Kuumeen mittauksesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Armiliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Armiliina

Vieras
Ruukaatteko te mitata ihan mittarilla, onko lapsella kuumetta???

Jos ruukaatte, niin miksi? Minä en itse mittaa ikinä kuumetta, enkä ymmärrä, miksi sitä pitäiskään... (tyhmäkö?) 'Mittaan' kyllä kädellä, kuinka kuumalta lapsi tuntuu, että onko lämpöä lievästi vai onko ihan tulikuuma.

Tuli tuosta kuumemittaria pyllyyn-ketjusta vain tällainen kysymys mieleen.

Siis pointtina tässä mulla nyt se, että onko se jotenkin tärkeää tietää onko lapsella lämpöä 38,5 vai 38,6 astetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan oikeasti lapsen vointi ja kunto on paljon tärkeämpää kuin lämpöasteet.

Mitä eroa sillä on, onko 38 vai 39 astetta? Ei mitään.

on sillä aika iso ero ainakin silloin kun lapsella on taipumusta kuumekouristuksiin. Eikä kuumeinen lapsikaan välttämättä tunnu kuumalta muulloin kuin lämmön nousuvaiheessa

Mä mittaan sillon kun muksu tuntuu kuumalta ja on kipeän oloinen. Jos kuumetta yli 38,5 ( noin ) annan lääkettä. Tietty tarkkailen myös mittarilla ettei nouse liian korkeaksi kuume, et pitäis lääkäriin mennä.

Kyllä multa on lääkärit kysyny, että kuinka paljon on kuumetta. Oon vastannu, että on kuumetta (tai lämpöä), en ruukaa mittailla sitä. Enkä edlleenkään ymmärrä, mitä merkitystä sillä on...

Tottakai eriasia silloin, jos lapsella on taipumusta kuumekouristuksiin tms..

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Ihan oikeasti lapsen vointi ja kunto on paljon tärkeämpää kuin lämpöasteet.

Mitä eroa sillä on, onko 38 vai 39 astetta? Ei mitään.

on sillä aika iso ero ainakin silloin kun lapsella on taipumusta kuumekouristuksiin. Eikä kuumeinen lapsikaan välttämättä tunnu kuumalta muulloin kuin lämmön nousuvaiheessa

No mistä sitten tiedät alkaa kuumetta mittailemaan? Ei ne kuumekouristukset yllättäen tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Möörwa:
Mä mittaan sillon kun muksu tuntuu kuumalta ja on kipeän oloinen. Jos kuumetta yli 38,5 ( noin ) annan lääkettä. Tietty tarkkailen myös mittarilla ettei nouse liian korkeaksi kuume, et pitäis lääkäriin mennä.

Minä kyllä annan lääkettä, jos lapsi vaikuttaa lämpimältä ja on kärttyinen tai kipeän oloinen.
Itse nimittäin olen tosi kipeä jo ennen kuin kuume alkaa nousemaan. Siksi en halua odottaa siihen, että on jo korkealla....

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Aika tarkat kädet täteillä. No katotaan sitten, kun se lapsi on tulikuuma, niin älkäähän sittenkään mitatko, sillähän kun ei ole merkitystä.

Mulla on siis tapana antaa kuumetta alentavaa ennen kuin lapsi on tulitulikuuma!

Ja kyllähän sen tuntee käsillä onko lapsi lämmin, kuuma vai tulikuuma.

Joskus tuntuu, että joillekin ihmisille vain noilla asteilla on merkitystä, ei lapsen voinnilla.

No kyllä mun mielestä on tärkeetä tietää onko lapsella kuumetta sen 38 vai 40, varsinkin pienellä lapsella.Oma lapseni on niin harvoin sairaana etten todellakaan osaa pelkällä käsituntumalla sanoa paljonko kuumetta on, toisekseen jos kuumetta näyttää olevan paljon on mielestä hyvä tietää kuumeen aste jos päivystykseen soittaa.

Aika tarkat kädet täteillä. No katotaan sitten, kun se lapsi on tulikuuma, niin älkäähän sittenkään mitatko, sillähän kun ei ole merkitystä.

No mitä sä sitten teet erilailla, jos lapsella on 38,03 tai 39,04?

No kyllä mun mielestä on tärkeetä tietää onko lapsella kuumetta sen 38 vai 40, varsinkin pienellä lapsella.Oma lapseni on niin harvoin sairaana etten todellakaan osaa pelkällä käsituntumalla sanoa paljonko kuumetta on, toisekseen jos kuumetta näyttää olevan paljon on mielestä hyvä tietää kuumeen aste jos päivystykseen soittaa.

Luuletko, että kotimittaris on niin tarkka ja kalibroitu että sillä on päivystyksessä mitään väliä?

Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:

Mulla on siis tapana antaa kuumetta alentavaa ennen kuin lapsi on tulitulikuuma!

Ja kyllähän sen tuntee käsillä onko lapsi lämmin, kuuma vai tulikuuma.

Joskus tuntuu, että joillekin ihmisille vain noilla asteilla on merkitystä, ei lapsen voinnilla.
Niinpä. Huonosti menis jos sairaalassakin vaan tuijotettais astelukemaa eikä lapsen vointia. Jäis munuaistulehduksetkin hoitamatta.

38,03 kuumeessa ei välttämättä vielä tarvita kuumelääkettä mutta 39,04 jo tarvitaan

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

38,03 kuumeessa ei välttämättä vielä tarvita kuumelääkettä mutta 39,04 jo tarvitaan

Miksi et anna voinnin mukaan?

Yhteistyössä