Kuumeinen ja flunssainen olo menkkojen yhteydessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pms...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pms...

Vieras
Olen nyt huomannut, että minulla on joskus menkkojen jälkeen tai sitten ennen menkkoja sellainen kuumeinen ja nuhainen olo, päätä särkee ja väsyttää. Jos ennen menkkoja niin olo menee yleensä ohi kun menkat alkavat. Jos taas menkkojen jälkeen niin menee pari kolme päivää ja olo on taas ihan normaali.

Onko kenellekään muulla ollut tällaista? Onko pms aikaan ja menkkojen jälkeen herkempi ihan luonnollisesti vai pitäisikö tästä puhua jonkun lääkärin kanssa?

Mulla on usein menkkojen alussa tai juuri ennen niitä kuumeinen olo. Viluttaa, vaikka lämpöä ei olisikaan, ja samaan aikaan on sellainen kylmä hiki. Menkkojen aikaan muutenkin hikoilen aika tavalla. Lisäksi vatsani toimii ihan ylikierroksilla mutta mikäpä siinä, ainakin suoli tyhjenee oikein kunnolla kerran kuussa... Juuri nytkin taas erehdyin jo ajattelemaan, että olen tullut kipeäksi, niin voimakkaat ovat flunssaoireet. Mutta saattaapi olla taas tänään alkaneista menkoista vaan kyse.

Ai niin, usein n. päivä ennen menkkojen alkua hikoan yhtenä yönä itseni ihan läpimäräksi. Ei tapahdu jokaisia menkkoja ennen, mutta aika usein kuitenkin. Varmaan jokin hormoni heittää juuri siinä vaiheessa.

En tiedä mitä tarkoitat tuolla "herkemmällä", psyykkistä herkkyyttä vai tuota flunssaisuutta. Mutta pms-aikaan ainakin psyykkinen oireilu myös on aika yleistä. Minulla on myös sitä, mutta ei aina. Stressin aikaan pahiten, joskus ei juuri ollenkaan.

^ tarkoitan tuolla herkkyydellä juuri sekä psyykkistä että fyysistä. Minulla on ollut viimeiset pari vuotta niin stressaavia, että pms oireetkin on ollu todella pahoja. Saatan olla todella epävarma ja itkuinen tai sitten kiukkuinen. Vatsassa tuntuu nykyään nipistelyä jo menkkoja edeltävällä viikolla. Muistui mieleeni eräs uutinen, jossa kerrottiin, että Viivi Avellan kysyi blogissaan onko muilla naisilla menkkojen aikaan heikompi koordinaatio. Vitsi minun teki mieli etsiä se blogi ja kommentoida, että todellakin. Olen joskus menkkojen aikaan todella kömpelö ja saatan törmäillä käsilläni mihin sattuu ja kolhia itseäni etc. Ei muuna aikana ole tuollaista. Jotenkin tuntuu, että elimistö heittää jotain omaa hormoniaan, joka hellittää kuukautiskipuja, mutta toisaalta heikentää myös muuten tuntoaistia. Toki kosketus tuntuu menkkojenkin aikaan hyvältä, mutta ei aina ja kyllä se tuntuu paremmalta ovulaatio aikaan. Minulla nämä erot ovat todella isoja. Saatan olla menkkojen aikaan todella sisäänpäinkääntynyt ja sulkeutunut ja sitten taas niiden jälkeen avoimempi ja sosiaalisempi ja iloisempi.

On se ihmeellistä tämä naisen elämä. :O

Yhteistyössä