S
SyPe- tyttö
Vieras
Kätilöopiston lääkäri oli tosi ymmärtäväinen ja ihana, kyseli fiiliksiä ja koska edellinen synnytykseni oli sektio, kyseli kumpaa olin ajatellut tälläkertaa. En ollenkaan ollut varustautunut siihen että mielipidettäni edes kysyttäisiin että kumpaa olin ajatellut, joten en osannut vastata siihen. Kerroin etten ole oikeen osannut edes ajatella synnytystä viellä ( viikkoja 34 ) ja lääkäri kertoi että hyvä kun en murehdi asiaa, mutta olisi hyvä alkaa jo hieman miettimään toiveita sen suhteen. Esikoisen aikaan kävin siis synnytyspelkokeskusteluja tuolla ja tällöin päädyttiin sektioon.
Kerroin sitten että kovasti mieli tekis normaalia alatiesynnytystä yrittää, mutta toki on edelleen pelokas mieli sen suhteen. Joten lääkäri varasi muutaman viikon päähän uuden ajan että ehdin asiaa miettiä ja sitten ultraillaan uudelleen vauvaa ja vauvan kokoa ym. Lantio on kuulemma hyvä alatiesynnytystä ajatellen, ei siis merkkejä ahtaudesta.. Sitten lääkäri viellä ehdotti että menisin synnytysosastolle tutustumaan ja sai mulle samantien tutustumisen osastolle. Sain ottaa sinne esikoisen sekä miehen mukaan ( lapsia ei yleensä kai sinne saa edes ottaa ).
Kätilö oli tosi rehellinen ja ihana, kertoi ettei kivutonta synnytystä olekkaan mutta yleensä kipu saadaan kuitenkin inhimilliseksi kivunlievityksellä. Ja kertoi kuinka yksilöllistä jokaiselle ihmiselle synnyttäminen on. Näytti erilaisia instrumentteja ja vastasi kaikkiin kysymyksiin tosi rehellisesti ja asiallisesti. Sanoi jopa että synnytys on naiselle yleensä niitä kivuliaimpia kokemuksia elämässä, mutta onneksi meillä on siihen nykyaikana helpotusta
Sitten tehtiin synnytys-suunnitelma, johon kätilö merkkasi kaikki toiveet. kyseli jopa millaisia toiveita olisi kätilöstä, että haluaisinko että kyselee vointia synnytyksen aikana usein jne, vai haluaisinko olla enemmän rauhassa jne. Sanoin haluavani kaiken mahdollisen kivunlievityksen ja kätilö kirjasi " hyvä kivunlievitys koko synnytyksen ajaksi, kivunlievitys ponnistusvaiheen ajaksi jne". Ja kätilö kertoi että mikään ei estä epiduraalin lisäämistä aivan synnytyksen loppuun asti ja kirjoitti sen myös ylös. Ja laittoi myös ylös että mahollisesti haluan ponnistusvaiheeseen PCD puudutuksen, vaikka oonki epävarma uskallanko ottaa sitä sitte
Näytti jopa sen piikin mulle et millainen on jne. Kätilö sanoi että synnytyksessä kyllä kunnioitetaan tätä kivunlievitys suunnitelmaa siinä määrin tietty kun mahdollista ja vaikka ei etukäteen voi mitään tietää kuinka käy ja miten homma lopulta menee, niin suuri osa synnytyksistä menee kuitenkin ihan hyvin.
Tosi paljon hävis pelot jo kun näki synnytysosaston ja huoneen, joka oli oikeestaan aika sympaattinen eikä ollenkaan pelottava. Henkilökunta vaikutti kivalta ja mun pelkoja ja huolia otettiin tosi hyvin huomioon.
Ihana ja hyvä mieli jäi, toivottavasti oma synnytys olisi positiivinen kokemus
Jotenkaan ei se sektio houkuta, haluaisin tuntea sen onnistumisen ilon että musta oli siihen, synnytin alakautta ja haluaisin aivan erilaisen kontaktin vauvaan heti syntymän jälkeen mitä se on sektiolla synnyttäessä. Nyt pelottaisi sektiokin enemmän mitä esikoisen kohdalla. Sen ainakin uskon että tosi hyvin menevä alatiesynnytys on varmasti tosi hyvä kokemus ja siitä toipuu paremmin mitä sektiosta.
Kerroin sitten että kovasti mieli tekis normaalia alatiesynnytystä yrittää, mutta toki on edelleen pelokas mieli sen suhteen. Joten lääkäri varasi muutaman viikon päähän uuden ajan että ehdin asiaa miettiä ja sitten ultraillaan uudelleen vauvaa ja vauvan kokoa ym. Lantio on kuulemma hyvä alatiesynnytystä ajatellen, ei siis merkkejä ahtaudesta.. Sitten lääkäri viellä ehdotti että menisin synnytysosastolle tutustumaan ja sai mulle samantien tutustumisen osastolle. Sain ottaa sinne esikoisen sekä miehen mukaan ( lapsia ei yleensä kai sinne saa edes ottaa ).
Kätilö oli tosi rehellinen ja ihana, kertoi ettei kivutonta synnytystä olekkaan mutta yleensä kipu saadaan kuitenkin inhimilliseksi kivunlievityksellä. Ja kertoi kuinka yksilöllistä jokaiselle ihmiselle synnyttäminen on. Näytti erilaisia instrumentteja ja vastasi kaikkiin kysymyksiin tosi rehellisesti ja asiallisesti. Sanoi jopa että synnytys on naiselle yleensä niitä kivuliaimpia kokemuksia elämässä, mutta onneksi meillä on siihen nykyaikana helpotusta
Tosi paljon hävis pelot jo kun näki synnytysosaston ja huoneen, joka oli oikeestaan aika sympaattinen eikä ollenkaan pelottava. Henkilökunta vaikutti kivalta ja mun pelkoja ja huolia otettiin tosi hyvin huomioon.
Ihana ja hyvä mieli jäi, toivottavasti oma synnytys olisi positiivinen kokemus