kyselyä asuntolainasta yhden ihmisen tuloilla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelli

Vieras
aikaisemmin kysellyt samasta asiasta..

Eli jos olet yh ja ottanut asuntolainaa, niin paljonko ja kuinka suuret tulot.
Milloin otit lainan?

Mulla kuukausi tulot noin 2200e, käteen jää noin 1700e..

Kehtaanko edes mennä pankkiin kerjäämään lainaa? Ja mikä voisi olla summa mistä kannattaisi puhua?

Muita tuloja ei ole esim. elatusmaksua
(periaatteessa tuloksi voi laskea 100e lapsilisää..)

Meijän tulot tais olla aikanaan samaa luokkaa ja saatiin 70 000 lainaa, ja meillä oli jo 15 000 autolainaa samasta pankista... Tosin meitä oli kaksi eli lainasumma/henkilö oli ööö 42 500?. Ja säästöpankista on meillä laina, valtion takauksella. Lapsilisää ei mielestäni lasketa sun tuloihin...

En oo yh, mutta sattuneista syistä asuntolaina on ainoastaan mun nimellä. Mulla kuukausitulot 2300e, käteen jää n. 1800 e. Asuntolainamäärä 100 000e. Mieskin on nyt työttömänä, joten asuntolaina+kaikki muu maksetaan ainostaan mun tuloista...

Mut saako jostain asunnon 100 000e ei ainakaan täältä!!!
Olen miettinyt sellasta et jos mä saan lainaa ton 100 000e (millä ei saa edes yksiötä), mut jos mun äiti ottais samaan asuntoon loput eli 30 000- 40 000e eli ostettais äitin kans yhteinen asunto jossa mä asuisin.. Mä lyhentäisin erät ja äitille se olis vähän niinku sijoitus..

Kehtaanko edes ehdottaa..

Täällä päin yksiön vuokra on 500e
kaksio irtoaa halvimmillaan 600-700e
ja kolmiosta pitää pulittaa jo yli 850- 1100e

Asumisoikeusasunnonkin vuokra on yli 750e (+ asumisoikeusmaksu noin 30 000e eli nousee ihan samaan)

(Laskin et jos mul olis lainaa noin 135 000e lyhennys olisi noin 700e + vastike 200e = 900e)

Alkuperäinen kirjoittaja Nelli:
(Laskin et jos mul olis lainaa noin 135 000e lyhennys olisi noin 700e + vastike 200e = 900e)

Meinaatko, että 800 e / kk riittää muuhun elämiseen? Mä luulen, että pankki ei anna sulle tuollaista lainaa. Ne laskee aina oman kaavansa mukaan paljonko pitää olla rahaa käytössä esim. yhtä aikuista ja yhtä lasta kohdin ja lainasumma mitoitetaan sen mukaan. Ja mieti nyt realistisestikin: Mitä jos jäät työttömäksi? Miten saat hoidettua tuollaisen lainan?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meinaatko, että 800 e / kk riittää muuhun elämiseen? Mä luulen, että pankki ei anna sulle tuollaista lainaa. Ne laskee aina oman kaavansa mukaan paljonko pitää olla rahaa käytössä esim. yhtä aikuista ja yhtä lasta kohdin ja lainasumma mitoitetaan sen mukaan. Ja mieti nyt realistisestikin: Mitä jos jäät työttömäksi? Miten saat hoidettua tuollaisen lainan?
Korkojen nousu on myös hyvä pitää mielessä. Nythän korot on niin alhaalla kuin vain olla voi. Lisäksi omistusasunnossa joutuu maksamaan rahoitusvastikkeen muodossa taloyhtiössä tehtäviä remontteja, vaikkei se remontti koskisi edes omaa kämppää.

Mut jos muutan vuotalle ja maksan ihan ton saman summan, en usko että kela antaa mulle avustuksia.. Kela katsoo et hankin ihan rittävästi pärjätäkseni omillani.

Tätä mä vähän ihmettelen kelan mielestä mun tulot riittää mut pankin mielestä ei! Ja kuukausi menot olis suht samaa luokkaa...

En tiedä ehkä sitä vaan täytyy asua vuokralla ja vetää vessanpöntöstäa alas joka kuukausi 700-900e ..

Mut jos muutan vuotalle ja maksan ihan ton saman summan, en usko että kela antaa mulle avustuksia.. Kela katsoo et hankin ihan rittävästi pärjätäkseni omillani.

Tätä mä vähän ihmettelen kelan mielestä mun tulot riittää mut pankin mielestä ei! Ja kuukausi menot olis suht samaa luokkaa...

En tiedä ehkä sitä vaan täytyy asua vuokralla ja vetää vessanpöntöstäa alas joka kuukausi 700-900e ..
Siinä on sellanen juttu, että jos esim jäät työttömäksi, saat vuokra-asuntoon huomattavasti enemmän asumistukea kuin mitä sulla olisi mahdollisuus saada omistusasuntoon.

Mikään ei kuitenkaan estä sua kysymästä pankista lainaa.

Samassa tilanteessa olen, ja tosiaan vaikka voi osoittaa (vuosia) maksaneensa samanlaisia asumiskuluja vuokra-asunnosta, ei pankki myönnä lainaa niiden verran. Ratkaisuna hankin aso-asunnon, asumiskulut nousivat, mutta aso-maksun kokonaan maksettuani ajattelin yrittää saada "oikean" asuntolainan.

Ehkä unohdan tällä kertaa ton oman asunnon unelman.. Voisin jäädä pojan kans asumaan tähänkin asuntoon, mut kuukaus menot on 900e ja työmatkaa pikkasen vajaa 50km.. JOs löytäis jostain halvan vuokra-asunon (mikä olis sama ku voittais lotossa) ja yrittäis säästää vähän omaa rahaa. Harmi ku nykyään ei enää ole niitä ns. osaomistus asuntoja markkinoilla..

En tiedä ehkä sitä vaan täytyy asua vuokralla ja vetää vessanpöntöstäa alas joka kuukausi 700-900e ..[/quote]

ei se minusta kuitenkaan ihan noin ole. saathan sä sentään katon pääsi päälle

Alkuperäinen kirjoittaja -:

ei se minusta kuitenkaan ihan noin ole. saathan sä sentään katon pääsi päälle[/quote]

Samaa mieltä. Mutta se on tietysti ett mistä näkövinkkelistä katsoo.. Mä ajattelen niin, että vuokralla asuminen on vaivatonta ja kohtuu hintaista juuri nyt, mutta ei jatku loputtomiin joten ehkä se tekee siitä niin helppoa sietää...

Yhteistyössä