Kuunteletkos ihmisten murteita kun puhuvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaanuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jaanuska

Aktiivinen jäsen
29.05.2004
10 350
0
36
Etelä-Karjala
Meil ol tännää mielenkiintoinen aihe tästä aamukahveella töissä. Eräs mies on ns. heittohommissa meillä ja tuumasi kun aamulla puuroa ottaessani sanoin et oli vaikee herätä aamulla ja aattelin mielessäin et pittäiskö miun noussa ylös vai jäänks nukkuus. :D

Miulla on tapana jäähä kuuntelemmaan toisten höpinöitä tai kuunnella joskus esmerkiks kauppajonossa. :whistle:

En oikein ymmärtänyt sun pointtia... siis eihän sitä murretta nyt kuulemattakaan voi olla jos toisen kanssa puhuu...? Ja siis mitä, kuuntelet kauppajonossa toisten jutut? Ehkä mä nyt en vaan ymmärtänyt...

Joo. Olen kohtalaisen hyvä jo paikallistamaan ihmisiä murteen perusteella. Itselläni huomaan murteen muuttuvan seuran mukaan. Olen asunut pk-seudulla jo vuodesta 2002, mutta mie/sie hyökkii puheeseen, jos olen "omieni" seurassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Toki kuuntelen =) Mutta siis mitä se mies teillä töissä tuumasi?

Kyseli et mistäs oon, niin sanoin et savosta ja karjalasta, sanoi ettei uskoisi puheesta päätellen kun tuollaista sanontaa ei käytetä ainakaan savossa, on kuulemma laittanu merkille miun puhetyylin siis murteissa, monesti on kuulemma raapinu päätä urakalla kun ei tiedä mitä tarkoitan, mut ei ole ilennyt kysyä. :D Tää hanttimies on tuolta likeltä Oulua.

Alkuperäinen kirjoittaja sori mut:
En oikein ymmärtänyt sun pointtia... siis eihän sitä murretta nyt kuulemattakaan voi olla jos toisen kanssa puhuu...? Ja siis mitä, kuuntelet kauppajonossa toisten jutut? Ehkä mä nyt en vaan ymmärtänyt...

Tarkoitan sitä et kuuntelee ns. syvällisemmin ihmisiä kun puhuvat eri murteilla, esim. Turun porukkaa tai savolaisia. Ja esmerkiks kauppajonossa siellä sitä on eri murteita, ja mielenkiintoisia.

Kyllähän sitä tulee kuunneltua puhetta, ei siis juttuja.
Itse olen muuttanut jo niin monta kertaa että oma äidinmurre on jäänyt pois, omasta mielestä vaikka muiden toispaikkakuntalaisten mielestä puhun edelleen omaa murrettani.

Vaikutteita puheeseen olen kuitenkin saanut Kemijärveltä, Tampereelta, Pohjanmaalta ja Päijät-Hämeestä ja nyt viimeisimpänä Keski-Pohjanmaalta.
Lähtöisin Etelä-Pohjanmaalta.. aika sekavaa puhetta siis kun vähän jokaiselta alueelta on jotain jäänyt puheeseen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja sori mut:

Tarkoitan sitä et kuuntelee ns. syvällisemmin ihmisiä kun puhuvat eri murteilla, esim. Turun porukkaa tai savolaisia. Ja esmerkiks kauppajonossa siellä sitä on eri murteita, ja mielenkiintoisia.

Aaa... okei. Nyt tajusin ;)
Siis en kuuntele varmaan sen syvällisemmin. Jotku murteet on ihan pirun ärsyttäviä (sori vaan teille asianosaisille), esim. työkaveri kotosin Kuopjjoosta ja sitä ei kyllä kuuntele erkkikään kun ei se asia sieltä tule ikinä...aarhg!

Erilainen murre kuulostaa hauskalle. Mää ite puhun kai jotain oulua. Semmosta ihimeen sekalaista selekkausta. En oo Oulusta, mutta meillä kotona on aina puhuttu oulua. Lapin murre ei oo tarttunu meikään. Murteet on rikkaus ja niitten kuuleminen piristää ja saamiettimään, että mistähän tuoki on kotosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pistoja Syrämmes:
Mä puhun itte kuulemma aika leviää pohojammaata,kyllä mulla ottaa korvaan muut murteet. Turun murre on oikee kompastuskivi mulle,ei tajua ei... :D :D

Sama juttu, Turun murretta en ymmärrä..
Tämä ehkä juontaa lapsuuteen. Mun serkut muutti silloin Turun seudulle ja alkoivat aika lailla heti puhumaan sikäläisittäin.
Silloin vielä puhuin leviää pohojanmaata ja AINA nämä serkut naureskelivat puheelleni. (tuloo ja menöö)
Muutin puhettani pakostakin koska tuo "pilkkaaminen" sattui. Silloin jo Turun murre kuulosti hassulta, mutta mitään en sanonut.. Olisinkohan ollut joku 10-12v silloin..

Yhteistyössä