KV-TES ja hoitovapaalta äityslomalle jääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan nenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan nenä

Vieras
Eli olisin jäämässä hoitovapaalta äitiyslomalle. Kokonaisuudessaan homma menee niin, että olen nyt hoitovapaalla, menen töihin isäkuukauden ajaksi loppukeväästä ja pidän siihen putkeen kesäloman ja sen jälkeen jatkaisin hoitovapaata. Mutta nyt olenkin yllätys yllätys raskaana (mun tuuriani - ei ollut todellakaan suunnitelmissa hankkia 4 lasta 4,5 vuoden sisällä - olen nyt kaksosista hoitovapaalla) ja jäisin äitiyslomalle hoitovapaan aikana. Työni on vakituinen ja sopimusala KV-TES.

Maksaako työnantaja tässä tapauksessa palkkaa ekoilta äitiysvapaa kuukausilta?
Entä kertyykö vuosilomapäivät normaalisti tulevan äitiys- ja vanhempainvapaan aikana vaikka jään hoitovapaalta äitiyslomalle?

Siitä on jonkin aikaa kun oon joutunu näitä tulkitsemaan ja jotkut jutut on muuttunu... Mutta luulisin, että saat palkkaa äitiysloman ensimmäisiltä 72 päivältä. Vuosilomapäivät kertyy äitiys-ja vanhempainvapaan ajalta normisti. Kehottaisin vielä olemaan yhteydessä palkanlaskijaan.

Siitä on jonkin aikaa kun oon joutunu näitä tulkitsemaan ja jotkut jutut on muuttunu... Mutta luulisin, että saat palkkaa äitiysloman ensimmäisiltä 72 päivältä. Vuosilomapäivät kertyy äitiys-ja vanhempainvapaan ajalta normisti. Kehottaisin vielä olemaan yhteydessä palkanlaskijaan.

ok. löysin jonkun perhevapaataulukon kuntatyöantajien sivuilta ja siitä suora lainaus kohdasta hoitovapaa ja vapaan pitäminen ja mahdollinen palkallisuus:
"Jos tt:lle/vh:lle on myönnetty
hoitovapaa, jonka aikana
Kela myöntää uuden äitiyspäivärahan,
on tt:llä/ vh:lla
oikeus äitiysvapaaseen,
johon sisältyy 105 arkipäivää,
72 ensimmäistä arkipäivää
palkallista. KVTES V
luku 8 § 1 edellytykset
– palvelussuhde välittömästi
ja keskeytymättä ennen
äitiyslomaa vähintään 2 kk
– äitiysvapaata haettu viimeistään
2 kk ennen vapaan
alkamista
– esitetty todistus raskauden
kestosta ja lasketusta
synnytysajasta
Lisäksi:
– hoitovapaan keskeytyksestä
on ilmoitettu kuukautta
ennen keskeytystä"

Mahtaakohan tää nyt tarkottaa että mulle pitää olla myönnetty jo hoitovapaa sille ajalle millon jäisin hoitovapaalle, että saisin palkallisena!?
En siis ole vielä hakenut hoitovapaata kuin siihen isäkuukauden alkuun asti. Ja se on siis jo myönnetty.

jatkan vielä edellistä viestiäni. tarkoitus oli sitten kun menen isäkuukauden ajaksi töihin hakea sitä hoitovapaata, kun siinä on se 2 kk aikaa kun alkaisi. Mutta tuolloinhan jo kaikki näkee että oon raskaana. vuosiloman ja äitiysloman välissä olisi noin pari kuukautta.

Mun ymmärtääkseni toi tarkottaa sitä, että uusi äitiysloma syrjäyttää jo myönnetyn hoitovapaan. Eli vaikka hoitovapaa on myönnetty, niin se on oikeus keskeyttää _perustellusta syystä_ mikä tuo uusi äitiysloma on. Tietysti sun pitää hakea lisää hoitovapaata isäkuukauden perään jos et aio töihin mennä ennen uuden äitiysloman alkua. Ja muistat noi ajat milloin viimeistään äitiyslomaa ja hoitovapaan keskeytystä pitää anoa.