Kuuluuko TYÖNANTAJAN noudattaa työehtosopimusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Älly mak biil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Älly mak biil

Vieras
Olen töissä yksityisessä päiväkodissa ja kuulun Superiin. Palkkani on G17 ja olen lähihoitajan nimikkeellä töissä.

työnantaja ei suostu maksamaan kokemuslisiä, koska olen ollut ERI hoitoalan töissä yhteensä 7vuotta. Työnantaja vetoaa siihen etten ole ollut PÄIVÄKOTITYÖSSÄ 5 vuotta. Onko todella noin, että.. Mikä tahansa hoitoalan työ ei kerrytä kokemuslisää ?

Entäpä nyt kun yksityisella sosiaalialalla nousee palkka 1.9.2008 alkaen jotain 5%. Voiko työnantaja taas vedota ettei häntä nuo koske?! Ja jättää nostamatta palkkaa.

Kollegani kuuluu Tehyyn ja tekee samaa työtä kuin minä ja samalla nimikkeellä, ja saa vain G17 palkkaa ja HÄNEN mielestään Tehyläisillä on korkeampi palkka, mutta työnantaja ei ota kuuleviin korviinsakaan koko asiaa.

Maksaa kuulema kaikille lähihoitajajille (sama mihin liittoon kuuluu) samaa peruspalkkaa eli G17.

Toimiiko työnantajamme oikein?

Kylläsinunkin kuuluu saada se palkankorotus, ei se ammattiliitto onko se super vai tehy vaikuta siihen saatko palkankorotuksen, onko sinun työsopimus yksityisen sosiaalialan mukaisesti tehty, jos on, niin palkan kuuluisi nousta sen 5prosenttia.

Tottakai työnantajan on noudatettava työehtosopimusta! Myös itse olen yksityisellä töissä päiväkodissa ja kättä ollaan väännetty monessa asiassa. Soitto omaan liittoon auttaa selvittämään ongelmat. Ei työnantaja voi vedota siihen ettei sopimus koskisi häntä ja hänen yritystä. Työehtosopimusta on kaikkien noudatettava, ja yksityistähän koskee juuri yksityisen sosiaalialan tes. Itse en ole tuota kokemuslisä -juttua tarkistanut sieltä, kun itselläni kokemusta ei niin paljoa vielä ole. Mutta kun näin äkkiseltään asiaa ajattelee, niin kyllä mielestäni kokemuslisään pitäisi kelvata kaikki hoitoalalla tehty työ.

Mutta soita omaan liittosi, sieltä saat varmasti oikeaa tietoa.

Josko jotenkin osaisin auttaa...
Kyllä työnantajan pitäisi noudattaa oman alansa työnantajan liiton säännöksiä. Kannattaa kyllä ottaa omaan liittoon yhteyttä jos alkaa hankalaksi.

kokemuslisistä: Kokemuslisää kartoittaa saman alan työ, jonka työnantaja katsoo tukevan nykyistä työnkuvaa. Eli on aika paljon työnantajan päätettävissä mitkä hyväksyy. Toiset hyväksyy harjoitteluajankin työkokemukseksi, toiset taas ei.

Työnantajalla on oman liittonsa palkkataulukot, josta katsoo palkan määrän. Samaa työtä tekevät saavat samaa palkkaa, jollei ole itse onnistunut sitä ylöspäin tinkaamaan.

Palkankorotukset pitäisi tulla Teille kaikille, jos ta kuuluu yks.sosiaalialojen liittoon.

Toivottavasti jotain apua...

Josko jotenkin osaisin auttaa...
Kyllä työnantajan pitäisi noudattaa oman alansa työnantajan liiton säännöksiä. Kannattaa kyllä ottaa omaan liittoon yhteyttä jos alkaa hankalaksi.

kokemuslisistä: Kokemuslisää kartoittaa saman alan työ, jonka työnantaja katsoo tukevan nykyistä työnkuvaa. Eli on aika paljon työnantajan päätettävissä mitkä hyväksyy. Toiset hyväksyy harjoitteluajankin työkokemukseksi, toiset taas ei.

Työnantajalla on oman liittonsa palkkataulukot, josta katsoo palkan määrän. Samaa työtä tekevät saavat samaa palkkaa, jollei ole itse onnistunut sitä ylöspäin tinkaamaan.

Palkankorotukset pitäisi tulla Teille kaikille, jos ta kuuluu yks.sosiaalialojen liittoon.

Toivottavasti jotain apua...

Alkuperäinen kirjoittaja lastentarhanopettaja:
Tottakai työnantajan on noudatettava työehtosopimusta! Myös itse olen yksityisellä töissä päiväkodissa ja kättä ollaan väännetty monessa asiassa. Soitto omaan liittoon auttaa selvittämään ongelmat. Ei työnantaja voi vedota siihen ettei sopimus koskisi häntä ja hänen yritystä. Työehtosopimusta on kaikkien noudatettava, ja yksityistähän koskee juuri yksityisen sosiaalialan tes. Itse en ole tuota kokemuslisä -juttua tarkistanut sieltä, kun itselläni kokemusta ei niin paljoa vielä ole. Mutta kun näin äkkiseltään asiaa ajattelee, niin kyllä mielestäni kokemuslisään pitäisi kelvata kaikki hoitoalalla tehty työ.

Mutta soita omaan liittosi, sieltä saat varmasti oikeaa tietoa.

Soitan ehdottomasti, jos ei syyskuun tilinauhassa näy korotusta

Kokemuslisät on harkinnanvaraisia. Työnantajan edustaja katsoo mitkä kokemukset kelpaa. Eli se joka asiasta päättää, saa päättää mitä haluaa...

nimim. 10 vuoden työkokemusta eri toimialalla (samanlaisissa tehtävissä) ei hyväksytty

mulla on nyt sama ongelma,olen töissä yksityisessä vanhusten hoitokodissa hoitajana laitoshuoltajan koulutuksella ja opiskelen työn ohella lähihoitajaksi.tässä työpaikassa ollut yli 4 vuotta ja kunnallisessa aikaisemmin samassa työssä,työvuosia on yhteensä yli 9 vuotta.nyt meille tullut uusi työntekijä jolla hoitoalalta työkokemusta yli 20 vuotta ja meiän työnantaja maksaa sille kokemuslisät! mä en vielä ole kysyny mun lisistä,mutta kysyn kyllä.mielestäni kuuluu mullekin,eikö kaikkien työntekijöiden pidä olla samassa asemassa?? voi olla että joutuu liiton kautta ajaa asiaa...muuten muut työntekijät on vasta valmistuneita lähihoitajia,joilla ei vielä kokemuslisiä ole karttunu ja tulleet kesän aikana mille töihin.mun mielestä työnantajan kuuluu ottaa kunnallisella puolella tehdyt työvuodet huomioon,mä ainakin aion taistella oikeuden puolesta.

Yhteistyössä