Kysely niille Jotka syövät e-pillereitä!

  • Viestiketjun aloittaja tyttö112
  • Ensimmäinen viesti
tyttö112
Eli toivon moni vastaisi näihin kaikkiin kysymyksiin, kun itse olen hankkimas e-pillereit ja sillee jänskättää, niin toivon joku vois vastata näihin tyhmiinkin kyssiin..

1.Minkä ikäisenä hankeit e-pillerit?
2.Onko ollut haitta vaikutiksia, jos on millasia?
3.Kauanko olet syönyt jo pillereitä?
4.Kun hankeit pillereitä ekaan kertaa, niin miten toimit? ( Eli minne soitit? mitä sanoit? yms..)
5.Maksoko se lääkärissä käynti, kun hankeit pillereitä? maksoko pillerit? paljonko pillerit ja käynti tuli maksaa?
6.Mitä lääkäri/ gynegoloki teki sul, kun hankeit pillereitä ja mitä kaikkee kyseli? (toivon joku viittis kertoo mahollisimman tarkkaa..)

Kiitos vastauksista..
 
Leena
1.Minkä ikäisenä hankeit e-pillerit? Olin kahdenkymmenen.
2.Onko ollut haitta vaikutiksia, jos on millasia? Alkuun olin itkuinen ja mielialat vaihtelivat muutenkin, mutta se meni muutamassa kuukaudessa ohi.
3.Kauanko olet syönyt jo pillereitä? Sitähän tulee toistakymmentä vuotta.
4.Kun hankeit pillereitä ekaan kertaa, niin miten toimit? ( Eli minne soitit? mitä sanoit? yms..)Eihän sitä muuta tarvii kuin mennä gynelle ja pyytää pillerit.=)
5.Maksoko se lääkärissä käynti, kun hankeit pillereitä? maksoko pillerit? paljonko pillerit ja käynti tuli maksaa? Huh huh...en muista sitä ekaa enkä tokaakaan kertaa...mutta nykyään se yksityisellä gynellä maksaa reseptin uusinnan kanssa aika lähelle sataa euroa.Kunnallisella puolella pääsee varmaan halvemmalla.
6.Mitä lääkäri/ gynegoloki teki sul, kun hankeit pillereitä ja mitä kaikkee kyseli? (toivon joku viittis kertoo mahollisimman tarkkaa..) Hmmm...taisi se tehdä tutkimuksen, katsoi sillä mikä ihmeen laite se nyt on? Herranen aika en muista, onko se ultra? =) Kyseli hieman ei muuta.


 
Mena
ei tarvitselle mennä yksityiselle saadakseen pillerit.
Itse menin lähimpään terveyskeskukseen ja siellä neuvola-puolelle, niin saat ilmatteeksi valitsemastanne merkistä kokeilumäärän ja sen jälkeen se "täti" :) antaa reseptin, jolla haet sitten apteekista lisää.
Ja siis tämä lääkärilläkäynti ei maksanut mitään!
 
Leena
Niinhän minä tuolla jo sanoin että julkisella puolella pääsee halvemmalla.Mutta meillä täällä kainuussa on aivan mahdotonta päästä sinne kunnalliselle, maakuntakuntaliitto on siitä pitänyt huolen. =(
 
nainen 74
1.Minkä ikäisenä hankeit e-pillerit?
- Terveyskeskuslääkäriltä. Ja sana on muuten "hankit" eikä "hankeit".

2.Onko ollut haitta vaikutiksia, jos on millasia?
- Ei mitään haittavaikutuksia (huomaa kirjoitusasu).

3.Kauanko olet syönyt jo pillereitä?
- Yli 14 vuotta, en syö enää.

4.Kun hankeit pillereitä ekaan kertaa, niin miten toimit? ( Eli minne soitit? mitä sanoit? yms..)
- No se oli se terveyskeskus. Varasin ajan ja kerroin, mitä haluan.

5.Maksoko se lääkärissä käynti, kun hankeit pillereitä? maksoko pillerit? paljonko pillerit ja käynti tuli maksaa?
- Ei maksanut mitään kun kävin lääkärissä. Pillerit eivät olleet ilmaisia, en enää muista, mitä ne maksoivat.

6.Mitä lääkäri/ gynegoloki teki sul, kun hankeit pillereitä ja mitä kaikkee kyseli? (toivon joku viittis kertoo mahollisimman tarkkaa..)
- Sisätutkimus tehtiin, kysyi vain, että tarvitsenko siis pillereitä ja enhän ole raskaana. Olin 16-vuotias kun pillerit hain.
 
mietiskelijä34
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö112:
Eli toivon moni vastaisi näihin kaikkiin kysymyksiin, kun itse olen hankkimas e-pillereit ja sillee jänskättää, niin toivon joku vois vastata näihin tyhmiinkin kyssiin..
Erään pillereitä kokeilleen naisen miehenä sanoisin, että kannattaa miettiä tarkkaan haluaako niitä.

Aika monilla aiheuttavat sietämättömiä mielialavaihteluita jne. Myös muut terveydelliset vaikutukset ovat mahdollisia, niistä ei vaan Suomessa hirveästi puhuta. Esim. Britanniassa pillereiden käyttö on paljon harvinaisempaa noista syistä.

Ei se kondomi mikään peikko ole, sitä paitsi suojaa taudeilta 99 % paremmin :)


 
tomaatteja
Hankin e-pillerit ollessani kai 16-vuotias (joitain vuosia sitten), koulun terveydenhoitajan kautta. Sanoin että haluan pillerit ja sitten se kyseli että onko suvussa veritulppia ym, kyseli seurustelusuhteestani ja elintavoista ja sitten antoi kokeilupaketin. Sen jälkeen piti käydä verikokeessa ja papakokeessa ja lääkäri kysyi samat asiat kuin terveydenhoitaja, sekä miten pillerit olivat sopineet minulle. Sitten sain reseptin ja en ole itselläni havainnut haittavaikutuksia, paitsi miesmakuni on ehkä hieman erilainen mutta silti seurustelen saman ihmisen kanssa. Rinnat ovat kasvaneet hieman ja menkat ovat helpottuneet. Olen syönyt pillereitä varmaan vähän yli vuoden. Lääkärillä käynti ei (ikäni vuoksi?) maksanut mitään, mutta pillerit ovat kai noin 30 €/ 3 kk.
 
lisäys äsköiseen
ja haluaisin mielelläni kuulla mitä mietiskelijä34 mahtaa tarkoittaa muilla terveydellisillä vaikutuksilla? jos tupakoi niin voi tulla veritulppa helpommin e-pillereiden käytön kanssa, ja raskaaksi voi olla vaikeampi tulla jos käyttää pillereitä kauan, mutta en ole muusta kuullut? ja jos on vakituisessa parisuhteessa niin pillerit on kyllä helpommat ja mahdollisesti tulee halvemmaksi kuin kondomit, mutta irtosuhteisiin ei tietenkään pillerit (ilman kondomia) käy.
 
sitäpaitsi
sietämättömiä mielialavaihteluita tulee jos käyttää vääränlaisia pillereitä. kaikille eivät käy samat pillerit ja sen vuoksi lääkäri kysyykin parin kuukauden käytön jälkeen että sopivatko pillerit vai vaihdetaanko merkkiä.
 
täällä näin
Sain ensimmäiset e-pillerit 20-vuotiaana. Sitä ennen käytin kondomia. Pillereitä käytin noin 1,5 vuotta, mutta kaikki eri pillerimerkit aiheuttivat masennusta, seksihalut sammuivat ja jotkut merkit pahensivat aknea. Lopulta sain tarpeekseni ja lopetin pillereiden syömisen.

Pillereitä saat edullisimmin kuntasi ehkäisyneuvolasta. Luulen, että myös tavallinen terveyskeskuslääkäri voi niitä myöntää. Ensimmäisellä käyntikerralla lääkäri tekee sisätutkimuksen (joudut riisumaan alushousutkin pois ja lääkäri kokeilee, että kaikki on normaalia) ja joudut käymään laboratoriossa, jossa ottavat limakalvoilta pumpulitikulla näytteen (taas siis ilman housuja). Alaikäiselle käynti on ilmainen, mutta pillerit maksavat muutaman kympin. Yksityisellä gynekologilla käynti maksaa muutaman kympin + labramaksu. Oman kokemukseni mukaan kunnallisella ehkäisyneuvolalla on ihan hyvää palvelua. Välttämättä ihan heti ei saa aikaa. Kannattaa kirjoittaa ylös kaikki kysymykset, jotka askarruttavat mieltä (esim. jos alapäässäsi on näppylöitä, kutinaa tms tai jos ylipäätään ehkäisyssä joku asia mietityttää) ja rohkeasti kysyä ne lääkäriltä, sillä jos uskallat käyttäytyä aikuisen lailla eli uskallat harrastaa seksiä, niin kannattaa myös ottaa vastuu omasta kehosta aikuismaisesti eli uskalla kysyä mieltäsi askarruttavat kysymykset. Lääkäri kysyy joka tapauksessa kuukautiskierrostasi, mittaa verenpaineen jne. Koska olet alaikäinen, hän todennäköisesti kysyy myös siitä, miksi ehkäisyä tarvitset (vakituiseen suhteeseen?), sillä jos haluat ehkäisyä satunnaista seksiä varten, niin e-pillerihän suojaa ainoastaan raskaudelta eikä sukupuolitaudeilta, jolloin kondomi on todellakin ainoa vaihtoehto.

Itse siirryin pillereistä takaisin kondomin käyttäjäksi. Kun sain ensimmäisen lapsen, siirryin käyttämään kierukkaa.
 
naapurin tyttö
1.Minkä ikäisenä hankeit e-pillerit?
-18 vuotiaana

2.Onko ollut haitta vaikutiksia, jos on millasia?
-Oli välivuotoja silloin tällöin. Oli myös mielialanvaihteluja, mutta en ole varma johtuiko ne pillereistä.

3.Kauanko olet syönyt jo pillereitä?
-Söin pari-kolme vuotta. Sitten siirryin toiseen ehkäisymenetelmään.

4.Kun hankeit pillereitä ekaan kertaa, niin miten toimit? ( Eli minne soitit? mitä sanoit? yms..)
-Soitin kunnan terveyskeskukseen ja varasin ajan. Ei siinä muuta tarvi sanoa kuin että olis pillereitä hankkimassa. Kyllä lääkäri kysyy mitä haluaa tietää.

5.Maksoko se lääkärissä käynti, kun hankeit pillereitä? maksoko pillerit? paljonko pillerit ja käynti tuli maksaa?
-Kunnan lääkärillä käynti maksoi vain sen tavallisen terveyskeskusmaksun (olisko nykyään jotain 25 e?) ja siihen sisältyi myös jälkitarkastus. Pilleritkin tietty maksoi, mutta en enää muista paljonko. Pillerit maksoimme puoliksi silloisen mieheni kanssa.

6.Mitä lääkäri/ gynegoloki teki sul, kun hankeit pillereitä ja mitä kaikkee kyseli? (toivon joku viittis kertoo mahollisimman tarkkaa..)
-Kaikkea en muista, mutta ainakin se kyseli mitä sairauksia lähisukulaisillani on ollut (esim. onko kellään ollut veritulppaa) ja tietty vähän taustatietoa minusta itsestäni. Tutki alapään sellaisella gynekologin työkalulla ja otti samalla papakokeen. Otti myös verikokeen. Jälkitarkastuksessa (muistaakseni muutama kuukautta pillereden aloituksen jälkeen) otti uuden verikokeen josta näki sopiko pillerit mulle ollenkaan. Joillekin tavalliset pillerit ei kuulemma sovi, koska heidän maksa ei pysty "käsittelemään" pillereitä. Muistaakseni jälkitarkastuksessa ei tehty uutta sisätutkimusta (alapään tutkimusta). Lääkäri kirjoittaa reseptin vuodeksi. Reseptiä uusiessa piti käydä uudestaan lääkärillä tutkimuksessa.
 
Ankku.
Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä34:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö112:
Eli toivon moni vastaisi näihin kaikkiin kysymyksiin, kun itse olen hankkimas e-pillereit ja sillee jänskättää, niin toivon joku vois vastata näihin tyhmiinkin kyssiin..
Erään pillereitä kokeilleen naisen miehenä sanoisin, että kannattaa miettiä tarkkaan haluaako niitä.

Aika monilla aiheuttavat sietämättömiä mielialavaihteluita jne. Myös muut terveydelliset vaikutukset ovat mahdollisia, niistä ei vaan Suomessa hirveästi puhuta. Esim. Britanniassa pillereiden käyttö on paljon harvinaisempaa noista syistä.

Ei se kondomi mikään peikko ole, sitä paitsi suojaa taudeilta 99 % paremmin :)
Olen samaa mieltä mietiskelijän kanssa. Ei kannata liian nuorena alkaa pillereitä syömään, ei mielellään alle 20-vuotiaana. Itse aloin 18-vuotiaana ja toivon etten olisi koskaan alkanut. Joidenkin tutkimusten mukaan pillerit muuttaa pysyvästi naisen hormonitoimintaa. Joku seksihaluja nostattava hormoni lopettaa toimintansa pillereiden takia pysyvästi. Se ei siis ala toimimaan, vaikka pillerit lopettaisi. Ja muutenkin ei kannata alkaa pillereihin ennen kuin oma kehitys on varmasti "valmis".

Jos kuitenkin haluat pillerit, monissa kunnissa terveyskeskuksesta saa ekan puolen vuoden pillerit ilmaiseksi. Pitää käydä lääkärillä sisätutkimuksessa ensin ja sitten saa pillereitä + reseptin mukaansa.

Omat vastaukseni:

Hankin pillerit 18-vuotiaana kun kumin käyttö ei mitenkään onnistunut silloiselta poikakaverilta.

On ollut haittavaikutuksia: masentuneisuutta, haluttomuutta, limakalvojen kuivuutta ja arkuutta, itkukohtauksia, raivokohtauksia, mikään ei tunnu miltään, kaikki tuntuu pahalta... Kokeilin paria eri merkkiä ja olin sitten monta vuotta ilman hormoneja. Sitten otin ehkäisyrenkaan. Se oli parempi muttei täydellinen. Nyt käytellään taas kumia.

Söin ekoja pillereitä pari vuotta, sitten toisia vuoden. Sitten olin muutaman vuoden ilman hormoneja. Sen jälkeen käytin pari vuotta rengasta ja nyt olen vuoden verran ollut ilman hormoneja taas.

Ekaa kertaa pillereitä hankkiessa soitin terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon ja sanoin, että haluaisin pillerit. Sain ajan lääkärille. Siellä sanoin samaa. Lääkäri teki gynekologisen tutkimuksen ja kirjoitti reseptin. Haki toisesta huoneesta mulle puoleksi vuodeksi ilmaisia pillereitä.

En muista maksoiko lääkärikäynti. Se on sen normaalin terveyskeskuslääkärikäynnin verran se hinta. Pillerit maksaa noin 10 euroa kuukaudessa, ehkäisyrengas 15. Ja sen ekan puoli vuotta sai ainakin "ennenvanhaan" ilmaiseksi.

En muista enää tarkasti mitä lääkäri teki/kyseli. Kai ne yleensä kysyy ainakin milloin edelliset kuukautiset alkoi (sen ne haluaa tietää päivän tarkkuudella aina) ja kuinka pitkä kierto normaalisti on. Sitten ne yleensä mittaa verenpaineen. Ja tietty jos on jotain vaivaa ollut tms. Sitten pyydetään ottamaan housut pois ja menemään siihen pedille. Peppu laitetaan ihan pedin reunalle ja jalat niihin pitimiin. Sit gyne kattoo ulkoisesti et kaikki on ok. Sit se ottaa semmosen levitysvehkeen tai jotain ja laittaa siihen liukastetta ja kattoo sinne sisään. Sit se homma on siinä, ellei se ota papa-koetta. Papa otetaan sen levittimen kanssa. Se jättää sen levittimen paikalleen ja työntää semmosen ripsariharjan näkösen jutun pimppaan ja raaputtaa sillä irtosolunäytteen. Se voi vähän kirpasta, muttei pahasti. Yleensä se ei edes tunnu. Sit homma on ohi ja housut jalkaan. Klamydianäytteen se voi kans haluta ottaa, mut se otetaan virtsasta, eli käyt erikseen labrassa ja pissit purkkiin.

Mut siis ihan normaalit terveyskeskuslääkärit tekee gynekologisia tutkimuksia. Jos haluaa, niin voi pyytää päästä naislääkärille. Ainakaan ite en olis halunnu mennä varsinkaan eka kerralla miehelle. Mut ihan mille itestä tuntuu.
 
epätietoinen 83
Alkuperäinen kirjoittaja Ankku.:
Joidenkin tutkimusten mukaan pillerit muuttaa pysyvästi naisen hormonitoimintaa. Joku seksihaluja nostattava hormoni lopettaa toimintansa pillereiden takia pysyvästi. Se ei siis ala toimimaan, vaikka pillerit lopettaisi.
Muistatko mistä olet lukenut tuollaisista tutkimuksista? Löytyykö linkkiä sivuun josta tuosta voisi lukea?

Olen asiasta kiinnostunut, koska aloitin itse 18 vuotiaana pillereiden syönnin ja vaikka en enää niitä syö niin halut eivät kuitenkaan enää koskaan ole niin suuret kuin silloin todella nuorena :(
 
mietiskelijä34
Alkuperäinen kirjoittaja lisäys äsköiseen:
ja haluaisin mielelläni kuulla mitä mietiskelijä34 mahtaa tarkoittaa muilla terveydellisillä vaikutuksilla? jos tupakoi niin voi tulla veritulppa helpommin e-pillereiden käytön kanssa, ja raskaaksi voi olla vaikeampi tulla jos käyttää pillereitä kauan, mutta en ole muusta kuullut? ja jos on vakituisessa parisuhteessa niin pillerit on kyllä helpommat ja mahdollisesti tulee halvemmaksi kuin kondomit, mutta irtosuhteisiin ei tietenkään pillerit (ilman kondomia) käy.
Kuten varmasti olette viime aikoina lukeneet lehdistä, on Suomessakin herännyt keskustelua haittavaikutuksista. Monet naiset ovat sanoneet, että pillerien saaminen on automaattista, eikä siinä valoteta huonoja puolia. Tietysti on lääkäreissäkin eroja.

Kyse on kuitenkin voimakkaasta hormonista, joten pillerit eivät kaikille sovi. Minulla on kokemusta muutamasta naisesta, joista kummallekin tuli oireita. Toinen sitten jättikin pillerit pois, koska ei tykännyt mielialavaihteluista.

Toki ilman kumia on vakisuhteessa mukavampaa ja halvempaa, mutta ei kai pillereitä nyt pelkästään sen takia kannata hankkia, oma terveys lienee pääasia.




 
Nerea
Haluttomuus. Syötyäni pari vuotta pillereitä en halunnut enää ollenkaan, enkä edes ymmärtänyt sen johtuvan pillereistä. Kuvittelin, että "ainahan näin parisuhteessa käy alkuhuuman jälkeen".

Kun lopetin pillerit, halut palasivat kymmenkertaisina.
 
Plazerra vm.87
1.Hankin pillerit 19-vuotiaana.
2.Ite en oo huomannu haittavaikutuksia. Päinvastoin!Akne hävis :)
3.Oon syöny pillereitä tasan 2 vuotta.
4.Kun halusin hankkia pillerit nii soitin ihan vaa terveyskeskukseen omalääkärin ajanvaraukseen ja sanoin että haluaisin hankkia e-pillerit.
5.Lääkärissä käynti makso vaan sen kertakäynnin maksun,olikoha jotai 12 euroo pari vuotta sitte. En saanu pillereistä näytepakettia ku siinä huoneessa ei niitä ollu(per..).Kävin sit samana päivänä reseptin kanssa ne ostamassa apteekista.Mun pillerit maksaa 12,80€/paketti(eli yhen kuukauden satsi).Jos ostaa kerralla 3kk:n satsin ni se tulee vissiin vähä halvemmaks..ainaki ne pillerit mitä mä käytän.ELI hintaa pillereille + lääkärille tuli n.25 €.
6.On aika tuoreessa muistissa se lääkärillä käynti ni tästä taitaa tulla vähä pitempi vastaus :)
Elikkä:
Ensin se lääkäri(oli onneks nainen,nykynen lääkäri on mies enkä tykkää siitä ku sitä taitaa nolottaa alapään kouriminen enemmän ku minua :D ) kyseli minulta että oonko parisuhteessa,miks haluan pillerit,poltanko tupakkaa,onko lääkeallergioita tai jotain sairauksia,millon ollu viimeks menkat.
Sitten se sano että pitää ottaa papakoe tällä käynnillä(eli käy alapääpesulla ennen sitä lääkäriä!mulla oli lääkäri heti aamusta ni peseydyin kotona..sulla on huomattavasti varmempi olo ku on puhtaat paikat).
Mun piti ottaa housut yms.vaatteet pois(eli paita on päällä mut alavartalo paljaana). Sitten piti mennä selin makuulle pedille mikä siinä huoneessa oli.Siinä sängyn päässä on semmonen teline johon piti nostaa jalat,eli olin hajareisin peppu vähä sängyn yli siinä makuulla.Se lääkäri tunnusteli käsin mahan päältä ja sormin emättimen sisältä että kaikki on siellä kohallaan. Sitten se työnti emättimen sisään semmosen metallisen"ankannokan"joka siis vähä levittää paikkoja että sinne sisälle näkee.Tietty se eka laitto siihe jotai liukastetta ettei vaa satu.Se lääkäri selosti koko ajan että mitä se tekee(niinku lääkärin pitäiski tehhä eikä olla vaa hiljaa).Sitten ku se"ankannokka"oli paikallaan ni se lääkäri otti jonkilaisen vanupuikon(joku pienenpieni harja vissiin)näkösen tikun jota se pyöritti siinä kohdunkaulan ympärillä(eli otti sen papanäytteen).Se ei sattunu ollenkaa ku hengittelin rauhallisesti ja pysyin rentona.Joilleki se on kuulemma tehny kipeetä mut johtunu varmaan jännityksestä..tai mistäpä minä tiiän mut kahesti oon nyt papakokeessa käyny eikä oo sattunu.
Sitten se lääkäri otti sen"ankannokan"pois ja sano että voin pukeutua.
Sen jälkeen se kirjotti mulle reseptin e-pillereille. Niitä on monen merkkisiä,en tiiä miks sain just sen mitä käytän nykyään mut ei oo mitää ongelmia ollu.Jotkut joutuu monta merkkiä käymään läpi ennen ku löytyy sopiva.Ja tietty mulle neuvottiin tarkkaan että mitenkä niitä pillereitä käytetään(paketissa tulee kyllä ohje).
Sitten se anto soittoajan lääkärille,eli lääkäri soitti mulle kun papakoe oli tutkittu(meni pari viikkoa).Ja sitten vielä sano että jos tulee jotain kysyttävää ni saa ja pitää soittaa.
Se lääkärikäynti oli siinä.
Pillerit sai alottaa sitten ku menkat alko(eli menkkojen alkamispäivänä piti alottaa pillereiden ottaminen).
Muista että jokainen nainen käy jossain elämäsä vaiheessa gynekologilla eikä sitä kannata pelätä..itteeni jännittää joka kerta ku joutuu kuitenki toiselle paikkojaan levittelemään.Mut se on niiden lääkäreiden/gynekologien työtä :)
Toivottavasti tästä oli sulle,tyttö112,jonkilaista apua :) Toivottavasti käyt vielä kattomassa tätä keskustelua :D
 
okinawalove
Tuosta e-pillereiden aiheuttamasta pysyvästä halujen menetyksestä löytyy tutkimus- ja tilastotietoa parhaiten englanniksi. Hakusanoina esim. BIRTH CONTROL PILL + SHBG tai BIRTH CONTROL PILL + PERMANENT SEXUAL DYSFUNCTION.
 
olepasnytsiinä
Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä34;9708591:
Aika monilla aiheuttavat sietämättömiä mielialavaihteluita jne. Myös muut terveydelliset vaikutukset ovat mahdollisia, niistä ei vaan Suomessa hirveästi puhuta. Esim. Britanniassa pillereiden käyttö on paljon harvinaisempaa noista syistä.
Mistäköhän sinä tuon Britannian tuohon repäisit? Minä olen itse asunut briteissä kolmisen vuotta, siellä e-pillerit ovat ilmaisia naisille. On teiniraskaudet olleet niin iso haloo siellä että kondomeja ja e-pillereitä jaetaan naisille ihan ilmaiseksi. Muistaakseni kondomeille oli joku ikäraja mutta kyllä minäkin niitä sain ilmaiseksi kun vain kävelin apteekkiin. E-pillereistä puhumattakaan, ei siinä tarvinnut kuin käydä lääkärillä morjenstamassa joka tutki paikat ja kertoi sitten sopivan merkin jota sai ilmaiseksi napostella.

Huom. kaikille eivät e-pillerit sovi. Hormonaalinen ehkäisy on kuitenkin tehokkaampaa kuin esimerkiksi kondomi, jos elää pitkässä suhteessa. Kuparikierukka on hyvä naisille, jotka eivät halua hormonaalista ehkäisyä, mutta jos kuukautiset ovat runsaat/kivuliaat niin tuskinpa sitä kuparikierukkaa enää haluaa asioita vaikeuttamaan. Huomaa tekstistäsi kyllä että olet mies. Jokainen nainen jossain vaiheessa haluaa jättää kondomin pois, ihan vain siksi että yleensä sen käyttö on stressaavaa ja vahinkoja sattuu, rikkoutumista ja pois paikaltaan liukumista tapahtuu. Mieluummin syön e-pillereitä kuin jälkiehkäisypillereitä.
 
Kieltäydynhormoneista
En kyllä enää suostu pillereitä syömään. En halua elää ilman omaa luonnollista hormonitoimintaani. Kauhea tunne, kun pillereiden myötä muuttuu haluttomaksi ja masentuneeksi, mikään ei tunnu miltään tai kaikki pahalta, kuten joku mainitsi, vuorotellen nämä mielialat. Ennen pillereitä sain orgasmin takuuvarmasti joka kerta, pillereiden myötä en enää koskaan, en edes omin avuin. Kuinka moni mies suostuisi tällaiseen kemialliseen kastraatioon? Ei ole sattumaa, että latinankielinen nimitys "libido" kai tarkoittaa sekä seksihalua, että elämänhalua...pillereiden myötä meni molemmat.
 
beepa
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö112;9707776:
Eli toivon moni vastaisi näihin kaikkiin kysymyksiin, kun itse olen hankkimas e-pillereit ja sillee jänskättää, niin toivon joku vois vastata näihin tyhmiinkin kyssiin..

1.Minkä ikäisenä hankeit e-pillerit?
2.Onko ollut haitta vaikutiksia, jos on millasia?
3.Kauanko olet syönyt jo pillereitä?
4.Kun hankeit pillereitä ekaan kertaa, niin miten toimit? ( Eli minne soitit? mitä sanoit? yms..)
5.Maksoko se lääkärissä käynti, kun hankeit pillereitä? maksoko pillerit? paljonko pillerit ja käynti tuli maksaa?
6.Mitä lääkäri/ gynegoloki teki sul, kun hankeit pillereitä ja mitä kaikkee kyseli? (toivon joku viittis kertoo mahollisimman tarkkaa..)

Kiitos vastauksista..
10 vuotta ehdin syödä e-pillereitä, sitten tuli keuhkoveritulppa, loppui pillereiden syönti. Olisi pitänyt lopettaa jo aiemmin.
 
viitseisi
1.Minkä ikäisenä hankeit e-pillerit?
- Terveyskeskuslääkäriltä. Ja sana on muuten "hankit" eikä "hankeit".

6.Mitä lääkäri/ gynegoloki teki sul, kun hankeit pillereitä ja mitä kaikkee kyseli? (toivon joku viittis kertoo mahollisimman tarkkaa..)
- Sisätutkimus tehtiin, kysyi vain, että tarvitsenko siis pillereitä ja enhän ole raskaana. Olin 16-vuotias kun pillerit hain.
Kun opastaa toista täydelliseen kirjoitusasuun, kannattaisi varmaan myös itse vastata täydellisesti kysymyksiin, kts. kysymykset 1. ja 6.
 
Viimeksi muokattu:
äitinainen
Aika kauan sitten aloitettu tämä ketju. Mutta hormoniehkäisyt puhuttavat ja mietityttävät varmasti edelleen monia ?

En rupea noihin kysymyksiin varsinaisesti vastaamaan, mutta kerron jotain haittavaikutuksista, joita pillerit aiheuttivat aikanaan. Sain ensimmäiset e-pillerini 17-vuotiaana hormoonien tasaamiseen. Käytin pillereitä n. 10 vuotta pitäen välillä muutaman kuukauden taukoja. Yli 25-vuotiaana aloin tuntea pms-oireet pillerien kanssa tosi rankasti: turvotusta, mielialan vaihtelua, unettomuutta, seksihaluttomuutta ym ym.

Jätin pillerit pois, koska toivoin myös raskautta. Synnytyksen jälkeen en ole enää e-pillereitä aloittanut, koska en halua sotkea hormoonein omaa hormoonitoimintaani. Olen ollut paljon aktiivisempi monella tavoin ilman pillereitä.

Sopivaa ehkäisyä on vaikea löytää, jos ei halua aina kondoomia käyttää. Ainoat vaihtoehdot melkein sterilisaatio tai kuparikierukka kondoomin lisäksi.

Onko tämä tuttua kenellekään ?
 

Yhteistyössä