muksun. No sitten vaunut - tottakait sinä annat ne, mitä sinä niillä enää teet - mutta en antanut, enkä anna, ostaa voi, mutta haaveissa oisi lisää lapsia itsellä ja vaunut on kuin uudet.
En tiedä, voin olla ilkee kun en jakele kaikkia tavaroita ilmaiseksi, mutta kohtuus kaikessa!!! En minäkään ole mitään ilmaiseksi saanut!!!!

Kun saimme esikoisemme olimme mieheni kanssa molemmat työttömiä. Hankimme esikoiselle laadukkaat vaunut, pinnasängyn ja telakallisen turvaistuimen ja kasoittain vaatteita. Kaikki uutena ja todella vähistä rahoista. Nyt esikoisen vanhat tavarat on nyk vauvalla.
Siskoni oli pitkään hyväpalkkaisessa työssä, meidän lapset sai yhdet ainoat halpis bodyt.
Nyt siskoni odottaa että annan KAIKKI tavarat, vaatteet yms hänelle ilmaiseksi, heti kun hänen vauva syntyy, koska hän on työtön...

En ole vielä keksinyt miten kauniisti muotoilisin etten ilmaiseksi anna. Noi kun myyn saan lapsille uusia vaatteita yms!

Kun saimme esikoisemme olimme mieheni kanssa molemmat työttömiä. Hankimme esikoiselle laadukkaat vaunut, pinnasängyn ja telakallisen turvaistuimen ja kasoittain vaatteita. Kaikki uutena ja todella vähistä rahoista. Nyt esikoisen vanhat tavarat on nyk vauvalla.
Siskoni oli pitkään hyväpalkkaisessa työssä, meidän lapset sai yhdet ainoat halpis bodyt.
Nyt siskoni odottaa että annan KAIKKI tavarat, vaatteet yms hänelle ilmaiseksi, heti kun hänen vauva syntyy, koska hän on työtön...

En ole vielä keksinyt miten kauniisti muotoilisin etten ilmaiseksi anna. Noi kun myyn saan lapsille uusia vaatteita yms!

Itse olen kahdelta siskolta vaikka mitä saanut ilmaiseksi pojillemme, kummallakin siskolla on myös kaksi vanhinta lasta poikia. Nyt on neljäs sisko saamassa vauvan ja koska meillä on vielä lapsihaaveita olemassa, lupasin hänelle kaiken lainaan mitä hän vaan tarvitsee. Vanhemmilla siskoilla on kolme lasta ja ei enää vauvahaaveita, nuorimmat kummallakin ovat tyttöjä. Siskolla onkin hyvä tilanne, tulee tyttö tai poika, niin vaatetta kyllä piisaa.
Pinnasängyt ovat kiertäneet siskolta siskolle, mutta me jouduimme ostamaan nuoremmalle uuden, koska toinen pinnis on siskon lapsella vielä käytössä. Mielelläni annan se joskus ilmaiseksi eteenpäin, nuorimmainen on meillä alle puolivuotias, joten tätä sänkyä sisko ei kyllä vielä tule saamaan. Rattaitakin olemme kierrättäneet, mutta koska ne ovat pidempiaikaisessa käytössä, ovat kaikki kyllä omat vaunut ostaneet, matkarattaita on lainailtu, samoin myös parvekevaunuja. Kavereillekkin olen tavaroita lainannut, esim. vastasyntyneen kokoista talvihaalaria. Sitten joskus, kun tavaroita en enää tarvitse lahjoitan ne mielelläni ilmaiseksi eteenpäin.

Meille tulee miehen siskon lapsilta ja olen tarjonnut myös rahaa niistä. Ei ole huolinut, meillä mies sitten avustaa tietokoneongelmissa yms. siskoaan ja heidän lapsiaan. Ottaa kuulemma ennemmin avun kuin sitten kaikesta edestakasin maksella.

[QUOTE="vieras";23505744]Meillä on 10-v poika, 8-v tyttö ja 6-v tyttö. Siskolla on 8-v poika, 6-v tyttö ja 4-v tyttö. Kuinkas sattuikaan... KAIKKI pitäis antaa heille. Vaatteet, harrastusvälineet, kaikki. Sisko katsoo lasten päällä olevista vaatteista kokolappuja, että jokos tämä joutais heille yms.

Välillä nyppii aivan perkeleesti. Mistään hän ei maksa mitään. Nyt olen vuoden tehnyt niin, että ilmoitan vain, että kirpparilla on meidän tavaraa, jos haluat käydä katsomassa. Heillä on meidän pyöränistuin, turvaistuin, pyöräperäkärry, seisomalauta, rattaat... ja paljon vaatteita. Laadukkaita vaatteita. Heillä on molemmat töissä, meillä vain toinen.[/QUOTE]

Voisko ajatella että olis ihan oma vika, ettei saa sitä suutaan auki ja sanottua suoraan...

Höh!
meillä kiertää kaikki, minä ostan kaupasta ja jaan sisarusten lapsille pieneksi jääneet. Joskus myyn muualle, jos sattuu ettei suvussa ole tarvetta. Miksi pitää noin kade olla, että noin ajattelee? *minä maksoin, miksi tuo saa ilmaiseksi' .Ihan hullua. Myy muualle jos noin pihi olet. Musta on vaan hyvä kun saan kamat vähällä vaivalla kiertoon, joskus ostan vaikken ole varma sopiiko omilleni, kun tiedän että on muitakin käyttäjiä.

En pidä pihinä sitä että haluaa myydä itse ostamansa tavarat eteenpäin sen sijaan että lahjoittaa ne ilmaiseksi pois. Sinänsä epäreilukin tilanne että sen vanhemman lapsen vanhemmat sitten itse ostavat lapselleen kaiken ja lahjoittavat nämä vaatteet ja tavarat sitten pois ilman että saavat niistä mitään takaisin seuraavien kokojen ostoa varten. Nuoremman lapsen vanhemmat saavat sitten taas kaiken ilmaiseksi ja voivat vielä oman käytön jälkeen vielä myydä niitä eteenpäinkin ja netota sillä.

Siksi en näe mitään velvollisuutta noihin lahjoituksiin enkä itsekään mistään sellaisesta syystä ole mitään lahjoittanut siskolle. Ihan omasta puhtaasta halusta ollaan kyllä lainailtu ja lahjoitettu vaatteita ja tavaroita. Ne paremmat vaatteet ja tavarat jotka olen ehdottomasti halunnut säästää seuraaville lapsilleni olen pitänyt itselläni, muita olen sitten lahjoittanut siskon ja veljen lapsille. Siskon kanssa meillä on aika kätevä tilanne kun hänen poikansa ovat isompia kun meidän ja meidän tyttö on taas isompi kuin heidän, eli me saadaan heiltä pojanvaatteita ja he meiltä tytön.

Yhteistyössä