Hae Anna.fi-sivustolta

kynsisieni

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä kotikonstit, 18.11.2005.

1. kotikonstit Vierailija

Minulla on ilmeisesti kynsisieni, kun muutamat varpaankynnet ovat paksuuntuneet ja kellertävät vähän.
    Kynsien alta tulee pahanhajuista möhnää.
    En mielelläni käyttäisi noita vahvoja lääkkeitä mitä mainostetaan. Voiko kynsisientä hoitaa kotikonstein?

2. niin Vierailija

3. Olli Lind Vierailija

Noni ihovoidetta voi laittaa kynnen päälle ja ympärille. Nonin ihovoiteita löytyy kolmelta yritykseltä. Kaikki ovat hyviä.

Olli

4. -m- Vierailija

Tea-tree öljy auttaa. Käytä sellaisenaan eli tippa kynnelle ja hiero se siihen. Kuukauden sisällä sieni on saanut kyytiä! Käytän ko öljyä muutenkin ihon desinfiointiin ja esim. satunnaisiin näppyihin

5. hansuli Vierailija

mistä tälläistä tea-tree-öljyä saa???

6. minttu Vierailija

Luontaistuote kaupoista tai isommista tavarataloista.

7. Hoitoa löytyy Vierailija

Löytyy vaivaasi konstit, mutta ei täältä. Täällä ei saa esittää mitään muuta kuin arvovaltaisten hoitajien suosittelemia apteekkivalmisteita. Muuten menee tappeluksi. Jos joku esittää oikean vaihtoehtohoidon, niin alkaa jumalaton käristys esittäjää vastaan ja palstalta on viisaampi poistua.

8. Marjaana Vierailija

Kannattaa käydä lääkärillä, ei nimittäin välttämättä ole edes kynsisieni.

Minulla oli vastaava vaiva ja jalkahoitaja kehotti verhoamaan jalat hengittäviin luonnonmateriaaleihin (käytin siihen aikaan paljon hiostavaa kumisaapasta).

Hankin turve- ja villapohjallisia ja sitä mukaa kun tuli uusien kenkien tarvetta, ostin nahkakenkiä. Kumppareihin hankin huopavuoret 100 % villaa.

Vaiva lähti eikä ole uusinut!

9. sama Vierailija

Mulla sama ongelma enkä todellakaan halua syödä sienilääkkeitä kun ne eivät auta kaikkia, ovat kalliita ja tosi pahaksi maksalle. Itse kokeilin Vocca trico -nimistä nestettä jota laitettiin kynnen päälle. Kynnet on kyllä ohentuneet ja ""siistityneet"" selkeästi käytössä mutta eivät ole kokonaan parantuneet. Jotain stydimpää keinoa siis etsin edelleen ja vinkkejä otetaan vastaan.

Luin muuten netistä että joka kymmenennellä suomalaisella on kynsisieni, luulisi siis että muitakin hoitoja on kuin nuo toimimattomat reseptilääkkeet!

Voisiko tuo tea tree -öljy oikeasti auttaa? Luulin että se tehoaa vaan finneihin ja hyttysiin. :)

10. minäkin... Vierailija

...käytin Voccaa, mutta ei lähtenyt sieni. Kynnet haurastuivat ja ohenivat, niitä saattoi leikata myös päältä päin, mutta uusi kasvu on aina samanlaista keltaista ja paksua. Jotain tartteis...

11. sama Vierailija

Lueskelin vähän netistä tuosta tea tree -öljystä ja sen pitäisi ""kuulemma"" (valmistajan mukaan) tehota ainakin jalkasieneen, joten kävin nyt ostamassa sitä pienen pullon ja ajattelin kokeilla sitä. Ajattelin laittaa kynnen päälle tipan päivässä ja katsoa sitten kuin käy.

12. oletko tosissasi Vierailija

Eikös palsta olekaan Vaihtoehtoiset hoitomuodot?

13. kokeillut Vierailija

Olen kokeillut kaikkea mahdollista koska en halua sisäistä lääkitystä.
    Sain melkein maksavaurion.
    On kokeiltu Ibibeneä, Molkosania ja nyt tea-öljyä.
    Kolmas pullo on menossa, uutta kynttä kasvaa, terveen näköistä mutta muuttuu vanhetessaan aina hauraaksi.
    Laitan aamuin-illoin reilusti kynnen allekin. Aion jatkaa vielä, vuosi jo yritetty...

14. liisa Vierailija

Hei!

Itselläni on kynsisieni ollut ison varpaan kynsissä jo n. 5 vuotta. Ja monta vuotta (yli 2vuotta!) hoidin lääkkeillä vaivaa. Söin lääkkeitä kuukausi tolkulla ja laitoin lakkaa parin vuoden ajan säännöllisesti viikottain. Ihan turhaan kaikki, kynsisieni jäi, mutta rahaa paloi.

Luin tältä palstalta viime syksynä tea tree-öljystä ja ostin pienen pullon sitä. Hoidan kynsiä niin, että leikkaan sairasta kynttä viikottain niin paljon kuin vain pystyn ja sitä irtoaa, sitten sivelen kynsille, myös kynnen reunaan öljyä, niin että aine leviää kynnen sisäpuolellekin.

Aine auttaa! Minulla on jo toinen isovarpaan kynsi lähes terve! Samoin toinen on kovaa vauhtia oikean kynnen näköinen. Mutta tämä paraneminen ei ole tapahtunut parissa kuukaudessa vaan noin puolessa vuodessa!

Aika ei haittaa, pääasia että öljy auttaa, toisin kuin kalliit lääkkeet. Minulla on toinen tai kolmas pullo menossa. Sitkeyttä tämä vaatii, mutta kynsisienestä sanotaan, että kuka sen saa, niillä sieni uusii heillä melko varmasti. Minä voin ensi kesänä jo laittaa sandaalit jalkaan häpeilemättä ja olen todella onnellinen siitä. Aion hoitaa öljyllä kynsiäni paranemisen jälkeenkin, ennaltaehkäisen näin kynsisienen uusimisen.

Tsemppiä kaikille sienikynsille, kyllä teepuuöljy auttaa, täytyy vain olla sitkeä ja hoitaa kynsiä säännöllisesti.

15. liisa Vierailija

Vielä yksi asia.

Jalkasieni on hoidettava pois ennen kynnen hoitoja, koska kynsisieni uusiutuu aina vain, jos on jalkasieni päällä. Jalkasienihän on eri asia kuin kynsisieni. Kynsisieni leviää yleensä jalkoista, jos niissä on sieni olllut riittävän pitkään.

Minä olen hoitanut (useita kertoja) jalkasienen sumutettavalla Lamisil 1 %. Sitä saa apteekista. Viikon kuuri riittää. Lisäksi sukat on pestävä 60 asteessa ja käytössä olevat kengät vaihdettava tai puhdistettava esim. sienipuuterilla. Työstä tämä sienihoito käy.

Enpä ole käynyt yleisissä uimahalleissa vuosikausiin. Jostakin olen lukenut, että jalkasieni voi tarttua hotelleistakin. Tuskinpa siivojat joka asiakkaan jälkeen desinfioivat kaikkia huoneiden suihkutiloja. Joillakin ihmisillä on suurempi taipumus saada jalkasieni kuin toisilla.

16. Mistä Vierailija

Mistä sä sitä öljyä ostat ?

Minulla on ollut kymmeniä vuosia sienen näköistä, mutta kukaan ei ole osannut ottaa näytettä niin että se olisi saatu esille. Vasta pari vuotta sitten löysin lääkärin, joka osasi ottaa näytteen, ja näyte kertoi olevan sienestä kyse.

Hoidettiin kahdella Lamsil-pillerikuurilla ja se katosi. Nyt huomasin, että se on paukahtanut takaisin. Mutta se ei suinkaan ole koskaan ollut joka varpaassa, ja toinen jalka on ollut puhdas kokonaan.
    Nytkin se sieni on eri varpaan kynnessä kuin viimeksi, kun hoito tehtiin.

Minulla on vain sellainen ongelma, etten voi hävittää kenkiä, koska uusia ei taas tiedä, koska jalkaan mahtuvat löytyvät.
    Sehän minunsa mielenkiintoisa onkin, miksi se ei sitten ole molemmissa jaloissa, ja kaikissa varpaiden kynsissä, ja varmasti tartuntoja on.

Ja ei se ole sormien kynsiin tarttunut, vaikka paljain käsin sitä on kynsiä leikellyt, ja käsitellyt saastuneita kynsiä.

17. liisa Vierailija

Öljyä voi ostaa ainakin luontaistuotekaupoista.

Yleensä kynsisieni tulee ensimmäisenä isovarpaan kynsiin ja sitten viereiseen varpaaseen ja niin edelleen. Käsien kynsiin sieni ei tartu niin helposti, mutta olen lukenut, että sieni hoitamattomana ennen pitkää tarttuu myös muihin varpaan kynsiin ja lopulta käsien kynsiin. Olen joskus nähnyt sieniset käsien kynnet. Ne näyttävät todella pahalta.

En usko, että kenkiä tarvitsee hävittää, voit hoitaa kengät jollakin sieniä tappavalla aineella. Asiantuntijat ovat erimielisiä sukkienkin hoidosta. Itse pesen sukat aina 60 asteessa, koska alhaisempi lämpätila ei tapa sientä.

Sienen leviäminen on vähän mysteeri: jotkut sen saavat helposti ja toiset eivät ollenkaan.

18. sama Vierailija

Itse ostin teepuuöljyni Sokoksen luotaistuoteosastolta.

Mulla sieni on 3 tai neljässä varpaankynnessä (pikkuvarpaan kynsi on niin pieni että on vaikea sanoa), se on ollut noissa kynsissä ainakin 15 vuotta ja muualle ei ole levinnyt. Toinen jalka on siis ihan normaali ja toinen tällainen sienivaivainen, ollut aina.

19. Mistä Vierailija

Kuinka usein Sinä voitelet, kerran viikossa vai joka päiväkö ?

20. liisa Vierailija

En tiedä keneltä kysyit, mutta vastaan tähän. Itse siis leikkaan aluksi sairasta kynttä pois niin paljon kuin pystyn, sitten levitän ainetta. Teen tämän leikkaamisen n. 1 krt viikossa. Yleensä sivelen öljyä toisenkin kerran viikon aikana kynsiin, mutta silloin en leikkaa huonoa kynttä. Kynsi kasvaa muutenkin huonosti sienialuieilla.

21. tepsi minulla Vierailija

Halkeilevat ja kellertäviksi muuttuneet varpaankynteni paranivat viikossa kun pesin ne aamuin illoin 6% vetyperoksiidillä (saa apteekista). Rasvasin pesun jälkeen muutamalla tipalla pellavaöljyä (luontaistuotekaupasta).

22. teepuu Vierailija

Mulla oli myös molemmissa isovarpaan kynsissä sieni, lähti sinnikkäällä teepuuöljyhoidolla. Joka päivä aamuin illoin pumpulipuikolla hieroin sekä kynnen pintaan että juureen/kynsinauhaan öljyä, kynsien leikkuun yhteydessä myös. Meni varmaan muutama kuukausi, sitten alkoi kynnet parantua. Ja on pysynyt sieni poissa :)

23. piu Vierailija

24. mirri Vierailija

Minäkin ostin nyt teepuuöljyä, jolla yritän saada itsepintaisen kynsisieneni pois. Viikko kohta mennyt - ei vielä mitään muutoksia näkyvissä. Kokeneempien kirjoituksista päätellen tässä tarvitaan vain kärsivällisyyttä. Ja sitähän minulla riittää!

Ovatko tulokset pysyviä?

25. teepuu Vierailija

Kai sienitartunnan voi saada uudestaankin, mutta mulla on nyt pysynyt sieni poissa n.4-5 vuotta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri