kyllä taas ärsyttää tää keliakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
taas oli sukulaisten luona täytekakkua. mulle oli sit pikun pikkunen pulla joka oli toisesta reunasta palanu... ja pojan kaverin synttäreillä ei ollu mitään (vaikka vanhemmatkin oli kutsuttu ja tietävät sairaudesta).... ja mun kaveri ei ollu omille synttäreilleen varannu mulle mitään, sit vaan maiskutellaan kakkua ja kehutaan ompas tää hyvää, sori kun sä et voi syödä.
raivostuttavaa.... mä en lähe enää yksillekkään synttäreille enää....

Miten joku viitsii valittaa noin pienestä?!? Mulla on keliakia ja paljon muita huomattavasti pahempia sairauksia, allergioita ja vaivoja. Ei tulis mieleenkään valittaa jostain gluteenittoman syömisen puutteesta.

Mä tiedän tuon tunteen kyllä hyvin. Mulla on laktoositon ruokavalio,siis en siedä yhtään laktoosia. Hauskoja on nämä kun esim. täytekakku on tehty sisältä laktoosittomasta kermasta mut päällä ja sivuilla on taviskermaa. " Tai muuten toi on laktoositon mut siihen on sulatettu maitosuklaata" haittaáko se ? T

Mulla kans keliakia enkä loukkaannu jos mulle ei oo mitään tarjolla... osaan ottaa omat ruoat mukaan jos kylään lähdetään. Mua oikeesti hävettäis vaatia tai valittaa siitä, ettei mua ole huomioitu. Usein kyllä on tarjottavaa, mutta tosiaankaan ei tarviis. Pärjään hyvin ilmankin =)

Mä pyrin tekemään aina erityiruokavaliota noudattaville kanssa jotain.

Voisit kertoa näille ystävillesi semmoisia kaupallisia tuotteita joista tykkäät, niin niiden olisi helpompi ottaa sut huomioon.

No on kohteliasta varata tarjottavaa myös keliaakikolle, etenkin jos siitä tietää etukäteen!
Äitini aina alkuun kuljetti omia eväitä, mutta pikkuhiljaa kyläilyrinki alkoi muistaa mitä hän voi syödä ja mitä ei.
Ainakin jos itse tiedän että jollakulla vieraistani on jokin erikoisruokavalio niin soitan ja kysyn että mitä voin sinulle varata- eipähän tule sitten hankittua sellaista mikä ei käykään, kun ei aina tiedä.....

mun tytön kummitädillä keliakia ja ottaa aina omat eväät(pullat)mukaan,vaikka laitan kyllä aina jotain gluteenitonta tarjolle kun tulee kylään.Usein olen tehnyt hedelmäsalaattia/marjoja ja jäätelöä.Synttäreille tai muihin juhliin glutenittoman kakun.

Myönnän olevani sen verran juntti, etten tiedä mitä keliaatikolle vois tarjota vaihtoehtona. Mutta ehkäpä se johtuu siitä, että ainoa tuttu, jolla se on, on mun tädin ex-mies, jolla oli aina omat eväät mukana kylässä. Jos tietäsin, että jollain kaverilla on se ja tulis kylään, niin ottaisin sitten kyllä selvää mitä vois tarjota vaikka sit suoraan kysymällä. Nykyään kyllä löytyy vaihtoehtoja, jos vaan on tahtoa niitä löytää...

No höh:( Mulla on ainakin hyvin kiusaantunut/vaivaantunut olo itsellä jos ei voi kahvin kanssa mitään syödä.Vain juoda mustaa kahvia, vaikka pöytä notkuu herkuista. Ja jossain esim. juhlissa kun ihmiset ihmettelevät kun en mitään ota. Yrittävät sanoa että maistapa tätä ja tätä kun on hyvää ja kun kerron etten voi niitä syödä niin sitten aletaan joka tuotetta käydä läpi et käviskö tämä tai tämä. Ja sit se on noloa lopuksi kaikille jos mikään ei käy. Näin minä sen koen eikä tarkoitus ole valittaa. Mutta aika jännä juttu ettei sitä saisi ääneen sanoa.Itse pyrin varaamaan kaikille eri allergikoille jotain syömistä:)

Yhteistyössä