kuvakirja netistä

  • Viestiketjun aloittaja joanna10
  • Ensimmäinen viesti
Alessia
Olen tehnyt ifolorilla. Tosi hyvä tehdä, helppo. Siinä taisi olla kaksi tasoa, eli amatööri saa tehtyä yksinkertaisen kirjan ja vähän taitavampi pystyy tekemään melkein mitä vaan. Aiotaan tehdä joka vuosi kirja kummeille ja isovanhemmille (ja itselle). Suosittelen!
 
Ifolor
Itse olen tehnyt Ifolorilla jo 6 kirjaa ja ollut erittäin tyytyväinen niihin. Jonkun verran olen eri vaihtoehtoja tutkinut, mutta minusta tuo Ifolorin ohjelma on ehdottomasti ollut paras. Kannaattaa hieman käyttää aikaa "expert-tasoon" perehtymiseen, kun sitä oppii käyttämään, niin sen jälkeen kirjojen teko onkin todella helppoa.

www.ifolor.fi
 
ifolor myös
Mä oon kanssa tehnyt Ifolorilla jo varmaan 10 kirjaa. Teen ne valokuva-albumien sijaan, kun tykkään kuitenkin että kuvista on myös "paperiversio", eikä vaan digitaalinen. Eikä tartte liimailla kuvia. :) Suosittelen myös Ifoloria ja expert-tasoa, siihen kun on perehtynyt niin kirjan saa tehtyä melko vaivatta.
 
joanna10
kiitos vastauksista, sunnuntaina meni jo ifolorille tilaus postiin, ja silloin huomasin tuon expert-tason, joka vaikutti ihan näppärältä :) Tuli vaan mieleen, että onko muista toimittajista muilla kokemuksia.
 
Rousa
Juuri samaa olen miettinyt - kiitos aloittajalle!

Te, jotka olette jo monta kirjaa tilanneet, onko teillä vinkkejä tai ehdotuksia miten tulee erityisen hyvä? En ole ikinä tuollaista tilannut/tehnyt, ja alan vasta tutustumaan aiheeseen. Eli jos mitään vinkkejä on, niin kiitos etukäteen! Tutkin kyllä itse heti kun aikaa on, mutta osaatteko vielä kertoa hintatasosta?
 
Rousa
Kävin Ifolorin sivuilla. Aivan mahtavia vaihtoehtoja erilaisille kirjoille ja täydellinen lahja monelle! Hinnat selvästi esillä. Ah, kiitos tästä aloituksesta. On pitänyt pitkän aikaa ottaa aiheesta selvää, enkä ymmärtänyt että digikirjan tekeminen tilaaminen on tosiaan noin helppoa!
 
ifolor myös
En nyt osaa sen kummempia vinkkejä antaa siitä miten kirjasta tulee erityisen hyvä, koska jokaisella on oma maku. Mutta kirjan tekemistä helpottaa ainakin se, että valitsee haluamansa kuvat etukäteen ja tekee niistä koneelle oman kansionsa. Siitä ne on sitten helppo järjestyksessä siirtää kirjaan, eikä aikaa tuhlaannu enää siinä vaiheessa kuvien valitsemiseen.

Itse tykkään myös tehdä erilaisia sivuja, eli laitan kuvia eri kokoisina eri sivuille, joillekin sivuille 3 kuvaa, joillekin 7, joillekin vain yhden ison jne. Taustoja ja kehyksiä kuvien aiheen mukaan vaihtelemalla tulee myös kivannäköisiä sivuja.

Kuulostan jo ihan mainokselta... ;)

Kirjoista vielä sen verran, että vaikka itse niistä tykkäänkin tosi paljon, on kuvien laatu jonkin verran huonompi kuin oikeissa valokuvissa. Mutta toisaalta ne ovat "ikuisia" kun ovat kirjana, kun taas valokuvapaperille printatut kuvat tuppaavat haalistumaan tai vaihtamaan väriä vuosien saatossa.
 
Komppaan edellistä
Tuo on erittäin hyvä vinkki, että kerää käytettävät kuvat valmiiksi omaan kansioonsa. Olen yhden kirjan tehnyt ja huomasin, että noin olisi kannattanut toimia. Siitä on sekin etu, että on helpompi hahmottaa, mitkä kuvat haluaa samalle sivulle tai aukeamalle ja sitä kautta on myös helppo valita tai suunnitella sivupohja.
 
Bamse+
Paljon halvemmaksi tulee tehdä itse kirja. Se on paljon persoonallisempa ja aidompi kuin tuollainen digikirja. Aidot valokuvat ja itse kirjoitetut teksti on paljon parempia.
 
Ifolor
Edelliselle: Paitsi että mulla on ainakin niin järkyttävä käsiala, että siitä ei saa mitään selvää... Eikä digikirjat kyllä paljoa kalliimmaksikaan tuu. Hyvä albumi ja kuvien teettäminen maksavat myös. Suurennokset maksaisivat vielä enemmän ja kirjoihin olen laittanut koko sivunkin kokoisia kuvia. Tekemäni digikirjat ovat maksaneet 40-55 euroa/kpl (sivumäärän mukaan) ja niissä on varmaan 200-300 kuvaa per kirja.

Vinkkejä: Ekaan kirjaan laitoin tekstit turhan suurella. Tietokoneen ruudulla kun sivut eivät tietenkään ole luonnollisessa koossa, niin oli vähän vaikea hahmottaa. Lisäksi en heti tajunnut että tietenkin mukaan voi skannata kaikenlaista kivaa omien valokuvien lisäksi. Matkakirjaan kuitteja, lippuja yms. ja vauvakirjaan sairaalan lippusia ja lappusia, ultrakuvia jne...

 
Ifolor
Kävinpä tutustumassa Tictacphotonkin sivuihin. Hieman Ifoloria kalliimpi ja minusta vaikeaselkoisempi ohjelma, mutta esim. sivujen taustavärin ja taustakuvien suhteen valinnanvaraa oli huomattavasti enemmän kuin Ifolorilla.

http://www.tictacphoto.com/fi?x=12&y=11
 
Alessia
Huomasitteko eilisen (?) Hesarissa jutun tästä aiheesta? Siinä oli myös vertailtu hintoja.

Tosiaan, kuvien valitseminen ja siirtäminen omaan kansioon etukäteen on aivan ehdoton juttu. Ja mielestäni ei tosiaan ole persoonatonta. Inhoan käsin liimattuja valokuvakansioita, joista kuvat putoilee...
 
Rousa
Alkuperäinen kirjoittaja Alessia:
Ai niin, siitä jutusta tuli selväksi että katteet ovat noissa hyvät. Eli tietysti on taloudellisempaa teettää vain kuvia.
Muistatko oliko se eilisen (8.7.) Hesari? Ajattelin kysäistä vaan ennen kuin menen kaivamaan lehtiroskista sateeseen...
 
jpq
Alkuperäinen kirjoittaja Alessia:
Ai niin, siitä jutusta tuli selväksi että katteet ovat noissa hyvät. Eli tietysti on taloudellisempaa teettää vain kuvia.
Ei muuten ole kuitenkin osin käsityötä nämä kirjat ymmärtääkseni ei ne koneesta ulos suoraan tule. Ainakaan mun tietämissäni paikoissa.
ps. itse en vauvakirjan olen tehnyt ihan digipainossa halvempi kylläkin noin isolla painoksella (vain 20kpl plus vapaa kappaleet) selvästi halvempi kuin mikään näistä ns kuluttaja jutuista (kappaletta kohti siis) sitten mitatkin oli valitsemani ei mikään valmismitat tosin täytyi käyttää Scribusta (opensource taitto ohjelma) pdfien (kansi ja sisus) valmistukseen mutta silti paljon mukavempaakin minusta noin nämä kuluttajille suunnatut ohjelmat minusta hirveitä enemmän ja vähemmän. painopaikkana www.nordprint.fi eikä valittamista missään mutta koe kirja www.bod.fi palvelulla oli taas hyvinkin möhlitty (kiero kuin mikä jos kaikesta muusta syytän itseäni..) se vaan ihmetyttää että olen silti tuosta jälkimäisestäkin kehuja kuullut. Tiedän etten ole ronkeli koska kirjapainossa töissä olleen mielestä tuo kirjani (malli kappale plus uusi tilalle saatu mallikappale) on molemmat luokattomia.
ja parhaat ns kuluttaja kirjat tarjoaa suomessa minusta www.colorkolmio.fi en tosin ole yhtä aika uutta tulokasta? testannut (enkä kaikkia vanhojakaan mutta kuulemani pohjalta testasin tuon ja yhden jo lopetetun). tämän colorkolmion heikkous on että valkoiset alueet kiiltää erilailla kuin värilliset (nordpritin kirjoissa ei ainakaan tuohon kirjaan valitulla paperilla) ja kannen teksti on selvästi kuvana.(näkyy pakkaus jäljet). Nyky tilaa en tunne.



 
Lilli Titiri
Olen yrittänyt saada sukutapaamisessamme otettuja kuvia kirjaksi. Ifolorin koneelle lataamani ohjelma on ihan yes niin kuin edellä on jo kerrottukin, mutta valmista kuvakirjaa en - asiakaspalvelun neuvoista huolimatta- saa siirtymään netin kautta painettavaksi. Poltin kirjan tiedot rompulle ja lähetin postissa. Poltto sujui moiteettomasti. Lisää kustannuksia tuli rompun käsittelystä (olikon 2.85€?) ja postitusmaksu 1.10€. Ny odottelen kuvakirjaa, joten sen laatua en vielä tiedä.

Tietenkin vika voi olla koneeni ympäristössäkin, mutta kun neuvonnasta kerrottiin, että siirtoon käytetään vain ja ainoastaan http siirtoa portin 80 kautta niin tuo määrityshän on kaikissa yhteyksissä vakiona. No joka tapauksessa siirto ei onnistu. Kirjan voi muokata myös netissä, jolloin siirto-ongelmia ei ole. Onko muilla kokemuksia Ifolorrin siirroista?

Kaksi muuta kuvakirja ohjelmaa Extrafilm ja Gigantti (http://photo.gigantti.fi/) ovat toimineet kaikinpuolin moitteettomasti - ei kertakaikkiaan mitään ongelmia. Molemmista on myös kirja jo saapunut. Extrafilmin ulkoasu ja kuvat olivat kuin valokuvia, mutta painettu vain aukeaman oikealle sivulle. Tämä oli ensimmäinen valokuvakirjakokeiluni. Tuon yksipuolisuuden vuoksi kokeilin Gigantin kirjaa - phmeäkantinen 21x21sm, 26 sivuinen ja maksoi 25 €. Etu- ja takakanteen saa kiiltäväpintaiset kuvat ja sisäsivuilla on mattapainatus.Olen kaikinpuolin tyytyväinen siihen. Etuna on myös se, että valmiin tuotteen voi noutaa Gigantin myymälästä eikä postikuluja synny. Ainoa miinus oli pitkä toimitusaika - melkein 3 viikkoa. En tiedä oliko jossain jotain hämminkiä juuri tämän tuotteen osalta. Kirja nimittäin kuulemma painetaan Tanskassa. Vahvistus kirjan valmistumisesta tuli muutaman päivän kuluttua tilauksestani, mutta Gigantista tieto vasta tuon edellä mainitsemani ajan kuluessa.

Gigantin ohjelman muotoilu- ja valintavaihtoehdot ovat erittäin monipuoliset. Kuvat saa siirrettyä juuri siihen kohtaan kuin haluaa ja sen kokoisena kuin haluaa. Niitä voi pyöritellä ja käännellä niinkuin haluttaa. Omat kuvatiedostot kansio on koko ajan ruudun sivustassa ja sieltä voi napata haluamansa kuvan haluamastaan hakemistosta. Teen sill ä juuri parhaillaan toista kirjaa - on tosi mukava työväline.

Picasa3:sta pääsee suoraan näihin ohjelmiin ruudun alareunan "Kuvakirja" ikonista.
 
Tanja_
Haluaisitteko auttaa minua opinnäytetyössäni. Olen 3 vuoden tradenomiopiskelija ja teen kyselyä digikuvatuotteiden tilaamisesta (asiakkaan näkökulmasta). Minulle voi ilmoittaa sähköpostiosoitteitaan jos haluaa osallistua:

tanja.ranta@seamk.fi

Lähetän sitten liitteenä kyselylomakkeen, jonka vastaamiseen ei kauhean kauan aikaa kulu.
Vastauksenne kootaan yhteen ja laitetaan työhöni nimettömänä. (luottamuksellisesti)
Kiitos avustanne! ja hyvää loppukesää :)
t. Tanja
 
VakavaHarrastaja
Olen testannut sekä colorkolmion että ifolorin palveluita. Molemmissa kuvien sävyt olivat hyvinkin kummalliset, erityisesti ifolorin kirjoissa. Syy selvisi teknisestä asiakaspalvelusta - kertoivat että kaikki kirjat vedetään läpi filtteristä ennen painamista, siten että kuvatiedostojen väritasapainot ja muut tasot vedetään sellaiseen tyytyväiseen peruskuluttajan keskiarvoon. Mitään omia asetuksia on siis turha toivoa säästyvän kirjojen sivuille. Omassa tapauksessani ihon väri oli törkeän oranssinpunainen, noin esimerkkinä. Lisäksi kontrastit perseellään, samoin kuvien kirkkaus. Mikäli odotukset eivät ole korkealla, kirjoista on varmasti iloa. Sinänsä palvelut toimivat oikein hyvin, ja kirjat näyttävät kivoilta.

Palvelua tarjoaville yrityksille viestiksi; voisiko niitä takakannen jättikokoisia omia logojanne edes vähän pienentää tai poistaa? Etenkin ifolorin viivakoodi oli todella härskin näköinen, varsinkaan kun sillä ei ole mitään todellista virkaa.
 
Niimi
Mä olen ennen harrastanut valokuva-albumeita. Olen liimannut, kirjoittanut, askarrellut, piirrellyt, mutta nämä kansiot vie aivan hirmu ison tilan. Nyt olen pari vuotta tehnyt kaikki kuvani kirjoiksi, jotka vie tosi vähän tilaa mutta saa tehtyä juuri samannäköisiksi kuin vanhat albumit. Eikä tarvitse enää liimailla=)
 
Ifolor
Minäkään en yrityksistä huolimatta saa kirjaa lähetettyä Ifolorille. En vaikka mitä olen koittanut. Te kokeneemmat, pitäisikö verkkoyhteyden avata samalla kun Designer 2.2 aukeaa, kun mulla herjaa aina heti että ei verkkoyhteyttä. Eikä mitään tietoa että missä vika.
Olisin niin halunnut tuon kirjan saada mutta taitaa jäädä haaveeksi.
 
joann10
vastauksesi selittää, minustakin oli ifolorin kirjan kuvien sävyt pliisuja, tottumisen jälkeen joten kuten menettelee. mutta tarkoitus on laittaa samat kuvat jollekin toiselle kuvakirjan tekijälle
 

Yhteistyössä