Kyllä kohta työkaverit ja työantaja alkaa hermostumaan...mut ei tää on minustakaan mukavaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen ollu tässä kuussa jo kuus päivää sairaslomalla. Itseni tai lasten takia. Loppua ei näy. Ja lisäksi olen joutunu ottamaan muutaman palkattoman vapaan kun ollu sellasia pakollisia käyntejä.
Alkaa itseänikin hermostuttaan ja kohta varmaan työkaveritki hermostuu ku yks on aina vois. Vielä ovat suhtautuneet tosi ymmärtäväisesti ja mukavasti tilanteeseen.

Oma työkaveri on puolet kuukaudesta pois joko oman tai lasten sairastelujen takia. Ja joo, kaikkia vituttaa, sijaista ei saa ja sen työt jää meille. Kieltämättä tekis mieli sanoa että jäisit vanhempainvapaalle prkl. Nuorin hällä 1 v.

[QUOTE="vieras";27578486]Oma työkaveri on puolet kuukaudesta pois joko oman tai lasten sairastelujen takia. Ja joo, kaikkia vituttaa, sijaista ei saa ja sen työt jää meille. Kieltämättä tekis mieli sanoa että jäisit vanhempainvapaalle prkl. Nuorin hällä 1 v.[/QUOTE]

Höh, hänhän on esimerkillinen äiti kun palaa töihin niin pian kuin mahdollista, eikä lusmuile kotona veronmaksajiean rahoilla. Tätähän tulevaisuus varmaan monilla työpaikoilla on, jos kokoomus saa päätää.

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;27578535:
Höh, hänhän on esimerkillinen äiti kun palaa töihin niin pian kuin mahdollista, eikä lusmuile kotona veronmaksajiean rahoilla. Tätähän tulevaisuus varmaan monilla työpaikoilla on, jos kokoomus saa päätää.

niinpä niin, itse kyllä tuen kotiäitiyttä. Tätä on jatkunut jo 2 vuotta, vähän alkaa vanne kiristää.
Ja vähän samaa on havaittavissa muiden pikkulasten äitien kohdalla.. Minkäs teet kun sairastaa juu
mutta tuleeko muka halvemmaks pitää pienten lasten äitejä töissä? Noh, palkka heillä ainakin
kivasti juoksee koko ajan vaikka ei paljoo töissä näy..

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;27578535:

Kyllä monen on pakko lähtä töihin. Ei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotia vaikka siittä niin suren summan yhteiskunnalta saakin :D

[QUOTE="vieras";27578586]niinpä niin, itse kyllä tuen kotiäitiyttä. Tätä on jatkunut jo 2 vuotta, vähän alkaa vanne kiristää.
Ja vähän samaa on havaittavissa muiden pikkulasten äitien kohdalla.. Minkäs teet kun sairastaa juu
mutta tuleeko muka halvemmaks pitää pienten lasten äitejä töissä? Noh, palkka heillä ainakin
kivasti juoksee koko ajan vaikka ei paljoo töissä näy..[/QUOTE]

Sehän tässä hassuinta onki että työnantajat palkkaa mieluummin sen nuoren äidin kuin sen vanhemman jolla on lapset jo lentäny pesästä.
Mut sairaan lapsen kans on pakko jäädä kotia. Alle 10vuotiaan lapsen kans saa lakisääteisesti jäädä. Ja niin piti minunki jäädä 9vuotiaan kans. Muuten kyllä pärjää kotona mutta olis niin huonossa kunnossa ettei sitä voinu jättää :( ja mummoja ei ole jotka tulis hätiin.

[QUOTE="vieras";27578586]niinpä niin, itse kyllä tuen kotiäitiyttä. Tätä on jatkunut jo 2 vuotta, vähän alkaa vanne kiristää.
kivasti juoksee koko ajan vaikka ei paljoo töissä näy..[/QUOTE]

Ajattele, että kotona makoilemalla saa samaa palkkaa kuin sinä. Toivottavasti et koskaan itse sairastu pahemmin tai saa lapsia. Vai pitäisköhän ne lapset vaan viedä sairaana hoitoon? Että ottaa päähän tämmöiset kommentit. Luuletko oikeasti, että töihin lähtiessä voi tietää kuinka paljon lapset sairastaa? Ja luuletko oikeasti, että se on jotenkin helppoa olla kotona niiden sairaiden lasten kanssa?

Mutta kun olet tuolla linjalla niin jos sulla joskus katkee jalka tai tulee jotain muuta sairastelua niin sähän voit ilmoittaa töihin, et oot mieluummin palkattomalla kotona ettet vaan saa sairastamisesta samaa rahaa kuin muut!!

Pakko tunnustaa että kyllä se itseänikin välillä vituttaa... Meillä töissä lukuisia nuorten lasten äitejä ja todella paljon poissaoloja.
Pidemmät poissaolot järjestyy helpommin,koska silloin hankitaan sijainen aina hoitamaan hommat.
Sitten nämä 2 päivää poissa, sitten jatkuukin vielä 3 päivää, 1 vapaapäivä välissä ja pois vielä 2 päivää. Ne on perseestä!
Pomo ei ota sijaista kun oletus on että sieltä tullaan 2 päivän jälkeen takas töihin.

Mutta kyllä mä sen ymmärrän että kotona on oltava sairaan lapsen kanssa, vaikka urputankin.
Tosin ISÄT saisi hieman panostaa myös, meillä ainakin se on äiti lähes aina joka lapsen kanssa kotiin jää.

[QUOTE="vieras";27579147]Pakko tunnustaa että kyllä se itseänikin välillä vituttaa... Meillä töissä lukuisia nuorten lasten äitejä ja todella paljon poissaoloja.
Pidemmät poissaolot järjestyy helpommin,koska silloin hankitaan sijainen aina hoitamaan hommat.
Sitten nämä 2 päivää poissa, sitten jatkuukin vielä 3 päivää, 1 vapaapäivä välissä ja pois vielä 2 päivää. Ne on perseestä!
Pomo ei ota sijaista kun oletus on että sieltä tullaan 2 päivän jälkeen takas töihin.

Mutta kyllä mä sen ymmärrän että kotona on oltava sairaan lapsen kanssa, vaikka urputankin.
Tosin ISÄT saisi hieman panostaa myös, meillä ainakin se on äiti lähes aina joka lapsen kanssa kotiin jää.[/QUOTE]

Äiti on yllensä se joka valvoo yöt sen sairaanlapsen kanssa ja lisäksi isät ovat monesti niitä korkeammin palkattuja.

Samassa veneessä seilataan ap:n kanssa. Itselläni on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja palasin hoitovapaan jälkeen töihin nyt elokuussa. Tosiasia on se, että täysinäisiä työviikkoja taitaa olla vähemmän kuin näitä rikkonaisia. Mutta minkäs sille sairastelulle teet? Isovanhemmat ovat kaikki työikäisiä eivätkä asu ihan pikkumatkan päässä muutenkaan. Ulkopuolisen hoitajan palkkaamista olen miettinyt, mutta se on ihan järkyttävän kallista lyhyellä varotusajalla. Eikä se itsestä kovin kivalta ajatukselta tunnu jättää pieni sairas lapsi vieraan ihmisen hoidettavaksi.

En tiedä, miten muiden palkkaus näissä jutuissa menee, mutta itse en ainakaan saa sairaiden lasten hoitamiseen kuin kolme palkallista päivää. Sen jälkeen kaikki on silkkaa miinusta.

Sairastelulle ei vaan voi mitään. Ja mihin sä jonkun neljävuotiaan lykkäät kuumeisena? Ei se yksinkään pärjää. Toki se harmittaa, joka paikassa on sama juttu. Meillä kyllä mies on useammin se kun jää kotiin koska hän voi tehdä jotain juttuja kotoakin käsin vaikka päiväuniaikaan. Mulla on taas sellainen työ etten voi tehdä mitään kotoa, vaan pakko olla työpaikalla.

Eikä sairaan lapsen kanssa kotona olo ole mitään herkkua. Mieluummin ainakin itse otan terveet lapset ja menen töihin jos valita voi!

[QUOTE="vieras";27578603]Sehän tässä hassuinta onki että työnantajat palkkaa mieluummin sen nuoren äidin kuin sen vanhemman jolla on lapset jo lentäny pesästä.
Mut sairaan lapsen kans on pakko jäädä kotia. Alle 10vuotiaan lapsen kans saa lakisääteisesti jäädä. Ja niin piti minunki jäädä 9vuotiaan kans. Muuten kyllä pärjää kotona mutta olis niin huonossa kunnossa ettei sitä voinu jättää :( ja mummoja ei ole jotka tulis hätiin.[/QUOTE]

Tämä laki vaan ei koske pph ammattia.
Hän ei voi jäädä hoitaan sairasta lastaan kolmeksi päivää.
Niin väärin.

Uskoisin, että yhä useammalla tänä päivänä on myös mahdollisuus etätyöhön. Itse olen nyt toista päivää thv:lla ja osan päivistä olen tehnyt töitä kotoa käsin. Töitäni kun ei kukaan muukaan tee, niin helpottaa kun pystyy edes osan päivästä käyttämään töiden tekemiseen.

Ekä se nyt ollenkaan ole varmaa, että lapset sairastelisivat erityisen paljon, jos ovat pk:ssa. Itselläni kaksi alle kouluikäistä ja molemmat aloittaneet hoidossa 1,5 vuotiaina. Tämä on nyt syksyn ensimmäinen tilapäinen hoitovapaani.

[QUOTE="Hoitaja";27579492]Tämä laki vaan ei koske pph ammattia.
Hän ei voi jäädä hoitaan sairasta lastaan kolmeksi päivää.
Niin väärin.[/QUOTE]

Kyllä koskee, jos oot kunnallinen pph. Lapsilla on silloin varahoitopaikka.

[QUOTE="vieras";27579575]Kyllä koskee, jos oot kunnallinen pph. Lapsilla on silloin varahoitopaikka.[/QUOTE]

Olen kunnallinen. Ja edelleen meillä ei ole lakisääteistä oikeutta.

Missä kunnassa tämä on voimassa??

Mun työpaikalla on sopimus yhden hoitofirman kanssa. Jos lapsi sairastuu, voi työntekijä saada sieltä ilmaiseksi hoitajan lapselleen kotiin, esimieheltä tarvitsee vain luvan. Aika paljon tätä käytetään, siis työntekijä saa itse halutessaan käyttää tuota, eli pakko ei toki ole jos lapsi on esim. kovin kipeä tai tosi pieni.

Todella hyvä järjestely kaikkien kannalta. Sieltä saa tutun hoitajan lapselle, poissaolot vähentyneet selvästi ja työntekijät todella tyytyväisiä. Vaikka palvelu tietty maksaa työnantajalle, jää se kuitenkin selvästi plussalle, kun ei tarvita sijaisia yhtä paljon. Ja osa työntekijöistä toki on niin mrkittävissä rooleissa, että poissaolot olisivat hankalia käytännössä järjestää.

Ehdottakaapa samaa omassa duunipaikassanne, jos on iso firma :)

Yhteistyössä