kyläily- kumpaa kastia sinä olet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hep"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hep"

Vieras
Oletko emännöivä vai oletatko vieraiden osallistuvan? Entä kyläillessä, istutko sohvalla vai hääräätkö osallistumassa esim. kahvipöydän kattamiseen?

Meillä on pienoinen ongeloma, kun itse olen tottunut että vieraat vaan istuu ja isäntäväki pistää kahvit ja sitten toisinpäin kun kyläillään niin sama. Miehen suku taas on sellaista häärääjäsorttia. En tykkää siitä että vieraat käy meidän kaapeilla tai häärää keittiössä, koitan aina istuttaa vieraat sohvalle tai pöytään mehulasin kanssa sillä aikaa kun laitan itse tarjottavia pöytään ja itse myös tyhjennän pöydän. Kylässä toki kysyn tarvitaanko apua, mutta ihmettelen kyllä jos joudunki itse kattamaan kahvipöydän. Meillä on vieraat täyshoidossa, itse päätän koska vieraita tulee ja silloin heistä myös huolehdin. Miehen suvun luokse kun menee niin aina tupsahtaa keskelle jotakin tilannetta vaikka kyläaika olisi ennalta sovittu, itse pyrin siihen että sovittuna kyläaikana olisi joko kahvit tai ruoka, koti siisti ja itse odotan vieraita.

Sitä en sano että toinen tapa olisi parempi tai huonompi, mielenkiintoista vaan ja olen koittanut parhaani mukaan sopeutua ja miehen suvun luona käydessäni osallistua ja toimia heidän tavallaan, vaikka toisten kaapeilla käyminen oudolta tuntuukin.

Riippuu päivästä :D Mä oon sitä sorttia joka ei edes aina muista että vieraille pitäis tarjota jotain muutakin ku kahvia.. JA läheisimmille vieraille sanon että ottavat itse kaapista jos jotain tekee mieli.

En toivo vieraita meijän kaapeille, enkä itse tee niin kylässä. Laitan kaiken mahdollisen valmiiksi pöytään ja toivon että kysytään jos tarvii jotain muuta.
Omat vanhemmat ja sisarukset on eri asia, en pistä ollenkaan pahaksi jos itse ottavat mukia, lusikkaa tms. Ja lapsuudenkotona voin vapaasti käydä kaapeilla, ukkoki ottaa kahviin maidot kyselemättä yms, mut ei niin vapaasti toimi ku minä, ja sama päinvastoin kun anoppilassa vieraillaan.

Kun meillä on vieraita niin emännöin, en tosiaan pyydä ketään autteleen kaffen keitossa. Kylässä myös odotan että "passataan", tosin jos pyydetään auttamaan niin sitten kohteliaasti autan.

Mutta minusta oli jokseenkin outoa kun ystävän lapsen ristiäisissä mut pistettiin pihahommiin... olin kyllä luvannut auttaa esim. tarjoilussa kun tulin pitkän matkan takaa tunnin etuajassa paikalle. Itse en ikinä pyytäisi vierailta sellaista. Tosin mua ei edes pyydetty vaan todettiin että JOKU MENEE NYT TONNE PIHALLE PYYHKII KALUSTEET JA HEIVAA RIKKARUOHOT!!

no riippuu mitä varten ne vieraat tulee jos oon pyytäny ne istumaan iltaa niin ei haittaa jos ite vaikka pistää omia juttujaan jääkaappiin ja ottaaa niitä siihen he eivät tarvitse lupaa vaikka aina kysyvätkin mutta en mene itse toistenkaapeille ja kysyn tarvivatko he apua. muussa tapauksissa jos unohdan vaikka laittaa kahvi kupit pöytään niin lähimmäiset saavat mennä itsekin ottammaan itseasiassa lähimmäisillä on oikeus käydä kaapeillani kuhan eivät mene vaatekaapilleni ilman lupaa mutta minulla on yksi kaveri joka menee kaikki alle ja se on pikkasen ahdistavaa hän menee jopa vaatekaapille ja mylläää sen ihan totaallisesti ja haluu aina jotain vaatteita itselleen ja sitte en enää seuraavana päivänä löydä mitään päälle pantavaa

Itse tarjoan apuani ainoastaan mikäli olen sitä valmis myös antamaan. Eikä mulle ole ongelma jos vieraat itse kaatelevat lisää kahvia jne. Ja toisaalta, kun menen tervehtimään vaikka raskaana olevaa, tai juuri vauvan saanutta ystävääni en todellakaan kehtaa istua vain passattavana. Kyllä mä voin olla hyödyksikin enkä vaan istua perse homeessa ja odottaa että toinen kantaa kaiken eteen! Eri asia tietty ellei apua halua, en mä tuputakaan.

Riippuu vieraista. Jos on esim. jotain lähisukulaisia, niin ihan hyvä, jos tulevat keittiöön auttamaan. Jos taas esim. työkavereita, niin oletan että istuvat persiillään, kunnes kahvi on pöydässä.
Itse samoin, tutummilla auttelen ja höösään mukana, vieraammilla istun ja odotan pöytään kutsua.

Yhteistyössä