Hae Anna.fi-sivustolta

Kylpyhuone: Pelkkien laattojen vaihtamisen hinta?

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä Aloittelija, 12.09.2010.

1. Aloittelija Vierailija

Olemme ostamassa avokin kanssa asuntoa, eikä kummallakaan ole minkäänlaista kokemusta remontoinnista.

Nyt pitäisi vaihtaa kylpyhuoneeseen laatat, ihan vain siksi, että ovat niin jäätävän näköiset :). Ilmeisesti taloyhtiölaki vaatii, että työn tekee ammattilainen? Kyseessä on siis pelkkien kaakeleiden vaihto, vesieristeet on jo edellisen putkirempan jäljiltä (muutama vuosi sitten) tehty (ja olen ihan niin untuvikko näissä, etten edes tiedä pitääkö se tehdä uudestaan ;D).

Kysymys kuuluu: minkä hintaisia teidän kylppäriremppanne ovat olleet ja millaisia kokemuksia niistä on?

Kylppärimme on aika pieni (n. 8 m2) ja tarkoituksena olisi tosiaan vaihtaa vain ne laatat.

Jotenkin inhottaa ajatus ulkopuolisesta työntekijästä, kun hyvistä remppamiehistä on pulaa ja aina kuulee, miten ovat laskuttaneet tyhjiä tunteja ym. Lisäksi olen kuullut kauhutarinoita asukkaiden sängyissä nukkuvista/ jääkaapista syövistä ukoista... Not nice... Eräs ystävämme on todella haka remontoimaan kylppäreitä ja onkin lupautunut auttamaan korvausta vastaan, mutta ei taida olla "laillistettu" tekijä...

2. kaikki uusiksi Vierailija

Jaa että "pelkkien" kaakelien vaihto... Kyllä siinä kuulkaa menee koko hoito uusiksi vesieristeitä myöten sillä kaakelien poisto rikkoo vesieristeet. Vesieriste on siellä laattojen alla oleva kumimaisella maalilla vedetty vesitiivis kerros. Sitä ei millään saa pysymään ehjänä kun vanhat kaakelit piikataan irti.

Eli joudutte ottamaan ammattilaisen ne tekemään ja suosittelen kyllä että ammattilaiset eikä mikään "tuttu" self-made handyman tekee. Kyllä se lähemmäs kymppitonnin varmasti menee, mutta työstä saatte kotitalousvähennyksen. Jos asutte pk-seudulla niin esim. sellainen firma kuin Pastelli tekee hyvin ja eivät nuku sängyssänne. Selvittäkää siis ensin hintataso rempalle ennen kuin teette koko asunnosta tarjousta sillä kylpyhuoneremontti on remonteista kalleimpia.

Taloyhtiötä varten pitää myös tehdä korjaussuunnitelma. Isännöitsijä valvoo remonttia ja joissain tapauksissa veloittaa valvonnan vaatimat työtunnit myös.

3. Edellinen on oikeassa. Kyllä se vähintään 5000-10 000 vie, riippuu paljonko tekee itse ja miten kalliit materiaalit valitsee (itsetekeminen tässä on lähinnä = vanhojen kaakeleiden irrotus). Ja lattiahan menee uusiksi kanssa, ei taida onnistua pelkkien seinäpintojen uusiminen.

4. Enska Vierailija

Voihan vitja,arvasin! Itse löydettiin oman ukon kanssa melkein unelma kämppä jossa ainoa vika olis just tuo kylpyhuone,ihan kamala! Jos sen remppaus maksaa 10tuhatta ni eipä jää sisustukseen varaa =) Ja kyllä kylpyhuoneremontin ynnämuut voit tehdä itse,mutta jonkun täytyy se käydä tarkastamassa. Silti suosittelen itse,että ammattilainen tekee. Itse tehdystä työstä ei voi koskaan olla varma,vaikka hyvältä näyttäiskin

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    No ei voi kylppäriremppa maksaa noin paljoa ellei sitten ole jostain isosta saunakylppäristä kyse. Nimimerkillä keittiöremppa noin5 000 euroa 2007 (ilman koneita).

6. Sitten kaikki remppafirmat valehtelee. Kyllä ne hinta-arviot lähtee sieltä 5 tonnista ylöspäin, usko tai älä. Kylppärissä kuitenkin on loppujen lopuksi enemmän hommaa kuin keittiössä, jossa pitää vain kiinnittää kaapit ja enintään kaakeloida välitila. Kph:n purkamiseen, vesieristämiseen ja kaakelointiin menee helposti viikko, jos ei kaksikin.

Tuttavani joutui juuri uusimaan kph:n vesivahingon takia, ja vaikka taloyhtiö vastasi kustannuksista vesieristeeseen saakka ja tuttavan mies teki rakennusalan ihmisenä itse kaakelointityön, olivat kustannukset useamman tonnin. Siihen vielä päälle sitten se vesieristystyö ja kaakelointi + muu työ (jos/kun ei itse osaa), niin aika ihme on jos alle 5000e selviää. Ainakaan budjettia ei tuon alle kannata laatia, on veemäistä jos rahat loppuu kun seinät on puolivalmiit...

7. UteliasUlla Vierailija

Kysymys Jx:lle: miten sinulla on aikaa melkein joka paikassa olla keskustelemassa? Äläkä vastaa, itseriittoisesti, että "minä kun olen niin nopea". Siihen ei usko kukaan. Ihan uteliaisuudesta kysyn. Itse kirjoitan tätä kahvitauolla kesken työpäivän.

8. Tässä jonkinlaista selvitystä kustannusten muodostumisesta: Kustannuksista
    Ap:n kph oli esimerkkiä isompi. Ja pitää huomata, että esim. pinta-putket on pakko uusia (ei voi jättää kaakeloinnin eteen), ja pönttö ja lavuaari eivät välttämättä lähde ehjänä irti, joten remonttia ei voi suunnitella sen mukaan että mitään muuta uutta kuin kaakelit ei hommata.

Linkittämäni sivun alalaidassa on kätevä laskuri hintojen ennakointiin. Minimimäärällä kalusteita ja halvimmilla materiaaleilla laskettuna noin 8m2 kph:n remontti maksaisi noin 7000e.

9. Vaihtoehto? Vierailija

Mitn olisi kaakeleiden maalaus tai laatoitus vanhojen päälle? Säästyisi paljon aikaa ja rahaa.

10. ei saa Vierailija

Vanhojen laattojen päälle ei missään nimessä saa laatoittaa nykyisten rakennusmääräysten mukaan!!!

Maalaus on yksi vaihtoehto, joskaan lopputulos ei ole yleensä kovin kaunis eikä kestävä. Maalipinnasta on vaikea saada sileää ja saumojen piirtäminen on työlästä. Ja maali kuluu nopeasti pois.

11. Mademoiselle Vierailija

Laatoittaa voidaan vanhan laatan päälle, jos vesieritys on kunnossa ja todistettavasti asennettu. Siitä pitäisi löytyä taloyhtiöltä tiedot, jos edellinen asukas on sen tehnyt.
    Uuden asunto-osakeyhtiölain mukaan teillä pitää olla yhtiön hallituksen suostumus remonttiin, ilmoitus isännöitsijälle ja remontille valvoja, jonka palkkion remontin tekijä maksaa. Saanet tietoa yhtiön hallituksen pj:ltä heidän laatimastaan remontteja koskevasta toimintasuunnitelmasta.

12. vierailija Vierailija

On totta, että halvemmalla pääsisi jos laatoituksen voisi tehdä vanhan laatan päälle. Eikö teidän tapauksessa tämä saattaisi olla mahdollista? Silloin puhutaan varmastikin alle 5 000 euron kustannuksesta. Myös https://kodinplaza.fi/ mukaan kokonaisvaltaisen remontin hinta nousee monesti yli 5t € eli jos vanhat laatat pitää purkaa, tehdä uusi vesieristys ja asentaa uudet laatat.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri